Bukefalos 28 år!

Hund resursbet i handen

Ge inte hunden plats i säng, soffa som exempel med tuggben då hunden vaktar tuggbenet. Ex ge hunden tuggben om den nu måste få det o be hunden lägga dig på sin plats. Låthunden vara undertiden den äter sitt ben.
Fundera på om hunden ska vara i säng eller soffa?
Utsätt inte hunden för sådana Sittuationer. Gå igenom med hundvakten hur du vill att hen ska hantera hunden. Så att det inte händer igen.
Vi har pratat ut :) och det hela var fel gjort av honom, han vet det själv nu. Han ringde och pratade med en kompis han har som har bland annat holländsk herdehund och hon kan inte ta ben från sin hund.
 
Fast nej min vän är i vanliga fall hundkunnig och intresserad, idag är han tex iväg och testar hundar för polisen. Hoppa inte på mig om jag användet fel ord... men han är insatt i hundar och jobbar även inom tjänstehund.
Jag har ingen koppling till det själv.
Vi pratade ut idag när jag fick tillbaka hunden och han insåg att han överreagerat och det var missförstånd och att hunden bet för han blev rädd.
Ännu mera skrämmande, han borde inte få arbeta med hundar.
 
Även om ni pratat ut hade jag inte släppt dit min hund till den personen igen.
Gillar inte mentaliteten han har, man går ju inte efter och muckar nytt bråk när hunden är på väg bort.

Min helt okunniga pojkvän(var helt okunnig, nu något mindre okunnig;)) lämnar jag gärna mina hundar med. Han vill dom det bästa och skulle aldrig i livet få för sig att mucka med dom.
Han ringde och frågade hur han ska ställa sig upp ut soffan för den största låg på honom och han fick inte bort honom :love:

Samtidigt skulle jag aldrig lämna dom hos en annan, som mer än gärna muckar om princip saker. Och hen har haft hund hela sitt liv.
 
Jag tycker inte heller att det låter som ett tänk man borde ta med sig när man arbetar med tjänstehundar - att förfölja och bestraffa kommunikation tills hunden skriker så att grannarna kan tänkas klaga.
Bra att ni talats vid, TS, men kan din hundvakt inte sitta på händerna och tänka till när hunden morrar utan istället väljer att tappa humöret är han nog inte i rätt karriär. Jag skulle ha ännu mindre förtroende efter samtalet.
Och nu har jag ännu starkare åsikt efter informationen om personen..
 
Senast ändrad:
Ja hänt är hänt,hunden är hemma nu och mår bra :)
Min kompis brukar dock inte vara såhär och älskar hundar annars ,inte bara till träning utan även mys och lek, så jag tror helt enkelt han också kanske blev rädd, min hund blir rätt stooor när han blåser upp :)
 
Ang att lämna hundar till hundvakt...
Innan jag tog hem Ebrah, när hon var pluttvalp, så hade jag ordnat det så att en vän skulle ta hand om henne på dagarna de timmar jag jobbade (inte heldag, så det var inte speciellt länge han behövde vara med henne). Vi hade känt varandra ett år ungefär, jag hade sett mycket av hans hundhantering och han hade varit hundvakt åt Aysu under några dagar vid ett tillfälle, allt gick hur bra som helst och han var mycket noga med att göra som jag sagt kring allt.

Jag informerade noga hur jag ville att Ebrah skulle skötas under tiden jag var på jobbet, och han sa att det inte var några problem alls. Allt kändes lugnt.

När jag kom hem från jobbet redan första dagen så började han prata om hur jobbigt allt var, och när han berättat vad de gjort under dagen osv så visade det sig att han gjort ganska precis tvärt emot hur jag sagt. Nu hade vi tur, Ebrah hade inte skadat sig eller så, det hade också kunnat hända eftersom han varit så ouppmärksam att hon hamnat i olämpliga situationer, men framförallt hade det blivit en mycket(!) dålig grund för valpen om hon fått fortsätta vara med honom på dagtid. Och det var då en person som jag innan inte haft anledning att misstro kring hundar på något sätt alls.

Så, att skälla på någon för att denne lämnar hunden till en olämplig hundvakt... Det är inte alltid så enkelt.

(I mitt fall kunde jag som tur var lösa det så att Ebrah fick vara med mig på jobbet istället för hos den där människan, så det blev bra ändå. Hundvakt, det fick han verkligen aldrig vara igen.)
 
Ja hänt är hänt,hunden är hemma nu och mår bra :)
Min kompis brukar dock inte vara såhär och älskar hundar annars ,inte bara till träning utan även mys och lek, så jag tror helt enkelt han också kanske blev rädd, min hund blir rätt stooor när han blåser upp :)
Är man van med tjänstehundar och vad han påstår själv gick efter hunden för att han blev arg att den morrade pga benet så köper jag inte att han skulle blivit rädd.

Rädd när de låg i sängen, kanske, men då går man inte efter en hund som viker undan för att "lära den en läxa". Han var arg, angrep en hund som vek undan och försvarade sig när den blev trängd. Jag hade bitit honom själv en sån gång! :rage:

Om mina hundar har något de vill behålla säger jag till dem när jag vill att de ska släppa, jag ger mig inte på dem i ilska. De släpper, jag kan ta saken och slänga bort om jag vill eller låta dem få tillbaka saken. Inget bråk, ingen är arg eller osäker och ingen bli biten.
 
HELT off topic (i en annars väldigt bra tråd) - vilken gegga det måste bli om hunden tuggar ben i ens säng?! Min stora Beauceron sover med oss i sängen och hårar gör han så jag får byta lakan varannan dag - men aldrig att han fick ta med nåt ben dit upp och slafsa med! Det blir ju både blött och slemmigt och jag vet inte allt? Bara en tanke, typ..... Får era hundar tugga på ben i era sängar??
 
HELT off topic (i en annars väldigt bra tråd) - vilken gegga det måste bli om hunden tuggar ben i ens säng?! Min stora Beauceron sover med oss i sängen och hårar gör han så jag får byta lakan varannan dag - men aldrig att han fick ta med nåt ben dit upp och slafsa med! Det blir ju både blött och slemmigt och jag vet inte allt? Bara en tanke, typ..... Får era hundar tugga på ben i era sängar??

Mina hundar tuggar ben överallt - när benen torkat! Råa, blödande ben tar vi utomhus eller på tuggfilt, men efter en dag eller tre är de ihoptorkade och helt oklibbiga.
Beror nog på ras och individ. ^^
 
HELT off topic (i en annars väldigt bra tråd) - vilken gegga det måste bli om hunden tuggar ben i ens säng?! Min stora Beauceron sover med oss i sängen och hårar gör han så jag får byta lakan varannan dag - men aldrig att han fick ta med nåt ben dit upp och slafsa med! Det blir ju både blött och slemmigt och jag vet inte allt? Bara en tanke, typ..... Får era hundar tugga på ben i era sängar??
Yep, men jag har en hundfilt som jag lägger i sängen. Aysu lägger sig på den när hon ska tugga ben. Allt för blodiga ben får hon dock inte äta där :p
 
HELT off topic (i en annars väldigt bra tråd) - vilken gegga det måste bli om hunden tuggar ben i ens säng?! Min stora Beauceron sover med oss i sängen och hårar gör han så jag får byta lakan varannan dag - men aldrig att han fick ta med nåt ben dit upp och slafsa med! Det blir ju både blött och slemmigt och jag vet inte allt? Bara en tanke, typ..... Får era hundar tugga på ben i era sängar??
Nej, det är en av få regler vi har här hemma. Inga jäkla äckliga ben i sängen! (eller i soffan, men det är tydligen svårare att komma ihåg...)
 
HELT off topic (i en annars väldigt bra tråd) - vilken gegga det måste bli om hunden tuggar ben i ens säng?! Min stora Beauceron sover med oss i sängen och hårar gör han så jag får byta lakan varannan dag - men aldrig att han fick ta med nåt ben dit upp och slafsa med! Det blir ju både blött och slemmigt och jag vet inte allt? Bara en tanke, typ..... Får era hundar tugga på ben i era sängar??

Hos mig gäller ben på golvet/matta/hundsäng. Jag vill inte ha det i soffa, säng, fåtöljer, stolar etc där hunden annars är.
 
HELT off topic (i en annars väldigt bra tråd) - vilken gegga det måste bli om hunden tuggar ben i ens säng?! Min stora Beauceron sover med oss i sängen och hårar gör han så jag får byta lakan varannan dag - men aldrig att han fick ta med nåt ben dit upp och slafsa med! Det blir ju både blött och slemmigt och jag vet inte allt? Bara en tanke, typ..... Får era hundar tugga på ben i era sängar??
Jag har en hundöverkast som jag tvättar ofta så det får de göra.
 
HELT off topic (i en annars väldigt bra tråd) - vilken gegga det måste bli om hunden tuggar ben i ens säng?! Min stora Beauceron sover med oss i sängen och hårar gör han så jag får byta lakan varannan dag - men aldrig att han fick ta med nåt ben dit upp och slafsa med! Det blir ju både blött och slemmigt och jag vet inte allt? Bara en tanke, typ..... Får era hundar tugga på ben i era sängar??

I sovrummet sover vi, inget annat. Det som tillåts i sängen är jag, Monster och Sälen (den första leksak han fick i bilen på väg hem från kenneln, måste alltid vara med när det är läggdags). Jag har svårt med sömnen så vi går över huvud taget inte i närheten av sovrummet om det inte är dags att sova, men hade jag inte haft det så hade jag haft specialregler just om att äta i sängen. Det gör man bara inte - oavsett hur många ben man har. :D
 
Jag är en av de som anser att man ska kunna ta en resurs från en hund när som helst och hunden ska vara trygg i det. Men, jag anser inte att ska göra det annat än när det behövs. Det är en säkerhetsfråga tycker jag. Både för hund och människa. Tänk om hunden får tag på nåt farligt när man är ute och går? Då ska hunden vara trygg när man tar det ifrån den. Det är inte riktigt läge att jobba på det när hunden står där med nåt farligt i munnen som man måste få den att släppa snabbt. Och människan ska vara trygg och veta att hen inte kommer bli biten när hen försöker rädda hunden från det farliga den fått tag på.

Sen kanske hunden också kommer träffa människor som inte är så hundvana eller kanske till och med barn som inte förstår hur hundar fungerar riktigt. Att då ha en hund som vaktar resurser kan bli farligt.

I övrigt tycker jag att hunden ska få vara ifred när den har ett tuggben eller liknande.

Jag är en av de få som resonerar lika. Jag ska kunna ta resursen från hunden, säga att den ska låta bli den eller kommendera loss. Utan problem.

Men jag gör det extremt sällan efter att jag befäst att det går. Men jag vill av säkerhetsskäl veta om/att det går.
 
Jag är en av de få som resonerar lika. Jag ska kunna ta resursen från hunden, säga att den ska låta bli den eller kommendera loss. Utan problem.

Men jag gör det extremt sällan efter att jag befäst att det går. Men jag vill av säkerhetsskäl veta om/att det går.

Ja, jag vill också kunna göra det.

Men jag hade nog valt annat tillvägagångssätt i inlärningen och inte satt mig i den sitsen med en hund som försvarar och som inte är min och jag inte känner.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 965
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 244
Senast: Dopy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 526
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp