Bukefalos 28 år!

Hund som drar..

Sv: Hund som drar..

Åh! Fler som letar det perfekta bajsstället? Just då så sliter och drar min yngre hund så är jag inte beredd så flyger jag efter henne. Hon bara KASTAR sig helt plötsligt rakt ned i diket och gärna över det också... Den andra har dock lite finare vanor. Men kissar hon kopplad så sitter hon alltid så att hon närapå stryps...
 
Sv: Hund som drar..

Tippan skrev:
Åh! Fler som letar det perfekta bajsstället? Just då så sliter och drar min yngre hund så är jag inte beredd så flyger jag efter henne. Hon bara KASTAR sig helt plötsligt rakt ned i diket och gärna över det också... Den andra har dock lite finare vanor. Men kissar hon kopplad så sitter hon alltid så att hon närapå stryps...

Så gör min hanhund med. Han kan springa runt tills bajspluttarna flyger ur rumpan. Är man inte rätt så är man int :D e...
 
Sv: Hund som drar..

Jag har (hade) samma problem som du.

Nu är min hund 9 månader och har lugnat ner sig betydligt och lyssnar när man vill få kontakt!

Jag fick tips här att sätta en godisbit framför näsan på honom när det var något han drog för som han ville fram till, ex. andra hundar.

Sen har vi övat både inne och utomhus när vi är ensamma på kontaktövningar och att han ska sitta still tills jag säger att nu går vi igen.
Jag själv har börjat slappna av när vi är ute och ser en annan hund och det tror jag smittar på hunden.

Innan skällde han som en galning också när han inte fick gå fram och hälsa för jag höll i honom.

Han vill ju fortfarande fram och hälsa men inte lika intensivt eller vad man ska säga.
Jag har dessutom bytt till att ha strypkoppel (slå mig om ni vill) men det funkar jättebra på min hund och för mig. Åtminstone nu tills hundkursen börjar på måndag, där är strypkoppel förbjudet ;)

Men då får vi ju hjälp att lösa vårat problem i alla fall.

Jag tycker du ska anmäla dig till en hundkurs. Vardagslydnad/unghundskurs, det har jag gjort och vi får väl se om det ger något =)
 
Sv: Hund som drar..

Detta till alla som gett sig in i debatten efter min kommentar om vetenskapliga undersökningar och bevis för att "förskjuta armbågslederna", är det någon av er som ens vet vart armbågsleden sitter på en hund och HUR omöjligt det är för hunden att denna led kommer i kläm av en promenad-sele.....
Säger en hel del om er självutnämnda experters kunskap om hundar :devil:
Kanske därför ni fått problem med de selar som ni eventuellt använt er av......
 
Sv: Hund som drar..

Hejsan! Kolla in boken "Vad gör jag om hunden drar i kopplet" på http://www.canis.se! Enkel och jättebra! Kolla även in den av samma författare som handlar om lugnande signaler, ungefär som NH (om du håller på med hästar; natural horsemanship) fast för hundar! Använd inte halti el. liknande då det kan ge bestående skador!!
 
Sv: Hund som drar..

roslagen skrev:
Detta till alla som gett sig in i debatten efter min kommentar om vetenskapliga undersökningar och bevis för att "förskjuta armbågslederna", är det någon av er som ens vet vart armbågsleden sitter på en hund och HUR omöjligt det är för hunden att denna led kommer i kläm av en promenad-sele.....
Säger en hel del om er självutnämnda experters kunskap om hundar :devil:
Kanske därför ni fått problem med de selar som ni eventuellt använt er av......

Ja, nu är det ju egentligen inte armbågsleden som drabbas. Men det är armbågens vinkel man reagerar på när man sett en hund som gått med anti-drag-selen sedan tidig ålder.


Säger en hel del om er självutnämnda experters kunskap om hundar
Är så löjligt så det tänker jag inte ens kommentera.
 
Sv: Hund som drar..

Ja, och i denna bok går bland annat att läsa om vilken utrustning Eva Bodfält anser ska undvikas.

"Undvik gå-fint-selen och andra selar som går under hundens framben.

Därför att: Dessa hämmar hundens rörelser så att den inte kan gå normalt, och detta kan därmed ge stora skador på rörelseapparaten. Sådana selar ger också ofta skavsår och brännsår där de skaver i armhålorna.
 
Sv: Hund som drar..

då har du inte känt en grå hund som drar... :eek: :eek:


jag brukar knytta kopplet runt magen (bäcken benen) för att inte få helt damp på henne :crazy:
så tar man å andvänder kroppsvikten istället för råå styrka :eek:


eller så tar man av kopplet å låter henne springa lös men då hittar hon nå intressant å springer benen av sej för å kolla :(
 
Sv: Hund som drar..

Så här gjorde jag med dragande hund: Hon fick helt enkelt lära sig att gå bakom mig.. varje gång hon började streta i kopplet, så blev hon snabbt inhalad å fick "gå bakom" (skiiittråkigt ställe) tills hon gick lugnt å fint där... då fick hon tillåtelse att komma fram.. Men så fort hon drog igen så blev hon åter förpassad till sist i ledet. Funka för oss!
Tror dessutom absolut att "gå fint selena" kan ge skador i armbågslederna med omgivande strukturer! Bara att använda det logiska tänkandet! Snörena till dessa selarna drar åt så att hunden vinklar ut armbågarna för att försöka komma undan smärtan de orsakar.! Använder man ett sånt här sele ofta å jämt så säger det sig självt att hunden kommer att felbelasta hela frampartiet, och i det långa loppet dra på sig både ledproblem och muskelproblem...
:cry:
 
Sv: Hund som drar..

Lyssna på dem som säger att man ska stanna och inte låta hunden gå vidare så länge den drar. Det FUNKAR.. jag LOVAR. Problemet är ju att man då ALDRIG ska gå ut med hunden när man har bråttom nånstans, för för varje gång som man tolererar att hunden drar "för vi MÅSTE ju hinna med den där bussen" så förstör man mycket av den tiden man lagt ner på alla de andra stopp-stanna-promenaderna.

Alltså. Börja IDAG och sluta ALDRIG.

Min hund var som din. Drog och agerade totalt döv på samma gång. På min valpkurs fick vi lära oss att rycka till med en snärt så att hunden i princip for omkull (det kallades för handväskrycket). Det använde jag mig av tills hon var 1½ år och sen gav jag upp. Hade då fått rätt bra kontakt med min hund i alla andra lägen än just när hon gick i koppel och blev då LAT istället och lät henne vara mycket lös... Gissa om hon blev bättre eller sämre på att dra i koppel av det? :smirk:
Sen en dag så bara bestämde jag mig för att neej, nu ville jag inte ha någon hund som inte kunde gå fint i koppel mer! Det skulle åtgärdas, punkt slut. Började då att stanna och vänta ut kontakten, precis som Cillamuffins beskriver det. Har sedan lagt till ordet Kontakt! och nu får jag kontakt även när det kommer barn, andra hundar och till och med harar!!! Skillnaden är helt enorm, även om vi fortfarande har en bra bit kvar innan hon går lika fint fot i kopplet som hon gör lös. (hon går till och med bättre lös bland folk och andra hundar än hon gör i kopplet, men hur många hundägare uppskattar om man kopplar LOSS hunden så fort man ser en annan hund? :D ) Inser ju iaf att den enda anledningen till att det tar sån lång tid är att hon fick gå och dra (eller bli ryckt hit och dit i kopplet) så länge som hon fick. Hon blir 3 år i sommar och då hoppas jag att vi har lämnat dragproblemen bakom oss för gott!

/JES
 
Sv: Hund som drar..

Läs mitt svar om min rottis angående haltihalsbandet. Rekommenderas!!!!!!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 711
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 730
Senast: Gruvan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 662
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp