Bukefalos 28 år!

Hundar i stall

I nuvarande stall får alla ha med sina hundar. Min schäfertik kommer dock inte överens med två av de andra hundarna (det har hon aldrig gjort, och det är något som vi vet om) så när de hundarna är i stallet samtidigt så stänger jag in mina två. Min lilla hund leker däremot med alla, men hon är ganska svår att fånga... Så hon springer inte lös så ofta. Katterna flyr när de hör/ser hundarna.
 
I nuvarande stall får alla ha med sina hundar. Min schäfertik kommer dock inte överens med två av de andra hundarna (det har hon aldrig gjort, och det är något som vi vet om) så när de hundarna är i stallet samtidigt så stänger jag in mina två. Min lilla hund leker däremot med alla, men hon är ganska svår att fånga... Så hon springer inte lös så ofta. Katterna flyr när de hör/ser hundarna.
I dom stall jag har varit så har stallkatterna lagt sig precis så att hundarna inte kommit åt dom. Helt oberörda har de legat där och putsats sig eller halvsovit med hundarna sniffandes nedanför.

Nu har inte hundarna jagat katterna på något sätt men umgänget hund/katt har varit 101% på kattens villkor. :D

Någon gång så har det hänt att en ny hund försökt jaga katterna men då har det slutat med en rejält slokörad hund :p

Min uppfattning är att stallkattern är ett tufft släkte som sällan låter en hund få sista ordet.
 
I dom stall jag har varit så har stallkatterna lagt sig precis så att hundarna inte kommit åt dom. Helt oberörda har de legat där och putsats sig eller halvsovit med hundarna sniffandes nedanför.

Nu har inte hundarna jagat katterna på något sätt men umgänget hund/katt har varit 101% på kattens villkor. :D

Någon gång så har det hänt att en ny hund försökt jaga katterna men då har det slutat med en rejält slokörad hund :p

Min uppfattning är att stallkattern är ett tufft släkte som sällan låter en hund få sista ordet.
Min erfarenhet av stallkatter är att de direkt lär sig skillnad på hund och Hund. De vettiga och uppfostrade hundarna bryr de sig inte om/umgås med osv men de som jagar katter blir de rädda för och undviker . De brukar se vilken hund det är direkt och springer som satan från sitt sovställe /om de kelar med ngn människa i stallet just då , och gömmer sig hela vistelsen den hunden beträder gårdsplanen , samtidigt som de samma sak känner igen de hundar som inte jagar direkt de kommer och umgås med dem utifrån det .
 
I dom stall jag har varit så har stallkatterna lagt sig precis så att hundarna inte kommit åt dom. Helt oberörda har de legat där och putsats sig eller halvsovit med hundarna sniffandes nedanför.

Nu har inte hundarna jagat katterna på något sätt men umgänget hund/katt har varit 101% på kattens villkor. :D

Någon gång så har det hänt att en ny hund försökt jaga katterna men då har det slutat med en rejält slokörad hund :p

Min uppfattning är att stallkattern är ett tufft släkte som sällan låter en hund få sista ordet.
Min förföra katt var riktigt duktig på att uppfostra hundar, hundarna gick omvägar runt hennes matskål:D och allt med en välriktad klo mot nosen 1 gång sedan satt det hela hundarna liv.

RIP min fina Sumomiss
 
Min erfarenhet av stallkatter är att de direkt lär sig skillnad på hund och Hund. De vettiga och uppfostrade hundarna bryr de sig inte om/umgås med osv men de som jagar katter blir de rädda för och undviker . De brukar se vilken hund det är direkt och springer som satan från sitt sovställe /om de kelar med ngn människa i stallet just då , och gömmer sig hela vistelsen den hunden beträder gårdsplanen , samtidigt som de samma sak känner igen de hundar som inte jagar direkt de kommer och umgås med dem utifrån det .
Kan säkert vara så.

De hundar som varit lösa i "mina" stall har ju lekt med katterna men det har som sagt varit helt på kattens villkor.

Någon gång har en nykomling försökt sig på att roa sig lite med katterna men det slutade alltid med att hunden fick sig en kattsnyting och så var det med det.
 
I vårat stall styr katterna med järntass. Lugna snälla hundar får snällt nosa på dem, upphetsade hundar får en tass på nosen. Aldrig att de skulle springa iväg så nån fick nöjet att jaga!
Ibland hoppar de fram från ingenstans o ska leka med hundarna som har enorm respekt för katterna.
 
I vårat stall styr katterna med järntass. Lugna snälla hundar får snällt nosa på dem, upphetsade hundar får en tass på nosen. Aldrig att de skulle springa iväg så nån fick nöjet att jaga!
Ibland hoppar de fram från ingenstans o ska leka med hundarna som har enorm respekt för katterna.

Haha.. Det där känner jag igen. Min erfarenhet är att det är katterna som styr. Hund som inte förstår det får veta sin plats.
 
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.
Det är ju upp till stallägaren såklart. Gården är ju ditt hem och där ska ju du kunna vara med din familj och dina djur på ett fungerande sätt.
Personligen skulle jag tillåta hundar som sköter sig - och som har ägare som sköter sina hundar. Dvs som är snälla mot barn, djur och andra hundar. Jag skulle aldrig själv ha min häst på en gård där jag inte kan ha med mig min hund lösgående. Jag har inte tid eller lust att aktivera häst och hund var för sig och inte heller ser jag syftet med det när det går att kombinera så bra. Så som inhyrd har man ju också ett val - i vilket stall man vill ha sin häst.
 
När jag var medryttare hade jag ibland med hunden till stallet. Då fick han en snabb kissrunda och sedan la jag ett spår till honom. Efter det var det hästens tur och då fick hunden ligga i bilen och vänta - jag vill inte behöva hålla koll på mer än ett djur i taget. När jag var klar med ridning och hästpyssel var det lagom att gå spåret med hunden. Jag kan garantera att han fick ut mer av att bli aktiverad ordentligt på det viset i en halvtimme än att strosa runt på egen hand flera timmar.
 
Visst är det så, det är nog därför ämnet är så ivrigt diskuterat med mycket reaktioner. Jag är själv skyldig, och inte reflekterar jag över det heller. Skulle någon komma och ifrågasätta mina katters rätt att gå lösa ute skulle jag också resa ragg. Eller när icke-hästmänniskor ifrågasätter vad vi har att göra på vägarna eller i skogen. Jag är säker på att gubben med hundarna jag mött svär över mig som inte kan hålla mig på ridbanan. Och jag svär över honom som inte kan koppla hundarna.

Men vad jag tänkte på när jag sade egoism hos hundägare, var det här med lösa djur. Om jag hade varit väldigt hundrädd hade det vari obehagligt att möta alla dessa lösa som är så vanligt i min stad. När jag möter någon med häst tycker jag att jag är respektfull och saktar av, rider ut i vägen lång för att ge plats och för att de inte ska känna sig trängda. Därför tycker jag att sådant borde vara vana hos alla med lite större djur som kan anses skrämmande.

Men nu är detta så långt utöver ts trådstart att jag nog ska lugna ner mig och säga att stallägaren har alltid rätten att besluta vad hen vill om sitt stall. Vill hen att enbart hens hundar ska få vara där, då är det så. Och alla gillar läget eller flyttar. Samma sak med mig som inte vill ha lösa hundar, acceptera eller flytta.

Varför reser du ragg o någon ifrågasätter att dina katter går lösa ute? Du verkar ju inte tycka att det är speciellt okej med lösa hundar?

Själv är jag katträdd och sambon rejält allergisk och vi svär högljutt över alla dessa puckade kattägare som har sina katter lösa vind för våg.
Dels kissar dem och bajsar i trädgården, bosätter sig i våra trädgårdsmöbler, de ska då alltid komma och vara sociala med oss som inte vill ha kontakt och sen riskerar vi att köra på dem.
Även om vi inte gillar katter så har vi ändå ingen lust att köra på dem när de springer ut rakt framför bilen så det bara är tur om vi hinner stanna.
Men det verkar de flesta kattägare inte ha någon som helst respekt för.
 
Varför reser du ragg o någon ifrågasätter att dina katter går lösa ute? Du verkar ju inte tycka att det är speciellt okej med lösa hundar?

Själv är jag katträdd och sambon rejält allergisk och vi svär högljutt över alla dessa puckade kattägare som har sina katter lösa vind för våg.
Dels kissar dem och bajsar i trädgården, bosätter sig i våra trädgårdsmöbler, de ska då alltid komma och vara sociala med oss som inte vill ha kontakt och sen riskerar vi att köra på dem.
Även om vi inte gillar katter så har vi ändå ingen lust att köra på dem när de springer ut rakt framför bilen så det bara är tur om vi hinner stanna.
Men det verkar de flesta kattägare inte ha någon som helst respekt för.
Fast jag fattar inte varesig den du svarar dvs @Ninjakatten s inlägg eller ditt i sammanhanget i tråden ? Tråden handlar om hundar i stall inte katter och vad man tycker om katter ?:(
 
Min uppfattning är att stallkatterna är ett tufft släkte som sällan låter en hund få sista ordet.
Jag håller med, våra har oftast koll men vi har också en hyfsat trafikerad väg utanför och ibland kan det gå undan om en hund far efter katten...
Vill inte ha kattpizza. :crazy:

Eller hundpizza heller för den delen.
 
Jag håller med, våra har oftast koll men vi har också en hyfsat trafikerad väg utanför och ibland kan det gå undan om en hund far efter katten...
Vill inte ha kattpizza. :crazy:

Eller hundpizza heller för den delen.
Det blev hundpizza av en liten lös"lydig" hund som gick genom viltstaketet längs E4an och ägaren tyckte att ja det var ju tråkigt :banghead: . Tänk om föraren girat på ren reflex hade det kunnat slutat värre. Vi rider en bra bit längs vägen.
 
Varför reser du ragg o någon ifrågasätter att dina katter går lösa ute? Du verkar ju inte tycka att det är speciellt okej med lösa hundar?

Själv är jag katträdd och sambon rejält allergisk och vi svär högljutt över alla dessa puckade kattägare som har sina katter lösa vind för våg.
Dels kissar dem och bajsar i trädgården, bosätter sig i våra trädgårdsmöbler, de ska då alltid komma och vara sociala med oss som inte vill ha kontakt och sen riskerar vi att köra på dem.
Även om vi inte gillar katter så har vi ändå ingen lust att köra på dem när de springer ut rakt framför bilen så det bara är tur om vi hinner stanna.
Men det verkar de flesta kattägare inte ha någon som helst respekt för.


Om du läst mitt inlägg ordentligt så ser du att jag skrev att jag är lika skyldig till att vara respektlös och "hålla på min rätt" som kattägare och som ryttare, som hundägare är.
 
Fast jag fattar inte varesig den du svarar dvs @Ninjakatten s inlägg eller ditt i sammanhanget i tråden ? Tråden handlar om hundar i stall inte katter och vad man tycker om katter ?:(

Jag lämnar tråden åt er andra nu. Jag tror att det hela började med att jag bara reagerade på att alla skulle ha sina hundar lösa hela tiden, och jag gillade det inte. Det spårade ur lite, sorry!
 
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.

Har precis blivit med hund som jag tar med mig till stallet, jag har en tik som kommer väl överens med stallägarens hane (samma ras å allt) är för det mesta i stallet när övriga stallkamrater arbetar= förmiddagar, är jag ensam har jag hunden lös inne i stallet med stängda dörrar, annars kopplad inne i boxen eller lös i boxen med stängd dörr, alternativt i lina utanför stallet. rider jag ut tar jag med hunden på ridturen, hon jagar inte vilt och har viker inte av från mig eller hästen. Jag vill inte att min hund ska ränna runt och störa, eller skrämma upp varken människor eller andra djur. jag brukar följa den enkla regeln att jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad dvs med respekt :)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 701
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp