Bukefalos 28 år!

Hundar i stall

Ja, jag håller med dig. I många (de flesta?) fall handlar det nog om att man inte tänker på "vad det nu är" (t.ex. att marken är känslig, i mitt exempel), snarare än medveten "egoism" eller respektlöshet.
Absolut :) I kombo med att folk har väldigt otroligt dålig koll på vad Allemansrätten innebär och hur unikt skör den ynnesten vi fortfarande har , är .
 
Är inte stallkatt ett ganska gammalt fenomen? Har aldrig varit med om någon sådan i något utav de stall jag stått .

Nej . Du hör nog till undantagen ? Oavsett är det ju inte kopplat i sig till hundfrågan som tråden handlar om ... Fast blir såklart en aspekt om hundar löper amok och jagar stallkatter .
 
Absolut :) I kombo med att folk har väldigt otroligt dålig koll på vad Allemansrätten innebär och hur unikt skör den ynnesten vi fortfarande har , är .

Ja, det också.
Sen tror jag att den "mänskliga faktorn" är en bit, rent allmänt. Just som du var inne på att man inte ser hela bilden alltid, utan mer bara gör. "Åh vad det skulle vara mysigt/roligt/praktiskt/bra att ......". Man tänker inte alltid på "alla andra", så att säga, men det behöver inte nödvändigtvis vara synonymt med att man struntar i "alla andra".

Nu ska jag inte försöka dra det här hur långt som helst, haha. Men just respekt för andra (på olika sätt, i olika situationer) är ju så ofta en aktuell fråga just för djurägare, på många sätt även om de flesta av oss nog inte tänker aktivt på det jämt.
 
Tycker själv det är mysigt att ha hunden med till stallet lös och hade det oxå med våra 2 andra hundar (nuvarande inte lika uppfostrar).

Problemet som jag ser det med hundar i stall är att dom hundar som sköter sig är i så liten del (fick det till 6 hundar och jobbat som hovslagare i 5 år, skötare 5 och häst ägare i 15 år).

Antingen är ägaren utom hörbart avstånd så man själv får kasta in hunden i en box när den springer mellan benen på hästen eller så är hunden ute och nyper små vilt (har tom varit med om hundar som kommit från skogen med skrikande kulting i munnen) och kommer man med hund och går förbi stall märker/bryr sig ingen utan hela flocken kommer störtade mot en.

Som sakt inget mot uppfostrar hundar under förarens kontroll.
 
liten fundering på ansvarsfrågan, ponera att hunden skrämmer häst som leds in från hagen, så att den sliter sig, och skadar sig illa, vems ansvar? häst eller hundägare.... Eller om det sitter ryttare på som skadar sig?
Jag blev sådär halvglad när jag var ute med min superladdade konvalescent på ridbanan och det plötsligt kommer en överlycklig boxer farandes som en furie över ridbanan, lätt att hålla pålle på plats då, han som bara fick skritta rakt fram. Att jag sen dessutom fick skrika mig hes på ägaren innan de bemödade sig med att försöka fånga henne, ursäktade sig med att de trodde det varit deras dotter på ridbanan, öööhhh, jag är inte det minsta lik dottern och hästarna är visserligen bruna båda två, men deras sto en späd variant och min valack är född med rejäl halsansättning och var vid stunden ganska rund (mkt hö för att hålla sig lugn på ruta)

Och ni som har uppsikt över era hundar behöver ju inte ta åt er, mer dessa som lämnar dem vind för våg, eller inte har pli på dem som är irritationsmomenten
 
Senast ändrad:
Jo, @mackan det ska väl vara så, men efter diskussionerna jag har haft med mina fd stallkamrater så undrar jag hur folk tolkar det :/.
Ja folk har nog inte alltid koll men bör skaffa sig för vid incident blir det kostnad på många sätt för alla inblandade .

. Fast det ska ju inte behövas vad lagen säger öht i sammanhanget tänker jag utan främst handlar det väl om ansvar för djur och säkerhet i sammanhang allmänt och sunt förnuft utifrån kunskap om djuren och hur de fungerar osv .... Om folk debatterar /undrar om lagen så bör de ju själva läsa på och sätta sig in i det de ev har frågor om . Är ingen rocket Science att greppa lagen om strikt ansvar och komplexiteten ang den .
 
Senast ändrad:
Fast gällande just respekt mot andra så är det inget unikt för hundägare. Nu vet jag att det är just hund som diskuteras här, men vill bara flika in det. Ett strålande exempel är all sönderriden mark och de problem som någorlunda regelbundet luftas bl.a. här på Buke gällande konflikten markägare/hästfolk. Jag tycker att den där gnuttan egoism finns hos de flesta "sorters" djurägare, så att säga.
Vill poängtera att detta inlägg inte riktas mot någon i denna tråd, utan enbart är en reflektion. :)

Visst är det så, det är nog därför ämnet är så ivrigt diskuterat med mycket reaktioner. Jag är själv skyldig, och inte reflekterar jag över det heller. Skulle någon komma och ifrågasätta mina katters rätt att gå lösa ute skulle jag också resa ragg. Eller när icke-hästmänniskor ifrågasätter vad vi har att göra på vägarna eller i skogen. Jag är säker på att gubben med hundarna jag mött svär över mig som inte kan hålla mig på ridbanan. Och jag svär över honom som inte kan koppla hundarna.

Men vad jag tänkte på när jag sade egoism hos hundägare, var det här med lösa djur. Om jag hade varit väldigt hundrädd hade det vari obehagligt att möta alla dessa lösa som är så vanligt i min stad. När jag möter någon med häst tycker jag att jag är respektfull och saktar av, rider ut i vägen lång för att ge plats och för att de inte ska känna sig trängda. Därför tycker jag att sådant borde vara vana hos alla med lite större djur som kan anses skrämmande.

Men nu är detta så långt utöver ts trådstart att jag nog ska lugna ner mig och säga att stallägaren har alltid rätten att besluta vad hen vill om sitt stall. Vill hen att enbart hens hundar ska få vara där, då är det så. Och alla gillar läget eller flyttar. Samma sak med mig som inte vill ha lösa hundar, acceptera eller flytta.
 
Tycker själv det är mysigt att ha hunden med till stallet lös och hade det oxå med våra 2 andra hundar (nuvarande inte lika uppfostrar).

Problemet som jag ser det med hundar i stall är att dom hundar som sköter sig är i så liten del (fick det till 6 hundar och jobbat som hovslagare i 5 år, skötare 5 och häst ägare i 15 år).

Antingen är ägaren utom hörbart avstånd så man själv får kasta in hunden i en box när den springer mellan benen på hästen eller så är hunden ute och nyper små vilt (har tom varit med om hundar som kommit från skogen med skrikande kulting i munnen) och kommer man med hund och går förbi stall märker/bryr sig ingen utan hela flocken kommer störtade mot en.

Som sakt inget mot uppfostrar hundar under förarens kontroll.
Hade dom lyckats få tag på en vildsvinkulting?
 
@Ninjakatten oavsett om folk är rädda eller inte för hund allmänt utan häst i sammanhanget så vid möte av människa allmänt när jag och alla hundägare jag tycker uppfyller kriterie att "jag har koll på min hund" så aldrig ska hunden öht springa fram till några människor bara sådär . Endera kopplar man den när man ser okända människor på promenad för att gå förbi , eller så kallar man in sin lösa hund att gå fot förbi okända människor . Oavsett kvarstår faktum att man har koll på hunden hela tiden även när den får busa fritt vilket jag tror de flesta som sig bör , får göra utöver det ...
 
Fast det är väl vad stallägaren förkunnar gäller oavsett och att du var där först osv lär bli märkligt som resonemang den dagen stallägaren anser att hundar och hur de bör hållas i sammanhanget bör adresseras eller ändras om läget sen tidigare inte verkar hålla ? . Varför reagerar du så starkt ? Som jag fattat det i tråden berörs du öht inte av "problemet " ?

För att jag är en tjurig jäkel när det kommer till mina hundar som är som mina barn.
Självklart bestämmer stallägaren. Det jag menar är om någon annan skulle be mig koppla eftersom hen tycker att hundarna stör trots att hen från början var medveten om att de alltid är med och är lösa.
Då skulle jag sura ihop ordentligt. Vid tillfälliga besök och liknande är de självklart kopplade eller instängda om det krävs.
 
Själv tillhör jag sorten som gillar hundar, dock vill jag välja själv när jag ska umgås med dem, dvs uppskattar inte helt när nerlerad golden kommer och vill kramas med mig, ffa inte innan jag kommit ur min arbetsuniform...
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 201
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 700
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp