Bukefalos 28 år!

hundar med andningsproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.

MissourisTopsanna

Trådstartare
Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med luftvägarna, och att man försöker förbättra aveln osv. Och jag har alltid tyckt att det har låtit hemskt. Och jag har aldrig velat stödja den aveln. Men mer än så har jag inte tänkt på det.

I helgen åkte jag in till veterinären och spenderade natten där då min hund fick upprepade anfall som påminde om epilepsi. Eftersom jag är elev på skolan så fick jag sitta med min hund hela natten där de har alla de sjuka djuren under uppsikt. Klockan 5 på morgonen kom det in en fransk bulldog, som fick sitta i oxygenburen då den haft svårt att andas. När den kom in såg såg man hur den fick ta i allt vad den hade vid varje inandning. Efter en timme började hunden att andas ännu sämre, och snart spydde den och kastade sig in i väggarna i panik för att få luft. Veterinären kommer för att föra in en slang så hunden skulle få luft. Larynx var då redan så svullna på hunden så att det inte gick att föra in tuben. Några sekunder senare svimmade hunden och dog. Den kvävdes alltså till döds. Man kunde se paniken i hundens ögon då den kämpade efter luft, hur den spydde och kastade sig in i väggarna. Jag satt och svor över alla uppfödare och människor som stödjer denna aveln. Ni får bli hur sura ni vill ni som gör det, men detta är inte något som är ovanligt, det var inte bara den här hunden, utan detta är vanligt. Och jag önskar inget djur den hemska döden. Jag är fortfarande i chock nu 4 dagar efteråt. Jag önskar jag hade kunnat filma detta och lägga ut, så att folk faktiskt får se hur hemskt det ser ut. Dessa ägare har ju ingen aning om hur illa det är när hunden dör, utan får bara veta nästa morgon att hunden inte överlevde pga att den inte kunde andas. Och skaffar sig förmodligen en ny fralla senare i hopp om att den har lite bättre luftvägar. Hade de sett detta, lovar jag att de hade inte stöttat denna avel igen.
 
Fy fan, det där är nog det otäckaste jag någonsin läst och min absoluta mardröm, jag som har mops. Jag kan säga att jag ALDRIG vill ha en igen pga riskerna för hunden det medför.

Min mops i nuläget har som tur är inga problem med andningen just nu, men det kan ju alltid ändras... :cry:
 
Jag förstår att det var en fruktansvärd upplevelse för dig, men hur vet du att det var pga hundens fysiologi och inte ett resultat av t ex en allergisk reaktion?

Visst är aveln på vissa håll fruktansvärd, men jag har aldrig hört talas om en liknande händelse där hunden så plötsligt dött av andningsproblem som inte också haft andra orsaker. Jag har stött på flertalet hundar med andningsbesvär men de har haft mer klassiska symtom såsom snarkningar och diverse läten, av olika nivåer. Känner endast till en mops som, förmodligen, blev avlivad pga hälsoproblem (däribland andningen).

Hur vanligt menar du att händelser som denna är? Levt med diverse trubbnäsor utan att någon i vår närhet råkat ut för detta. Dessutom blir det ju lite felaktigt att enbart klandra fralla-uppfödare för detta då det finns långt fler raser med andningsbesvär.
 
Sen måste man komma ihåg att rasförbättring inte sker över en natt och att det tyvärr finns mängder av oseriösa uppfödare av dessa populära raser som avlar på kreti och pleti.
 
Nä. Den aveln är förkastlig även om man försöker förbättra den. Men då måste man också hitta folk som är villiga att betala för den.
Tyvärr är det precis som du säger. De lär köpa en ny. Och helst en som är lite billigare. Papper behövs inte för man ska ändå inte ställa ut.....och därmed kan man para vilken skit som helst.

Önskar stenhårda avelskrav och dryga böter för all avel som bryter emot kraven. Det är på tok för lätt att både avla och köpa idag.
 
Jag tror nog att pengarna man får lockar ganska många till att avla helt ärligt. Mopsar kostar uppåt 20.000kr, det är ju inte helt fel att stoppa i fickan.
 
Jag förstår att det var en fruktansvärd upplevelse för dig, men hur vet du att det var pga hundens fysiologi och inte ett resultat av t ex en allergisk reaktion?

Visst är aveln på vissa håll fruktansvärd, men jag har aldrig hört talas om en liknande händelse där hunden så plötsligt dött av andningsproblem som inte också haft andra orsaker. Jag har stött på flertalet hundar med andningsbesvär men de har haft mer klassiska symtom såsom snarkningar och diverse läten, av olika nivåer. Känner endast till en mops som, förmodligen, blev avlivad pga hälsoproblem (däribland andningen).

Hur vanligt menar du att händelser som denna är? Levt med diverse trubbnäsor utan att någon i vår närhet råkat ut för detta. Dessutom blir det ju lite felaktigt att enbart klandra fralla-uppfödare för detta då det finns långt fler raser med andningsbesvär.

som sagt, jag är elev på skolan och fick sitta där bak och ta del av allt. Även varför denna hund var inne, och vad orsaken var. Det var inte allergi. Och även veterinären kommenterade detta.
 
I min värld finns inga ursäkter. Varför ska man avla på dessa hundar? vad är det som är så fruktansvärt bra med dem att det blir värt detta? Ja du har stött på hundar med andningsproblem, det har jag med. och jag har tyckt att det har låtit hemskt och inte varit något att avla på, men inte tänkt mer över det. Men detta är resultatet av det, och det hade jag heller aldrig sett eller hört förut. Men det är verkligheten. Och jag blev väldigt chockad och påverkad av det. För mig är det viktigt att sådant här uppmärksammas, för det pratas om . men ingen verkar förstå allvaret, i alla fall hade jag inte förstått det innan jag såg detta.
 
Jag tror nog att pengarna man får lockar ganska många till att avla helt ärligt. Mopsar kostar uppåt 20.000kr, det är ju inte helt fel att stoppa i fickan.

Mopsar får ju inte stora kullar. Första valpen kan du räkna bort. Den betalar paringsavgiften endast. Andra valpen kan du också räkna bort pga av andra kostnader för uppfödningen av kullen. Troligtvis får du även räkna bort en hel del på tredje valpen med för det kostar att meritera tiken och låta henne genomgå de undersökningar som krävs för att hon ska få ett avelsvärde. Måste du dessutom ta ledigt från ditt arbete under tiden för kullen (den kan inte vara ensam) får du räkna av din förlorade arbetsinkomst.

Vi föder upp. Inte Mops utan en större bruksras. Inte riktigt samma summor. Vi går inte plus förens efter valp 5 om allt går som det ska. Då har vi turen att jobba så någon alltid kan vara hemma och vi slipper inkomstbortfall.
 
Mopsar får ju inte stora kullar. Första valpen kan du räkna bort. Den betalar paringsavgiften endast. Andra valpen kan du också räkna bort pga av andra kostnader för uppfödningen av kullen. Troligtvis får du även räkna bort en hel del på tredje valpen med för det kostar att meritera tiken och låta henne genomgå de undersökningar som krävs för att hon ska få ett avelsvärde. Måste du dessutom ta ledigt från ditt arbete under tiden för kullen (den kan inte vara ensam) får du räkna av din förlorade arbetsinkomst.

Vi föder upp. Inte Mops utan en större bruksras. Inte riktigt samma summor. Vi går inte plus förens efter valp 5 om allt går som det ska. Då har vi turen att jobba så någon alltid kan vara hemma och vi slipper inkomstbortfall.
Tänker mer på folk som inte riktigt avlar helt ärligt dock, seriösa uppfödare går nog knappast + på sin uppfödning
 
Tänker mer på folk som inte riktigt avlar helt ärligt dock, seriösa uppfödare går nog knappast + på sin uppfödning

Har faktiskt räknat på det där baserat på våran ras. Och vi skulle tjäna ca 5000:- mer på en kull om vi struntade i alla kontroller, meriter, gjorde en kompisparning och sen sket i att regga, chippa, vaccinera osv.
För att inte tala om allt JOBB vi skulle slippa åren innan för att meritera våra hundar.
Men nu avlar vi av andra anledningar än pengar ;)
 
I min värld finns inga ursäkter. Varför ska man avla på dessa hundar? vad är det som är så fruktansvärt bra med dem att det blir värt detta? Ja du har stött på hundar med andningsproblem, det har jag med. och jag har tyckt att det har låtit hemskt och inte varit något att avla på, men inte tänkt mer över det. Men detta är resultatet av det, och det hade jag heller aldrig sett eller hört förut. Men det är verkligheten. Och jag blev väldigt chockad och påverkad av det. För mig är det viktigt att sådant här uppmärksammas, för det pratas om . men ingen verkar förstå allvaret, i alla fall hade jag inte förstått det innan jag såg detta.

Du skrev att händelser som din beskrivna var vanligt, exakt hur vanligt är det?

Givetvis är det fruktansvärt, det säger jag inte något om. Men jag kan inte döma ut en hel ras eller en hel uppfödargrupp för att vissa rötägg skiter i hälsan. Såna finns i de flesta raser, tyvärr. Jag ser mer än gärna hårdare tag när det gäller både avelsdjur och kraven på uppfödarna. Det är på tok för lätt att avla på hundar helt fritt idag. Buskisaveln är förjävlig.
 
Du skrev att händelser som din beskrivna var vanligt, exakt hur vanligt är det?

Givetvis är det fruktansvärt, det säger jag inte något om. Men jag kan inte döma ut en hel ras eller en hel uppfödargrupp för att vissa rötägg skiter i hälsan. Såna finns i de flesta raser, tyvärr. Jag ser mer än gärna hårdare tag när det gäller både avelsdjur och kraven på uppfödarna. Det är på tok för lätt att avla på hundar helt fritt idag. Buskisaveln är förjävlig.
Jag har tyvärr själv inte gjort någon undersökning. Och detta är kanske inte den bästa men du får nog några svar i alla fall
 
Från egen erfarenhet. Majoriteten av den sortens hundar, inte bara fransk, som jag har träffat och sett på utställning andas inte i närheten så bra som andra raser. Hör du skillnad på en fralla och en "långnos"? Bara för att de hundar du träffat inte dött av detta , betyder det att det inte finns hundar som gör det? Och bara för att de hundarna "bara" snarkar och flämtar, drar upp bröstkorg osv, lider inte de hundarna också? Jag har själv astma, och har inte kvävt till döds, men nog fanbärare det jobbigt och läskigt att ha svårt att andas för det. Nu kanske man hinner föra in tuben i de flesta hundar, och operera dem eller avliva dem så de får ett bättre slut än att kvävas, men problemet finns ändå där. Detta som hände, var ett resultat av andnöd och hunden kvävdes till döds. Pga av dess fysiologi. Jag kollade innan jag postade tråden från vilka jag troligtvis skulle få mothugg från och såg HD posten och förstod att du skulle svara neg på detta. Alla våra raser står oss nära och vi tycker om den hund vi valt. Men att blunda för sådant här tycker jag är förkastligt. Ja det finns säkert några friska individer här och var, men så länge risken för detta finns så är det helt förkastligt i mina ögon att avös på dessa hundar. Det finns minst lika söta hundar med MYCKET bättre fysiologi .
 
Det jag ville ha svar på var hur vanligt dödsfall relaterade till andnöd är, eftersom du skrev att det var vanligt. Du kom med ett påstående och det är alltid intressant att ta del av sådan information. Studien du länkade har jag redan läst.

Jag blundar definitivt inte för dessa problem, jag har ju till och med skrivit att jag träffat flera hundar med andningsbesvär? Och givetvis lider dessa, mer eller mindre. Vissa symtom går att leva med, andra måste opereras, och det är givetvis hundar som absolut inte har i aveln att göra. Tyvärr förekommer ju det ändå eftersom det är på tok för slappa regler kring hunduppfödning. I studien föreslås det att man borde registrera andningsbesvär likt t ex HD och sätta avelsspärr på dessa, och det hade jag definitivt inte haft något problem med. Om man bara skulle sluta avla på brachycephala hundraser skulle otroligt många, speciellt inom sällskapsraserna, försvinna. Och det skulle vara hemskt synd och en stor förlust. Därför anser jag att man istället ska fokusera på förbättring bland dessa raser där denna huvudform förekommer. Anser också att mops, pekingese och engelsk bulldog har större problem med detta än frallan, efter vad jag upplevt.

Jag äger inte någon fralla och kommer förmodligen aldrig göra det då det inte är min typ av hund, det har du nog missförstått.
 
Mitt påstående kommer från veterinärs uttalande efter hunden död. Varför hänger du upp dig på det? Det är ingen hemlighet detta? Googla så hittar du massor. Alltså, jag tycker väl att detta är en ras som inte bör avlas på. Den har så stora problem och det har gått så långt att hur många fler hundar kommer behöva lida för att de råkar vara söta med ett gristryne? Jag vet att det inte bara går att kasta en ras i soptunnan. Men det är min personliga åsikt. Vi opererar ju de flesta hundar med dessa problem så dödsfallen är nog inte lika vanliga som operation, men majoriteten har begränsade liv eller opereras för att inte dessa dödsfall ska ske. Men dödsfallet var svaret på vad som kan hända dessa hundar och som händer till och från om de inte får hjälp i tid. (*läste tråden och såg att din syster hade uppfödning , så nu är jag rättad hoppas jag. ) Oavsett hur mycket du väljer att försvara rasen, så är det i mina ögon helt sjukt att stödja sådan här avel , och det står jag fast vid. Vad bra att du läst det jag länkade , det ger lite förståelse i varför jag tycker att det är en ras som inte bör avlas på :) hade du också sett vad jag såg och hört det jag hört från veterinärer och lärare på skolan så är du ytterligare några steg åt mitt håll :)
 
Varför jag hängde upp mig på det är för att du kom med ett påstående och jag tänkte att du kanske hade en studie eller två att länka, då jag själv inte hittat någon vid googling. Att det förekommer dödsfall till följd av detta känner nog de flesta till som har kontakt med plattnosade hundraser, det var ditt användande av ordet "vanligt" jag hajade till över men vi kanske har olika definition av det ordet.

Jag har inget intresse av att försvara rasen, då det inte är "min" ras. Min syster har endast haft en kull hittills och av dessa valpar har ingen andningsbesvär mer än snarkning när de sover (det gjorde även min morfars pointrar). Däremot tycker jag att det knappast är en lösning att bara tvärt sluta avla på dessa raser eftersom ett tiotal raser då skulle försvinna, helt i onödan. Det är dessutom inte ett dugg realistiskt att regeringen plötsligt skulle införa ett avelsförbud på alla plattnosade raser. Inte heller ser jag någon anledning till att peka ut just den franska bulldoggen och hela den uppfödarkåren, då det finns fler raser med värre andningsproblem än denna. Med risk för upprepning har jag inga problem med att införa regler och lagar för att motverka de uppfödare/blocketuppfödare som förbiser hälsan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 747
Senast: fejko
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 058
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp