Bukefalos 28 år!

hundar med andningsproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du exempel på grundkriterier? Undrar om det är så att valparna ur första kullen ska uppnå något visst eller..?

Och givetvis menade jag under kontrollerade former. Kul att få höra att det inte är helt omöjligt, även om jag undrar just nu vad för grundkriterier det är. Just hos mopsen och frallan så tycker man ju att just andningsproblemen borde vara ett starkt argument för att tillåta utparingar :(

Ja valparna som är 50/50 ska uppnå vissa grundkriterier för att få användas i avel. Det som nämns i registreringsreglerna är minst sufficient på utställning och sen beror det på vad rasen har för hälsokrav, krävs det fria höfter måste ju hunden ha detta mm, genomfört MH om det är en brukshund såklart. Den har jag fattat det som att man kan ha ytterligare krav, ex. godkänd i lägre klass bruks för en brukshund alt. godkänt mentaltest men jag har inte helt säker. Antar att man för jakthundar skulle kunna ha krav på bevisade jaktegenskaper osv.

Jag tycker det verkar vettigt, sufficient på utställning är inte ett högt krav och hälso- och mentalitetskrav är ju självklart.
 
Jag tycker det verkar vettigt, sufficient på utställning är inte ett högt krav och hälso- och mentalitetskrav är ju självklart.

Nja, beroende på kan ju utställningsbiten vara rätt svår att uppnå hos F1or. Att F1or ska var utställningsbara kan jag tycka är ett väldigt högt ställt krav. I den kattras jag föder upp går det inte att få utställningsbara F1or. Det är helt omöjligt. Och om man sätter igång ett utparningsprogram för att rädda en ras som har förstörts hälsomässigt är det väl hälsa och mentalitet man ska prioritera. Att få en bra exteriör bör vara det som får ta tid.
 
Och som devon-uppfödare kan jag säga att siames är det sista jag skulle para ut med. De har en helt annan kroppstyp och huvudform än devon rex (även om öronen lockar helt klart). Britten är mycket mer lik devon rex och en av de raser som används mest frekvent för utparning. Just den ras som jag har parat ut med också.;)
Åhå, jag är lite som tänkte orientalisk ras som orientalisk ras (orientalisk ras=exotisk typ) och där råkade rexarna slinka med :o:angel:
Försökte hitta någon sida där de jämför ansiktsformen mellan de raserna men hittade bara för MCO, norsk skogkatt och siberisk :crazy:
Ber om ursäkt för OT då jag pratar katt på hundforumet :o

Ja valparna som är 50/50 ska uppnå vissa grundkriterier för att få användas i avel. Det som nämns i registreringsreglerna är minst sufficient på utställning och sen beror det på vad rasen har för hälsokrav, krävs det fria höfter måste ju hunden ha detta mm, genomfört MH om det är en brukshund såklart. Den har jag fattat det som att man kan ha ytterligare krav, ex. godkänd i lägre klass bruks för en brukshund alt. godkänt mentaltest men jag har inte helt säker. Antar att man för jakthundar skulle kunna ha krav på bevisade jaktegenskaper osv.

Jag tycker det verkar vettigt, sufficient på utställning är inte ett högt krav och hälso- och mentalitetskrav är ju självklart.
Fast om man pratar om frallan och mopsen så finns det väl inte likadana krav som för en brukshund/jakthund? Och även om man hade målet att de skulle se bättre ut (och andas bättre) så skulle de ju inte duga på utställning pga domarna vill ha dem plattnosade?

Nja, beroende på kan ju utställningsbiten vara rätt svår att uppnå hos F1or. Att F1or ska var utställningsbara kan jag tycka är ett väldigt högt ställt krav. I den kattras jag föder upp går det inte att få utställningsbara F1or. Det är helt omöjligt. Och om man sätter igång ett utparningsprogram för att rädda en ras som har förstörts hälsomässigt är det väl hälsa och mentalitet man ska prioritera. Att få en bra exteriör bör vara det som får ta tid.
Så sant! Håller med :up: även om det är exteriören som orsakar den dåliga hälsan i det här fallet så problemet skulle ju komma tillbaka om man försökte få tillbaka samma exteriör igen sedan :grin:
 
Det kanske går att få till att rasen blir frisk och kan andas, trots sin exteriör? Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till, men andra arter med korta näsor kan ju andas, vi tex :D Men det är ju en utveckling som lär tar sisodär några hundra år som minst, o så länge tycker jag inte att det är rimligt att vänta...
 
Det kanske går att få till att rasen blir frisk och kan andas, trots sin exteriör? Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till, men andra arter med korta näsor kan ju andas, vi tex :D Men det är ju en utveckling som lär tar sisodär några hundra år som minst, o så länge tycker jag inte att det är rimligt att vänta...
Fast våra näsor sitter ju ändå en bit ifrån tårkanalerna och sticker ut en bit från ansiktet så andningsrören och näsborrarna får plats, och inte som på den här:
809717.jpg

:grin:
Alltså, jag har inget emot korta näsor, retromopsen har ju en kort näsa i jämförelse med de flesta raser. Men vid andningsproblem går gränsen :(
 
Fast våra näsor sitter ju ändå en bit ifrån tårkanalerna och sticker ut en bit från ansiktet så andningsrören och näsborrarna får plats, och inte som på den här:
809717.jpg

:grin:
Alltså, jag har inget emot korta näsor, retromopsen har ju en kort näsa i jämförelse med de flesta raser. Men vid andningsproblem går gränsen :(

Men man får väl flytta ner näsan då!! :D:rofl:
*spånar hej vilt och oseriöst ifall du inte förstod det*

Jag tycker för övrigt att de ser helt hemska ut och kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja ha en hund som ser ut sådär.
 
Det kanske går att få till att rasen blir frisk och kan andas, trots sin exteriör? Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till, men andra arter med korta näsor kan ju andas, vi tex :D Men det är ju en utveckling som lär tar sisodär några hundra år som minst, o så länge tycker jag inte att det är rimligt att vänta...

Problemet är ju just att det inte går. Brachycefali (förekommer hos människan också och är kopplad till problem hos oss också) leder till att ansiktsskeletter reduceras vilket ger "överskottshud" i ansiktet vilket ökar risken för bakterie- och svamptillväxt. Otillräckligt (ibland inget) näsben gör att strukturer i nosen inte bärs upp. Förkortningen av nosen gör att tänderna inte får plats och tungan blir proportionellt för stor osv.

Problemen är direkt kopplade till anatomin. Det är problemet.
 
Men man får väl flytta ner näsan då!! :D:rofl:
*spånar hej vilt och oseriöst ifall du inte förstod det*

Jag tycker för övrigt att de ser helt hemska ut och kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja ha en hund som ser ut sådär.
Men har inte din hund också en onaturligt kort nos? Alltså inte intryckt, men kort? Eller blandar jag ihop dig med någon annan…
 
Man har helt enkelt avlat på en genetisk mutation som inte är positiv. Avlat på just den genen och glatt sett att det går att få alltmer extrema utseenden, eftersom det tilltalar oss.
Det finns två alternativ tycker jag: att man helt förbjuder avel på dessa raser och låter raserna dö ut, eller att man blandar in raser med friska andningsorgan och driver aveln åt det hållet.

Att glatt fortsätta avla på raser som ligger och krampar efter luft och dör i panik är så obeskrivligt att jag inte hittar ord....
 
Men man får väl flytta ner näsan då!! :D:rofl:
*spånar hej vilt och oseriöst ifall du inte förstod det*

Jag tycker för övrigt att de ser helt hemska ut och kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja ha en hund som ser ut sådär.
Och ha den under munnen så det blir som en rejäl haka? :idea::D
 
Problemet är ju just att det inte går. Brachycefali (förekommer hos människan också och är kopplad till problem hos oss också) leder till att ansiktsskeletter reduceras vilket ger "överskottshud" i ansiktet vilket ökar risken för bakterie- och svamptillväxt. Otillräckligt (ibland inget) näsben gör att strukturer i nosen inte bärs upp. Förkortningen av nosen gör att tänderna inte får plats och tungan blir proportionellt för stor osv.

Problemen är direkt kopplade till anatomin. Det är problemet.
Usch :( men intressant, jag visste ju att det inte gick men inte exakt varför, tack för förklaringen!
 
Man har helt enkelt avlat på en genetisk mutation som inte är positiv. Avlat på just den genen och glatt sett att det går att få alltmer extrema utseenden, eftersom det tilltalar oss.
Det finns två alternativ tycker jag: att man helt förbjuder avel på dessa raser och låter raserna dö ut, eller att man blandar in raser med friska andningsorgan och driver aveln åt det hållet.

Att glatt fortsätta avla på raser som ligger och krampar efter luft och dör i panik är så obeskrivligt att jag inte hittar ord....
För min del kan dessa raser gärna få dö ut. Det finns så många friska, trevliga sällskapsraser i samma storlek utan extrema aktiveringsbehov att satsa på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 747
Senast: fejko
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 058
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp