Bukefalos 28 år!

hundar med andningsproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Personligen tycker jag att SJV (via Lst) borde ställa krav på att dessa raser ska paras ut med icke-brachycefala raser omedelbart. Helst igår. Problematiken är så pass omfattande att det inte är rimligt att uppfödarna ska kunna få friska hundar utan utparningar inom en rimlig tid. Djur lider.
 
Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med luftvägarna, och att man försöker förbättra aveln osv. Och jag har alltid tyckt att det har låtit hemskt. Och jag har aldrig velat stödja den aveln. Men mer än så har jag inte tänkt på det.

I helgen åkte jag in till veterinären och spenderade natten där då min hund fick upprepade anfall som påminde om epilepsi. Eftersom jag är elev på skolan så fick jag sitta med min hund hela natten där de har alla de sjuka djuren under uppsikt. Klockan 5 på morgonen kom det in en fransk bulldog, som fick sitta i oxygenburen då den haft svårt att andas. När den kom in såg såg man hur den fick ta i allt vad den hade vid varje inandning. Efter en timme började hunden att andas ännu sämre, och snart spydde den och kastade sig in i väggarna i panik för att få luft. Veterinären kommer för att föra in en slang så hunden skulle få luft. Larynx var då redan så svullna på hunden så att det inte gick att föra in tuben. Några sekunder senare svimmade hunden och dog. Den kvävdes alltså till döds. Man kunde se paniken i hundens ögon då den kämpade efter luft, hur den spydde och kastade sig in i väggarna. Jag satt och svor över alla uppfödare och människor som stödjer denna aveln. Ni får bli hur sura ni vill ni som gör det, men detta är inte något som är ovanligt, det var inte bara den här hunden, utan detta är vanligt. Och jag önskar inget djur den hemska döden. Jag är fortfarande i chock nu 4 dagar efteråt. Jag önskar jag hade kunnat filma detta och lägga ut, så att folk faktiskt får se hur hemskt det ser ut. Dessa ägare har ju ingen aning om hur illa det är när hunden dör, utan får bara veta nästa morgon att hunden inte överlevde pga att den inte kunde andas. Och skaffar sig förmodligen en ny fralla senare i hopp om att den har lite bättre luftvägar. Hade de sett detta, lovar jag att de hade inte stöttat denna avel igen.
Det du skriver så såg du ju hela förloppet på denna stackars hund , Du skriver att efter en TIMME började den nadas värre , Varför larmade inte du ? eller du kanske gjorde det , det framgår ej i vad du skriver
 
Det du skriver så såg du ju hela förloppet på denna stackars hund , Du skriver att efter en TIMME började den nadas värre , Varför larmade inte du ? eller du kanske gjorde det , det framgår ej i vad du skriver
jag jobbar inte där och är heller inte utbildad att ens jobba som djurskötare. Går första året som veterinär. Plus att jag var där med min hund som hade haft anfall och legat hela natten med muskelspasmer och hyperventilerat. Det var en djurskötare där vars jobb var att se efter hunden. Visst jag kan tänka tillbaka och önskat att jag bett henne gå tidigare och hämta veterinär. Men jag hade faktiskt ingen aning om vad som var påväg att ske före det faktist skedde. Hade jag vetat hade jag självklart sagt något! :)
 
Älskar frallorna, tycker de är störthärliga hundar. Skulle aldrig köpa en pga deras usla hälsostatus. Vissa raser får man beundra på avstånd helt enkelt.

Tragiskt att den dog. Ännu mer tragiskt att arbetet med att få rasen friskare, motarbetas i de egna leden, av ekonomiska intressen.
 
Jag önskar verkligen(!) att jag kunde förvånas av det som står här i tråden. Tyvärr blir min reaktion mest "jaha, ännu en sådan" samtidigt som jag än en gång tänker på vilken tur det var att mina första år i hundvärlden spenderades på kennel som ville ha så sunda hundar som möjligt av en redan i grunden sund ras...

Men ja, jag har en veterinärvän som själv beskrivit hur det blivit när en plattnos kom in på kliniken och behövde sövas. Hon berättade om alla förebyggande åtgärder som gjordes bara för att hunden skulle kunna sövas, hur de fick kämpa för att alls få ner någon slang i halsen och hur noggranna de fick vara för att hunden inte skulle dö av syrebrist redan innan(!) den blev sövd. De försökte även prata med ägaren om vad de gjorde och varför.

Ägarens reaktion? "Måste ni verkligen raka på benet när ni sätter in dropp? Vi ska på utställning om någon vecka och domaren kommer inte gilla om hunden är rakad" :banghead:

Har även en granne som tidigare hade en liten hund med extrema andningsproblem. Det var också därför han till sist dog. Hunden i fråga hade fått hjärtproblem, problem med lungorna (varfyllda blåsor tror jag det var, bland annat) osv för att allt inombords i den lilla hunden var så felkonstruerat. Jag minns inte precis allt nu, men jag mådde illa när ägaren berättade om vad som hänt hennes lilla hund samtidigt som jag inte heller då förvånades. Jag hade ju sett i flera år hur hunden konstant kämpade för att andas, även kalla vinterdagar där det borde varit som lättast. Jag såg hur hunden fick kämpa även när den fick mediciner som skulle underlätta andningen. Jag såg hur hunden gjorde lekinviter till mina hundar men fick stanna upp och stå stilla bara för att andas en stund. Jag såg hur hunden knappt orkade röra sig på sommaren och hur ägaren fick gå de längre rundorna på nätterna för att hunden alls skulle kunna andas.

Fy fan för osund avel och människors jävla idé om att en osund hund på något vis kan vara vacker att titta på.

Det får mig förövrigt att tänka på några textrader som står på en salukiuppfödares hemsida.
"The function of the Saluki is not to be beautiful, He is beautiful because of his function, His function is to be a HUNTER."
Jag önskar nog mer än något annat att fler tänkte så.
 
Av ren nyfikenhet; om man älskar frallor (eller mopsar) för deras mentalitet/personlighet men vill undvika allt med andningsproblem - vad kan man göra? Jag menar, detta låter så utbrett att det skulle vara oerhört svårt att hitta en kennel med problemfria hundar, eller?
 
Av ren nyfikenhet; om man älskar frallor (eller mopsar) för deras mentalitet/personlighet men vill undvika allt med andningsproblem - vad kan man göra? Jag menar, detta låter så utbrett att det skulle vara oerhört svårt att hitta en kennel med problemfria hundar, eller?

Vill man ha mops kan man ju välja en retro-mops. Dock räknas det som en blandras så det har ju sina begränsningar om man vill ställa ut eller tävla vissa grenar.
 
Av ren nyfikenhet; om man älskar frallor (eller mopsar) för deras mentalitet/personlighet men vill undvika allt med andningsproblem - vad kan man göra? Jag menar, detta låter så utbrett att det skulle vara oerhört svårt att hitta en kennel med problemfria hundar, eller?

Köp en annan ras skulle jag säga för ja, krasst sett så är de extremt brachycefala raserna så sjukliga att iaf jag aldrig skulle rekommendera någon att köpa någon av de raserna. Brachycefalin i sig är problemet. Mild brachycefali orsakar sällan problem, men jag skulle nog påstå att det är extremt ovanligt med mild brachycefali hos dessa raser. De är way beoynd that men det är dit uppfödarna behöver sträva som allra minst. Utöver andningsproblem har de förlossningsproblem. Senast jag såg någon siffra på det låg frekvensen kejsarsnitt på frallor på 50%...

Jag känner inte till någon illustration av olika grader av brachycefali på hund, men på katt finns en här. Redan vid grad II uppstår problem (med tårkanaler dock inte med andning). Jag har aldrig sett en fralla eller en mops som skulle kunna tänkas motsvara kattsidans grad I.
 
Det värsta är att man vet att detta kommer fortsätta.... så länge det finns människor som köper dessa hundar, av okunskap eller huvudet i sanden eller vad det nu beror på, och samvetslösa uppfödare som vill ha en utställningsstjärna och/eller tjäna pengar så kommer denna avel fortsätta.

Jag vet inte hur det skulle gå till att få stopp på det. Det har ju uppmärksammats många gånger tidigare, bl a tv-program om osund avel, men ändå ska hundar behöva kvävas till döds både nu och i framtiden....
 
Det värsta är att man vet att detta kommer fortsätta.... så länge det finns människor som köper dessa hundar, av okunskap eller huvudet i sanden eller vad det nu beror på, och samvetslösa uppfödare som vill ha en utställningsstjärna och/eller tjäna pengar så kommer denna avel fortsätta.

Jag vet inte hur det skulle gå till att få stopp på det. Det har ju uppmärksammats många gånger tidigare, bl a tv-program om osund avel, men ändå ska hundar behöva kvävas till döds både nu och i framtiden....

Det får inte löna sig att avla på dem helt enkelt. Folk ska inte köpa dem och de ska inte meriteras på utställningar. Helst ska väl rasstandarden skrivas om.
 
"Problemet" med både frallor och mopsar är de är så ljuvligt charmiga. Många ser inte längre, vare sig valpköpare eller uppfödare.

Poppishundar ett måste för varje människa som har behov av att vara rätt.
Chihuahua ena året fralla nästa, mops året efter. Jag tycker det är sorgligt för det går ut över hundarnas hälsa när "alla" ska ha rätt ras. Då blir aveln därefter också :(
 
Vill man ha mops kan man ju välja en retro-mops. Dock räknas det som en blandras så det har ju sina begränsningar om man vill ställa ut eller tävla vissa grenar.
Den hade jag inte hört talats om förut men åh, den var ju mycket finare! :love:
Om man jämför:
78460830.jpg
72266617.jpg

Visst den är lite kortnosig i jämförelse med andra raser men den ser mycket mera "hundlik" ut än de här:
mops.jpg
3402150.jpg

Ögonen ser också finare ut, jag har ibland oroat mig över dessa utåtstående ögon - jag är inte förvånad att de skadar lättare sina ögon :crazy: Mycket sötare tyckte jag också :angel::love:

Jag hade som sagt inte hört om den förut, och alla sidor jag hamnar på är på tyska :o Skulle du kunna berätta vad det är för "ras"?

Undrade om det fanns med frallor också och googlade på "retro Französische Bulldogge" och det fanns faktiskt lite resultat, kan tyvärr inte tyska så jag kan inte läsa :(

Köp en annan ras skulle jag säga för ja, krasst sett så är de extremt brachycefala raserna så sjukliga att iaf jag aldrig skulle rekommendera någon att köpa någon av de raserna. Brachycefalin i sig är problemet. Mild brachycefali orsakar sällan problem, men jag skulle nog påstå att det är extremt ovanligt med mild brachycefali hos dessa raser. De är way beoynd that men det är dit uppfödarna behöver sträva som allra minst. Utöver andningsproblem har de förlossningsproblem. Senast jag såg någon siffra på det låg frekvensen kejsarsnitt på frallor på 50%...

Jag känner inte till någon illustration av olika grader av brachycefali på hund, men på katt finns en här. Redan vid grad II uppstår problem (med tårkanaler dock inte med andning). Jag har aldrig sett en fralla eller en mops som skulle kunna tänkas motsvara kattsidans grad I.
:eek::eek::eek: Den där IV-katten! :rage::cry::cry:
Om jag någon gång skulle vilja ha en perser så skulle jag på sin höjd vilja ha en med mild brachycefalin, detsamma gäller isåfall givetvis även hundar. Det bettet ser någorlunda normal ut fortfarande med inte alltför kraftigt underbett (knappt synbart?) men så fort det blir underbett så känns det inte som något man vill avla på, eller det borde iallafall inte göra det :crazy:
Bilderna fick mig nästan att vilja gråta :cry:

Det får inte löna sig att avla på dem helt enkelt. Folk ska inte köpa dem och de ska inte meriteras på utställningar. Helst ska väl rasstandarden skrivas om.
Håller med! Skriv om rasstandarden och få domarna att börja döma bättre för längre näsor! :mad:
 
Nej, nu vet jag vad man ska googla med: "französische bulldogge mit nase" :D

Då dyker dessa bilder upp som exempel:
DSC_3275-e1388241655860.jpg

25110111_700_466.jpg

0_big.jpg


Intressant jämförelse:
Nasen_Loops_Rick.jpg


Alla de första bilderna kommer från hemsidor där de benämner dessa hundar som frallor med längre näsor, den fawn färgade är dessutom en pensionerad(?) avelstik (stamtavla) och benämns som en sportigare fralla.

Den sista bildens hemsida, om google translate, betonar noga att längre näsa inte alltid innebär att allt inuti är bättre nu och att man bör vara noga med föräldrarna. Men annars verkar den positiv till att avla mera på de långnäsade frallorna :)

Så om de finns i Tyskland så borde det kanske snart inte vara så svårt att importera långnäsade mopsar/frallor därifrån? :bump:
 
Nej, nu vet jag vad man ska googla med: "französische bulldogge mit nase" :D

Då dyker dessa bilder upp som exempel:
DSC_3275-e1388241655860.jpg

25110111_700_466.jpg

0_big.jpg


Intressant jämförelse:
Nasen_Loops_Rick.jpg


Alla de första bilderna kommer från hemsidor där de benämner dessa hundar som frallor med längre näsor, den fawn färgade är dessutom en pensionerad(?) avelstik (stamtavla) och benämns som en sportigare fralla.

Den sista bildens hemsida, om google translate, betonar noga att längre näsa inte alltid innebär att allt inuti är bättre nu och att man bör vara noga med föräldrarna. Men annars verkar den positiv till att avla mera på de långnäsade frallorna :)

Så om de finns i Tyskland så borde det kanske snart inte vara så svårt att importera långnäsade mopsar/frallor därifrån? :bump:

"Nackdelen" är väl att den här aveln bedrivs helt utanför rasklubbarna och räknas som blandrasavel och är alltså helt okontrollerad.

Även om det är upplyftande att se så pass fina näsor på dem!
 
Köp en annan ras skulle jag säga för ja, krasst sett så är de extremt brachycefala raserna så sjukliga att iaf jag aldrig skulle rekommendera någon att köpa någon av de raserna. Brachycefalin i sig är problemet. Mild brachycefali orsakar sällan problem, men jag skulle nog påstå att det är extremt ovanligt med mild brachycefali hos dessa raser. De är way beoynd that men det är dit uppfödarna behöver sträva som allra minst. Utöver andningsproblem har de förlossningsproblem. Senast jag såg någon siffra på det låg frekvensen kejsarsnitt på frallor på 50%...

Jag känner inte till någon illustration av olika grader av brachycefali på hund, men på katt finns en här. Redan vid grad II uppstår problem (med tårkanaler dock inte med andning). Jag har aldrig sett en fralla eller en mops som skulle kunna tänkas motsvara kattsidans grad I.

Alltså när man tänker på det är det ju helt sjukt att man med flit avlar fram missbildade hundar, SKK är verkligen så långt ifrån hundarnas väl ooch ve som man kan komma... hur i helskotta kan man begränsa hundarnas inandningsvägar för att det är "snyggt":banghead:. Även de s.k. retro-mopsarna som visas ovan är ju väldigt långt ifrån en optimal konstruktion hos en hund de också egentligen.
 
"Nackdelen" är väl att den här aveln bedrivs helt utanför rasklubbarna och räknas som blandrasavel och är alltså helt okontrollerad.

Även om det är upplyftande att se så pass fina näsor på dem!
De andra vet jag inte men den beiga/fawn färgade verkade dock vara en renrasig fralla så jag antar att dennes avel är med i rasklubben, hade stamtavla och allt :)
 
Frallor med längre nos finns redan i Sverige,fast med stamtavla.
Dock har dom 0 att kamma hem på utställning tex.Trots skk rekomedation till domarna för flera år sedan.
 
Frallor med längre nos finns redan i Sverige,fast med stamtavla.
Dock har dom 0 att kamma hem på utställning tex.Trots skk rekomedation till domarna för flera år sedan.
Bläh :down: till domarna.
Men kul att de redan finns här! Så man kanske kan hitta en långnosad fralla att köpa här i Sverige trots allt? :)
 
Tyvärr så räcker det inte med att nosen blir längre :(
Jag fick ta bort min fralla när han var 16 månader. Han var så gravt missbildad i halskotorna att det inte fanns något att göra. Dom ska ha 7 halskotor. Björne hade cirka 4,5 varav 3 satt ihop som en klump. Han hade även några missbildade bröstkotor. Han fick samma dos smärtlindring som man ger en vuxen människa och ändå så skrek han rakt ut av smärta :cry:
Veterinären på Strömsholm sa att i princip varje fralla som röntgats har haft någon typ av missbildning på sina bröstkotor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 532
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 851
Senast: fejko
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 150
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp