Hundfolk: reaktioner på avlivning.

Sanslöst!
Jag har tack och lov aldrig stött på beteendet inom hundvärlden.

(Kattvärlden verkar däremot mer crazy, med alla katthem och jourhem och katter i drivor som alla ska räddas till varje pris. Sjuka och "trasiga" katter ska lagas, det tiggs ständigt pengar till veterinärkostnader och foder. Jag har haft bekanta som lagt mängder av engagemang på "katträddning" och katthem, och det känns ärligt talat lite sektlikt.)

Tja, det finns inte något annat husdjur som behandlas med samma grymhet. Visst att man vill avliva sina (friska) kattungar. Men för i helvete ta dom då till en veterinär. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLGLR9/silje-sag-hur-kattungen-slungades-ut-fran-en-bil

http://24blekinge.se/2017/11/30/dumpade-kattungar-i-kylan-de-hade-is-i-palsen/

Skälet till att det finns så många katthem och jourhem och behov av veterinärvård är att det finns ca 100,000 hemlösa katter i Sverige (jmf med hur många hemlösa hundar?). Ja, det läggs för mycket resurser på enskilda katter som är sjuka när pengarna ska gå till friska, förvildade och övergivna katter, kastrering av utekatter, TNR och förebyggande arbete för att förhindra fler hemlösa katter.

Om 'ägare' tog sitt ansvar och kastrerade skulle inte behovet finnas av katthem, jourhem, veterinärkostnader eller tiggeri. Vilket annat husdjur får springa vind för våg, skadade och eländiga och fryser och svälter ihjäl? Får föröka sig hej vilt med inavel och genetiska defekter och sedan 'skjuts av' när det blir för många? Ja för katter klarar sig alltid själva, eller? Fenomenet sommarhundar existerar inte i Sverige, tack och lov och (friska) hundar slipper bli övergivna och frysa eller svälta ihjäl eller skadas och lider fruktansvärt innan de dör.

Alla djur har rätt till livskvalitet och om den inte finns ska de avlivas smärtfritt av kvalificerad yrkesperson. Inte slängas i soptunnan eller knytas i en säck och slängas i sjön.
 
Är det någon som vet om länsstyrelsens tillsynsbefogenheter innefattar att begära in journaler så att det skulle vara möjligt att göra en systematisk genomgång över tid?
Eller kan de bara inspektera djuren, platsen de vistas och låta sin egen veterinär undersöka djurets aktuella hälsotillstånd?
 
Djur är så otroligt utsatta i såna här situationer, för man FÅR ju avliva djur bäst man vill, även friska och unga djur.
Har veterinären rätt att vägra utföra avlivning av friska djur, alltså är det upp till varje klinik att ha sin egen policy i frågan? Hela historien låter så magomvridande sjuk..
 
Har veterinären rätt att vägra utföra avlivning av friska djur, alltså är det upp till varje klinik att ha sin egen policy i frågan? Hela historien låter så magomvridande sjuk..
Så länge vi har en lagstiftning som säger att ägaren ansvarar för att djuren har det bra så MÅSTE det finnas möjlighet att avliva. Annars sätter man folk i helt omöjliga situationer som det inte finns någon väg ur när det av både randiga och rutiga skäl inte är möjligt för dem att lösa det på andra sätt.
 
Så länge vi har en lagstiftning som säger att ägaren ansvarar för att djuren har det bra så MÅSTE det finnas möjlighet att avliva. Annars sätter man folk i helt omöjliga situationer som det inte finns någon väg ur när det av både randiga och rutiga skäl inte är möjligt för dem att lösa det på andra sätt.
Detta är ju helt klart ett omtvistat etiskt dilemma utan några direkt enkla svar och lösningar. Dock är det inte helt ovanligt att de kliniker som nekar avlivning där de anser att det saknas legitima skäl har nära samarbete med både omplaceringsorganisationer och hundinstruktörer.
 
Har veterinären rätt att vägra utföra avlivning av friska djur, alltså är det upp till varje klinik att ha sin egen policy i frågan? Hela historien låter så magomvridande sjuk..

Ja. Det yttersta ansvaret ligger på Distriktsveterinärerna och Länsveterinärerna. Privata aktörer kan vägra.
 
@Malibu_Stacy jag menade det här;

Att privata aktörer kan vägra avlivning.
Nu är inte jag länsveterinär men det har hänt att vi fått in hundar som ska avlivas efter ett myndighetsbeslut och då har vi gjort det, vet inte vad som skulle hända om vi då vägrade.
Oavsett så är detta inget reellt problem så jag vet inte riktig vad vi diskuterar?
Om en djurägare vill avliva sitt djur och går till en veterinär som inte vill göra det får den ju då bara söka upp någon annan liksom? Aldrig hört talas om något fall där en person inte fått sin hund avlivat om den velat det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 510
Senast: Nominous
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 611
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
20 689
Senast: Amha
·
S
Övr. Hund Har en am cockerspaniel född 2006 som har haft ett tufft liv framför sig och har redan hunnit byta hem och även fått stryk, ja tog över...
Svar
13
· Visningar
1 825
Senast: sweetheart-27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp