Bukefalos 28 år!

Hundmedborgartest?

Sv: Hundmedborgartest?

Så du ser inget problem med hundägare som inte inser att detta är grundkrav på hundar ute i samhället???
Du har förvarade inte svarat på frågan om vilka raser som kan anses ok ute i samhället utan att rasmässigt kunna uppfylla de här kraven?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

De som inte vet vad de har för något i andra änden av kopplet lär heller inte göra ett sådant här test för att ta reda på vad de har. Utan lär fånga upp de som redan är intresserade.

*kl*
Jag tycker idén är trevlig. Att hunden ska fungera i vardagen underlättar ju för alla. Sitt, ligg och stanna kvar är väl kanske inte SÅ viktigt, viktigare i så fall att lära matte/husse att aldrig släppa en hund som de inte har riktigt bra lydnad på.

Att acceptera att hanteras av andra tror jag är hemskt viktigt, just eftersom man inte vet vad som händer. Om hunden rymmer är det ju bra om det går att hantera den hjälpligt om den blir upphittad. Det lilla ragget jag har i snöre är inte så intresserad av okända men han är vänlig och skulle någon hitta honom skulle det inte vara ett problem att ta med honom till polisen.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Så du ser inget problem med hundägare som inte inser att detta är grundkrav på hundar ute i samhället???
Du har förvarade inte svarat på frågan om vilka raser som kan anses ok ute i samhället utan att rasmässigt kunna uppfylla de här kraven?
PL

Om du läser vad jag skrivit så ser du att kärnan i min kritik ligger på ett annat plan. Det handlar om att man skapar föreställningar om hur hunden beter sig som skiljer sig från hur hunden som djur faktiskt beter sig.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag forstar inte riktigt hur du menar. Min hund och jag tog CGC testen nar hon var liten ... det var faktiskt starten till att borja jobba med lydnad. Hunden, liksom mina barn, ar "valuppfostrad" och vet hur man uppfor sig bland folk ... vilket inte alltid betyder att det ar sa man uppfor sig hemma eller nar man ar "ledig". Dock tycker jag det ar viktigt att hunden kan uppfora sig i sociala sammanhang, inte minst for att jag har en rottis som ofta upplevs som skrammande hur snalla de an ar.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Så du menar att det är ok att skita i de här kraven o ändå ha med hundar ute i samhället eller hur skall jag uttrycka det för att du skall läsa vad jag menar?
Som hundmänniska anser jag ändå att människors säkerhet går i först hand!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

Jag forstar inte riktigt hur du menar. Min hund och jag tog CGC testen nar hon var liten ... det var faktiskt starten till att borja jobba med lydnad. Hunden, liksom mina barn, ar "valuppfostrad" och vet hur man uppfor sig bland folk ... vilket inte alltid betyder att det ar sa man uppfor sig hemma eller nar man ar "ledig". Dock tycker jag det ar viktigt att hunden kan uppfora sig i sociala sammanhang, inte minst for att jag har en rottis som ofta upplevs som skrammande hur snalla de an ar.

Kärnan i min kritik är inte mot testet i sig utan mot att det kan att skapa förväntningar om hur hundar ska bete sig i olika situationer. Naturligtvis är det önskvärt om alla hundar kan efterleva dessa krav men det kan också skapa en felaktig uppfattning hos folk om hundens beteende. Det är den risken jag ser.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Så du menar att det är ok att skita i de här kraven o ändå ha med hundar ute i samhället eller hur skall jag uttrycka det för att du skall läsa vad jag menar?
Som hundmänniska anser jag ändå att människors säkerhet går i först hand!
PL

Har jag skrivit det? Ska jag behöva be dig också i den här tråden att sluta lägga ord i min mun?
 
Sv: Hundmedborgartest?

Men förklara dig då på ett vettigt sätt som inte tar ifrån hundägaren sitt totala ansvar!!!!
Du bara upprepar ditt försvar för dåliga hundägare!
PL
 
Sv: Hundmedborgartest?

Men det var kanske ett dålig exempel. Tycker fortfarande att något krav på inkallning inte kan sättas överhuvudtaget på grund av anledningarna jag nämnde i mitt förra inlägg.

Det jag menar är att ifall ett sånt test ska ha något värde: "gå i avel" eller "avlivas eller inte" (extremt ja) så ska inte såna fjanterier vara med helt enkelt och inte heller "sitt, stanna kvar". Mentalbiten är ju långt viktigare isåfall!

Som jag skrev innan så verkar det bara vara ett test som man kan ta om man vill för att få lite "cred" för att man tränat med och har en bra relation med sin hund. Det finns tillhörande kurs för att förbereda sig för testet om jag fattat det rätt från hemsidan.
Dom beskriver också själva på hemsidan att målet är att uppmuntra lydiga, välfungerande hundar. Ungefär som simborgarmärket, kan du simma så och så långt så får du en pin att sätta på jackan.

När det gäller avelsutvärderingar så har vi ju MH (som inte alltid säger så mycket) som ju går ut på helt andra saker än testet som diskuteras i tråden :)
 
Sv: Hundmedborgartest?

Exact som simborgarmarket:D ... vilken bra liknelse! Kravet pa inkallning ar bara att se att hunden sitter kvar (medan man haller i langre koppel, inte som jag som slappte:o) och sedan visar att den vill komma till agaren nar den ropar. Det behover inte vara snyggt eller rakt, bara en indikering att den har riktningen mot att komma. Atminstone ar det sa det funkar har.
 
Sv: Hundmedborgartest?

halvt om halvt kl

men det är väll ingen som sagt att punkterna är oviktiga?
utan att man inte kan dra alla hundar öven en och samma kam och säga att så och så ska hundar vara. eftersom alla är olika, individuellt och beroende på ras.

Om herde och skyddshundarndarna ska klara det eller inte kan inte jag avgöra. Men pesonligen tycker jag att det är sunda grejer som hunden ska klara.
Men efter som det bara är ett "roligt test" och inte något krav, tycker inte jag att det är så mycket att hänga upp sig på.
 
Sv: Hundmedborgartest?

KL

Vilken intressant diskussion det här har blivit :bow:

Jag tycker att testet är väldigt vettigt, om man ser det mer som riktlinjer än som regler.
Min äldre hund hade klarat det galat, med en liten reservation på sista punkten. För mina hundar är flocken (och främst jag) viktigast i världen. De accepterar hantering av andra människor, men vill inte bli lämnade med dem.
Min 5-månaders terrorist hade i dagsläget klarat 4-9 utan problem. Han är en osäker individ som behöver flockens stöd när främlingar närmar sig honom och vill hälsa. Om några månader skulle antagligen även han att klara testet utan några som helst problem.

Hanteringen är något man får ganska gratis om man har en hund som ställs ut. Billy har blivit jätteduktig sedan jag började förebereda för utställning och ställa ut honom. Även om jag inte är superintresserad av att få en utställningschampion är jag väldigt tacksam för vad själva utställningsmomenten lär hunden.

Jag har hundar av en ras som är (och som "ska" vara) skeptiska till främlingar, som ska larma/vakta och som har stor integritet. Jag tycker ändå att testet är vettigt, om inte för hunden så åtminstone för hundägaren.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag snubblade nyss över det här fenomenet http://www.hundmedborgartestet.se/ och började allvarligt fundera lite... är det verkligen såhär allmänheten tycker att våra hundar ska vara?
Utan integritet, inte få skygga och inte få reagera på folkmassor, främlingars beröring?

Inte konstigt då att folk i allmänhet tycker det är okej med springande, skrikande ungar och gubbar som rycker tag i halsbandet på en hund som inte vill bli klappad.

Aldrig hört talas om det förut, men tydligen gillas idén av många.
Vad säger Buke?

Jag tycker det är saker en hund ska kunna acceptera. Säkert så finns det vissa hundar som tycker vissa saker är mindre trevligt men jag tycker absolut att dom ska kunna acceptera det.

Jag tänker främst på andras och min egen säkerhet. Jag kan inte ha en hund som nafsar om det kommer fram någon som den inte känner eller en hund som är rabiat i kopplet när vi är bland massa andra hundar. Nu ganska extrema exempel men det en hint om hur jag ser på det.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Men testet är inte utformat för att utvärdera avelsdjur eller för att bedöma om hunden ska få leva eller inte. Det här har jag uppfattat mer som ett test som visar att "den allmänne hundägaren" kan hantera sin hund och att hunden klarar av att leva i vårat samhälle.

Och jag hävdar fortfarande att en jakthund måste du kunna kalla in, iaf om du jagar med den.

Det beror ju på, en jakthund som tex inte används till jakt men har stor jaktlust är SVÅR att träna till en klockren inkallning, speciellt med störning. Men jag har ju inte påstått att alla jakthundar inte går att kalla in, jag påstår dock bestämt att det finns jakthundar man inte kan kalla in. Och då menar jag som rasgrupp och individ och inte användningsområde!

Det jag tycker är precis som någon nämt allderles nyss i diskussionen: att alla punkter är ju "bra" men man får ju faktiskt se till individen. En hund som inte kan ligga kvar på tillsägning eller inte kan bli pillad i munnen av en okänd människa är inte värdelös som hund, den kräver helt enkelt en ägare som är medveten och kan se till att både hunden och omgivningen mår bra!

Jag såg förut i tråden att det bara är ett trevligt test, det jag försökte få fram är att ifall det ska användas till något vidare (som jag uppfattade lite att tråden handlade om?) måste den ses över så rena "lydnadsbitar" försvinner. Hur "lydig" en hund är har vi faktiskt fina lydnadstävligsmeriter för! En hund som är kasst menalt finns MH för...

Nu ser jag faktiskt inte riktigt en bra använding för hundmedborgartestet längre, förutom som en trevlig grej att göra med sin hund för kvitto på väluppfostradhet ;).
 
Sv: Hundmedborgartest?

Hundkörkortet tycker jag va helt basic grejer för en normalt fungerande hund. Men det funkar ju tyvärr inte att sätta samma krav på samtliga individer. Många beteenden är rasbundna och även på grund av miljö.
En del raser SKA inte tycka om att hanteras av andra än sin flock.
Jag tycker man börjar i helt fel ände här. Det är inte hunden som ska utvärderas i någon form av hundkörkort. Det är ÄGAREN.
Då tror jag mer på ngn form av utbildning och prov på lagar ang hundhållning och hur hunden och olika raser fungerar.
Håller helt med dig här, börjar man i rätt ända dvs med hundägaren så ger sig resten själv, för det kan ju inte vara så att hunden av instinkt ska kunna alla punkter.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Det beror ju på, en jakthund som tex inte används till jakt men har stor jaktlust är SVÅR att träna till en klockren inkallning, speciellt med störning. Men jag har ju inte påstått att alla jakthundar inte går att kalla in, jag påstår dock bestämt att det finns jakthundar man inte kan kalla in. Och då menar jag som rasgrupp och individ och inte användningsområde!

Svår ja, men det är knappast ett omöjligt företag. Man får träna och söka hjälp tills det funkar hyfsat. Fram tills dess får hunden hållas kopplad om den inte befinner sig bakom stängsel. Har man skaffat sig den typen av hund får man ju vara beredd på att man får jobba hårdare på vissa områden.

Det jag tycker är precis som någon nämt allderles nyss i diskussionen: att alla punkter är ju "bra" men man får ju faktiskt se till individen. En hund som inte kan ligga kvar på tillsägning eller inte kan bli pillad i munnen av en okänd människa är inte värdelös som hund, den kräver helt enkelt en ägare som är medveten och kan se till att både hunden och omgivningen mår bra!

Jag såg förut i tråden att det bara är ett trevligt test, det jag försökte få fram är att ifall det ska användas till något vidare (som jag uppfattade lite att tråden handlade om?) måste den ses över så rena "lydnadsbitar" försvinner. Hur "lydig" en hund är har vi faktiskt fina lydnadstävligsmeriter för! En hund som är kasst menalt finns MH för...

Nu ser jag faktiskt inte riktigt en bra använding för hundmedborgartestet längre, förutom som en trevlig grej att göra med sin hund för kvitto på väluppfostradhet ;).[/

Nej, det är inte en värdelös hund men ägaren får veta vad hen behöver arbeta med mer. Det är ju styrkan med testet. Det hjälper ägaren att se vad som behöver arbetas med. Varför tar folk en massa simmärken? Jämförelsen med simborgarmärket var bra. Det är något man gör för att testa sig själv (och i fallet med hundtestet även sin hund).

Jag tror det är betydligt lättare att locka allmänheten till att gå och göra ett sådant här test än att att gå lydnadskurser, göra MH osv.

För hundägaren som tränar aktivt med tex. sin brukshund är testet antagligen värdelös men för alla hundägare som inte gör något sådant, som bara har en sällskapshund/familjehund kan testet vara till hjälp. Man går dit och antingen får man ett kvitto på att man gjort ett bra jobb med hunden eller så går man därifrån icke-godkänd men vet vad man behöver arbeta vidare på och förhoppningsvis har man även fått konkreta tips på hur man kan gå vidare.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Det var lite det jag försökte få fram, att kommer inte hunden när man ropar har man den i koppel: problem löst! Man har direkt en välfungerande hund som inte stör i samhället.

Däremot har du ju en poäng iom att man kanske får en tankeställare som hundägarsvensson om man inte får godkänt. Problemet är väl att har man en mentalt kass hund är det mycket jobb och tid bakom att "rehabilitera" en sådan så att en främling ska kunna handskas med den helt fritt tex. Har en hundmedelsvensson som väljer bort MH, träning för tävling eller träning överhuvudtaget osv, engagemang för det?

Fast de flesta resultat borde inte komma som överaskning, man känner ju ens hund rätt väl och tror man inte klara testet så går man väl inte.
Jag kan fortfarande inte riktigt se meningen med testet förutom att ge en hundägare som tränat ett sorts kvitto på att man tränat...
 
Sv: Hundmedborgartest?

Mitt tycke om dessa punkter:

Del 1 Att möta en främmande person
Hunden ska acceptera att en vänlig främling kommer fram till hundägaren och pratar med honom/henne i vänlig ton.

Om man ska vistas i bland en större mängd människor, absolut. Har man en hund som inte fixar sådan hantering är det ägarens ansvar att det aldrig uppstår en sådan situation, vilket är omöjligt vid en större mängd människor där det lätt uppstår en lite trängd situation.

Del 2 Att bli klappad av en främmande person

Hunden ska vara vid sin ägares sida och tillåta att bli vänligt klappad och berörd av en främling.

Se svar ovan

Del 3 Hantering
I detta moment skall hunden visa att den accepterar att bli undersökt och borstad av en främling.

Detta behövs inte uppfyllas i egentlig mening. Men åter igen, ägarens ansvar att hunden dels slipper okända människor och att okända människor inte blir utsatt för hunden.


Del 4 Följsamhet

Momentet skall visa att ägaren har kontroll över hunden. Ekipaget följer den bana som testledaren förevisar.

Hm tja ja, detta är väl heller inget som är skrivet i sten. Så länge hunden alltid är kopplad.

Del 5 Att passera människor i grupp
Momentet visar att hunden kan gå genom en folkmängd utan att kasta sig fram eller göra utfall.

För en normal hund är det ren lydnad. För en osäker hund är det inte alls samma sak. Åter igen så är det ägaransvar.


Del 6 Stanna, sitta och ligga på signal
Momentet utförs i 10 m lång lina och skall visa att hunden kan följa ägarens signaler. Hundägaren skall dessutom kunna lämna hunden sittandes i linans fulla längd.

Detta är inget jag direkt ser som nödvändigt om ägaren håller sin hund kopplad.

Del 7 Komma på inkallning
Hunden skall visa att den klarar av att komma när ägaren ropar på den.

Se svar ovan.

Del 8 Hundmöten

Testet skall visa att hunden kan uppföra sig omkring andra hundar.

Ägaransvar, har man en hund som inte uppför sig så ska man som ägare undvika situationer där hunden inte hanterar situationen.


Del 9 Vardagsmiljö
Den här delen av testet skall visa att hunden är trygg i olika vardagliga miljöer, tex med rullstol, joggare, shoppingvagn och cykel.

Om man ska vistas ute där det kan uppstå trängande situationer med dessa så är det väl givet att hunden skall tränas att uppföra sig.

Del 10 Skild från sin ägare
Hunden skall klara av att bli lämnad nära en vänlig person och fortfarande uppföra sig väl.

Min hund är väldigt "mattekär", hon skulle givetvis streta för att följa med mig om jag lämnade henne med en främmande människa. Detta ser inte jag som något onormalt eller avvikande beteende.

Tillägg: Att leva med en osäker/rädd hund är ingen barnlek. Jag har gjort det och skulle faktiskt aldrig mer orka med ett sådant liv. Det ligger mer planering bakom än vad gemene man tycks tro. Man blir otroligt begränsad i sin vardag, man får alltid vara på vakt och helst ha ögon i nacken..

Men dessa punkter ovan tycker jag är lite röriga. Man blandar direkt nödvändiga punkter med rena lydnadspunkter som inte alls är nödvändiga om hunden hålls kopplad. Jag tycker man stretar i fel ände om man utvärderar hundarna, varför inte börja i andra änden av kopplet?
 
Sv: Hundmedborgartest?

Men din tolkning av punkt tre innebär mer eller mindre en kula i skallen när hunden blir sjuk.
Jag kan ha viss förståelse när punkt tre inte fungerar men anser inte att jag skall behöva hantera hundar vars ägare skiter i punkt tre!
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 739
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 005
Övr. Hund Vi har en storpudeltik som är fantastisk och klok på alla sätt, men funderar på en sak: När vi tar fram sele eller halsband syns det...
Svar
13
· Visningar
1 791
Senast: Gry
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 571
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp