Hundslagsmål

E

Excellent

Funderar över en sak...

För ett par veckor sedan var jag med om en otrevlig händelse. Jag var ute och gick med mina två hundar när jag hör en hund komma skällandes. Jag får syn på jycken som kommer rusandes rakt emot oss över ett fält. Han kommer antagligen från ett hus ca 6-800 m ifrån oss på andra sidan fältet. Jag har två dobbisar och detta var en golden, så det är inga små hundar precis. Inte så lätt att lyfta en, ej heller två! Jag chansar på att det är en hanhund och släpper ut min tik längst ut i kopplet och håller min hanhund tätt, tätt intill mig. Ingen av mina hundar gillar när andras hundar beter sig på det här viset (rusar rakt fram mot dem, vilt skällandes, med svansen rakt upp och ragg) och även om de kan vara snälla mot andra hundar så vet jag att i den här situationen så kommer mina hundar bli förbannade över den andra hundens ouppfostrade sätt. Mycket riktigt, min tik drar igång på alla cylindrar men tack och lov kom goldenhannen av sig och svarade inte upp. Han upptäckte väl att det var en tjej... Han har fortfarande ragg, svansen rakt upp och ett "stelt rörelsemönster" och han cirklar hela tiden runt oss. Han är mycket nyfiken på min hane som jag håller precis intill mig, men min tik blockar hela tiden vägen längst ut i kopplet. Ingen ägare dyker upp. Det är bara åkrar runt omkring och ingen annan människa i sikte. Efter ett tag inser jag att jag inte kan stå kvar utan jag får börja gå tillbaka med en jycke hängandes längst ut i kopplet och den andra vid höften. När vi passerar huset så är det helt öde och nersläckt (vet inte om hunden smitit ut när ägarna inte var hemma eller om den bara kom från den riktning huset var i) och jag får fortsätta släpa mina hundar (golden cirklar hela tiden runt och försöker ömsom komma runt till min tiks rumpa, ömsom komma fram till min hane). Till slut kommer jag fram till mitt eget hus ca 2 km bort och när jag väl fått in mina hundar så sticker goldenhannen därifrån.

Nu till själva frågeställningen: Det finns ju hanhundar som ryker på även tikar. Det kunde ha varit en tik som kom fram. Vad skulle man kunna göra om det blev slagsmål? Har funderat mycket efter den här upplevelsen. Har haft framspringande hundar förr. Även varit med om hundslagsmål, men då har det alltid funnits en annan ägare i närheten som kunnat ta sin hund. Och det har alltid funnits träd eller något så jag kunnat binda upp min ena hund medan vi särat på de andra. Men där jag bor nu så är det väldigt mycket åker - inga träd. Har någon varit med om något dylikt? Tre stora hundar, slagsmål och inga andra människor runt omkring? *suck* Kan inte komma på alls vad jag skulle ta mig till om det hände. Lämna dem och springa x antal kilometer för att få hjälp? Ge mig in i smeten och bli biten själv? Heja på mina hundar (som givetvis bildar flock mot främlingen) och hoppas att den andra inte blir alldeles för skadad? Eller att inte mina egna blir det.... Hanhunden är ju trots allt gammal och tiken har en gammal skada i ryggen.

Jag är glad att inget hände denna gång (förutom att mina axlar var söndertrasade efter att ha släpat två vansinniga hundar i 2 km), men mina tankar snurrar... Och jag kan väl knappast vara den enda som har två hundar modell större med mig när jag går ut och det tycks ju springa fram lösa hundar "stup i kvarten" (vet inte en hundägare som inte beklagar sig över framspringande hundar). Vad skulle ni göra?
 
Sv: Hundslagsmål

Tja du, jag har inget svar men förmodlligen hade den framrusande hanen ångrat grymt om han ger sig på en tik. Tikar är mycket grymmare när de slåss.
 
Sv: Hundslagsmål

i en sådan situation hade jag skitit i den andra hunden och själv gett mig på den, för att öka chansen till att vi tre skulle vunnit och den gett sig av därifrån. men jag kan ganska snabbt avbryta mina hundar när de slåss med någon annan (tråkiga erfarenheter som kanske kan komma till nytta någon gång). som det är nu släpper jag labben (kastr hane som doftar underbart enligt andra hanhundar) och han har bara blivit attackerad en gång. men då såg jag rött och den fick sig en rejäl känga, insåg sitt misstag och sprang därifrån. det var också en goldenhane.
 
Sv: Hundslagsmål

Jag vet inte om det är rätt, men jag hade antagligen valt att släppa min hund. Mindre risk för aggesioner när ingen är kopplad...
 
Sv: Hundslagsmål

Hamnade faktiskt i en sån situation idag när jag var ute på morgonpromenad. Det var en vorsteh som kom springandes från sin gård men han stannade som tur var på vägen. Den skällde och hade även en kompis (också vorsteh) som satt på verandan och skällde.
Jag har en tik som snart är 1 år och nyfiken på allt och alla. Hon reste lite ragg men höll sig tyst (stolt :love: ). Vi gick förbi och då hunden gick några steg närmare tog jag ett steg mot den och sa bestämt "GÅ HEM" vilket funkade. Ingen ägare i sikte fastän hundarna skällde för fullt och dessutom gått från gården :mad: .
Nu tror jag knappast att det skulle blivit ett hundslaggis för trots allt så såg hunden rätt snäll ut och min tik har aldrig visat någon aggressivitet mot hundar hon fått hälsa på. Men OM det skulle hända nåt så skulle jag vara syndabock hursomhelst då jag äger en viss sorts terrier :smirk: .
 
Sv: Hundslagsmål

Jag hade absolut släppt dem bägge om de blir attackerade. Dels måste de kunna försvara sig och risken för skador är lägre om de inte är intrasslade i ett koppel + den andra hunden riskerar inte heller att bli intrasslad och ev. skador förvärras. Sen hade jag ringt polisen om jag var du för att berätta om den lösa hunden, både för att den kan vara efterlyst och för att de kan varna i radion att det är en hund på rymmen och att folk ska hålla lite extra uppsikt om det går någon väg i närheten så de inte kör på den.

Tur att allt gick bra. :bow:
 
Sv: Hundslagsmål

Jag tror inte alls att han var ute efter att slåss. Det är vanligt bland Golden och Labrador att de beter sig så där "fel". De är nyfikna, men rädda och osäkra och så visar de aggressiva signaler, så att ingen "törs" hoppa på dem. Men det blir ju bara ännu mer fel om de gör på det viset, men de gör så ändå. Jag har träffat otaligt många sådana.

Om din hane nu inte slåss, så släpp båda hundarna om han kommer en gång till. Annars så släpp tiken så har du iaf bara en hund att släpa på. Men jobbigt om hon löper. Jag har fredat EN hund mot en friare och det var faktiskt nog svårt det...

Bra fråga. Jag har också undrat det. Vad gör man om nån flyger på ens hundar?
 
Sv: Hundslagsmål

Om jag skulle råka ut för en lösspringande hund som inte ser ut att vilja leka skulle jag nog platsa min egen (och hoppas att han lyder!) och försöka jaga bort den andra hunden med all min kraft - skrika, slänga saker eller om det behövs sparka den.

Här i byn har vi en lapphund (hane) som då och då dyker fram när man minst anar det, ibland flera kilometer in i skogen. Den är som tur är inte fyllda två år ännu, så än så länge blir det inget gruff. Men för varje dag blir han äldre, och jag vill inte möta honom den dagen han ev. skulle börja mucka. Det är en stressad och osäker hund enligt mig, som visat tendenser på att vara ganska tuff. :crazy: Lika obehagligt varje gång han dyker upp bakom några träd, jag hinner oftast inte se honom innan han är framme hos oss.
 
Sv: Hundslagsmål

mmm jo, men har du sett en som gjort så som inte haft öronen långt tillbakadragna? alltså inte så att de blir rosetter, utan bara som om den lyssnade bakåt? L kan också se stor och spännig ut, men det verkar som om andra hundar förstår det där med öronen.
 
Sv: Hundslagsmål

Jag tycker att de visar alla signaler fel. Helst min kompis hund. Hon är INTE rolig. Hon vrålar och visar allt, hon viker inte öronen bakåt heller. Men får hon lite press på sig så börjar hon att fjäska. *hmm*
 
Sv: Hundslagsmål

Visst är det knivigt, jag är av den åsikten att de klarar de mesta själva, bara jag försvinner därifrån, dvs ingen press från mig.

Dock finns det otaliga hundar som inte har blivit socialt tränade och bär på felaktiga signaler. Ex rottisar och bullmastiff ser jag sällan med dåligt språk, folk har bara svårt att tyda, de är tydliga i sig själv, rottisen som exempel har bara lite problem med svansbäringen. Likaså min ras, wheaten, dobber osv, de som varit kuperade.
Som Tippan skriver är dock många retrivrar fel ute... De är för flamsiga och får inte fram vad de menar, dock är det väldigt individuellt, min labbe har alltid varit tydlig. De är dessutom tålmodiga och kan ta en hel del innan det smäller.

Jag har hamnat i denna situation med Loka på klubben några gånger. Hon är rätt så vek, och har då träffat 2 dåliga exemplar av tikar.
Den ena flög på henne rejält vid 4 månaders ålder, fullständigt oprovocerat. Loka la sig ner och skrek (någon påstår att det är dödsångest, men jag tror det är rädsla och rop på hjälp) direkt och jag va framme inom några sekunder och brottade ner den andra hunden. Nä, inte alfarullning eller bestraffning, jag slet helt enkelt bort hunden och fick kämpa som ett djur. Det är säkert fel, men om du ser din valp anfallas av en hund som fullständigt saknar hundförstånd gör man allt. Jag skrämde säkert Loka i mitt agerande, men jag räddar hellre hunden.

Den andra tiken har flögit på henne mer eller mindre allvarligt oprovocerat flera gånger. Hon har ett ont öga till Loka, och kan springa över hela appellplanen för att kasta sig över henne... Denna hund har gjort så att jag är osäker på om jag nånsin kommer att kunna genomföra en platsliggning med Loka... Alla gånger utom en har det löst sig självt, genom att Loka lagt sig ner och den andra hunden blivit borttagen. Hon har noll tillit till sin matte och även om hon skäller och gormar så gör hon som hon vill...
Sista gången (ett par månader sen nu) var när jag lekte med Loka på plan efter avslutat moment. Då kom hon flygandes och sprang rätt på Loka. Denna gången var det allvar, Loka skrek på samma sätt som när hon var liten... Så jag kastade mig över den andra hunden, alla andra gånger har jag varit tyst och handlat "korrekt", men nu räckte det...
Jag gav den andra hunden några snytingar och sa ett par sanningens ord. Sen släpade jag bort henne till ägaren och förklarade snällt att jag har både jägarexamen och vapenlicens och om hennes hund nånsin försökte ta livet av min igen så skulle jag använda mig av den...

Helt fel, enligt "böckerna" ska du vara lugn och gå ifrån ett hundslagsmål. Ev. ta i bakben/svans och lyfta. Själv skyddar jag mina hundar... Dock kan de lösa det mesta själva, min lilla har alltid löst allt själv.

Just denna situation hade jag släppt mina och kopplat den andra och låtit mina springa före. Ev., släppt tiken. hade det blivit slagsmål med den kopplade hunden hade jag släppt kopplet.

//E
 
Sv: Hundslagsmål

Hur i helvete??? Hur får man vara så jävla dum som hundägare? Skiter hon i vad hennes hund gör? Jag kokar efter att ha läst detta. Jag hade iofs inte släpat ut mig hund om jag såg att hon var där och vet att hon har noll koll *grr*

Jag vet att min hund gärna vill fram och leka polis om någon kampar med sin hund. Det innebär att jag alltid har örnkoll på omgivningen. Är det en stor träning med mycket folk så kopplar jag lös vid utförande moment efter att först ha kollat av de andra vad de gör och sen kopplar jag på igen. Sen utför man momentet med riktning så att hon inte ser vad de andra gör.

Tränar jag med mina kompisar så ber jag de att vänta med att kampa och kasta tills jag kopplat henne. Allt går bara man använder sina grå... Hade min hund betett sig så där oprovocerat på en annan hund så hade den ABSOLUT INTE fått vara lös under några som helt omständigheter om mobbingoffret fanns där *morr*
 
Sv: Hundslagsmål

Nej, visst är det tragiskt... :confused: Människan är dessutom instruktör (vi gick samma utbildning) och har en hund av samma ras som min ("de är ju så vackra").

Men sen jag prylade hunden sist så har det inte hänt något *peppar peppar*. Vi har en stor appellplan, och dessutom tränade vi i samma grupp innan, (nu tränar jag själv så jag slipper henne) så det var svårt att undvika henne, man tycker ju att lite koll kan hon ha. Inte dra en inkallning på 150 meter för att se om det funkar när hon vet att Loka är på planen, "men hon måste testa"....

Samma människa tog upp på ett instruktörsmöte för ett litet tag sen att det var dåligt att instruktörerna inte hade sina hundar kopplade när de inte var på planen (underförstått jag och ordförande i klubben). Även om vi har lydnad på våra hundar och har dem på vänstersidan så kunde det ju hända nåt :crazy: Hon ville ha strikt koppeltvång!! Vi var dessutom dåliga förebilder för kursare då de kunde tro att de också kunde ha sina hundar lösa. Själv har jag mest stött på problem med folk som vägrar släppa snöret ;)
Jag kunde ju inte hålla mig "okej, du får koppeltvång om jag får munkorgstvång på hundar som har krokodiltendenser"...
Kan väl säga att vi inte är bästa vänner, så jag tror inte att hon vågar låta byrackan ta chansen att springa fram till Loka..

Instruktörsmöte ikväll, ska bli mycket intressant :devil:

//E
 
Sv: Hundslagsmål

Det är så schysst när folk utnyttjar andras hundar för att träna sina egna och skiter i vad som händer den andra.

När jag hade valp så ville jag inte stärka på hundtokighet. Har man en galen Labrador så får man ju börja direkt. Så jag tog med henne på en tävling jag var på och hon fick titta på alla fina hundar och så där.

Så kommer det en "profil" med sin Schäfervalp och med hans pondus och den lydnad som jag antar att han kommer att få på sin hund så tyckte jag att det var så jäkla onödigt av honom. Han släpper fram sin valp (hans gick lös) till min valp som så klart blev helt till sig i brallan bara för att han skulle träna på att kalla in den och nypa till den när den inte kom till honom. Men vad som hände med min kopplade valp och med min träning, det sket han då bara i. Jag blev SÅ arg. En träning som hade gynnat oss alla 4 var väl att han bara kom fram och snackade på mig och bad sin valp att inte gå fram och så hade jag fått space att lugnt visa min valp att alla hundmöten inte innebär världens röj. *suck*

Skönt iaf att du är så tuff att du äntligen sa till henne rejält. Mesjag skulle nog inte gjort det. Men jag kanske skulle pratat med personen och bett henne att vi skulle varvat vår träning så att vi fick halva tiden var typ.

Jag har varit på en sådan träning där en hane flög på "vår bror" gång på gång och intruktören bara bad henne att fortsätta släppa sin elaka hund. *GHA* Jag vet inte hur många gånger jag rusat emellan med min godluktande tik när en hane varit på väg mot en annan... Lite får man ju hjälpa till och läsa situationen innan när ingen annan verkar göra det. Men lite partisk är jag och gör det bara när det är "mina killar" som är på väg att råka illa ut :devil:
 
Sv: Hundslagsmål

Om dom väl börjar slåss finns det väl egentligen inte så mycket att göra om man är själv. Man kan ju förbygga det iofs. Jag skulle göra vad som helst. Skrika och gör mig så stor som möjligt funkar inte det och hund e efterhängsen, kasta en pinne efter den eller nåt. Har varit med om detta då jag var ute med 3 hundar samtidigt (praktiserar på hunddagis). En pitbull eller amstaff eller nåt, av kamphundstyp iaf, kommer framrusande och försöker intensivt komma åt en av hundarna jag har. Han är inte av den typ som backar när någon konfronterar honom. Och att skrika nej och göra mig så stor som möjligt funkade faktiskt. Men det som var mest irriterande är att efter ett tag kommer ägaren och småflinar när han går förbi mig och chefen (som har ytterligare 6 hundar).
En annan gång var det en hund som var lös och inte en ynnest till ägare syntes till och den hunden försökte nästla sig in till tikarna och visade en massa aggresiva signaler mot hanarna,då tog jag upp en pinne och kastade lite lätt på den och då stannade den på fläcken och slutade förfölja oss. Det värsta är när man går ut med dagishundarna är att om det kommer en främmande hund som försöker trycka till en av hundarna så dagishundarna lika gärna börja slåss med varnadra.
 
Sv: Hundslagsmål

hundägare är ett intressabt släkte, speciellt "profilerna" *grrr*

Jag är egentligen också mes, men hon har förstört så mycket för mig i min träning för att hon inte kan hålla koll på sin hund, så då blir nog du också arg, prova *hihi*

//E
 
Sv: Hundslagsmål

Det är möjligt att han hade något "osäkert goldenspråk", men oavsett om han menade det eller inte så gillade inte mina hundar det.... Jag vågade inte släppa tiken för det var ju hon som hela tiden stod mellan honom och min hane. Är hon framme själv så räknade jag med att det inte skulle bli några skador men tar sig golden fram och är stöddig mot min hanhund så "bjäbbar" inte min hanne tillbaka så som min tik gör - han vill nog slänga ikull goldenhannen och då skulle min tik garanterat hjälpa till. Bättre låta henne agera stoppkloss själv, längst fram i kopplet. Nu hände ju inget, men tänk om en annan hund kommer framspringande nästa gång? En ilsknare.... Men det verkar som att de flesta här inte tror på något annat att göra än att släppa alla hundarna och backa upp sin egen?
 
Sv: Hundslagsmål

Hade jag råkat ut för en attackerande hund hade blivit "jag och mina hundar mot den andre hunden".
Kan låta löjligt men jag hade försvarat min egen hund till varje pris, utan större tanke på attackerande hunds hälsa, sån är jag.
Kan tillägga att jag är man.
 
Sv: Hundslagsmål

Gör detsamma!

Jag vill inte tappa ansiktet eller lägga benen på ryggen inför mina hundar, och sedan tänder jag på alla cylindrar om det är någon som flyger på min/mina hundar. :angel:

Går det inte att på avstånd skrämma bort den främmande hunden utan det blir ett bråk, så går jag in. Även om den andra ägaren inte är där eller inte vågar.

Beroende på situation, men oftast tar jag tag i bakbenen/svans eller i sista hand och om det finns en pung :o på den främmande hunden och drar tag. Har jag koppel, så lägger jag kopplet runt hundens mage och drar. Om hunden har bitit fast i min hund så tar jag antingen mitt koppel eller hundens halsband och stryper den tills den släpper.

Men jag har sällan problem med att främmande hundar kommer fram. Däremot så har jag skrämmt iväg desto fler. Ser väl antagligen alldeles för läskig ut för att någon stackars hund ska våga sig fram. :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
685
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej har en rescue fr spanien amstaffblandning på 6 år, steriliserad tik. Hon älskar människor o barn, men när det kommer t andra hundar...
2
Svar
23
· Visningar
3 738
Senast: Londons
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 454
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp