Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hunden jag har nu är antagligen mitt livs hund. Jag är glad och tacksam över att ha haft en sådan tur, och fullt medveten om att så här bra blir det nog aldrig mer. Jag är också medveten om att det är hundens föräldrar och uppfödaren som kan ta åt sig äran, inte jag.

Förstår inte varför du känner dig så hotad av det faktum att jag är helnöjd med min hund, att du känner dig manad att skriva sådana här inlägg. Har du inte redan haft ditt livs hund, hoppas jag att du också får uppleva den stora lyckan, för det unnar jag varje hundälskare.

Du fortsätter bara att låta nedlåtande. Det har inte med din hund att göra, utan sättet du uttrycker dig på och dessutom stämplar mig som orättvis mot min grupp för att jag yppade att jag helst hade bytt. Jag bemött det två gånger men du verkar ignorera de inläggen fullständigt.
 
Yes! Operationstid i Söderköping på Torsdag. Nån som har tips på vad man gör i de krokarna medans man ångestfullt väntar på att få hämta ut sin hund? Kommer ha med mig de andra fyra bröderna också och passa på att ge dem lite mer världsvana.

Skönt att du fick en tidigare tid! Jag har inte helt koll på var kliniken ligger men Söderköping är jättefin att gå igenom, längs med Göta kanal. Delar av Madicken spelades in där, massa fina gamla hus och kullerstensgator. :)
 
Nu tänker jag lägga mig i, hur många av er som tjafsar har faktiskt tävlat i sök??
Och hur ogärna jag än vill så har @Liran rätt i en hel del.
Man kör sällan fulla skick,man kör oftast inte mer än ett pass i veckan ev någon markeringsträning med 1-2 kompisar beroende på vad man har för hund o problem.
 
Nu tänker jag lägga mig i, hur många av er som tjafsar har faktiskt tävlat i sök??
Och hur ogärna jag än vill så har @Liran rätt i en hel del.
Man kör sällan fulla skick,man kör oftast inte mer än ett pass i veckan ev någon markeringsträning med 1-2 kompisar beroende på vad man har för hund o problem.

Jag har inte sagt emot något av det du radar upp?
 
@Liran
1. Jag har aldrig frågat min sökgrupp om att köra två hundar,
2. Därför har aldrig min sökgrupp uttryckt att jag inte skulle få köra två hundar.
3. Jag gillar min sökgrupp väldigt mycket och vill inte byta sökgrupp.

Att jag instämmer i att någon som kör två hundar inte behöver ta längre tid än någon som bara kör en är inte ett nedlåtande uttalande, det är ett faktum.

@dobbis Ingen har sagt emot det du radar upp, det är inte vad som diskuteras.
 
Bra sökträningskompisar är guld. Tror söket är den gren som jag har tränat som det varit mest tjafs i, vissa vill träna för tävling och andra vill ha det som aktivering och det är svårt att mötas någonstans där i mitten :) Men jag har varit med om att någon kommer med tre fyra hundar för att träna och det känns inte okej med de som har en hund. Man är ju mer figge än tränar sin egen hund :grin: såna gånger.
 
Bra sökträningskompisar är guld. Tror söket är den gren som jag har tränat som det varit mest tjafs i, vissa vill träna för tävling och andra vill ha det som aktivering och det är svårt att mötas någonstans där i mitten :) Men jag har varit med om att någon kommer med tre fyra hundar för att träna och det känns inte okej med de som har en hund. Man är ju mer figge än tränar sin egen hund :grin: såna gånger.

Nej tre-fyra hundar är ju väl mycket, men man figgar väl ofta mer än man tränar sin egen? Upplever jag iaf. Men ja, herrejösses så tjafsigt det kan bli... :down:
 
Yes! Operationstid i Söderköping på Torsdag. Nån som har tips på vad man gör i de krokarna medans man ångestfullt väntar på att få hämta ut sin hund? Kommer ha med mig de andra fyra bröderna också och passa på att ge dem lite mer världsvana.
KJ tar ofta in en hund i taget och då söver han direkt efter att han röntgat (han brukar vilja ha egna bilder) och sagt hej då till matte. De ringer direkt när operationen är färdig. Dvs ni ska hålla er sysselsatta max ett par timmar. Kvinnan i receptionen kan säkert tipsa om lämpliga promenader. Du går in till centrala Söderköping på ca 20-30 minuter. Man kan klättra upp på ett utsiktsberg nere vid slussen. På sommaren äter man glass.

Pysslingens knän gjordes i Söderköping - och de ska enligt expertisen vara bra. Att hunden fortfarande inte fungerar är en annan (mjukdels-)historia.
 
Det är såklart upp till vad man har för hund som gör att det kan vara avgörande med hur ofta man tränar sök. När min malletik var mellan 2-5 så körde vi ofta två pass i veckan + någon enklare markeringsövning däremellan. Just då behövdes det, gick det två veckor mellan passen upplevde jag att jag fick jobba igen en del saker, detta upplevde jag inte när vi tränade tätare vilket faktiskt gjorde att vi kunde avancera lite snabbare. Viktigt när vi tränade så ofta var för min hund variationen, då var hon rullhund och vi alternerade mellan hittaövningar och tävlingslikt - samt allt däremellan. Hade vi tillgång till svåra legor, ja då utnyttjades det och då körde vi inte så långt. Var det en lätt ruta passade vi oftast på att köra längre, ibland var det figurant på alla skick - ibland bara två. Nu är hon åtta, i dryga 4 månader under vintern tränade vi inte sök alls pga diverse olika anledningar, när vi sedan körde förra helgen så gick hon nog bättre än någonsin! Hade jag gjort så när hon var 3 år, hade det inte fungerat lika bra :p

Så jag förstår absolut er som vill köra minst en gång i veckan, helst två. Hellre flera korta sökpass med kvalitativ träning än färre och längre. Jag upplever att många hundar behöver mängdträningen i söket, vi löste det med att använda oss utav "byxben" istället för vanliga figuranter. Då kunde jag med lätthet få till ett par sådana pass i veckan. Ibland var vi inte fler än 3 på vissa sökpass och då var det oftast fokus på något speciellt - markeringar, tomslag, svåra legor etc. När det var som galnast med sökträning så körde vi även på vardagskvällarna vintertid, lyse och reflex på hundar samt pannlampor på förarna. Då körde vi i lättare terräng, jag körde aldrig tävlingslikt med min när det var mörkt - aldrig att jag hade överlevt påvisen :D

@FrauleinLeo kanske går det att få till sökträning med färre personer mellan de regelrätta träningarna för att i alla fall kunna träna utvalda delar? Då behöver det inte heller ta så värst lång tid heller.
 
Intressant diskussion, men går det kanske att flytta sök-diskussionen till en separat tråd för visst har det väl funnits en sådan? :)
 
Det är såklart upp till vad man har för hund som gör att det kan vara avgörande med hur ofta man tränar sök. När min malletik var mellan 2-5 så körde vi ofta två pass i veckan + någon enklare markeringsövning däremellan. Just då behövdes det, gick det två veckor mellan passen upplevde jag att jag fick jobba igen en del saker, detta upplevde jag inte när vi tränade tätare vilket faktiskt gjorde att vi kunde avancera lite snabbare. Viktigt när vi tränade så ofta var för min hund variationen, då var hon rullhund och vi alternerade mellan hittaövningar och tävlingslikt - samt allt däremellan. Hade vi tillgång till svåra legor, ja då utnyttjades det och då körde vi inte så långt. Var det en lätt ruta passade vi oftast på att köra längre, ibland var det figurant på alla skick - ibland bara två. Nu är hon åtta, i dryga 4 månader under vintern tränade vi inte sök alls pga diverse olika anledningar, när vi sedan körde förra helgen så gick hon nog bättre än någonsin! Hade jag gjort så när hon var 3 år, hade det inte fungerat lika bra :p

Så jag förstår absolut er som vill köra minst en gång i veckan, helst två. Hellre flera korta sökpass med kvalitativ träning än färre och längre. Jag upplever att många hundar behöver mängdträningen i söket, vi löste det med att använda oss utav "byxben" istället för vanliga figuranter. Då kunde jag med lätthet få till ett par sådana pass i veckan. Ibland var vi inte fler än 3 på vissa sökpass och då var det oftast fokus på något speciellt - markeringar, tomslag, svåra legor etc. När det var som galnast med sökträning så körde vi även på vardagskvällarna vintertid, lyse och reflex på hundar samt pannlampor på förarna. Då körde vi i lättare terräng, jag körde aldrig tävlingslikt med min när det var mörkt - aldrig att jag hade överlevt påvisen :D

@FrauleinLeo kanske går det att få till sökträning med färre personer mellan de regelrätta träningarna för att i alla fall kunna träna utvalda delar? Då behöver det inte heller ta så värst lång tid heller.

Tack, bra tips där med byxben! Men jag antar att hunden ska kunna markera då? Där är vi inte än. :D Ska fundera lite på det där med färre personer, risk finns att folk blir sura...
 
Intressant diskussion, men går det kanske att flytta sök-diskussionen till en separat tråd för visst har det väl funnits en sådan? :)

Sorry! Det finns en brukstråd men den är inte särskilt aktiv, tänkte att jag skulle få mer svar här.
 
l
@Liran
1. Jag har aldrig frågat min sökgrupp om att köra två hundar,
2. Därför har aldrig min sökgrupp uttryckt att jag inte skulle få köra två hundar.
3. Jag gillar min sökgrupp väldigt mycket och vill inte byta sökgrupp.

Att jag instämmer i att någon som kör två hundar inte behöver ta längre tid än någon som bara kör en är inte ett nedlåtande uttalande, det är ett faktum.

@dobbis Ingen har sagt emot det du radar upp, det är inte vad som diskuteras.
Jag tycker som sagt att du ska visa dem inlägget du skrev om att "maxa ut" hundar bl. a., så får vi se om din sökgrupp tycker lika bra om dig efteråt. Ni kan väl rösta om huruvida inlägget är nedlåtande och okunnigt?

Hur många sökpass har du gjort där någon kör två hundar? När du säger att det är ett faktum att det inte behöver ta längre tid att köra två hundar än att köra en hund vet jag att de flesta sökhundsintresserade tycker att du har fel.

För att återgå till ditt första inlägg så visar du en bedrövlig brist på fantasi och inlevelseförmåga eftersom inlägget inte speglar någon som helst förståelse för att träningen ser olika ut på olika stadier, och att du kommer att vara den som kör hela banan så småningom om du lyckas med din träning.
 
l

Jag tycker som sagt att du ska visa dem inlägget du skrev om att "maxa ut" hundar bl. a., så får vi se om din sökgrupp tycker lika bra om dig efteråt. Ni kan väl rösta om huruvida inlägget är nedlåtande och okunnigt?

Hur många sökpass har du gjort där någon kör två hundar? När du säger att det är ett faktum att det inte behöver ta längre tid att köra två hundar än att köra en hund vet jag att de flesta sökhundsintresserade tycker att du har fel.

För att återgå till ditt första inlägg så visar du en bedrövlig brist på fantasi och inlevelseförmåga eftersom inlägget inte speglar någon som helst förståelse för att träningen ser olika ut på olika stadier, och att du kommer att vara den som kör hela banan så småningom om du lyckas med din träning.

Men herrejösses människa. Ta ett djupt andetag och kika på vad du skriver egentligen, gud så otroligt otrevligt. Vad exakt är det som är så himla nedlåtande med att det tar längre tid för de som maxar, som @Fisherling skrev? Det är väl bara fakta och inget annat.
 
Tack, bra tips där med byxben! Men jag antar att hunden ska kunna markera då? Där är vi inte än. :D Ska fundera lite på det där med färre personer, risk finns att folk blir sura...
Jag har kört byxben på så sätt att min har fått apportera med dom in, oavsett om hon varit rull eller skallhund. De hängde på djupet och när min fattat grejen så körde vi ovallat, de kunde alltså hänga ute i en vecka innan vi körde.

Svårt det det där, men du kanske har andra träningskompisar som du kan få hjälp av? Som inte är med i gruppen alltså.
 
Men herrejösses människa. Ta ett djupt andetag och kika på vad du skriver egentligen, gud så otroligt otrevligt. Vad exakt är det som är så himla nedlåtande med att det tar längre tid för de som maxar, som @Fisherling skrev? Det är väl bara fakta och inget annat.
Men @FrauleinLeo, om det var ett trevligt inlägg @Fisherling skrev om sin sökgrupp, då är det ju bara för henne att visa det, och så blir gruppmedlemmarna glada och nöjda när de får ta del av det, eller hur? Om det var ett nedlåtande och okunnigt inlägg, så kanske gruppen inte tycker att det är så roligt att läsa det, men å andra sidan kan de förklara vissa elementa för @Fisherling, som både hon och de övriga gruppmedlemmarna kommer att ha nytta av i gruppens fortsatta arbete för att få fram supermotiverade sökhundar som älskar sitt arbete och går bra på tävling. Det är liksom en win-win-situation, vilket alternativ som än faller ut.
 
Senast ändrad:
Jag har kört byxben på så sätt att min har fått apportera med dom in, oavsett om hon varit rull eller skallhund. De hängde på djupet och när min fattat grejen så körde vi ovallat, de kunde alltså hänga ute i en vecka innan vi körde.

Svårt det det där, men du kanske har andra träningskompisar som du kan få hjälp av? Som inte är med i gruppen alltså.

Ah, smart! Ja, jag ska nog kika runt lite. De jag känner till som kör sök är redan med i andra grupper, men det kanske finns andra som är sugna. Hade ju helst sett att erfarna fanns med som kunde vägleda lite.
 
Idag blev det vallning igen, och imorgon åker vi och vallar lite mer. Jag har stått i hagen och faktiskt fått köra lite, och det var jätteroligt och Floki var så lyhörd och fin, trots att han knappt fick valla, bara massa krav och ändå så säger han att han skulle göra vad som helst för att få jobba. Duktig liten hund. :love:
 
Men @FrauleinLeo, om det var ett trevligt inlägg @Fisherling skrev om sin sökgrupp, då är det ju bara för henne att visa det, och så blir gruppmedlemmarna glada och nöjda när de får ta del av det, eller hur? Om det var ett nedlåtande och okunnigt inlägg, så kanske gruppen inte tycker att det är så roligt att läsa det, men å andra sidan kan de förklara vissa elementa för @Fisherling, som både hon och de övriga gruppmedlemmarna kommer att ha nytta av i gruppens fortsatta atbrte för att få fram supermotiverade sökhundar som älskar sitt arbete och går bra på tävling. Det är liksom en win-win-situation, vilket alternativ som än faller ut.

Frågan återstår - vad i inlägget är det som är nedlåtande, enligt dig? Håller du inte med om det faktumet att den som maxar skick tar längre tid än den som kör en handfull? Vad är ditt problem egentligen?

Det du håller på med nu saknar jag lite ord för, faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 179
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
41 921
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp