Hur åker er hund i bilen?

break_a_leg

Trådstartare
Kan börja med, jag har själv ingen hund längre...

I går funderade jag iaf över hur olika folk fraktar sina hundar när de åker bil. Hur gör ni?
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

Åker vi i min bil sitter han på golvet bakom passagerarstolen. Tyvärr inte fastspänd. När han satt i sätet hade han bälte. Har inte kommit på något bra sätt nu när han vill sitta på golvet.

I mammas bil som är en kombi åker han lös i bak. Händer ytterst sällan så jag tycker det är onödigt att köpa en bur.
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

Ja dom fraktast i bur som just ni är inträngd i baksätet:P men ska köpa en ny bil ny en kombi så då ska vi köpa en bur anpassad till just den bilden så då blir det buren där bak:P
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

hur är det nu... är det lag på att ha dom fastspända eller alternativt galller? (om man har kombi)
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

Vi har kombi och hunden åker i bur i bagageutrymmet. Vi åker mkt bil, min hund följer med nästan överallt. Jag har därför köpt en ordentlig bur (Variocage).
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

Undrar om jag blir halshuggen nu...

Vår hund sitter framme bredvid föraren i den stora automatväxlade och lös i baksätet i den lilla manuellt växlade bilen. Helst vill hon sitta fram och se vägen, vi tror att det är för att hon är lite åksjuk, alternativt för att hon är kontrollfreak.

Men som försvar kan jag säga att det nästan alltid är någon som håller i henne så hon är inte helt lös åtminstone.

Om jag själv skulle skaffa en ny hund skulle jag dock ha den bak med galler, känns inte så säkert som det är nu.
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

hur är det nu... är det lag på att ha dom fastspända eller alternativt galller? (om man har kombi)

Som jag har förstått det så gäller lag på att frakta last, över ett visst antal kilo, surrat.. Man kan åka dit på vårdslöshet i trafik om man har vovve lös i bilen...
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

bilbur.jpg


På senare tid har han dock åkt lös i baksätet. Buren har varit ihopfälld då jag behövt utrymmet till annat och han har åkt med så sällan att det inte funnits tid/ork till burinstallationsprocedurer.
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

Jag har oftast båda i knäet :o , självklart så kör jag inte själv utan åker med som passagerare. Båda mina hundar har lätt för att bli åksjuka om de sitter instängda i en bur men de mår bra om de får sitta i knäet. Funderar dock på att köpa säkerhetsbälte åt dem men jag åker så väldigt sällan bil nånstans.
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

Jag vet inte vad lagen säger, jag har i bekantskapskretsen både de som använder bur och som låter hunden vara lös.
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

I bur längst bak med barnvagnen. Om vi har sista sätet monterat i bussen får hennes bur inte plats, men då sitter hon på sin filt på samma plats. Ytterst sällan på sätena, blir så hårigt och skitigt.
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

I den ena bilen (combi) bak i bagageutrymmet på en filt.
(nät mellan utrymmet & baksätet)
Alternativt framme på golvet på passagerarsidan om det är varmt och vi bara ska åka & träna.
I den andra combin i bagageutrymmet i bur.
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

I bagaget - det är precis så han får plats men det går. Jag har en corolla och har plockat bort hatthyllan. Ingen risk att han flyger fram vid krock heller - det känns säkert för både honom och oss.
Skulle aldrig ha honom i baksätet - dårfinken skulle ju gladeligen hoppa fram i mitt knä om det gick förbi en jycke på trottoaren - och med 40 kg hund i knät är man ingen bra chaufför.
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

har dubbelbur med mellanvägg. där sitter de säkert och resten av bilen är fri från hundhår.
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

Min åker i bur i baggaget och har faktiskt börjat tycka om det, han som förut var livrädd för allt vad galler hette!
 
Sv: Hur åker er hund i bilen?

Mina åker i dubbelbur med mellanvägg i min kombi. När dom åker i sambons sedan har båda hundarna All Safe sele på sig och sitter säkert i baksätet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 536
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 133
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp