Hur arbetar era raser?

Ja! Då lånar jag lite wachtlar och åker på godsjakt:D
Min uppfödare har precis köpt en söt liten wachtel som jag redan har hotat med att den kommer lånas. För jag vill inte bo med en :angel:

Min lilla W kan typ alla retrivergrejer, utlånas till fast hand:D

Varsågod :D
Hanen lämpar sig inte för godsjakt (han passar bättre på Norrlands vida jaktmarker...) men tiken är en klockren godsjaktshund! Har gått en del godsjakter med henne i höst, hon har (för det mesta) funkat prima!
Vaddå inte vill bo med en? Är du rädd om inredningen? :D

Deal!
 
Tyvärr rätt ont om tjäder och orre, det finns några men inte så att det skulle kännas jaktbart, mest att njuta av deras spel, (på behörigt avstånd... ;) ) Rapphöns vore lite kul, det har funnits en liten stam men jag tror att den har dött ut nu, det är ett par år sedan någon såg något av dem... Men vi har väldigt gott om räv... :cautious:

Jamen dåså. Först jagar du räv och tränar in rävapporten ordentligt och sen sätter du ut rappisar. Klart. Sen kommer du ner och jagar fasan i Enköping. Och ripa på hösten. :)
 
Jag vill ha en strävhårstax. Någon som har marker för en sån? ;)

Javisst, har ca 600ha jaktmarker i Småland du kan släppa på. Tyvärr har vi inga rådjur kvar att jaga, men enstaka skogsharar finnes och en del fälthare som den säkert kan driva runt en stund ;)
För att inte tala om gris!
 
Jag vill ha en strävhårstax. Någon som har marker för en sån? ;)
Min daghund är en strävhårstax, hon jagar mycket här hemma med oss! :D Perfekt i våra mindre hagar där huliganen stöter ut rådjuren lite för fort... ;) Fast jag skulle aldrig vilja ha en tax själv... Det passar verkligen inte mig, herregud vilket tid det tar och drevdjuret kommer ju en halvtimme innan taxen... (nåja lite överdrivet men när man är van vid huliganen så känns det som evigheter... )
 
Ni får gärna jaga in mig med :idea:

ush trånar så mycket nu att jag funderar på att beställa hem jägarskolan(boxen) för att börja läsa på redan nu och sen gå kurs i höst.. Några rekommendationer om kurser i skåne? finns ju en del och välja på...
 
Jag gick som hundförare i flera år innan jag tog jägarexamen. Det är nog himla olika vart i landet man bor!

Jag har drivande och ställande hundar.
Tysk jaktterrier. Vårt största krav var en hund som fungerar hemma, för jaktlusten är inget man behöver oroa sig för med en tysk.
Vi jagar klövvilt och det blir mest vildsvin men även rådjur på en del marker (och hjort och älg)
Har 2 hundar de jobbar lite olika, men de söker efter spår ca 50-100m ifrån mig, hittar de färskt spår följer de efter de. Den ena börjar skälla när hon ser djuret den andra skäller i spåret också. Sen följer de djuret i allt från 10 minuter till upp mot 2 timmar!
Ibland går det i en båge så man får skjuta själv, men för oss använder vi hundarna för att få iväg mycket djur till passkyttarna.

Gråhund och laika. De söker upp mot 800-1000m bort efter spår, följer efter och skäller sen ståndskall framför älgen eller vildsvinet så det står kvar tills man kommer dit och kan skjuta. Några kan hålla på i flera timmar och man får åka och hämta de flera mil bort medans andra kommer tillbaka om älgen/grisen skenar iväg. Ibland kan de skälla om älgen/grisen går sakta framför dem och ibland har man ju tur att de går förbi en passkytt.
De spårar mycket vid eftersök också. Både självständigt och i lina.

Mellan februari-augusti så tränar vi spår, går på utställning, promenader, joggar, simmar, eftersök. Vi tar de VÄLDIGT lugnt ändå mot vad man kanske tror men våra hundar verkar må bra av det och vi upplever inte att de känner sig understimulerade.
Apportera gör både terriern och ena laikan är grymt duktig. Men inget vi gör mer än på skoj ibland då varken jag eller sambon är kunniga inom det.
Vi upplever nästan att ju bättre kondis de har nät det inte är säsong ju svårare får de att varva ner hemma. De blir flamsiga och dryga mest. Så vi springer ju inte direkt 5 mil om dagen som jag upplever många verkar tycka man måste göra för man har en jakthund. Vi aktiverar hellre hjärnan på dem! Då blir de nöjda, harmoniska och trötta.

Avfånga med kniv gör jag väldigt sällan och något jag verkligen avskyr. Jag har en liten älgstudsare med ljuddämpare, min sambo laddar mina skott. Bössan är lätt och liten, med dämparen på varken känns eller i princip låter skottet. Min 7 åriga son skjuter med den! Kanske ger en liten uppfattning om hur snäll den är.

Edit: Jag åker lite räkmacka på sambon, han har jagat som hundförare i 10 år. Jag hade aldrig kunnat jaga på de marker jag gör idag utan honom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 385
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 610
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 865
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp