Bukefalos 28 år!

Hur bekymrad bör jag vara?

Och med detta så drar du slutsatsen att akutsjukvården i sverige "lämnar en hel del övrigt att önska"?

Jag tycker det är skit att "folk" älskar att bröla ut missnöje, men allt som är bra ska liksom bara vara så utan att det kommenteras eller uppmärksammas alls. Är man på restaurang så är 'hälsa kocken att det här var skitgott' inte så svårt att fisa ur sig, men när man blir ihoplappad och behandlad av sjukvården - allt från nageltrång till cancer, så är det bara om något fel begåtts man skriver ut det på exempelvis forum som detta. Kräkstrött på sånt skit är jag!

Jag vet hur akutvården är och jo den är under all kritik men för att förtydliga så är inte läkarna/sjuk/undersköterskorna dåliga men det tar tid och det är för lite personal.

Jag har inte varit i kontakt med akutvården en enda gång där det gått smärtfritt, tyvärr! Det är dåligt.

Jag kan mycket väl berömma det som är bra och jo jag gör så även tex avd fungerar super fast kan skall komma dit också. Själv sitter jag med en fot som blev opererad för snart ett år sedan där kirurgen gjorde fel. Där var allt under kritik! Omopererad av annat sjukhus och det blev super, tyvärr är min fot skadad för livet pga den första men det gör inte att jag inte berömmer den andre kirurgen!
Med ganska omfattande erfarenheter av trauman och olycksfall och chockade olycksdrabbade, mer än kanske många här har så kan jag bara säga så här; en chockad olycksdrabbad person som säger att den har ont i sitt "vänstra knä" är inte att lita på. Där träder då yrkeskunskap och erfarenhet in och man undersöker vad som är skadat eller inte helt enkelt, oavsett vad den drabbade säger. Det Zoya berättar låter som taget ur en skröna, men jag säger inte att det är lögn heller, däremot vet Zoya knappast alla omständigheter och om och men och inget, så den här posten av Zoya är en klassisk jag-mötte-lassie-skröna som man bara hör i andra, tredje eller sjuttiofjärde hand, - eller läser om på ett forum på internettet.

Men nu handlar tråden inte om det.

Det går aldrig att frångå att det görs fel, jag vet för här sitter jag med en fot som man gjorde fel med i första ingreppet och då var det inte akut. Nu har jag en defekt som aldrig kommer att bli bra igen..

Och med alla misstag med mitt barn under åren så är mitt förtroende väldigt lågt för sjukvården idag, eller i vart fall där vi åker..
 
@Zoya

Jag blir så ledsen och upprörd när jag läser vad du skriver. Jag jobbar på en akutmottagning och vi jobbar och sliter som dårar för att alla ska få den hjälp de behöver. Det är så fruktansvärt att folk har den inställningen du har när du skriver att ni fått vänta de obligatoriska 5 timmarna.

Många är otroligt irriterade över väntetiderna och det förstår jag. Men jag önskar verkligen att det fanns förståelse för att Agda 86 år kommer in medvetandesänkt efter att ha ramlat och slagit huvudet hårt i backen och står på blodförtunnande medicin, eller att en familj på två vuxna och tre barn varit med i en trafikolycka, eller att anhöriga till Per som vi precis försökt rädda livet på efter ett hjärtstopp behöver all stöttning de kan få.

Det händer så mycket saker på en akutmottagning som folk inte ser. När du eller någon i din närhet kommer in med ambulans kallsvettiga med bröstsmärtor och andningsproblem kommer du vara glad över att vi prioriterar det framför någon med ryggsmärtor.

Det är väl inte ert jobb man klagar på utan hur det drivs, man skall inte behöva vänta i över 8 timmar med ett sjukt barn för att man valde att åka in själv och inte tog ambulans. Nästan dagliga akutbesök under två veckor med en 6 månaders med hög feber och olika diagnoser var gång resulterade i omedelbar inläggning med njurbäcken och till följd en reflux.

Man skall inte behöva tjata sig till röntgen när barnet svalt en enkrona som inte kommit ut på 3 veckor vilket i slutändan gjorde att den fastnade och täppte till tolvfingertarmen och gjorde barnet så dåligt att det blev hysteri istället. Operation inom 40 min och sond satt i vaket tillstånd, där man först ville klyxa..

Jag vet inte men för mig så känns det inte ok.

Att ni jobbar livet av er det förstår jag fullt ut och det är fel! Mer än en läkare på barnakuten efter kl 18 våre verkligen något att se över, speciellt som den enda läkaren dessutom springer på avd och förlossning.

NI gör ett strålande jobb och det är inte er man klagar på!
 
Har du någon aning om hurudana summor vi pratar om? Hur mycket personal behövs för att ingen ska behöva vänta mer än högst en timme? Hur mycket kostar det?

Sen undrar jag varför det är så hemskt att behöva vänta. Alltid detta tjat om att vänta (oavsett skada).

Det beror väl helt på! Det är inte roligt att vänta på läkare med ett litet barn i 5 timmar. Själv satt jag med avsliten vadmuskel i 10 timmar vilket gjorde att skadan blev dubbels så stor då den blödde. Ja det kom in en ambulans samtidigt men för mig gjorde det 8 veckor på kryckor och en svag muskel med problem.

Hade jag fått hjälp snabbare så hade min skada inte blivit så omfattande som den blev.
 
@Tora:
Jag förstår inte, en hjärnskakning är inte något livshotande tillstånd. En hjärnblödning kan däremot ställa till det, men då är det inte längre en hjärnskakning det handlar om.
Alltså nu är jag ingen expert på hjärnskakningar men jag har för mig att de delas in i olika grader eller något sådant. Vet inte om det är grad 1-3 eller 1-4.

Grad 1 är väl den första och vanligaste. Oftast räcker det med vila.

Grad 2-3 (eller 2-4) är allvarligt.

Vid en hjärnskakning så kan hjärnan svullna och/eller blödningar uppstå. Då är det farligt.

Även upprepade hjärnskakningar är farliga på längre sikt även om de är av den mildare graden.

Så ja hjärnskakning kan vara allvarligt. På mig verkar det dessutom som om symptomen så gott som alltid kommer efter flera timmar oavsett hur allvarligt det är.

Jag har tex inga som helst minnen av dom två allvarligaste hjärnskakningarna och vad som hände även om jag var vid fullt medvetande så gott som hela tiden och kunde svara på frågor.

Det mesta har jag fått berättat i efterhand.
 
@rubytoo

Har du kontaktat någon om det? T.ex. den berörda akutens verksamhetschef, sjukhusledning, ansvariga politiker? Det är på det sättet ni kan påverka, inte genom att klaga på personalen på plats för vi gör verkligen allt vi kan.
 
Jag vet hur akutvården är och jo den är under all kritik men för att förtydliga så är inte läkarna/sjuk/undersköterskorna dåliga men det tar tid och det är för lite personal.

Nej, you know nothing jon snow. Prioriteringar och patientsäkerhet och praktiskSJUKVÅRD är saker du inte har någon som helst insyn i uppenbarligen, och jag undrar mest om du har vädrat ditt utdragna, plågsamma och omfattande missnöje till de instanserna som det handlar om? Felbehandlingar finns det ett noggrant utarbetat system att använda för, det är lagstadgade åtgärder oavsett vem som sitter på landstingsmakten - har du någonsin med din omfattande erfarenhet av alla dessa felbehandlingar använt det för att klaga på vården? Inte? Tror du att skit på internetforum gör saken bättre? Tror du att det gör någon positiv skillnad att du sitter och spyr galla på ett internetforum över VÅRDEN utefter dina personliga erfarenheter? Va?
 
Alltså nu är jag ingen expert på hjärnskakningar men jag har för mig att de delas in i olika grader eller något sådant. Vet inte om det är grad 1-3 eller 1-4.

Grad 1 är väl den första och vanligaste. Oftast räcker det med vila.

Grad 2-3 (eller 2-4) är allvarligt.

Vid en hjärnskakning så kan hjärnan svullna och/eller blödningar uppstå. Då är det farligt.

Även upprepade hjärnskakningar är farliga på längre sikt även om de är av den mildare graden.

Så ja hjärnskakning kan vara allvarligt. På mig verkar det dessutom som om symptomen så gott som alltid kommer efter flera timmar oavsett hur allvarligt det är.

Jag har tex inga som helst minnen av dom två allvarligaste hjärnskakningarna och vad som hände även om jag var vid fullt medvetande så gott som hela tiden och kunde svara på frågor.

Det mesta har jag fått berättat i efterhand.

Du är medveten om att du nu undervisar en läkare? @Marvin är sådan.
 
Senast ändrad:
I går hittade jag en knöl i mitt bröst. Huden ovanför knölen är missfärgad ungefär som på ett blåmärke och en aning svullen.

Knölen är lite större än en ärta och "blåmärket" på huden lite större än en femkrona.

I dag 09:30 ringde jag till våran VC. 10:18 ringde dom upp. Fick tid 10:45 (idag alltså). 10:59 var jag hemma.

Antagligen inget farligt men en remiss till mammografi är beställd. Max en veckas väntetid.

Det är så det skall vara.
 
Det är ju så det är vid misstanke om något allvarligt..
Alltså deras misstanke från början var att det var ofarligt. Det var mest för att stilla min oro.

Det var också det första dom sa i telefonen att det låter helt ofarligt.

Men den effektiviteten är så underbar. :)
 
@rubytoo

Har du kontaktat någon om det? T.ex. den berörda akutens verksamhetschef, sjukhusledning, ansvariga politiker? Det är på det sättet ni kan påverka, inte genom att klaga på personalen på plats för vi gör verkligen allt vi kan.

Vi har aldrig klagat på personalen på plats, faktiskt. Däremot fick vi en ursäkt muntligt av överläkaren när de missade njurbäcken och även att de tänkte klyxa när man visste att det fanns föremål i magen/tarmen
 
Nej, you know nothing jon snow. Prioriteringar och patientsäkerhet och praktiskSJUKVÅRD är saker du inte har någon som helst insyn i uppenbarligen, och jag undrar mest om du har vädrat ditt utdragna, plågsamma och omfattande missnöje till de instanserna som det handlar om? Felbehandlingar finns det ett noggrant utarbetat system att använda för, det är lagstadgade åtgärder oavsett vem som sitter på landstingsmakten - har du någonsin med din omfattande erfarenhet av alla dessa felbehandlingar använt det för att klaga på vården? Inte? Tror du att skit på internetforum gör saken bättre? Tror du att det gör någon positiv skillnad att du sitter och spyr galla på ett internetforum över VÅRDEN utefter dina personliga erfarenheter? Va?

Jamen jag visste precis hur ditt svar skulle bli.

Ja det är anmält och det är upptaget i patientnämnden och av patientförsäkringen när det gäller mig själv, men när man sitter med svårt sjuka barn så finns liksom ingen ork att klaga på sjukvården genom skrivelser. Då försöker man bara överleva dagen och göra allt för sitt barn. Men det har kanske inte du någon insikt i eftersom du så nedlåtande svarar i den tonen du gör..
 
Alltså nu är jag ingen expert på hjärnskakningar men jag har för mig att de delas in i olika grader eller något sådant. Vet inte om det är grad 1-3 eller 1-4.

Grad 1 är väl den första och vanligaste. Oftast räcker det med vila.

Grad 2-3 (eller 2-4) är allvarligt.

Vid en hjärnskakning så kan hjärnan svullna och/eller blödningar uppstå. Då är det farligt.

Även upprepade hjärnskakningar är farliga på längre sikt även om de är av den mildare graden.

Så ja hjärnskakning kan vara allvarligt. På mig verkar det dessutom som om symptomen så gott som alltid kommer efter flera timmar oavsett hur allvarligt det är.

Jag har tex inga som helst minnen av dom två allvarligaste hjärnskakningarna och vad som hände även om jag var vid fullt medvetande så gott som hela tiden och kunde svara på frågor.

Det mesta har jag fått berättat i efterhand.


Nej, en hjärnskakning är per definition en lättare skada (som man kan dela in i grad 1-3 om man vill). Utvecklas det en blödning eller en svullnad i hjärnan är det inte längre en hjärnskakning, utan just en blödning eller en diffus axonal skada. Det är inte diagnosen hjärnskakning som orsakar blödningen, utan traumat man utsattes för vid skadetillfället. Sen kan det vara svårt att differentiera mellan en kraftigare hjärnskakning (som är ofarlig) och en allvarligare skada (blödning) Därför gör man en skiktröntgen. På röntgen syns inte en hjärnskakning, men en blödning kan synas, dock inte alltid, speciellt inte om man gör röntgen alltför nära inpå skadan.
 
@rubytoo

Det bästa är ju att ta upp det med ledningen, om fler gör det kommer det förhoppningsvis ske en förändring. Det vore det bästa för både patienter och personal.
 
Lång story kort så var jag med om en bilolycka igår. Bilen voltade runt några gånger och jag slog i huvudet rejält ett antal gånger så halva vänster sida är som en enda ond bula, men ingen direkt yrsel eller illamående, blev inforslad till akuten där en läkare kikade på blåmärkena som började komma och klämde lite både på axel, nyckelben och nacke ca 30 minuter efter olyckan och därefter skickades jag hem. Ingen röntgen eller observation en stund för att se om

Fine by me, jag litar på läkare och insåg ju själv att det skulle kännas värre idag och det gör det ju, men jag har även idag fått ont i nacken, övre delen av ryggen, vänster axel, det "tinglar" i vänster arm och hand, men inte supermycket och det känns att halsen är svullen invändigt på vänster sida. Syns även på utsidan att bältet gjort lite skada en bit upp på halsen.

Övriga bältes-skador är de klassiska och ser förjävliga ut och gör ondare än de ser ut för, men dessa bekymrar mig inte alls utan det är halsen och nacken i första hand som jag funderar över.

Jodå, jag vet.. Ring 1177, men de kommer att vilja att jag åker in handlöst misstänker jag och jag har inte längre någon bil, ingen som kan köra in mig och helt ärligt så känner jag väl kanske inte att det är något superakut??

Men ptja.. Ni vet hur det är, man (i det här fallet jag då :p) kan ju inte låta bli att fundera på om man kanske ska oroa sig lite ändå eller inte.

Blev du inte ens röntgad?? Jag var med i en bilolycka i januari, voltade inte men bilen blev helt kvaddad i fronten. Blev hämtad av ambulans/brandkår som fixerade nacken och fick ligga på sån bräda, fick inte röra mig alls och massa smärtstillande :p Fick alla kläder uppklippta med.

Väl på sjukhuset röntgades hela jag, sen trodde de att de hade sett en spricka i nacken så fick ligga kvar med sån krage hela natten.

Låter jättekonstigt att du inte ens blv röntgad :/
 
Nope, ingen röntgen är gjord. Tycker också det är märkligt, men jag litar faktiskt ändå på att de vet vad de pysslar med även om jag tycker det är märkligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
449
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 656
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 544
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp