Bukefalos 28 år!

Hur bekymrad bör jag vara?

Någon håller lite koll är nog den springande punkten. Jag har blivit inlagd tex eftersom det inte fanns någon som kunde hålla lite koll utan jag skulle vara helt ensam hemma under natten (och det fanns en plats). Känns rimligt.
Kan nog vara så. De gånger jag har fått välja själv så har dom varit väldigt noggranna med att jag inte fick vara ensam.
 
@MacGyver Det här kanske vore något för dig?
Men då kan jag ju inte se stjärnhimlen eller ha fullmånen som läslampa, och höra och se alla djuren innan jag somnar. :) Faran med att sova utomhus i hängmatta är att man riskerar att vakna långt fram på förmiddan för man sover som en gris. :o
 
  • Gilla
Reactions: via
Sista gången jag öppnade dörren på en vårdcentral, för att kliva in i ett akut ärende lyfte kvinnan bakom receptionen blicken som hastigast mot mig, avbröt vad hon höll på med, pekade på mig - och sade högt förbi alla som satt och väntade, förbi den som expiderades:
Du där. Gå in i det rummet!

Det var aldrig någon fråga om vilket personnummer jag hade, om jag bokat tid, om jag hade pengar, om jag hade högkostnadsskydd, vem jag var eller vad mitt syfte var med besöket.

Det kunde dock ha att göra med att jag såg ut som jag slaktat en gris, efter att ha skurit upp ett centimeterstort jack i huvudsvålen, efter att kört upp huvudet i fel kabelstege på jobbet.
Läkaren som tittade till mig efter 5-10 minuter kunde dock blåsa faran över, efter att ha satt fast en liten bit tejp på det mycket kirurgiskliknande lilla snittet. Jag tror inte ens jag har ett ärr där idag. Men jag vet inte.

Men jag vet i varje fall idag var kroppspulsådern terminerar någonstans i mitt huvud.
 
@Zoya EN anledning till väntetider vara att folk uppsöker akuten fast de inte borde. En annan är att det prioriteras hela tiden, när du står på tur att komma in, så kom samtidigt tre patienter in med ambulans, två kom från avdelning, någon annan blev hastigt försämrad på sin brits i korridoren.

Ja, jag är ju inte dum i huvudet. Jag förstår att de prioriterar och det ska de göra. Det var liksom inte det som var poängen.
 
Men jag vet i varje fall idag var kroppspulsådern terminerar någonstans i mitt huvud.

Njäe, kroppspulsådern/aorta går inte upp och runt i huvudet eller huvudsvålen. Men man har stora blodkärl, som tenderar att blöda ymnigt. Uppåtgående aorta slutar i en båge vid halsen, som leder ut i blodkärl i huvudet.
 
Njäe, kroppspulsådern/aorta går inte upp och runt i huvudet eller huvudsvålen. Men man har stora blodkärl, som tenderar att blöda ymnigt. Uppåtgående aorta slutar i en båge vid halsen, som leder ut i blodkärl i huvudet.
Yes, jag vet.
Men eftersom jag är en konstnärlig själ ger jag mig rätten att ibland slänga mig med en avslutande knorr som inte nödvändigtvis behöver vara hundraprocentigt korrekt.
 
Obligatoriska 5 timmar?
För mig tog det ungefär....10 sekunder innan jag fick komma in för några veckor sen.

Ja, ni förstår säkert att jag var något sarkastisk. Jag vet inte hur det fungerar i övriga län men här i Stockholm verkar det tyvärr vara mer regel än undantag att du får vänta väldigt, väldigt länge.

En kollega berättade precis att hennes man fått åka ambulans in p.g.a djävulska magsmärtor i vintras. På akuten fick han sedan sitta och vänta i flera timmar innan läkare till slut kom till honom och kunde konstatera att hans blindtarm brustit och då blev det ju superakut...
 
Angående tider på VC så tycker jag det är dåligt med tider på min.

Ringer man och ska boka en tid har dom automatiskt två veckors väntetid och behöver man en akuttid så måste man ringa direkt vid 07.00 på morgonen när dom öppnar för att försöka få en samma dag. Lyckas någon annan knipa akuttiden så får man försöka på morgonen efter igen.
Inte konstig folk hellre åker upp till akuten här.

Men när jag var med om en ridolycka för många år sedan så behövde jag inte vänta en sekund på vård på akuten. Jag fick gå direkt före dom andra 20 personerna som satt i väntrummet. Å andra sidan dinglade min arm.. Bruten överarm. När jag bröt den och reste mig efter fallet så trodde jag själv att hela armen lossnat från kroppen. Ana min panik..
 
Sista gången jag öppnade dörren på en vårdcentral, för att kliva in i ett akut ärende lyfte kvinnan bakom receptionen blicken som hastigast mot mig, avbröt vad hon höll på med, pekade på mig - och sade högt förbi alla som satt och väntade, förbi den som expiderades:
Du där. Gå in i det rummet!

Det var aldrig någon fråga om vilket personnummer jag hade, om jag bokat tid, om jag hade pengar, om jag hade högkostnadsskydd, vem jag var eller vad mitt syfte var med besöket.

Det kunde dock ha att göra med att jag såg ut som jag slaktat en gris, efter att ha skurit upp ett centimeterstort jack i huvudsvålen, efter att kört upp huvudet i fel kabelstege på jobbet.
Läkaren som tittade till mig efter 5-10 minuter kunde dock blåsa faran över, efter att ha satt fast en liten bit tejp på det mycket kirurgiskliknande lilla snittet. Jag tror inte ens jag har ett ärr där idag. Men jag vet inte.

Men jag vet i varje fall idag var kroppspulsådern terminerar någonstans i mitt huvud.

Då lyckades du bättre än makens kusin... Han kom in på VC med handen inlindad i en handduk och droppade blod på golvet och kvinnan i kassan undrade om han hade bokat tid... :crazy: Nu kom det tack och lov en läkare förbi som drog med honom direkt in på ett rum och lappade ihop såret.
 
Ja, ni förstår säkert att jag var något sarkastisk. Jag vet inte hur det fungerar i övriga län men här i Stockholm verkar det tyvärr vara mer regel än undantag att du får vänta väldigt, väldigt länge.

En kollega berättade precis att hennes man fått åka ambulans in p.g.a djävulska magsmärtor i vintras. På akuten fick han sedan sitta och vänta i flera timmar innan läkare till slut kom till honom och kunde konstatera att hans blindtarm brustit och då blev det ju superakut...


Såhär + 15 minuters svullnad såg jag ut när jag gled förbi alla i kön på akuten i Stockholm. Underbart fläckfritt (höhö)!

Har även varit inne med bruten arm, då jag med rätta fick vänta ca 4 timmar. Jag hade inte särskilt jätteont. Jag tycker att de på akuten gör ett otroligt bra jobb! De som tycker annorlunda borde.. Jag vet inte.. Praoa på akuten? Tänka om? Har åkt med in med ett riktigt akutfall och det gick (ursäkta orden) så jävla snabbt!
Alla är vi människor och ja, det är svårt att skilja vad som är mer akut från det som inte är. Om någon har ont i magen kan det vara (valfritt jätteilla) till att hen borde göra nr 2. Hur vet man? Alla är så olika, och den mänskliga faktorn är så enormt stor inom sjukvården.
 
Vill man inte ha snabb vård och inte bli inlagd ska man inte åka till akuten i Nyköping... huh! 30 minuter från att jag kom in med ambulans till att jag var på avdelning.
Och jag ville inte!! :arghh::arghh::arghh::nailbiting: Jag hade allvarliga funderingar på att rymma :sneaky:, men jag ORKADE ju inte ta det för mig! :cautious::down:

Detta pga ett epileptiskt anfall trots att jag har dokumenterad epilepsi sedan 6 år. Fast jag hade nog inte alla hönsen hemma när jag kom in... :o:meh: När jag släpptes ut 11-12 timmar senare så hade inte alla höns samlats in ännu, men jag var nog "frisk" nog att släppas i väg.

Jag har syskon som från och till är stamkunder på Akuten. det har aldrig varit några allvarliga fel på dem, tvärtom har det inte gått att påvisa några fel alls, men båda två, framför allt den ena, har hypokondri och blir ivrigt påhejad av vänner på FB. De skickar hjärtan, kramar och "jag tänker på dig" osv så det är lite uppmärksamhetssökande det där. Sådant får hon ju inte i samma usträckning om hon går till VC dagen efter, som hon borde ha gjort från början istället. Jag känner några till som absolut inte kan vänta till VC öppnar igen dagen efter, där nageltrång typ, är akutvård.

Om "friskt" folk bara kunde hålla sig ifrån Akuten och om lite sjukt folk bara kunde hålla sig till VC först och främst så skulle de akut sjuka/skadade inte behöva vänta i 5 timmar heller. Jag tror att om man får människor att inte tolka allt som urakut utan inse att det ena eller andra ju kan vänta till VC-tid istället så är man ju en bit på vägen för att få ner väntetiderna och överbelastingarna på sjukhusen.

Jag har inte upplevt svårigheter att komma till på min VC jag haft tidigare, faktiskt inga problem alls. Men så ringer jag också precis när de öppnar för att få en tid. Privata vc kan ju vara bra alternativ eftersom det kan få ner trycket på andra ställen och man får fortare vård.
 
Det skiljer oerhört mellan olika vårdcentraler, tyvärr. Den jag tillhör är suverän, men exempelvis den mina föräldrar går på verkar gå in för att göra allt så omständligt och tungrott som möjligt. Andra här i trakten har en enorm personalomsättning. Eller så läggs de ner och patienterna förväntas lista sig på grannorten som inte har plats för dem.
 
@yennyork

Jag lovar dig att vårdcentralen inte går in för att göra det så omständigt och tungrott som möjligt. De gör nog så gott de kan med de resurser de har.
 
@yennyork

Jag lovar dig att vårdcentralen inte går in för att göra det så omständigt och tungrott som möjligt. De gör nog så gott de kan med de resurser de har.
Fast nog kan det finnas vårdcentraler med dålig ledning? Precis som vilken annan arbetsplats som helst, med en dålig chef som fattar dåliga beslut som gör att arbetet blir sämre och på samma sätt kan en bra chef som tar beslut som lyfter arbetsplatsen göra den bättre. Det gäller ju oavsett vad man jobbar med.
 
Absolut, men jag har svårt att tro att en ledning som aktivt jobbar för att skrämma bort sina patienter får vara kvar särskilt länge.
 

Vad är det jag ska fatta? Att det fattas resurser? Ja, det har jag ju liksom redan skrivit ovan att jag vet och förstår och att det inte är personalens fel att det ser ut som det gör. Jag skrev också att jag vet att personalen gör sitt bästa och att akut-akuta fall naturligtvis ska gå först. Hade du läst vad jag skrivit hade du kanske själv fattat ett och annat och jag hade sluppit upprepa mig.
 
@Tora:
Jag förstår inte, en hjärnskakning är inte något livshotande tillstånd. En hjärnblödning kan däremot ställa till det, men då är det inte längre en hjärnskakning det handlar om.
 
Vad är det jag ska fatta? Att det fattas resurser? Ja, det har jag ju liksom redan skrivit ovan att jag vet och förstår och att det inte är personalens fel att det ser ut som det gör. Jag skrev också att jag vet att personalen gör sitt bästa och att akut-akuta fall naturligtvis ska gå först. Hade du läst vad jag skrivit hade du kanske själv fattat ett och annat och jag hade sluppit upprepa mig.

Hur får du ihop det med "de obligatoriska fem timmarna" och att personalen hoppas på att patienterna ska tröttna och gå hem igen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
452
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 544
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp