Bukefalos 28 år!

Hur bekymrad bör jag vara?

Nej, en hjärnskakning är per definition en lättare skada (som man kan dela in i grad 1-3 om man vill). Utvecklas det en blödning eller en svullnad i hjärnan är det inte längre en hjärnskakning, utan just en blödning eller en diffus axonal skada. Det är inte diagnosen hjärnskakning som orsakar blödningen, utan traumat man utsattes för vid skadetillfället. Sen kan det vara svårt att differentiera mellan en kraftigare hjärnskakning (som är ofarlig) och en allvarligare skada (blödning) Därför gör man en skiktröntgen. På röntgen syns inte en hjärnskakning, men en blödning kan synas, dock inte alltid, speciellt inte om man gör röntgen alltför nära inpå skadan.
Precis det är själva slaget mot huvudet som är farligt och det var det det struntades i när jag fick min första hjärnskakning.

Och det är väl dom rutinerna som ändrades sen antar jag. Dvs man skickar inte hem någon som fått ett kraftigt slag mot huvudet bara så där. Även om personen verkar okej och svarar på frågor. Dom sydde bara snabbt ihop mitt sår och skickade hem mig.

Jag var tydligen helt "normal" och kunde svara på dagens datum och personnr och liknande just då. Men den dagen blev helt raderad ur mitt minne.

Det finns dock en sak jag kommer ihåg och det är när min pappa pratar med den sjuksköterska som satt i receptionen (samma som när jag var där tidigare). Hennes kommentar var "Ja ni behöver ju inte betala denna gången i alla fall".

Att slå i huvudet flera gånger i en trafikolycka tycker jag låter som om huvudet fått en ganska så rejäl omgång.

De andra gångerna jag har åkt in pga slag mot huvudet så har det varit en helt annan attityd och man har tagit slaget mot huvudet väldigt allvarligt.
 
@Tora: Som @Gnist beskriver olyckan hade jag skickat på skiktröntgen av hjärna, halsrygg och bröstkorg, ev även buken. Men jag vet ju inte vad som hände, vad som framkom eller hur man resonerade på den akut som hon besökte.
 
@Marvin Kände som sagt mest av att huvudet gjorde sjukt ont direkt efter olyckan, men var redig i tal och kunde redogöra för vad som hänt så jag antar att det kanske togs för givet att jag inte var så illa skadad efter att ha fått en översyn och blivit klämd lite längs med nacken och svarat nej på frågan om jag mådde illa/hade kräkts.

Resten av problemen och värken har ju kommit sedan med start några timmar efter olyckan och sen kommit till en punkt när det inte tilltagit mer, men heller inte blivit något bättre än och sjukgymnasten var rätt upprörd över att ingen röntgen gjorts och pratade om kontraströntgen, magnetröntgen och sånt men inget är gjort och läkaren jag fick akuttid hos i onsdags verkade inte heller tycka att det var något nödvändigt så jag får helt enkelt lita på att de vet vad de gör.

Något som stör mig förutom att jag fortfarande har ont i huvudet är att jag verkar ha tappat lite förmåga att stava (går en massa tid till rättande av text innan postning alltså) , kastar om bokstäver och formulera mig som jag brukar i skrift vilket jag själv misstänker hör ihop med den huvudvärken och det tog jag upp hos både sjukgymnasten och läkaren och även där var läkaren mindre bekymrad över det än sjukgymnasten, men utöver de fysiska testerna och resultaten så jag kan inte göra så mycket mer än tala om hur det känns och vilka problem jag har liksom. Jag vet inte vad mer jag kan göra än så riktigt?
 
@Gnist: Huvudet behöver inte röntgas längre, det har gått så lång tid att hade det varit nåt allvarligt så hade det märkts.
Det är helt normalt att ha huvudvärk/nedsatt minne/nedsatt koncentrationsförmåga/lätt yrsel några dagar till veckor efter en hjärnskakning, även en lättare variant. Ibland kan det hålla i sig ännu längre, men troligen går det över närmsta veckan.
 
Det hoppas jag, störigt ju att det blir fel när jag tänker rätt :rage:

Är väl mer nacken än huvudet som sjukgymnasten hade velat ha så noga kollad som möjligt med tanke på besvärens omfattning enligt undersökning, men jag litar som sagt på att de vet vad de pysslar med och sjukgymnasten verkar vara kompetent så det räcker till och jag fick bra kontakt med honom så jag är vid gott mod om att det blir bra i slutänden :up:
 
@Tora: Som @Gnist beskriver olyckan hade jag skickat på skiktröntgen av hjärna, halsrygg och bröstkorg, ev även buken. Men jag vet ju inte vad som hände, vad som framkom eller hur man resonerade på den akut som hon besökte.

Jag är ju färgad av mina egna dåliga erfarenheter så det är ju det jag baserar mitt tyckande på.

Man blir ju så klart fundersam om någon dunkar i huvudet ett flertal gånger i en trafikolycka. Det låter ju som en ganska rejäl misshandel av hjärnan.

Ditt agerande låter ju mer det som jag hade förväntat mig att man hade gjort.

Men det är ju också som du skriver att vi var ju inte där.
 
@yennyork

Jag lovar dig att vårdcentralen inte går in för att göra det så omständigt och tungrott som möjligt. De gör nog så gott de kan med de resurser de har.

Det handlar inte om resurser utan om hur arbetet läggs upp. Patienter finns, men personalomsättningen är hög och det är inte vackra saker man får höra.
 
Huvudet behöver inte röntgas längre, det har gått så lång tid att hade det varit nåt allvarligt så hade det märkts.
Sen så är det ju så att på vissa är det meningslöst att röntga huvudet, dom hittar ingenting alls. :angel:
 
Det handlar inte om resurser utan om hur arbetet läggs upp. Patienter finns, men personalomsättningen är hög och det är inte vackra saker man får höra.
Det är det intrycket jag ibland får, att resurser finns, men att de används på fel vis, som motarbetar personalen och som då gör att patienter kan komma i kläm.

Jag vet en vårdcentral som gång efter annan byter läkare, eftersom de inte vill jobba där. Ledningen sköter inte arbetet som de vill utan både patienter och personal kommer i kläm.

Folktandvården är också ett exempel där ledningen orsakar problem på många ställen. Stor omsättning på personal på minst två ställen jag vet om, missnöjd personal, som sedan istället öppnar eget privat. Pengar i all ära, men om de används felaktigt så spelar det ju ingen roll hur mycket som finns. Det är ju rutiner och ledningen som får förändras.

När till och med offentlig sjukvård remitterar patienter till privata kliniker för att de inte kan ta emot alla inom vårdgarantin så funderar jag på vad som gått fel.

För att inte tala om administrativa uppgifter som det finns folk med rätt utbildning att anställa att sköta så att läkare kan arbeta med det de utbildas till.

För övrigt är min hjärna undersökt noga och fick betyget Mycket Fin. Det förvånar mig....
 
För övrigt är min hjärna undersökt noga och fick betyget Mycket Fin. Det förvånar mig....
:D
Grattis.

Min hjärna har fått omdömet rubbad av en läkare. Efter en påssjuka var jag ur stånd att gå och var mest yr och konstig. Såpass att min mor fick komma och bo på golvet i studentrummet för att ta hand om mig. På Ackis sa läkaren att jag fått en , citat, "hjärnrubbning" efter påssjukan.

Så - slå det ni - diagnosticerad som rubbad ;)
 
Det är det intrycket jag ibland får, att resurser finns, men att de används på fel vis, som motarbetar personalen och som då gör att patienter kan komma i kläm.

Jag vet en vårdcentral som gång efter annan byter läkare, eftersom de inte vill jobba där. Ledningen sköter inte arbetet som de vill utan både patienter och personal kommer i kläm.

Folktandvården är också ett exempel där ledningen orsakar problem på många ställen. Stor omsättning på personal på minst två ställen jag vet om, missnöjd personal, som sedan istället öppnar eget privat. Pengar i all ära, men om de används felaktigt så spelar det ju ingen roll hur mycket som finns. Det är ju rutiner och ledningen som får förändras.

När till och med offentlig sjukvård remitterar patienter till privata kliniker för att de inte kan ta emot alla inom vårdgarantin så funderar jag på vad som gått fel.

För att inte tala om administrativa uppgifter som det finns folk med rätt utbildning att anställa att sköta så att läkare kan arbeta med det de utbildas till.

För övrigt är min hjärna undersökt noga och fick betyget Mycket Fin. Det förvånar mig....

Din hjärna är absolut fin! :love:
 
:D
Grattis.

Min hjärna har fått omdömet rubbad av en läkare. Efter en påssjuka var jag ur stånd att gå och var mest yr och konstig. Såpass att min mor fick komma och bo på golvet i studentrummet för att ta hand om mig. På Ackis sa läkaren att jag fått en , citat, "hjärnrubbning" efter påssjukan.

Så - slå det ni - diagnosticerad som rubbad ;)

Det är banne mig imponerande! :up: :D Jag kan ju bara skryta med ändtarm till en bit av tunntarm som är examinerad, tyvärr med IG pga inflammationshärdar. Lungor och bihålor var MVG vid röntgen, hjärnan har de aldrig sagt något om... :cautious: :p
 
Måste ju säga att där jag bor har vi bara positiva åsikter om vården
Mannen åkte in en kväll till akuten med nässelfeber, tog med sig en tjock bok då han misstänkte lång väntetid, var hemma inom en timme
Ringt VC för att få hostmedicin, de beklagade att jag inte kunde få en tid samma dag men nästa dag var helt ok. då ringde jag vid 14-tiden
Fått urinvägsinfektion, ringde 1177 som skickade mig till jourcentralen, hela besöket inkluslive 30 min körtid och uthämtande av piller tog under 60 min
 
Uppdatering efter dagens besök hos sjukgymnast och läkare

Musklerna börjar återhämta sig och svullnaderna börja lägga sig så nu är jag ordinerad lätt cirkulationsträning och fortsatta övningar för nacken. Armen och hur det känns i den är där ingen skillnad på än, men läkaren menade på att vi avvaktar, jag gör min sjukgymnastik, träffar sjukgymnasten och sen blir det en ny läkartid om ca 4 veckor för ny koll och bedömning av vad som hänt sen idag, om något.

Bad också om att få hans journalanteckningar från föregående besök och vad som står om just funktionerna är:

Status ledfunktion:

Nacke Flektion obefintlig, kraftigt sm
Extension nedsatt, måttlig sm
Rotation nedsatt bilat, måttlig sm

Status nervfunktion:

Höger sida UA på alla nivåer

C5: Sens kraftigt nedsatt vä. Grov kraft 2/5, inget utslag på reflex
C6: Grov kraft 3/5 reflex svag, sens kraftigt nedsatt
C7 och C8: Sens endast lätt nedsatt. Grov kraft 4/5, triceps reflex svag

För mig ett positivt besök idag även om det bara är musklerna och svullnaderna som blivit bättre :up: Resten är bara att vänta och se vad som händer med, men jag hoppas det också blir bra med tiden :)
 
Och jo, det är tydligen inlämnat en avvikelserapport (heter det va?) från sjukgymnasthåll för akutens agerande när jag kom in efter olyckan.
 
Rehabpass #1 bortgjort idag och jisses..

För det första så är statisk vibrationsträning läskigt :nailbiting: men efteråt en smått märkligt skön känsla att ha fått muskler och allt annat omkringskallrat O_o

I övrigt inga konstigheter. Måttligt med reps och låga vikter och nu i början 2 set av varje och därefter utökas allt eftersom det går och vikterna är inget problem eftersom de ligger avsevärt lägre än normalt för mig, men greppförmågan i vänsterhanden är kass och ställer till det en del. Måste hela tiden fokusera på att 1) hålla fast med handen och 2) få armen att göra förväntad rörelse med viss muskelkraft och det är fasiken jobbigt när man är van att det bara funkar av sig själv sånt :cautious:

3 pass/ vecka nu i början av följande och som sagt 2 set och längre fram blir det fler pass och 3 set, sen 4 set är planen

* Uppvärmning: ct 10 minuter
* Vib.platta: 30 sek. x3 statiskt böjda knän, knipa ihop greppet med vä. hand och fingrar
* Vib.platta: 30 sek. x 3 statisk bicepscurl
* Sittande roddrag, maskin: 10-15 kg x12x3, en arm i taget
* Axellyft med hantlar 2 kg 3x10
* Greppträning/fingerknip med fjädrar 3x15
* Drag med gummiband, armbåge mot kroppen och underarmen jobbar utåt, bort 3x15

Skönt att få träna lite igen och ben bör jag kunna köra som vanligt :love:
 
Många besök hos hc blir det för idag är det dags igen. Har så jäkla ont i ryggen, ungefär från midjehöjd och smärtan strålar ner över höfterna och ut i benen och så har jag aldrig haft förut :nailbiting:

Vet inte om det har med olyckan att göra, om det är något som förvärrats pga träningen eller om det är något annat, men nått är det som är galet och jag hoppas att det blir en grundligare koll av hela ryggen gjord så att jag får reda på orsaken till smärtorna i alla fall.

Var så jäkla glad över att allt gick åt rätt håll och jag har skött rehabträningen helt enligt order och inte gjort mer än jag får, så det här känns som ett hyfsat bakslag :down:
 
Nu först ska nacke och rygg bli röntgade, eller ja i morgon eller övermorgon blir det gjort och sen är det att vänta och se om de finner något på de plåtarna eller inte.
 
Men usch din stackare, det låter inget roligt alls att det har vänt på det sättet :( Hoppas du får svar vad det kan bero på från röntgen!
 
Läkaren idag trodde att det blev nån (troligtvis mindre) skada av vridningskraften som blev av bilrollandet och att rehabträningen gjort den värre och därför känner jag av det mer och mer nu när jag tränat ett tag och gått upp i set enligt plan, så nu minskas träningen ner igen och anpassas lite efter ryggbesvären också och sen får vi väl se vad det blir av det hela, men det är så frustrerande så det finns inte :nailbiting: :wtf: :crazy:

Jag personligen tror inte att något kommer att synas på en röntgen för jag tror inte att där är några skelettskador för det känns (men syns inget på utsidan) som att det är "svullet" på den punkt som smärtan strålar ut från.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
454
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 685
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 545
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp