Bukefalos 28 år!

Hur bekymrad bör jag vara?

Ingenstans har jag sagt att det är personalens fel. Jag förstår att det är ont om resurser och att personalen gör så gott de kan. Frågan är bara varför det är så här med tanke på det höga skattetryck vi åtnjuter i Sverige.

Oavsett så är det inte rimligt att behöva vänta i fem timmar på en brits i en korridor innan man ens blir undersökt om man, som min bror, har känselbortfall i benen och har så ont så han var tvungen att kissa i ett bäcken (för inte en chans att han hade kunnat ta sig till en toalett).

Vad hjälper skattetrycket om det inte läggs på vården i form av resurser?

Personalen jobbar så hårt de kan och måste tänka på en miljard saker inkl patientsäkerhet och själv ser man i princip ingenting av vad som händer bakom kulisserna även om man kommit förbi väntrummet.

Sist jag var inne var det efter en hästolycka och vi kom dit vid 22.30 och var på väg hem igen vid 02.30 och då hade jag både röntgats, fått svaret, blivit rengjord av SSK först och läkare sen, ihopplåstrad osv.

I min del av bubblan var det lugnt men det var för att ortopeden bara hade tre patienter inkl mig och lånade ut personal till medicin som INTE hade det lika lugnt.

Just pga av dåliga resurser så är det fullt rimligt att det blir långa väntetider emellanåt.
 
Alltså, jag är inte missnöjd med vården för när jag kom in så var det ju bara huvudet jag själv kände gjorde ont, för det slog jag ju i ett antal gånger i bildörren eller vad jag nu än träffade och i övrigt så var väl adrenalinpåslaget ganska skyhögt så pass kort tid efter olyckan så jag var ju "pigg" så att säga, så att de gjorde fel skulle jag kanske inte påstå, de utgick ju från vad de såg liksom och utgången har troligtvis inte påverkats något alls av att det dröjt 5 dagar från skadetillfället tills jag fick en definitivt diagnos.

Nåväl nu är jag hemma från läkarbesöket och

wadIII_zps35955afb.jpg


Sjukskriven månaden ut och hemskickad med recept på Paraflex och Oxycodone och order om att hålla mig i relativ stillhet, göra de små övningar jag fått med från sjukgymnasten och sen får vi se hur det ser ut och känns på tisdag när jag ska dit igen och hur de går vidare.
Det som jag tycker är märkligast är att de inte behöll dig för observation över natten pga att du slog i huvudet så pass. En hjärnskakning är inte att leka med.
 
Ingenstans har jag sagt att det är personalens fel. Jag förstår att det är ont om resurser och att personalen gör så gott de kan. Frågan är bara varför det är så här med tanke på det höga skattetryck vi åtnjuter i Sverige.

Har du någon aning om hurudana summor vi pratar om? Hur mycket personal behövs för att ingen ska behöva vänta mer än högst en timme? Hur mycket kostar det?

Sen undrar jag varför det är så hemskt att behöva vänta. Alltid detta tjat om att vänta (oavsett skada).
 
Det som jag tycker är märkligast är att de inte behöll dig för observation över natten pga att du slog i huvudet så pass. En hjärnskakning är inte att leka med.

Tror inte de misstänkte någon hjärnskakning iom att jag inte mådde illa eller kräktes nånting och förutom att bulorna flöt ihop till typ en enda stor bula och vidrig huvudvärk som bara eskalerade under kvällen/natten och sen höll sig konstant och först nu börjat släppa, så är just hjärnskakning inget jag själv misstänkt heller faktiskt.
 
Vad hjälper skattetrycket om det inte läggs på vården i form av resurser?

Personalen jobbar så hårt de kan och måste tänka på en miljard saker inkl patientsäkerhet och själv ser man i princip ingenting av vad som händer bakom kulisserna även om man kommit förbi väntrummet.

Sist jag var inne var det efter en hästolycka och vi kom dit vid 22.30 och var på väg hem igen vid 02.30 och då hade jag både röntgats, fått svaret, blivit rengjord av SSK först och läkare sen, ihopplåstrad osv.

I min del av bubblan var det lugnt men det var för att ortopeden bara hade tre patienter inkl mig och lånade ut personal till medicin som INTE hade det lika lugnt.

Just pga av dåliga resurser så är det fullt rimligt att det blir långa väntetider emellanåt.
Fast samtidigt är det också en fråga om hur saker och ting är organiserade.

Här i Halland i min kommun så tycker jag det flyter på utan några större problem. Snabbt tid hos vårdcentralen och om inte det går så har vi närakuten. Visst har det hänt att man fått vänta lite men oftast brukar det bara ta någon timme. Sen har vi den riktiga akuten i Varberg och där brukar det gå fort som bara den.

De få gånger som vi har behövt vända oss till sjukhusen i Göteborg så har det fungerat bedrövligt. Bl.a. har min man fått vänta 16 timmar på akuten på Sahlgrenska. Han hade sån fruktansvärd huvudvärk att han inte kunde stå, sitta eller knappt tala. Dessutom var hans allmäntillstånd dåligt.

Visade dig sig senare vara hjärnhinneinflammation. Vilket inte är helt ofarligt.

Vill man få bort folk från akuten då måste man ge dom möjlighet att snabbt få hjälp genom den vanliga sjukvården. Inte genom att ge dom dåligt samvete för att dom söker hjälp på akuten.

Jag är inte läkare. Jag kan inte avgöra hur allvarligt det är. Sist höll det på att kosta mig livet för att alla sa att det var normalt utan att ens undersökt mig.

Inte kunde jag då åka till akuten. Det skulle ju vara normalt. Tack och lov så struntade min man i att det skulle vara normalt och tom kallade på ambulans.
 
Tror inte de misstänkte någon hjärnskakning iom att jag inte mådde illa eller kräktes nånting och förutom att bulorna flöt ihop till typ en enda stor bula och vidrig huvudvärk som bara eskalerade under kvällen/natten och sen höll sig konstant och först nu börjat släppa, så är just hjärnskakning inget jag själv misstänkt heller faktiskt.
Vid min förra hjärnskakning så hade jag inga symptom heller. Annat än att hästen sparkat mig i huvudet.

Blev sydd och hemskickad. Tog bara några timmar innan jag blev riktigt dålig.

Nu bodde jag hemma fortfarande så pappa körde mig till akuten omedelbart. Därifrån skickades jag direkt med ambulans till stora sjukhuset.

Efter det så ändrades rutinerna så att vid trauma på huvudet så skall man alltid läggas in för observation.
 
Fast samtidigt är det också en fråga om hur saker och ting är organiserade.

Här i Halland i min kommun så tycker jag det flyter på utan några större problem. Snabbt tid hos vårdcentralen och om inte det går så har vi närakuten. Visst har det hänt att man fått vänta lite men oftast brukar det bara ta någon timme. Sen har vi den riktiga akuten i Varberg och där brukar det gå fort som bara den.

De få gånger som vi har behövt vända oss till sjukhusen i Göteborg så har det fungerat bedrövligt. Bl.a. har min man fått vänta 16 timmar på akuten på Sahlgrenska. Han hade sån fruktansvärd huvudvärk att han inte kunde stå, sitta eller knappt tala. Dessutom var hans allmäntillstånd dåligt.

Visade dig sig senare vara hjärnhinneinflammation. Vilket inte är helt ofarligt.

Vill man få bort folk från akuten då måste man ge dom möjlighet att snabbt få hjälp genom den vanliga sjukvården. Inte genom att ge dom dåligt samvete för att dom söker hjälp på akuten.

Jag är inte läkare. Jag kan inte avgöra hur allvarligt det är. Sist höll det på att kosta mig livet för att alla sa att det var normalt utan att ens undersökt mig.

Inte kunde jag då åka till akuten. Det skulle ju vara normalt. Tack och lov så struntade min man i att det skulle vara normalt och tom kallade på ambulans.

Här finns det en uppsjö av vårdcentraler, privata och landstingets.

Det finns även närakut förutom det stora sjukhuset.

Vårdgarantin hålls i över 90% för primärvården.

Att sen en massa folk åker till akuten på Ackis ändå är ju varken primärvården eller Ackis fel.

Ca 50% av de som åker till akuten är färdigbehandlade inom 4 timmar.

Sen blir det fel ibland, det är det nog ingen som har invändningar emot.

Men att det skulle vara kris och katastrof och folk dör på löpande band väntandes i städskrubbar är ju inte sant.
 
Här finns det en uppsjö av vårdcentraler, privata och landstingets.

Det finns även närakut förutom det stora sjukhuset.

Vårdgarantin hålls i över 90% för primärvården.

Att sen en massa folk åker till akuten på Ackis ändå är ju varken primärvården eller Ackis fel.

Ca 50% av de som åker till akuten är färdigbehandlade inom 4 timmar.

Sen blir det fel ibland, det är det nog ingen som har invändningar emot.

Men att det skulle vara kris och katastrof och folk dör på löpande band väntandes i städskrubbar är ju inte sant.
Men om det finns tider att få på sin vårdcentral snabbt (tex här brukar jag få akuttid på VC samma dag eller dagen därpå om jag känner jag orkar vänta så länge, annars är det ca en vecka) så har jag ju inget behov av att åka till närakuten/riktiga akuten annat än om något händer utanför kontorstid.

I så fall måste det ju vara något annat fel. För alla kan väl inte få problem under icke kontorstid (om man inte är en häst förstås för då är det standard :D).

Här finns så många möjligheter att lätt få sjukvård innan akuten. Mycket bättre att ha en bokad tid än att behöva vänta i väntrummet.

Eller är jag extremt unik i mitt tänkande? Att jag hellre får snabb hjälp på VC än väntar sittandes på akuten?
 
Men om det finns tider att få på sin vårdcentral snabbt (tex här brukar jag få akuttid på VC samma dag eller dagen därpå om jag känner jag orkar vänta så länge, annars är det ca en vecka) så har jag ju inget behov av att åka till närakuten/riktiga akuten annat än om något händer utanför kontorstid.

I så fall måste det ju vara något annat fel. För alla kan väl inte få problem under icke kontorstid (om man inte är en häst förstås för då är det standard :D).

Här finns så många möjligheter att lätt få sjukvård innan akuten. Mycket bättre att ha en bokad tid än att behöva vänta i väntrummet.

Eller är jag extremt unik i mitt tänkande? Att jag hellre får snabb hjälp på VC än väntar sittandes på akuten?

Ja. Jag har fått vänta ett par dagar EN gång och då var mitt problem inte just medicinskt. Alltså hemma då, jag behövde inte sitta på VC ;)

Och det oberoende av landsting och vårdcentral.
I Uppsala har jag förstått att trycket är ojämnt på vårdcentralerna men då kan man ju byta till en med mer tid. Fritt vårdval är bra grejer :p
 
Ja. Jag har fått vänta ett par dagar EN gång och då var mitt problem inte just medicinskt. Alltså hemma då, jag behövde inte sitta på VC ;)

Och det oberoende av landsting och vårdcentral.
I Uppsala har jag förstått att trycket är ojämnt på vårdcentralerna men då kan man ju byta till en med mer tid. Fritt vårdval är bra grejer :p
Ja jag tycker att det fungerat bra här. Men i Göteborg verkar det inte roligt direkt (baserat på bekantas historier om svårighet att få tid, finns inget annat sätt att få hjälp än att åka in till akuten).

Känner inte alls igen mig i deras historier. Akuttider finns knappt och det är vanligt man får vänta flera veckor på en normal tid. Jag har nog väntat som mest 10 dagar och det var över jul och nyår.
 
Det som jag tycker är märkligast är att de inte behöll dig för observation över natten pga att du slog i huvudet så pass. En hjärnskakning är inte att leka med.

Efter det så ändrades rutinerna så att vid trauma på huvudet så skall man alltid läggas in för observation.

Trauma innebär mer än slag. Det innebär skada eller symptom.
Och bortsett från visuella skador, så kan man misstänka en subdural blödning om man hittar symptom på extrem trötthet, illamående, medvetandeförlust, blodtrycksavvikelse. Det här är också symptom som kan uppträda flera veckor efter slag mot huvudet. Och det är just såna saker man tittar efter, finns de inte så finns de inte, men man ska såklart alltid vara observant efter slag mot huvud.Men därifrån till att lägga in folk för observation för slag mot huvud...

Om sjukhusen skulle lägga in alla som eventuellt har hjärnskakning för observation skulle det krävas en medelstor genomsnittlig medelsvensk stadsdel kopplad till alla sjukhus för att få plats med alla observationsärenden. Och väntetiden på akuten....tror jag inte du skulle jubla över.

Det är en sak att sitta och tycka hur saker och ting ska vara över ett tangentbord, verkligheten är något annorlunda och innehåller långt fler variabler än jag tror du kan räkna upp.
 
Trauma innebär mer än slag. Det innebär skada eller symptom.
Och bortsett från visuella skador, så kan man misstänka en subdural blödning om man hittar symptom på extrem trötthet, illamående, medvetandeförlust, blodtrycksavvikelse. Det här är också symptom som kan uppträda flera veckor efter slag mot huvudet. Och det är just såna saker man tittar efter, finns de inte så finns de inte, men man ska såklart alltid vara observant efter slag mot huvud.Men därifrån till att lägga in folk för observation för slag mot huvud...

Om sjukhusen skulle lägga in alla som eventuellt har hjärnskakning för observation skulle det krävas en medelstor genomsnittlig medelsvensk stadsdel kopplad till alla sjukhus för att få plats med alla observationsärenden. Och väntetiden på akuten....tror jag inte du skulle jubla över.

Det är en sak att sitta och tycka hur saker och ting ska vara över ett tangentbord, verkligheten är något annorlunda och innehåller långt fler variabler än jag tror du kan räkna upp.
Nja nu är det ju inget som jag tycker utan det blev ändrade rutiner på sjukhuset efter missen med mig. Har någon fått ett rejält slag i huvudet så skall personen stanna för observation. Detta speciellt om man inte har möjlighet att ha sällskap hemma.

Detta var ju över 20 år sedan. Idag kanske man kan upptäcka detta genom olika röntgen möjligheter. Det vet jag inte.

Senaste hjärnskakningen var dock inga som helst diskussioner om jag skulle bli inlagd eller inte. Och det var ca 6 år sedan.
 
Nja nu är det ju inget som jag tycker utan det blev ändrade rutiner på sjukhuset efter missen med mig. Har någon fått ett rejält slag i huvudet så skall personen stanna för observation. Detta speciellt om man inte har möjlighet att ha sällskap hemma.

Detta var ju över 20 år sedan. Idag kanske man kan upptäcka detta genom olika röntgen möjligheter. Det vet jag inte.

Senaste hjärnskakningen var dock inga som helst diskussioner om jag skulle bli inlagd eller inte. Och det var ca 6 år sedan.
20 år sedan var liksom inte hedenhös tid. Det fanns skiktröntgen då också, om man anåg att det fanns skäl att göra sån då så gjorde man nog det precis som man gör idag.

När det gäller sjukvård och hur man hanterar ärenden så är det ju extremt individuellt hur man tar beslut om behandling eller inte. Vad man hade för anledningar att lägga in dig för observation var kanske inte applicerbart på @Gnist eller någon annan heller för den delen. Hur du reagerar och hanterar ditt trauma är ju inte satt med likamedtecken för alla. Den rent fysiska skadan (eller icke-skadan) är ju individuell. Man kan liksom inte säga att alla med misstänkt hjärnskakning ska läggas in för observation. Man gör det inte heller. Men självklart ska man alltid vara observant efter slag mot huvud.
 
Har faktiskt aldrig blivit inlagd eller ens fått stanna i timmatal för observation när jag haft konstaterad hjärnskakning, för det har jag haft några gånger om än det är länge sedan nu. Hemgång med order om att nån håller lite koll på mig och att höra av sig om det blir värre, men jag skulle tro att det beror helt på vilken läkare man har, till vilket landsting man tillhör och vilken kommun man bor i hur de agerar vid just en hjärnskakning och givetvis vilken grad av hjärnskakning man har, men det vore i min värld smått vansinne om alla med misstänkt hjärnskakning las in ett dygn bara för att.
 
Nä att lägga in vid enbart misstanke gör man nog inte idag. Jag har flera vänner som drabbats av hjärnskakning (dock inte medvetandeförlust) och de åker hem kvickt igen.
Japp, det tycker jag. Har varit med om fler saker och hört om ändå fler som gör att jag tycker som jag tycker. Har ju liksom själv varit drabbad. Jag kan liksom tycka att med de höga skatter vi har så borde sjukvården fungera mycket bättre än den de facto gör. Du kan kalla det för "jag mötte Lassie" om du vill men tyvärr är det inte så. Önskar att det vore.
Visst är just det om knäet en andrahandsuppgift direkt från berörd person men jag menar - bara häromdagen skickades min bror hem från akuten med rådet "ta en alvedon". Han fick en whiplash för 15 år sedan men har varit symptomfri sedan 10 år typ. Häromdagen lyfte han sin dotter och helt plötsligt bar inte benen. Han fick hjälp att släpas in i bilen och sen in på akuten och kunde inte gå. Svåra ryggsmärtor som gjorde att han nästan kissade på sig av smärta. Ja, hem med en alvedon sa de och ryckte på axlarna. Det är nog bara en sträckning. :crazy:
Men först fick han ju vänta de obligatoriska 5 timmarna innan han fick hjälp såklart. Precis som jag fick göra för två år sedan och de flesta man pratar med också tydligen. De hoppas väl på nåt sätt att man ska tröttna och gå hem till slut (=frisk nog). Men det är väl också bara skrönor trots att jag dessutom själv var med brorsan häromdagen?
Han kan fortfarande knappt röra sig men var hos kiropraktor som knäckte och hade sig så han hoppas på att det ska ge resultat.

Dessutom - sist jag kollade så hade man rätt att tycka som man vill i det här landet så du kan ju kräkas bäst du vill.
Obligatoriska 5 timmar?
För mig tog det ungefär....10 sekunder innan jag fick komma in för några veckor sen.
 
Något jag lärt mig nu, i Helsingborg (kanske andra akuter också?) får man träffa en person direkt när man kommer in som avgör vilken vård man behöver. Första gången fick man ta en lapp, gå fram till receptionen, berätta och sedan vänta på sitt nummer bli uppropad av en sköterska i ett rum bredvid ingången. Där avgör hon om man behöver träffa en läkare eller ej. Hon fixar grejer som tempa, syr sår osv. Går väldigt snabbt.

Andra gången jag var där satt sköterskan så man träffade henne INNAN man kom till receptionen. I mitt fall sa hon direkt "akutläkare", receptionen fixade papper och sen gick jag in direkt för vård.
 
Har faktiskt aldrig blivit inlagd eller ens fått stanna i timmatal för observation när jag haft konstaterad hjärnskakning, för det har jag haft några gånger om än det är länge sedan nu. Hemgång med order om att nån håller lite koll på mig och att höra av sig om det blir värre, men jag skulle tro att det beror helt på vilken läkare man har, till vilket landsting man tillhör och vilken kommun man bor i hur de agerar vid just en hjärnskakning och givetvis vilken grad av hjärnskakning man har, men det vore i min värld smått vansinne om alla med misstänkt hjärnskakning las in ett dygn bara för att.
Någon håller lite koll är nog den springande punkten. Jag har blivit inlagd tex eftersom det inte fanns någon som kunde hålla lite koll utan jag skulle vara helt ensam hemma under natten (och det fanns en plats). Känns rimligt.
 
Jag har haft hjärnskakning fyra eller fem gånger i mitt liv.

En gång höll det på att kosta mig livet, en gång fick jag skäll av läkaren för att jag inte kommit in med en gång och en gång blev jag inlagd för observation med en gång utan någon snack om saken.

En eller två gånger har jag blivit tillfrågad hur jag ville göra och om jag kände mig nöjd med med att åka hem eller om jag ville stanna kvar.

Den gången det höll på att gå riktigt illa och den gången de la in mig utan att ens fråga blev jag sparkad i huvudet av en häst.

Även den gången jag fick skäll av läkaren var det en hästspark.

Dom andra gångerna har det bara varit rejäla avramlingar där huvudet har fått en rejäl smäll.

Den första var dock den som kunde gått riktigt illa. Ingen av gångerna några direkta symptom förrän efter några timmar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
452
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 545
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp