Bukefalos 28 år!

Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Reykur

Trådstartare
Hur ser era mål ut för 2014? Både långsiktiga och kortsiktiga. Planerade tävlingar? Kurser? Vad vill ni jobba med och bli bättre på?

:D

Snart är det 2014!
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Väntade på en sån här tråd! :D

Jag och Laukur ska fortsätta jobba med formen i alla gångarter, framförallt tölten så den blir stark och stadig! Ut i skogen och styrketräna! Mycket galopp för att hjälpa tölten! Framförallt ska vi ha roligt! Livrädd att tappa grinstan för någon av oss, så viktigast är att vi har kul inte att vi är bäst på tävling :)

Ska tävla till våren, 1 eller 2 tävlingar beroende på hur allt känns och ett lite löst mål är att få runt 5 i alla fyra gångarter i en V5 uttagning. Mer styrka och balans i tölten så tror jag vi kommer fixa det för tölten är hans svagaste gångart, de andra har han fått 5 och 6 på redan :) Blir säkert tävling till hösten också, men då kan målen se annorlunda ut beroende på hur vi utvecklas, så det får jag återkomma med ;)

Ska rida lektioner så ofta det finns tid och ekonomi. Är ju heltidsarbetande småbarnsförälder med en man som också har egna intressen, så vi gör så gott vi kan :)

Ljómi bara går och skrotar och växer ett par år till :)
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Jag vågar inte ha några högtflygande mål, utan håller det på en lägre nivå.

Kveikja
Rida lektion varannan vecka och fokusera på att bygga upp henne igen, både kondition och en mer jämn muskulatur. Förhoppningsvis kan vi vara med på lokala klubbens tävling i maj, i öppen klass den här gången!
Hoppträna oftare och försöka komma iväg oftare till klätterbackar och till havet(vattenträna).

Snöggur
Sättas igång och byggas upp igen. Andis lilla medryttare skall avancera och rida lektion varannan vecka på Snöggur, och varannan vecka skall Mathias rida lektion. Målet är att få honom i god form igen. När han är igång igen så kommer vi vara tvungna att göra ett val -sälja eller behålla. Förhoppningsvis redan under våren. Säljs han är det troligt att vi köper en ny större häst.

Sketongarna!
Målet är att både Meyja och Rá skall ha haft ryttare innan året är slut. De skall inte ridtränas men under hösten börjar vi med longering, sadel, tömkörning och avslutar träningsperioden med att ha haft ryttare en gång. Själva ridningen blir målet för 2015.

Gården
Ny stenläggning vid huset. Bygga sadelkammare. "Sparksäkra ligghallarna". Förhoppningsvis gräva ner vattenflottörer ute i hagarna!

Jag själv
Att springa midnattsloppet i augusti. Började springa i våras och målet är att själv få bättre styrka, kondition och kroppskontroll för att förbättra mig själv även som ryttare. Att fortsätta ro (roddmaskin) för att bygga upp styrkan i bålen och få bättre hållning. Rida lektion varannan vecka skall förhoppningsvis lyfta ridkänslan och kunskaperna ordentligt! Äta nyttigare och försöka hålla sockret borta...
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Mitt mål med pållen 2014 är att rida regionala tävlingar och att kvala till A-klass, vi kvalade för två veckor sedan på en inoficiell tävling med 1 domare, så det borde vara nära att kvala på riktigt :) Första regionala tävlingen är redan 12/4 = första tävlingen för sässongen utomhus, men vi kör nog på det ändå!

Sedan har jag ett litet annat mål och det är att få köpt en häst till, ett sto. Ska kolla på två nu i julhelgen, spännande!!! :)
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Eftersom vi satsar på människoavel med beräknad nedkomst 8/6 så har jag inga egentliga mål alls med hästen det närmaste året. Hoppas kunna rida iaf ett par månader till innan planen är att han ska ut på foder ca ett halvår, eller längre beroende på hur allt går under sommaren. Hittar jag ingen tillräckligt bra fodervärd får han istället långledigt utan skor, då ståendes hos sambons föräldrar på deras gård eftersom han står på kollektiv lösdrift idag och jag inte tänker sköta stallpassen som höggravid om jag kan slippa ;)

Min förhoppning är att kunna och orka plocka hem honom i september, men det visar sig ju först senare...
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

För Braela kommer fokus mest vara på att fortsätta vidareutbildningen och töltsättning. Blir troligtvis någon kurs/lektion för någon "islandstränare" samt lektioner för min nuvarande dressyr/unghästtränare. Ska försöka ta oss iväg på någon tävling också, bara så hon får komma ut på banan och vänja sig vid alla intryck på en tävling.

Filipus är halvpensionär och kommer mest ridas ut i skogen, ska försöka hålla igång honom så gott det går. :)
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Grattis till tvåbensfölet! :D

Kl
Spöket, min 08:a ska antingen säljas, lånas ut på foder till duktig ryttare eller vidareutbildas av mig. Beror på huruvida jag får nytt jobb eller ej.

Stannar hon hos mig ska vi fokusera på styrka och tölt. Hon har massa tempo redan men saknar styrkan. Hon är en häst som hellre springer än segar när det bli för jobbigt så också det kommer vara fokus.
Hon har mycket framåtanda och gas och det är något jag måste bli bättre på att ta till vara.

Spökets styrka är hennes fantastiska arbetsglädje och "Will to please". Lättriden, enkel och rolig. Talangfull som få och fattar snabbt vad man vill, otäckt snabbt. Ställa, böja, sidförande, galoppfattningar greppade hon direkt. Öppna och sluta har gått som på räls. Missuppfattade EN gång i sluta att det bada om tölt, sen var hon med i matchen. Bara ett av många exempel. Rena gångarter redan från början. Nån


Stannar hon hos mig kommer hon vara den som prioriteras med träningar, kurser och dyl.

Saga, f. 01, kommer jobbas med styrka, för töltens skull, hon är naturtöltare men eftersom jag tycker tempo är kul har jag missar biten med samlad tölt... Hon är en mästare på T2 vilket jag nog njutit av väl mycket.

Fortsatt travarbete där jag måste se till att jobba mer framåt, hon har efter nått års arbete en tvåtaktig ok trav men jag tenderar att hålla igen så hon går mot fyrtakt :/
Vi skall fortsätta jobba med hennes pass som hon visat sista åren. Hon tycker det är kul, men det går inte så fort än, iom det måste vi också jobba med hennes galopp som innan passens inträde alltid var tretaktig men som nu gärna går mot fyrtakt om vi lekt mycket med passen. Framåt är något vi jobbar på och det kommer mer och mer, går gärna mer uppåt än framåt i tex galopp, troligtvis mycket mitt fel.

Sagas styrka är i stort hennes rena gångarter och hennes krav på ryttaren att göra rätt. Hon gör exakt som man säger, inte vad hon tror man vill. Varje centimeter fel i sadeln uppmärksammas av damen. Hon har också lätt för samling vilket jag tror beror på hennes korta kropp och långa ben. Ca 138, kanske 140, med 125 i täcken. Brukar alltid få kommentaren att hon är långbent alt kort i kroppen.

Säljs eller lånas Spöket ut blir Saga så klart vara förstahäst, annars kommer hon mest ridas utan tränare men med nämnda mål. Blir hon förstahäst så kommer jag sikta på att rida nån LC-dressyr under hösten samt även hoppträna då och då. Hon hoppar bra (för att vara islänning) och tycker det är roligt. Bra teknik och taxerar riktigt bra själv (med hjälp av diverse gångarter och mixar av dessa).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Mitt främsta mål är att utvecklas som ryttare!:) jag köpte ny häst i oktober och målet med honom är att bli så samspelta som möjligt och förhoppningsvis komma ut på lite tävlingar :p. Men Mitt främsta mål är som sagt att utvecklas som ryttare och lära mig så mycket som möjligt, rida så mycket kurser som möjligt :d

Sen hoppas jag att lilleman har fått ryttare på sig innan året är slut :D
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Mitt mål är att lära känna Tyra ordentligt! Träna ihop oss, och ha kul tillsammans. Jobba på styrkan i tölten och ut och klättra och galoppera i skogen. :)

Några kurshelger finns inplanerade under våren och så har jag en liten förhoppning om att vi ska kunna testa på att tävla i Högbo i maj. :D
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Isa: fortsätta rida henne så avslappnad som möjligt, styrketräna, tänja gränserna för vad hon vågar låta sig tränas i.

Karl: sätta igång igen efter vintervilan, stärka upp benen allt eftersom. Se om jag kan jobba fram lite mer variation i steglängd i trav och tölt, se om jag kan få till lite mer bärighet i galoppfattningarna.

Barmi: lyckades ju uppfylla målet för -13 att hitta traven, och vill -14 jobba fram en bättre galopp.

Snorri: rida in, antagligen hösten -14 eftersom jag tror att han kommer hem först då.

Dagmar: inga planer eller mål. Hon blir tre. Möjligen betäcka med min BLUP-hingst???

Aldar: påbörja insittning/grundinridning hösten -14 och dessförinnan ha jobbat som handhäst och möjligen kört in för rockard.
Använda till några ston i avel???
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Mitt sto har gått med föl och ska sättas igång. Blir långsam igångsättning, mycket uteritter och markarbete till en början.

Kommer under våren tävla, ska gå tävlingskurs och kommer då ha en fyr och en femgångshäst att tävla på fram till juni.

Jag tar examen i juni (hippolog islandshäst) och ska försöka komma igång mer med företaget, (ta emot hästar för träning, hålla lektioner ect). Hela hösten kommer gå till att försöka få så mycket jobb som möjligt :) och rida igång min häst såklart. Mer tävlingar & visning kommer komma längre fram..
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Verkar va en kanonkurs med bra upplägg, lite sugen men har tyvärr lite för långt att åka för att kunna vara med på den här typen av kurs.

Egna mål är bla att få till passen på Brenna så att jag kan starta femgång med henne och helst innan året är slut kvala i A-klass men mina tävlingsnerver är inte alltid som de ska så vi får väl se med det, annars står inridning av några hästar och vidareutbildning av några (egna och andras) på programmet inför kommande år och det känns superkul att sätta tänderna i det!
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Mål för nästa år är följande
Utvecklas inom körningen och komma iväg på någon tävling.
Utvecklas i dressyren samt i hoppningen.
Ha roligt framförallt i stallet=)
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

På så vis, trodde du menade kursen som Gneisti annonserar, den skulle jag gärna gå om dt var lite närmre till Wången!
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Huvudmål Det som kräver mest jobb är tempot.
Det har blivit så mycket bättre men det är långt kvar till lydig uppmärksam häst i alla lägen.
En bieffekt av att han gärna vill bestämma tempot själv är att han blir ostabil i formen. tips mottages tacksamt.
2 kurser inplanerade i vår.
Gärna 1 tävling eller 2.
Delmål just nu är avslappnad bärig skritt. Det blir studs på stället när jag vill skritta på ställen vi brukar ha högre fart.
Sen jobba vidare med bärighet i alla gångarter och galoppfattning utan raketfart.
Utveckla mig själv som ryttare så att jag kan ta vara på min hästs kapacitet.
Det är ingen sävlig "tanthäst" jag köpt så jag måste bli en bättre ryttare;)
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Under 2014 har jag tänkt träna på gångarterna, tölt och trav. Traven behöver kortas/samlas och tölten mer tempo. I nuläget tar han tölt när jag kortar och trav vid lite mer driv. De gånger vi tränar i hagen så behöver han lära sig att hålla gångarten på böjda spår.
Galoppen behöver oxå samlas och lära sig fatta rätt galopp, vilket jag inte krävt än.

Jag vill hitta någon islandstränare att rida för ca 1 gång i månaden. Sedan miljötränar vi när vi är på Parelli-kurser.

Om allt går bra har jag en ide om att åka på en inofficiell tävling i vår eller höst som träning för mig som aldrig tränat islandshäst.
Vid sidan av funderar jag på att ta tag i tömmkörningen men svårt i mörkret med endast pannlampa.
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Var inte Isa mamma till Dagmar?

Jo, det stämmer.
Isa köptes dräktig som problemhäst. Hon är bättre, men fortfarande spänd vid blåst eller när jag har för prassliga kläder på mig...

Verkligen inget att använda till avel men förra ägaren resonerade att "om jag inte kan sälja, så kan jag ta föl".
Det lätta eksem som Isa har, hade hon i och för sig inte utvecklat när hon betäcktes, men att avla på ett sto med mediokra rörelser och dåligt psyke är inte det jag skulle göra själv.
Dagmar blev dock inte så tokig.
Jag har henne inte hemma just nu men hon är nu som blivande treåring ca 136 cm hög, relativt kort rygg och visar fyra gångarter i hagen, och är stark i psyket.
Resulatet blev alltså inte så tokigt trots att jag inte tycker att det var lämpligt att avla på mamman.
Tur att det kan bli så någon gång också.
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Tänker på att Isa faktiskt har eksem och det finns en risk att även Dagmar utvecklar det eller nedärver det.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 697
Senast: __sofia__
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
905
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 840
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp