Bukefalos 28 år!

Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Men nu är det ju inte Kryddelydd som betäckte Isa eller hur?
Och om Dagmar, som treårig svenskfödd islandshäst, ännu ej visat tecken på eksem så tror jag den risken är extremt liten.
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Jag menar bara på att det vore dumt att ta risken med Dagmar(, att det inte var K som valde att betäcka Isa vet jag). Varför ta den lilla risken om Dagmar nu inte är extremt bra?
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Varför inte låta K bestämma själv huruvida hon vill betäcka sitt treåriga EXEMFRIA sto?
För vissa kanske ett visst sto är extremt bra, men inte i någon annans ögon. Du valde att pröva betäcka ditt eget sto, varför?
Jag kommer att betäcka Tinna så småningom, varför? Jo, för hon är en sån häst jag vill ha. Med lite lättare för det laterala så är hon i mina ögon perfekt. Det som är perfekt i mina ögon är i någon annans helt fel. Men det är upp till var och en.
Onödigt att ens ifrågasätta..
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Eh, hon får bestämma själv, det har jag inte sagt något om, bidrog bara med en tanke, och inte ens på ett särskilt tufft sätt:


Tänker på att Isa faktiskt har eksem och det finns en risk att även Dagmar utvecklar det eller nedärver det.

Varför så aggressiv?
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Tänker på att Isa faktiskt har eksem och det finns en risk att även Dagmar utvecklar det eller nedärver det.

Jo, Isa har ett lindrigt eksem. Hon är import och då är det ju inte särskilt ovanligt att de utvecklar eksem (har hört siffror upp till 70%...).

Utifrån just eksemfrågan känns det inte som en stor risk med Dagmar som, precis som Michis påpekat, är eksemfri. Om jag har siffrorna någorlunda rätt så var väl risken för nedärvning av eksem någonstans kring 15%. Om nu Dagmar är eksemfri, så är väl risken för nedärvt eksem ungefär noll...

Man kan däremot fundera på "vitsen" med att avla på mediokra individer även om de har skaplig exteriör, trevligt psyke och visar fyra rena gångarter i hagen.
Jag kan ju tycka att det är helt OK att avla när man misstänker att resultatet blir en trevlig allroundhäst med bra psyke och skapligt rena gångarter men som saknar kapacitet för större tävlingar.

Jag har dock inte bestämt mig än och jag har knappast någon tidspress på att bestämma mig heller eftersom jag äger stoet och hingsten själv.:)

Om man endast vill avla fram förmodade tävlingshästar, borde man ju inte avla på BLUP-hingstar alls, förrän de visat resultat på tävlingsbanan...
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Jag tycker du resonerar väl lättsamt kring eksem, men det är jag det :)
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Fast hur stor är risken enligt dig att ett exemfritt sto, med importerad mamma, lämnar avkomma med exempel?

Kryddelydd: Tycker du resonerar rätt. Världen behöver mer trevliga ridhästar!
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Till båda. Att det är ärftligt vet vi, att det inte alltid visar sig direkt vet vi. Det finns en risk, om än liten, att stoet bär på risk för att utveckla eksem. Den är liten men finns där och det tycker jag räcker, såvida inte stoet verkligen har ngt att tillföra i aveln.

Jag dömer ingen som väljer att göra så men tycker att det är värt att ha i åtanke, som så mycket annat när man avlar.
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Till båda. Att det är ärftligt vet vi, att det inte alltid visar sig direkt vet vi. Det finns en risk, om än liten, att stoet bär på risk för att utveckla eksem. Den är liten men finns där och det tycker jag räcker, såvida inte stoet verkligen har ngt att tillföra i aveln.

Jag dömer ingen som väljer att göra så men tycker att det är värt att ha i åtanke, som så mycket annat när man avlar.

Tja, var och en blir salig på sin tro:)

Om vi ska dra ditt resonemang till sin spets, är det nog få islandshästar i Sverige som borde ha avlats fram och del flesta av dessa individer är ju eksemfria.

Jag kan personligen känna mig väldigt kluven till att importera hästar från Island numera, just pga eksemrisken. Jag ser import som ett mycket större problem än avel på eksemfria individer.

Jag har förståelse om man vill importera en riktigt fin tävlingshäst, eller en som tillför något nytt inom aveln eftersom utbudet är större på Island.
Men "alla andra" borde man kanske låta bli.

Om man vill importera avelsmaterial ser jag ju en stor risk just gällande eksemutveckling som ju i mina ögon diskvalificerar individen från avel (men det finns ju minst en "större" uppfödare som gladeligen använder sina eksemston som avelsston och säljer dem som avelsston när de själva vill byta material).

Men jag tycker att det är lite väl försiktigt som du tänker, då skulle alla hästar som har en förälder med eksem automatiskt uteslutas från avel och det verkar väldigt "hårt".

Edit: förresten, jag har en kompis som föder upp islandshästar i liten skala. Hon har ett eksemfritt sto utan eksemföräldrar och lät betäcka med en känd, eksemfri hingst.
Och vad fick hon? En jättefin, stor häst med bra gångarter. Och eksem...
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Om vi ska dra ditt resonemang till sin spets, är det nog få islandshästar i Sverige som borde ha avlats fram och del flesta av dessa individer är ju eksemfria.
Mitt resonemang är så tillspetsat. Extremt kanske, men jag tycker att man på alla plan ska försöka driva aveln framåt.

Jag har inställningen överlag att man ska vara noga med sitt avelsmaterial och tänker att man kanske inte behöver sikta på att avla fram trevliga fritidshästar, de får man på köpet ändå i slutänden eftersom alla hästar, oavsett materialet bakom, inte blir topphästar.

Ang. import är jag enig med dig :) Men ja, en riktigt bra import som verkligen kan tillföra ngt. som är exemfri, där tycker jag att man kan ta risken just iom det man kan tänkas tillföra.

Jag dömer ingen och jag inser att många inte håller med mig :)
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Ang. import är jag enig med dig :) Men ja, en riktigt bra import som verkligen kan tillföra ngt. som är exemfri, där tycker jag att man kan ta risken just iom det man kan tänkas tillföra.

Hur snart efter import tycker du att man ska våga använda dem för avel? Med tanke på att eksem hos importerna gärna väntar 5-10 år på att visa sig, även om mycket kommer betydligt tidigare, borde man alltså inte våga satsa på importhäst för avel förrän individen varit i Sverige i många år?

Koll på statistiken för livmodersimporter (även om man ju som regel inte vet kön eller kvalitet på det blivande fölet) och eksemutveckling?
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Har ingen koll på den statistiken, om det ens finns.

Det är ju en extremt svår fråga med tidsaspekt och jag har inga svar på det. Några år vore ju önskvärt, men svårt att försvara ekonomisk om man köpt en extremt dyr avelshäst. Avel är inte enkelt och alla har ju som nämnt olika tankar och idéer så att diskutera är ju aldrig fel även om man inte är överens.
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Kl.
2014 är ett enda stort frågetecken.
Antingen så är Tinna ren på röntgen, då blir det lösdrift till april. Sen igångsättning och känna efter om problemen finns kvar. Gör dom det så blir det vidare utredning och koll av bakknäna. Först får hon en chans att läka själv med vila.
Kanske kommer ha en 2010a inom kort, men det återstår att se då vi ska kolla på honom i veckan.
Isf kommer han ridas in medan Tinna vilar, och sen får vi se vem av dom som får stanna. Om Tinna blir bra är det hon som stannar, men det vet jag ju inte ännu ..
Min fina flicka :love:
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Ísa (f. -09) blev inriden under våren -13, fick sedan vila en månad och töltsattes under sommaren/hösten. Vilar just nu i tre månader och kommer sättas igång i februari.

Mål 2014: Stärka lateralen (stark diagonal) och därmed förbättra tölten. Eventuellt tävlingsdebutera, troligtvis V5.

Planerade kurser: Tävlingskurs i tre delar under våren. Förhoppningsvis hinns det även med lite ridlektioner utöver det.

Ska bli så kul att följa alla under 2014!
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Har ingen koll på den statistiken, om det ens finns.

Det är ju en extremt svår fråga med tidsaspekt och jag har inga svar på det. Några år vore ju önskvärt, men svårt att försvara ekonomisk om man köpt en extremt dyr avelshäst. Avel är inte enkelt och alla har ju som nämnt olika tankar och idéer så att diskutera är ju aldrig fel även om man inte är överens.

Statistiska medelvärdet är 3 år efter import. Ja det var det i alla fall för 10 år sen. Nu täckas ju många importer direkt så siffran kanske inte stämmer riktigt. Min fick eksem nästan på dagen 3 år :( efter han kommit hit.
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

*kl

2014..

Jag har inga större mål, eller jo ,Jag ska nog jobba lite med min självkänsla och självförtroende..

Jag blir ju så fruktansvärt nervös när Jag ska tävla så det går aldrig så bra.. Jag har en ganska känslig häst, som blir spänd för att Jag är spänd..
Hemma är han världens lyxhäst, så en vacker dag när Jag lär mig slappna av och visa upp min fina häst.. Då ska det tävlas lite mer.. :)

Men har även en annan svarting nu som ska få följa med på tävling.... Så målet är väl att komma ut någon lättklass med honom.. Fast han är inte tävlad så mycket.. Så det blir mest miljöträning för oss båda.. :)

Men iår ska min syster tävlingsdebutera med sin 5 åring, så det kanske blir lättare för mig, med sällskap, kanske kommer kännas bättre och då kanske Jag inte blir lika nervös får vi hoppas :)
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

Kl

Lif
Fortsätta rida lektion varannan vecka. Jobba mer med samling och bärighet i samtliga gångarter. Hon har mycket tempo och springer mer än gärna
Ev vill jag att hon skall visas, men det beror på hur hon utvecklas. Är det på gränsen att hon blir godkänd struntar jag hellre i det. Det är för kostsamt.
Annars ska vi ut och tävla lite.
 
Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!

*kl*
Mitt mål för 2014 är att få motivationen tillbaka till ridningen genom att sätta igång Glód efter mammaledigheten och komma ut på lite kurser och en och annan tävling. Än så länge verkar det gå riktigt bra :)
 
Nu när jag kikade in i 2015-tråden blev jag nyfiken på hur det gångna året summeras utifrån de mål ni hade för 2014. Har ni uppnått de mål ni ville? Blev det som ni hade tänkt? Bättre? Sämre? :D
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 697
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 328
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
400
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 126
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp