Bukefalos 28 år!

Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag vet att jag ligger efter... men vill lägga näsan i blöt.

Ja, fast det måste väl ändå finnas ett incitament för de bästa ryttarna att åtminståne prova rörelser förbi piaffe. Det känns ju helt konstigt att rida skitbra, tävla grandioso och sen inte ens vara liiiite sugen på att testa! Jag tycker att det borde synas mer, i och med att tyska utb skalan ju är så fantastisk och skall leda till en en häst som rör sig "bäst". Det borde ju vara plätt-lätt för de stora ryttarna, varför gör de det inte?

Beats me:confused:
För att dressyr är svårt.
Varför tror du att folk försöker hitta genvägar:rofl:
Levad etc är inga rörelser ... direkt. utan skolor ovan mark. hopp o skutträning:angel:
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag tycker inte heller det ger något att sitta och förböja, och har jobbat väldigt mycket med rakställd eller t o m stundvis aningens utåtställd häst, till förmån för vad som händer bakifrån och vad man klarar av att hantera. Men att det kommer bli förböjning, felböjning, ingen böjning, ojämnt användande av kroppen mest hela tiden tills man kommit rätt långt med rakriktningen (särskilt om den var riktigt dålig från början) det kommer man ju inte undan vare sig man förböjer eller inte böjer alls, tills man tagit sig förbi det stadiet och börjar få en rakriktad och smidig häst. Har man linjeringen så har man, vare sig man rider rakställt, lätt böjt eller mycket böjt. Vilket man än väljer av de felaktiga varianterna så tycker jag det viktigaste är att man försöker ha det i så bra balans och avspänning som möjligt och lägga upp träningen på så vis att det utvecklar, finns en plan.

alltså jag fattar inte hur du menar? vad har ställning att göra med rakriktning? du kan/ska kunna ställa din häst hur du vill och den ska ändå vara rakriktad. ställning och rakriktning är ju inte ekvivalenter ö.h.t.

jag tycker förböjning är långt värre än dåligt genomställd. förböjer du så låser du hästen i den rörelse den försöker utföra. blir den bara dåligt genomställd så blir det bara en missad/taskig rörelse utifrån vad du försökte åstadkomma liksom.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Agony: att folk tycker det är roligare att rida samling än grunder (och samling UTAN grunder med för den delen), verkar vara ett universiellt problem lite över lag : ) Håller helt med på den punkten.

Svarar lite reflekterande på ditt inlägg

Fast även grunder är ju samlande (plus lösgörande och energigivande etc etc) när de rids på ett bra sätt...
Start och stopp t ex anser jag är grunder, och de är ju i allra högsta grad samlande... tex halt-trav-halt tycker jag är grunder och det är ju otroligt samlande och grundläggande... det är iaf min uppfattning :)
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Det är du inte ensam om. Det låter som mycket kunskap saknas hos ryttarna om de tänker i sådana banor. Men vad har detta med specifikt AR att göra? För mig är det bara tecken på dålig ridning och avsaknad av bra tränare. Sånt förekommer ju inom alla träningsinriktningar. .

Ja det är ju det jag anser, att kunskapen fattas men att AR-tränaren i det här fallet lär ut på detta viset.

De på Hellekis är ju inte ansvariga för att det finns en bunt dåliga ryttare i närheten. Hela grejen känns smått komisk. Goddag yxskaft liksom.:)

Och mitt svar om var jag bor var riktat till Immer som undrade om min AR-kunskap IRL. Och ja, dessa elever jag talar om tränar naturligtvis för den AR tränare som finns i närheten, den slutsatsen trodde jag nog ni drog själva.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

du får nog läsa diskussionen som föranledde uttalandena så förstår du nog att vi inte pratar grundridning vilket jag nog tycker framgick tydligt.
vill du hårdra det till det du pratar om så får vi börja räkna att korta tyglarna från lång till kort, som samling.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag tycker man ska vara på det klara med att PREs och en del andra raser, Islänningar tex är ju överrörliga på ett sätt som inte hästar av halvblodstyp och de flesta ridponnyer är. Man får betydligt större problem med takten.

Den Lusitano som visades tyckte jag såg lite oren ut ärligt talat. Det kan vara svaghet bara. Men jag tycker den rörde sig märkligt och hade reagerat som potentiell köpare. Jag tycker ryttaren sätter takten helt ok med materialet han sitter på. Hästen har en rörelsestörning i mina ögon. Det är möjligt att det går att rida ihop det bakbenet mer etc. Men jag tycker det liksom faller igenom på ett annat sätt än det andra.

Det som visades på Bent-elevens film hade jag inte kallat passage. Och jag hade inte gjort något liknande på blank stång. Jag hade kallat det som jag antar skulle vara en sluta för mer någon felaktig skänkelvikning iom att hovarna pekar in i väggen=hästen är inte böjd så att bogarna pekar fram/leder/är på linjen.
MEN jag tror inte hästen lider det minsta av det här. Jag tror inte den går sönder i kroppen av detta om den går i hage normalt och rids ut och får länga ut musklerna med. Jag tror inte det här leder till slitage på samma sätt som att rida på för fort för ens egen kapacitet till att behålla hästen i balans.
Jag skulle tycka det vore fine om folk red så här hellre än all jävla mellantrav/ökad trav på bogarna man ser dagarna i ända. Eller hästar i övertempo som sladdar runt på inner bog då de ska svänga i för högt tempo/för liten volt. Det är ju frambenen vi rider sönder för det mesta. Det tror jag inte är lika stor risk för i den här lilla joggande ridningen med så lite energi.

Jag tycker inte man helt ska dömma ut herr Bent pga att han har en del brister. Bent är en otroligt kunnig man. Han har dock några enorma brister. Bla ser han inte skillnad på energi och spänning. Det leder till att man prioriterar lite väl slapp ridning. Och sen är han lite väl intresserad av hela levernet som var under barocken/the olden days. Det leder bla till utrustningen. Att han och en del ryttare klär sig som de gör skiter väl hästarna i. Bara det inte blir viktigare än att lära sig rida bra.

Jag vet inte om det skämtades om att skolor ovan mark inte var rörelser. För det är ju skillnad på en brallning och ett samlat skolsprång. Min ena tränare håller på med skolorna ovan mark. Nu har han fått ta bort sin skolhäst då den blev sjuk. Den längst utbildade nu gör "bara" levad (utöver att de går svårklass dressyr). Men det är ju skillnad på en stegring och en levad. Och på skolsprång och brallningar. Skolsprång ska ju göras i samling och kontrollerat.
Förr i tiden sa man att en häst var inriden då den reds vad som idag motsvarar GP. Sen börjades skolningen med skolsprången etc.
Men då han började med detta fanns det bara två tränare att tillgå i Sverige som alls höll på med sånt här. Det var Bent och Borba, vilka han tränat för båda just för att få hjälp med skolsprången.
Dock ser man väl ganska många som tror att det är vad de sysslar med när det i själva verket är på hästar som inte ens är vad jag skulle kalla grundridna(som min unghäst) och då inte i samling.
Jag tycker det är kul att de finns mer än GP. Där tar det ju slut idag för tävlingsryttarna. Men för mig så fortsätter utbildningstrappan vidare där. Jag kanske aldrig når vidare. Men det är en annan femma.;)
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Den Lusitanon som du la ut en film på, är en film som jag la ut en gång för att visa att klassisk dressyr inte är samma som AR. Och normalt sett så brukar vi vara rätt överens men här håller jag inte med dig för fem öre. Har bett moderator att ta bort filmen, för det var inte alls meningen att den skulle användas som ett diskussionsämne ang AR.
MVH Kryddan
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Man där håller jag med dig, alla AR ryttare SÄGER att de har hästen böjd och att innerhöften ska fram och allt det där. Men hästarna är liksom aldrig böjda, De har ofta innerhöften framåt, men då har ytterbogen åkt ut, dvs ingen böjning. eller/oxå så lutar de innåt som faan.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Nu varnar jag dig för att kategorisera.
Det finns säkert AR-ryttare som gör så, lika väl som det finns VR-ryttare som gör det, men det finns också ryttare av båda inriktningarna som rider med korrekt böjning.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Visa en film med en AR häst som är korrekt böjd så ska jag gärna ändra min åsikt.
I min värld så är det omöjligt att böjja en osamlad häst, för den är då för lång och inte stark nog att kunna hålla böjjningen och böjningen går inte igenom.

När man ber om böjning så ber man om samling, det är samma sak fast olika sätt att nå dit.

Jag kan oxå leka med "AR böjning", men det handlar mer om att i början av ett pass leka lite med/bestämma över hästens kroppsdelar, typ att hästen ska kunna gå rakt fram (och lyda min mottryckande innerskänkel) fast jag tar dens hals innåt. Det är inte en gymnasticerande eller samlande böjning som tar hästen framåt, mer en lydnadsgrej.
Jättenyttigt att börja ett pass med, jag gör både på unghästarna och MSV pållar, halvblod, travare, PRE etc.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Att bygga upp en ung häst genom att enbart skritta är inte möjligt.

Kanske tar jag ditt citat ur sitt sammanhang, men jag håller med dig. Jag fattar det dock som att arbetet i skritt på banan, som handlar om böja och placera och balans kan ses som första skolning på banan. Det är inte direkt "uppbyggande" i den bemärkelsen att hästen/ryttaren bygger kroppen lika mycket som knoppen. Alltså, inte uppbyggande som att ut o rida varierat, klättning, skogsridning etc. som är viktigt för unga hästar. Jag tror syftet är att vara mer uppbyggande för både ryttare och häst rent tekniskt, hitta varandra och balans som första steg?

Många av träningarna jag haft med min tidigare tränare var inte alls särskillt flashiga eller uppbyggande rent muskelmässigt, men mycket gick in och nervsystemet fick känna på något nytt. Sånt som jag själv sen fått arbeta med på både bana och uteriter, tex ställning och böjning.

Jag är trött och nu ska jag sova, så jag kanske eg inte säger något som eg behövs sägas... men jaja. sista inlägget måste ju göras...

(har missat vad som hänt som gjort att tre blivit bannade... Var i bukefalos hjälp står det?)
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Det som visades på Bent-elevens film hade jag inte kallat passage. Och jag hade inte gjort något liknande på blank stång. Jag hade kallat det som jag antar skulle vara en sluta för mer någon felaktig skänkelvikning iom att hovarna pekar in i väggen=hästen är inte böjd så att bogarna pekar fram/leder/är på linjen.

Ja precis men det är ju just detta som jag undrar över, dvs varför rider man en rörelse så helt fel? Vad ska det leda till? Detta är ett mysterie för mig, det är väl därför jag envist fortsätter att fråga...för mig är det här en genväg, man rider en rörelse "baraföratt" på ett halvdant, mer eller mindre felaktigt sätt för en tränare som inte ändrar på det. Varför?

MEN jag tror inte hästen lider det minsta av det här. Jag tror inte den går sönder i kroppen av detta om den går i hage normalt och rids ut och får länga ut musklerna med.

Nej det tror inte jag heller att den lider av men det är inte knäckfrågan i denna tråden väl? Vilka hästar som lider? Utan knäckfrågan är väl vad denna typ av ridning leder till?
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag ber om ursäkt Kryddan, var inte meningen att stöta mig med dig...meningen för mig med filmen var att den visade upp exakt den rörelsestörning jag ville peka på...:crazy:
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag vet inte om tränaren ser att rörelsen utförs fel. Ska hästen kunna fy yttertygel som ram för att rama in bogen och få den på plats måste den ju först och främst våga gå fram till yttertygeln. Det är det nog ett extremt fåtal hästar som vågar på blank stång. Stången är ju ens inte gjord för att rida på med kontakt. Därför kanar bogar iväg. Och kommer fortsätta göra det så länge som man envisas med blanka stångar och okontakt.
På samma sätt kommer manken fortsätta vara nere och hästen på framdelen så länge som man rider på blank stång. Hästen vågar inte puscha ut halsen det där lilla sista ur manken och elevera bakre delen av hals/manken och då hela framdelen när den sätter sig. Kraften bryts på vägen och manken är kvar ihopsjunken och hästen på backen i fram.
Försöken till passage tror jag man gör för att man anser att det gymnasticerar hästen och är en början mot passage. Men iom att avspänning är så prioriterat(vilket jag också tycker är steg ett.. men sen måste man kunna föra in energi utan negativ spänning.. utan energi blir det slappt) så får man släpande framben som är inaktiva och studsande bakben som eg inte bär.

Vad det leder till för något? Ja, inte så mycket mer än det här. Det finns skäl till varför de som är bäst inom detta går vidare till annat.
Men för mig är frågan alltid: hur mycket sliter det på hästen? Mår hästen dåligt av ridningen?
Och nej, det tror jag inte.
Sen om man som ryttare vill avancera så finns det ju ridning som sliter lika lite eller mindre och ändå bygger upp mer och dessutom och framför allt tar en vidare.
Men är man som ryttare nöjd och glad i detta så ser jag inga större problem med att man rider runt så där.
Personligen hade jag velat dra på ett tränsbett på hästen och rida annorlunda. Men det är vad som gör mig lycklig.
Jag har andra ideal och mål. Dock kan man plocka en del från AR om man tolkar det rätt och kombinerar det med grundutbildning, takt, på linjen etc. Det finns en hel del vettigt som jag vet att många riktigt duktiga ryttare plockat.
Mina tränare har ju som sagt elever upp tom OS-nivå. Och de lär ut vissa saker de plockat ur AR eller direkt från barocken. Man ska inte dömma ut allt. Det finns en hel del där att hämta som många ryttare hade mått bra av att lära sig.
Och framför allt hade många hästar mått mindre dåligt om deras ryttare lärt sig. Det är det viktigaste i min värld.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Frågan vad ser du här är väl just den frågan?
Den frågan är ju inte konkret. Jag ser ju mängder av saker och det skulle bli en halv roman om jag skulle skriva ner allt jag ser. Då är det bättre att få en mera konkret fråga tycker jag. Oftast handlar ju trådarna om något mera specifikt och då kan man ju ta en film och titta på just det som tråden handlar om.
Att bara säga vad jag ser säger ju heller inte speciellt mycket om huruvida det är bra eller inte eftersom jag inte har någon bakgrund, inte vet vart ekipaget var tidigare, vart de började, hur länge de tränat tillsammans osv. Det kan ju vara två filmer som visar bra träning, men på ekipage som kommit olika långt i utbildningen.

Jag brukar inte bry mig så värst mycket om vad frågeställaren har tänkt sig utan jag svarar ju utifrån hur jag ser på filmen.
Visst kan man göra så, men då tycke inte jag det ger så mycket i diskussionen för då fokuserar de flesta på olika saker och diskussionen förs inte framåt. Istället hänger några upp sig på detaljer och diskussionen spårar ur eller går snett istället. Där har du en anledning till att jag sällan kollar filmer. För mig ger det ingenting när resultatet blir så. Jag har full respekt för att andra tycker annorlunda. Det är fritt för alla som är här att delta på det vis de tycker är meningsfullt.
Specifika svar får man ju ge utifrån vad man ser just där och då, det har ju inte så speciellt mycket att göra med vilken information man får om filmen i sig. Ser man en svårare rörelse får man ju utgå ifrån att det är det filmskaparen vill visa.
Ja då blir det gissningar igen. Det kanske inte alls är den färdiga rörelsen filmskaparen vill visa. Det kan lika gärna vara i en inlärningssituation eller så är det inte rörelsen alls utan helt enkelt en liten filmsnutt av ett träningspass.
Det är inte svårt att se om ryttaren inte lyckats eller lyckats med rörelsen.
Beror helt på ekipagets utgångspunkt. I utbildningsskedet eller inlärningen är inga rörelser bra/klara utan ekipaget kan befinna sig någonstans på vägen mot den färdiga rörelsen. Den informationen har du inte när du ser en film.
Det är ju lättare när människorna i filmerna finns i tråden för då brukar man ju få informationen om varför det ser ut som det gör.
Ja absolut. Då kan man läsa ut mera av filmen.
Men det ändrar ju inte på det faktumet att man ser vad man ser.. Jag ändrar ivartfall inte på hur jag ser på en film även om jag har all information.
Klart att du ser det du ser. Däremot har du ingen aning om ifall detta är bra eller dåligt när du inte vet vart ekipaget var innan. Det som ser halvdant ut kan vara jättebra jämfört med vart ekipaget var för ett par månader sedan.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Ja det är ju det jag anser, att kunskapen fattas men att AR-tränaren i det här fallet lär ut på detta viset.
ja min invändning är att det låter på dig som om detta är typiskt för just AR. Jag hävdar fortfarande att bra och dåliga tränare finns inom alla inriktningar.

Och mitt svar om var jag bor var riktat till Immer som undrade om min AR-kunskap IRL. Och ja, dessa elever jag talar om tränar naturligtvis för den AR tränare som finns i närheten, den slutsatsen trodde jag nog ni drog själva.
Nu har jag inte ridit för den tränaren själv, men min ena tränare gör det. jag har dock varit fotfolk på träningar för honom, så jag har både sett och hört irl. Dt du beskriver är inte alls vad jag sett där. Inte i närheten. Då kan man ju undra om det verkligen är tränaren som ligger bakom. Det verkar inte så.
Men som sagt. Jag vill inte försvara alla AR tränare utan alla bra tränare oavsett vilken inriktning de ägnar sig åt. (de dåliga tränarna finns ju också inom alla inriktningar)
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag ber om ursäkt Kryddan, var inte meningen att stöta mig med dig...meningen för mig med filmen var att den visade upp exakt den rörelsestörning jag ville peka på...:crazy:[/QUOT

Det är lugnt Novali, grejen med att jag la ut filmen var för att själv är jag förvirrad av alla benämningar som är på olika ridstilar. Det är tysk dressyr, klassisk dressyr, AR, barockridning o s v. I Fios tråd så la jag ut denna för att visa att jag personligen inte förstår skillnaden mellan klassisk dressyr och vanlig tysk dressyr. Nu satt ryttaren på denna filmen på en saluhäst, vilket gör att det varken blir en utbildnings eller uppvisningsfilm. Jag borde inte ha lagt ut filmen, det ångrar jag, men det var i all välmening. Normalt sett så rider han inte ihop hästarna så här mycket, men det blir väl så när man vill extra mycket på en försäljningsfilm. Det hade varit mer rättvist mot ryttaren om jag hade lagt ut en film på honom som han rider när han tränar hästar, men jag kunde inte hitta någon sådan. Tyvärr. Ha en bra dag! Kram!
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Den frågan är ju inte konkret. Jag ser ju mängder av saker och det skulle bli en halv roman om jag skulle skriva ner allt jag ser. Då är det bättre att få en mera konkret fråga tycker jag. Oftast handlar ju trådarna om något mera specifikt och då kan man ju ta en film och titta på just det som tråden handlar om.
Att bara säga vad jag ser säger ju heller inte speciellt mycket om huruvida det är bra eller inte eftersom jag inte har någon bakgrund, inte vet vart ekipaget var tidigare, vart de började, hur länge de tränat tillsammans osv. Det kan ju vara två filmer som visar bra träning, men på ekipage som kommit olika långt i utbildningen.


Visst kan man göra så, men då tycke inte jag det ger så mycket i diskussionen för då fokuserar de flesta på olika saker och diskussionen förs inte framåt. Istället hänger några upp sig på detaljer och diskussionen spårar ur eller går snett istället. Där har du en anledning till att jag sällan kollar filmer. För mig ger det ingenting när resultatet blir så. Jag har full respekt för att andra tycker annorlunda. Det är fritt för alla som är här att delta på det vis de tycker är meningsfullt.
Ja då blir det gissningar igen. Det kanske inte alls är den färdiga rörelsen filmskaparen vill visa. Det kan lika gärna vara i en inlärningssituation eller så är det inte rörelsen alls utan helt enkelt en liten filmsnutt av ett träningspass.

Beror helt på ekipagets utgångspunkt. I utbildningsskedet eller inlärningen är inga rörelser bra/klara utan ekipaget kan befinna sig någonstans på vägen mot den färdiga rörelsen. Den informationen har du inte när du ser en film.

Ja absolut. Då kan man läsa ut mera av filmen.

Klart att du ser det du ser. Däremot har du ingen aning om ifall detta är bra eller dåligt när du inte vet vart ekipaget var innan. Det som ser halvdant ut kan vara jättebra jämfört med vart ekipaget var för ett par månader sedan.
Men det låter som du pratar om enstaka bilder.

På film så ser man ryttarens intention- om den gör ngn korrigering på vägen om så behövs. Jag tror ingen tror sig visa upp ett färdigt resultat, utan precis som tävling- man visar vad man klarar av för dagen.

Film är väldigt nyttigt för där finns sanningen. Känslan är sällan så fantastisk i betraktarens öga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Den frågan är ju inte konkret. Jag ser ju mängder av saker och det skulle bli en halv roman om jag skulle skriva ner allt jag ser.
Fast vi är ju flera som har visat exempel på hur man kan kommentera utan att det blir en roman..? Just dessa filmer alltså.

Visst kan man göra så, men då tycke inte jag det ger så mycket i diskussionen för då fokuserar de flesta på olika saker och diskussionen förs inte framåt. Istället hänger några upp sig på detaljer och diskussionen spårar ur eller går snett istället. [...] Ja då blir det gissningar igen. Det kanske inte alls är den färdiga rörelsen filmskaparen vill visa. Det kan lika gärna vara i en inlärningssituation eller så är det inte rörelsen alls utan helt enkelt en liten filmsnutt av ett träningspass.
Problemet är att "detaljerna" många hänger upp sig på handlar om väldigt grundläggande saker som är fel. Hästar som är i bitar, saknar takt, saknar balans, ryttaren får inga instruktioner om hur den ska rätta till sin egen kropp så att den kan hjälpa hästen med dessa grundläggande saker, ändå ska det ridas skolor och trampas och göras högre-skolan-övningar.
:confused:



Det som ser halvdant ut kan vara jättebra jämfört med vart ekipaget var för ett par månader sedan.
HÅller med dig om detta fullt ut men som står ovan; man ser aldrig en AR-film där man har ens de grundläggande sakerna rätt; takt och balans och en häst som sitter ihop.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 398
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 572
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp