Bukefalos 28 år!

Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Fast biggan: vart ekipaget var innan och om det är bättre än tidigare på en film spelar ju ingen roll, det är ju inte det som diskuteras? det är väl orelevant om det är bättre än det var tidigare, om grundfrågan är varför det rids piff och puff när grunden inte finns?
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Fast biggan: vart ekipaget var innan och om det är bättre än tidigare på en film spelar ju ingen roll, det är ju inte det som diskuteras? det är väl orelevant om det är bättre än det var tidigare, om grundfrågan är varför det rids piff och puff när grunden inte finns?

Det var ju därför jag efterlyste en konkret fråga. Eftersom jag inte följt tråden visste jag inte att det var det som diskuterades/att det fanns en grundfråga.
Jag svarade tidigare någon annan om detta och jag tycker inte det har med en inriktning att göra. En klok, duktig ryttare rider inte rörelser inte hästen är redo för, oavsett vilken inriktning denne ägnar sig åt. Sen måste man kunna noga på rörelserna, dvs rida mot en rörelse. På många hästar funkar det bäst att ta det bitvis. Det blir som att man rider bogen innanför innan man kommer till en riktig öppna. På många hästar har jag upplevt att det fungerar bäst att dela upp det så att man fokuserar på en liten detalj i taget innan man sätter ihop det också. Det kan se rätt konstigt ut för den som inte vet vad man gör och varför då. Så tränade jag aldrig förr, men jag har upptäckt hur effektivt det är på vissa hästar. Man får anpassa sig efter hästen.
Grunderna är ju det vi bygger på och grunderna måste checkas av varje dag. Det kan man ju inte släppa på.
Jag ber om ursäkt för att jag inte visste att det var detta ni pratade om i samband med filmerna, men eftersom jag inte följt tråden så blev det som det blev. Det var inte meningen att krångla till det. Jag fick bara frågan: Vad ser du på filmerna och det är ju hur mycket som helst. För mig är det väldigt relevant vad ekipaget gjort innan, hur mycket de tränat, vad filmen visar osv. Den informationen är avgörande för att man ska kunna se om ekipaget är på rätt väg eller inte. (för mig) och om nu det är frågan förstås.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Fast vi är ju flera som har visat exempel på hur man kan kommentera utan att det blir en roman..? Just dessa filmer alltså.
Jo men tar man bara med lite av vad man ser tycker jag inte att det blir en givande diskussion. Min åsikt alltså. Då är det bättre med konkreta frågor så att alla pratar om samma sak.
Problemet är att "detaljerna" många hänger upp sig på handlar om väldigt grundläggande saker som är fel. Hästar som är i bitar, saknar takt, saknar balans, ryttaren får inga instruktioner om hur den ska rätta till sin egen kropp så att den kan hjälpa hästen med dessa grundläggande saker, ändå ska det ridas skolor och trampas och göras högre-skolan-övningar.
:confused:
Fast där är vi helt överens. Sånt ser man ju inom alla inriktingar och det handlar om dåliga tränare för mig. ingenting annat.
HÅller med dig om detta fullt ut men som står ovan; man ser aldrig en AR-film där man har ens de grundläggande sakerna rätt; takt och balans och en häst som sitter ihop.
Oj, vad tråkigt. Men om du aldrig sett det så förstår jag att det finns många tvivel. Jag ser mycket oftare hästar som inte hänger ihop inom en annan inriktning, men det ska jag inte gå in på här. Det betyder dock inte för mig att den inriktningen är fel utan att de finns alldeles för många dåliga tränare inom den.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

alltså jag fattar inte hur du menar? vad har ställning att göra med rakriktning? du kan/ska kunna ställa din häst hur du vill och den ska ändå vara rakriktad. ställning och rakriktning är ju inte ekvivalenter ö.h.t.

jag tycker förböjning är långt värre än dåligt genomställd. förböjer du så låser du hästen i den rörelse den försöker utföra. blir den bara dåligt genomställd så blir det bara en missad/taskig rörelse utifrån vad du försökte åstadkomma liksom.

I min värld finns det inget som sker separat från resten av kroppen, då är det per automatik inte en rakställd och väl "linjerad" häst genom ryggraden utan snarare en genväg eller sätt att kompensera för att man inte kan få allt (än).
En ställning med en väl "linjerad" häst innebär alltså ungefär samma som en mycket svag böjning eftersom det ändå måste gå jämnt från nacke bak till höften.
På en "väl linjerad" häst alltså där ryggraden stämmer ända bak från svansen och fram till nacken så är det en helhet där rakriktningen finns vare sig hästen är rak eller lätt böjd eller mycket böjd, förutsatt att man har kommit dit och inte har brytningar på vägen, och förutsatt att man klarar hålla det i de olika lägena.
Men jag ser det inte som världens panik om man inte har linjeringen hela vägen (ännu) bara man jobbar mot det och ser till problemen i grunderna snarare än stirra på symptom.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jo men tar man bara med lite av vad man ser tycker jag inte att det blir en givande diskussion. Min åsikt alltså. Då är det bättre med konkreta frågor så att alla pratar om samma sak.

Men vi pratar om samma sak ju! Grundläggande basics fattas och ändå - hästen på filmen gör någon form av "tramp" och sluta i trav fast den inte sitter ihop eller har balansen för att gå rakt fram ens? Det är inte "lite" av vad man ser, det är nog det som är pudelns kärna, det är så in i h-e viktiga saker. Det som sticker i mina ögon är att en ridstil marknadsförs som bättre än vanlig dressyr och för hästens skull och så kan man inte visa en enda film på någon som uträttar något som är uppbyggande för hästen.

Fast där är vi helt överens. Sånt ser man ju inom alla inriktingar och det handlar om dåliga tränare för mig. ingenting annat.
Då är alltså Bent en dålig tränare enligt dig? Eftersom det är den filmen vi båda kommenterat?

Oj, vad tråkigt. Men om du aldrig sett det så förstår jag att det finns många tvivel. Jag ser mycket oftare hästar som inte hänger ihop inom en annan inriktning, men det ska jag inte gå in på här. Det betyder dock inte för mig att den inriktningen är fel utan att de finns alldeles för många dåliga tränare inom den.
Men det är ju inte bara jag ju. Vi är ju en hel drös bara här inne som varit på AR-kurser för både Bent och hans elever och intresserat tittat på AR-filmer och mer och mer insett att det där liksom inte leder nånstans.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men vi är också en hel drös som lärt oss av att rida för Bent och hans elever, och vi vet att det har tagit oss en bra bit framåt. För mig har det bara inneburit positiv ridning och positiv utveckling av både hästen (hästarna) och mig själv.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Å det tycker jag låter helt fantastiskt med tanke på hur det ser ut på de filmer som finns att tillgå. Exakt som Dreamer sa så finns det ju inte en film där hästen är ihopkopplad o hur kan man då gå vidare?
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men vi är också en hel drös som lärt oss av att rida för Bent och hans elever, och vi vet att det har tagit oss en bra bit framåt. För mig har det bara inneburit positiv ridning och positiv utveckling av både hästen (hästarna) och mig själv.

Japp fast vi får vara nöjda med att ta er på ert ord eftersom inga bevis på motsatsen framkommer, och trots alla filmer som visar exakt de fel vi hela tiden försöker påpeka /diskutera kring - nämligen grunder som fattas och att man trots detta rider nån slags variant av svåra rörelser och marknadsför det som att det är bättre för hästen.
Det är det som är så frustrerande.
Säger man låt oss enas om att vi är oeniga om vad som är bra så är det också fel - vi ska visst tycka likadant.
Men så får det väl vara då. Känner att jag också snart blir bannad om jag fortsätter diskussionen så jag får försöka avrunda. Det är bara så frustrerande när man aldrig kan komma fram till nånting.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

KL

Jag håller helt med om det som skrivs om AR och bristerna i ridningen.

MEN, de filmer som visas här med taktfel, orenheter, ej genomarbetade hästar, stora brister i grundridningen osv, ja det är ju faktiskt inget som egentligen är specifikt för AR. Med handen på hjärtat. Jag såg nyligen en annons på en unghäst som såg väldigt trevlig ut på bild. Film fanns dessutom att titta på, denna visade en visserligen mycket fin häst, men som reds i överilat tempo och var halt på vänster bak.
Jag bevittnade av en slump nyligen ett träningspass där en bokstavstränare red sin högst utbildade häst (tävlad i S:t George). Denna häst reds i alla svåra rörelser den klarade av (efter att först "värmts upp" i ca 1 timme av annan ryttare), hela registret med piaff, passage, skolor i trav/galopp, seriebyten, allt detta i låååånga sekvenser. Passet avslutades med piruetter där hästen bara inte orkade använda sina bakben. Trots detta reds dubbla och tredubbla piruetter ett flertal gånger. Hästen hävde sig hela tiden runt med bakbenen hasandes i någon slags skrittgalopp.
Genomgående under hela passet arbetades hästen för övrigt med alltför svagt aktiverade bakben. Men snäll var den och försökte verkligen göra vad den ombads göra...

Dock är ju de exempel jag har nämnt nu samt en del av de filmer som visats i tråden bara helt enkelt j-t dålig ridning och brist på omdöme. Samt dålig pedagogik alt. dåligt utbildade tränare.

Därför tycker jag det skulle vara intressant om man skulle kunna diskutera problemen i största allmänhet och kanske försöka att inte alls nämna orden "AR" och "VR".
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Sen ang filmen så var det taktmissarna jag ville visa, inte AR som ridkonst. Eftersom just denna film visade exakt det jag var ute efter så blev det den. Men vi kan ta denna istället:

http://www.youtube.com/watch?v=LrW6Ke-tcnM&feature=player_embedded#

Kanske är jag korkad som ger mig in i en diskussion som sannolikt inte kommer leda någonstans, men den här videon påminde mig om vad min tränare sa till mig angående piaff och passage (och ridning i allmänhet).

"Det är hästen som ska göra piaff, inte du."

När jag ser ryttaren här är bristen på energi så otroligt tydlig, det är det som gör att hon måste gunga så starkt i sin egen sits och peta med spöet för att hålla igång rörelsen. Hästen har ingen egen energi över huvud taget, och det är det som gör att den inte kan arbeta bakifrån över ryggen.

Jag har själv varit där, jag har själv ridit på det här sättet. Det gav mig mycket erfarenhet som jag har användning för, på samma vis som kunskapen från westernridningen ofta hjälper mig. Men skillnaden när man verkligen får energin att flöda - på det vis Bent pratar om i böcker och på lektioner att den ska flöda men som jag inte kan se att man får till i praktiken - är enorm. Begreppet att hästen ska "sitta ihop fram och bak" får en annan innebörd, och plötsligt blev ridningen både enormt mycket svårare och väldigt mycket lättare.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Fast det går ypperligt att både bara ställa nacken eller rida med böjd hals på i övrigt rak häst.
Däremot brukar kvittot på ställning komma av rätt böjning i bålen- utan att man ställer- bara har den på yttern. Man måste korta yttersidan för att få upp den på bakdelen- ytter bak ska börja böja sig mer o vara mer under kroppen.
Vad ä'r förresten rakställning?
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Precis. Man måste ha den där viljan o trycket bak- motorn på!- för att när det sen ska samlas blir det jobbigt o DÅ går det inte att begära mer energi- too late.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

KL

Jag håller helt med om det som skrivs om AR och bristerna i ridningen.

MEN, de filmer som visas här med taktfel, orenheter, ej genomarbetade hästar, stora brister i grundridningen osv, ja det är ju faktiskt inget som egentligen är specifikt för AR. Med handen på hjärtat. Jag såg nyligen en annons på en unghäst som såg väldigt trevlig ut på bild. Film fanns dessutom att titta på, denna visade en visserligen mycket fin häst, men som reds i överilat tempo och var halt på vänster bak.
Jag bevittnade av en slump nyligen ett träningspass där en bokstavstränare red sin högst utbildade häst (tävlad i S:t George). Denna häst reds i alla svåra rörelser den klarade av (efter att först "värmts upp" i ca 1 timme av annan ryttare), hela registret med piaff, passage, skolor i trav/galopp, seriebyten, allt detta i låååånga sekvenser. Passet avslutades med piruetter där hästen bara inte orkade använda sina bakben. Trots detta reds dubbla och tredubbla piruetter ett flertal gånger. Hästen hävde sig hela tiden runt med bakbenen hasandes i någon slags skrittgalopp.
Genomgående under hela passet arbetades hästen för övrigt med alltför svagt aktiverade bakben. Men snäll var den och försökte verkligen göra vad den ombads göra...

Dock är ju de exempel jag har nämnt nu samt en del av de filmer som visats i tråden bara helt enkelt j-t dålig ridning och brist på omdöme. Samt dålig pedagogik alt. dåligt utbildade tränare.

Därför tycker jag det skulle vara intressant om man skulle kunna diskutera problemen i största allmänhet och kanske försöka att inte alls nämna orden "AR" och "VR".

Håller med om att det långt ifrån alltid är så bra kvalitét inom den vanliga ridningen men skillnaden är att systemens respektive toppskikt skiljer sig så radikalt åt. Idealen liksom. På både unghästnivå och GP-nivå finns det inom den klassiska ridningen gott om filmer som visar på en korrekt utbildningstrappa, man ser att även om det bara rids "enkla saker" så görs det korrekt, man ser hästar som från dag 2 sitter ihop, hästar som bara förväntas trava rakt fram och gör det på ett ganska taktmässigt sätt. Medan inom det andra systemet rids svåra skolor på hästar som inte sitter ihop där kroppsdelarna far hit och dit - ofta på stång - och ryttarna inte kan sitta still.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men skillnaden när man verkligen får energin att flöda - på det vis Bent pratar om i böcker och på lektioner att den ska flöda men som jag inte kan se att man får till i praktiken - är enorm. Begreppet att hästen ska "sitta ihop fram och bak" får en annan innebörd, och plötsligt blev ridningen både enormt mycket svårare och väldigt mycket lättare.

Grattis Jegra! Både till huvudet på spiken och din födelsedag. ;)
Jag håller helt med om energin. Den kopplar ihop hästen. Och tills hästen är ihopkopplad kan man inte samla.

Håller med din tränare om piaffen med. Man ska inte behöva sitta och jobba så. Då har man missat i utbildningen innan och börjat med piaffen för tidigt. Hästen ska ha energin och göra jobbet. Jag ska bara styra om den ska gå fram i trav eller samla sig och sitta på stället i den takt jag angett. Det behövs bara vinkla bäcken och ev någon halvhalt för det. Sitter man och gungar i vad man än gör så gör man mer än man bör som ryttare. Och man stör nog mest bara. In med mer energi istället, medelst ben!
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men vi pratar om samma sak ju! Grundläggande basics fattas och ändå - hästen på filmen gör någon form av "tramp" och sluta i trav fast den inte sitter ihop eller har balansen för att gå rakt fram ens? Det är inte "lite" av vad man ser, det är nog det som är pudelns kärna, det är så in i h-e viktiga saker. Det som sticker i mina ögon är att en ridstil marknadsförs som bättre än vanlig dressyr och för hästens skull och så kan man inte visa en enda film på någon som uträttar något som är uppbyggande för hästen.


Då är alltså Bent en dålig tränare enligt dig? Eftersom det är den filmen vi båda kommenterat?
Nej vi pratar om olika filmer. Inte konstigt att det blir förvirrande. Filmerna som jag tittade på var först en AR-ryttare som red tre olika hästar och den andra filmen visade en tävlingsryttare i en träningssituation. Jag har inte tittat på någon film där BB är med.

Men det är ju inte bara jag ju. Vi är ju en hel drös bara här inne som varit på AR-kurser för både Bent och hans elever och intresserat tittat på AR-filmer och mer och mer insett att det där liksom inte leder nånstans.
Det finns också många som upptäckt att det leder långt. Uppfattningarna är olika och det måste de få vara. Alla har ju rätt till sin åsikt och upplevelse. Frågan är om alla vill ha ut samma sak. Det tror inte jag. De individuella målen varierar nog stort och hur man väljer att träna och vad man vill ha ut av ridning och samarbete med hästen hänger mycket ihop med vart man är i sitt eget liv. För mig har det varit så och jag känner flera som ser annorlunda på sin ridning när de fått insikter i sitt övriga liv. Allt hänger ihop.
Det som är rätt för den ena behöver inte alls vara rätt för den andre.
Jag ser med "andra ögon" idag jämfört med för 10 år sedan. Jag ser fler saker och har ett annat fokus och tar med många fler aspekter.
Ibland ser jag inte vad andra ser i en situation, men det beyder inte automatiskt att de har fel utan troligen att jag inte kommit dig att jag kan se just detta. Det kommer förhoppningsvis senare då. Man får vara ödmjuk och ta saker i den takt de kommer.:) Jag tror inte alls vi tycker så himla olika enentligen.
Jag reagerar mest emot att många riktar de negativa åsikterna mot en inriktning. Så enkelt är det inte.
Jag var ju själv en av AR-kritikerna för 7-8 år sedan. Jag ifrågasatte vad jag läste och fick inte ihop det alls. Det lät bara konstigt och förvirrande för mig. Jag läste mer om fick lite mer insyn, men inte förrän jag provade att träna för en tränare ramlade poletterna ner. Det jag kände översteg vida vad jag läst.
Sen ska vi komma ihåg att alla som ändrar sin inrikning har olika bakgrunder som de bygger vidare på. Der gör ju att resultatet blir lite olika.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Å det tycker jag låter helt fantastiskt med tanke på hur det ser ut på de filmer som finns att tillgå. Exakt som Dreamer sa så finns det ju inte en film där hästen är ihopkopplad o hur kan man då gå vidare?

Jo det finns sådana filmer. Jag har sett några riktigt bra filmer i tes det här forumet. Leta på.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Japp fast vi får vara nöjda med att ta er på ert ord eftersom inga bevis på motsatsen framkommer,
men har du verkligen tittat på alla filmer då? Det dyker ju upp riktigt bra filmer emellanåt.
och trots alla filmer som visar exakt de fel vi hela tiden försöker påpeka /diskutera kring - nämligen grunder som fattas och att man trots detta rider nån slags variant av svåra rörelser och marknadsför det som att det är bättre för hästen.
Det är det som är så frustrerande.
Fast detta har jag aldrig hört varken någon tränare eller ryttare säga. Jag känner ingen som rider svårare rörelser än hästen klarar av och som påstår att det skulle vara bättre för hästen. Det låter ju bara vansinnigt.
Säger man låt oss enas om att vi är oeniga om vad som är bra så är det också fel - vi ska visst tycka likadant.
Poängen är väl just att alla inte kan tycka likadant. Det går ju inte. vi har alla så olika bakgrund och erfarenhet så det är omöjligt att alla skulle tycka samma sak. Var och en gör ju en bedömning utifrån sig själv.
Men så får det väl vara då. Känner att jag också snart blir bannad om jag fortsätter diskussionen så jag får försöka avrunda. Det är bara så frustrerande när man aldrig kan komma fram till nånting.
Där är vi i alla fall överens. Det känns som att köra huvudet i väggen. Som om man frågar vad klockan är och får svaret: tisdag. :crazy:
Det känns ungefär som om man skulle prata kvantfysik med en lågstadieelev ibland. (tillspetsat förstås) Jag vet att vi är på olika nivåer alla härinne, men ibland känns det som om det saknas mycket hos vissa för att de ska kunna förstå. De har helt enkelt inte förutsättningarna än. INTE riktat mot dig nu, så att det inte blir missförstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag håller helt med om energin. Den kopplar ihop hästen. Och tills hästen är ihopkopplad kan man inte samla. Håller med din tränare om piaffen med. Man ska inte behöva sitta och jobba så. Då har man missat i utbildningen innan och börjat med piaffen för tidigt. Hästen ska ha energin och göra jobbet.
Håller med! Kanske därför jag tycker att den vanliga dressyren och AR-tränarna är lika viktiga för mig. Jag behöver båda delarna i min ridning.
Att det är hästen som ska piaffera och inte ryttaren är en vanlig kommentar från tränare, vilken typ av tränare man än pratar om.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Sen måste man kunna noga på rörelserna, dvs rida mot en rörelse. På många hästar funkar det bäst att ta det bitvis. Det blir som att man rider bogen innanför innan man kommer till en riktig öppna. På många hästar har jag upplevt att det fungerar bäst att dela upp det så att man fokuserar på en liten detalj i taget innan man sätter ihop det också.


Men att rida med bogen innanför betyder ju inte att man börjar i fel ände, utan tvärtom att man går försiktigt fram till skillnad från videon där man börjar med något som kräver så mycket mer än bara några sprätt med benen- och som tydligt har missats.

Jag skulle gärna vilja att du lägger in en snutt från en korrekt utförd piaff eller passage, jag har inte hittat någon film som visar annat än "tvärtomprincipen", alltså tyngre och mindre bogri i fram o bakben som istället för att trampa under o böja leder,blir raka o släpper energin bakåt.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Håller med om att det långt ifrån alltid är så bra kvalitét inom den vanliga ridningen men skillnaden är att systemens respektive toppskikt skiljer sig så radikalt åt. Idealen liksom. På både unghästnivå och GP-nivå finns det inom den klassiska ridningen gott om filmer som visar på en korrekt utbildningstrappa, man ser att även om det bara rids "enkla saker" så görs det korrekt, man ser hästar som från dag 2 sitter ihop, hästar som bara förväntas trava rakt fram och gör det på ett ganska taktmässigt sätt. Medan inom det andra systemet rids svåra skolor på hästar som inte sitter ihop där kroppsdelarna far hit och dit - ofta på stång - och ryttarna inte kan sitta still.

Absolut, håller med helt och fullt. Det finns stora brister inom AR och jag tycker det är synd när man ser ekipage som hamnat helt fel, men som med ganska enkla medel i en del fall skulle kunna bli riktigt bra.
Jag refererar dock till en del av de filmer som visats, ffa de senaste. Där det som visas inte är specifikt dåligt för AR. Utan är ett problem inom all dressyrridning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 398
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 572
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp