Hur börjar man?

M

multi

Jag har hållit på med hästar nästan hela mitt liv. Jag har ridit på ridskola, haft häst och det har sett ut som det gör när man är halvduktig, lyssnar på vad hästmänniskorna omkring en säger och försöker göra sitt bästa med hästens välmående i tanken. Dressyrträning, uteritt och stallmöten, ungefär. Jag har alltid haft problem med spön, sporrar och folk som håller på och ryter på sina hästar men det är nog först nu som jag faktiskt börjat på riktigt reflektera över de vardagliga rutinerna med min häst.

Min erfarenhet av "naturlig hästkommunikation" kommer från ridskolans "NH-lektioner" där man fick lära sig att leda med hästen bakom sig och skaka på grimskaftet när det skulle stannas, ungefär. Jag har enormt svårt för den sortens slentriankommunikation där man knappt ser på hästen eller försöker läsa dennes signaler. På youtube ser jag människor rida sina hästar helt utan utrustning mitt ute i naturen med bara kommunikationen som hjälpmedel och jag tänker att det är det enda sättet. Jag vill inte hålla på med hästar mer om det inte innebär en relation där hästen kan lita totalt på mig. Helt utan något slags våld eller tvång. Är det ens möjligt? Är det inte tvång att sätta på hästen en grimma och leda in den i stallet? Är jag en larvig idealist som känner att det där är någonting jag bara måste uppnå?

Jag försöker nu reda ut hur fan jag ska komma vidare med mina tankegångar. Jag inser att jag har umgåtts med hästar i många år men aldrig på riktigt förstått hur de fungerar och när jag väl försöker fylls mitt huvud med teorier och "vad betyder den öronrörelsen?". Kanske är det vissa människor som helt enkelt kan känna en häst eller kan jag lära mig hur jag ska göra för att vara en individ som hästen kan lita på? Måste man skaffa sig en husgud och gå ut och "träna"? Det jag letar efter är ju liksom inte standardiserade NH-övningar utan något helt annat i form av en helt ny sorts kommunikation!

Som ni kanske märker har jag fått griller i huvudet (föranledda av vissa personliga förändringar) och börjat ifrågasätta hela mitt sätt att umgås med hästar. Jag behöver lite råd helt enkelt :D Hur sätter man igång? Kan jag ha nått bra på gång med mina tankar? Finns det några fantastiska böcker i ämnet?

Jag slipper gärna den sortens fostrande predikningar som jag ser i forumet ibland. Enormt glad för att lära mig, såklart, men det är lättare när åsikter förs fram på ett trevligt och konstruktivt sätt tycker jag. Jag tar tacksamt emot tips, råd eller bara någon som vill bolla ämnet lite med mig även om jag själv kan urskilja en viss... luddighet när jag läser igenom mitt eget inlägg! :o
 
Sv: Hur börjar man?

Jag har under några års tid nu hanterat hästar enligt NH- metoden. Jag är självklart amatör, men ändå så har jag lärt mig tyda hästens ögon och kroppsspråk i allmänhet. När man vill lära sig kommunicera på det plan du beskriver så kan man både läsa böcker och från hemsidor på internet, se youtube- klipp av folk som har spelat in träningar osv. Det finns massor med sätt som man kan ta till när man vill lära sig detta, när jag började bodde jag framför datorn och både läste och tittade på klipp för att snappa upp så mycket som möjligt. Det handlar först och främst om att visa sitt ledarskap, som du säkert redan vet. När hästen har förstått att du är ledaren så kommer den automatiskt att följa dig, för hästen är ju naturligt flockdjur och följer sin ledare. Visst kan man bolla med det, man kan kalla det tvång. Men en undergiven häst (eller annat flockdjur) följer sin ledare. Det handlar om att visa hästen att den kan lita på dig genom att utsätta både dig och din häst för obehagliga saker, tex paraplyer. När hästen sedan förstår efter ex antal träningar så har du kommit ett snäpp längre. Jag vet inte om detta var så mycket till hjälp, och jag vet inte om detta var något du var ute efter när du skrev ditt inlägg. Men jag hoppas att du kan få några idéer om hur du ska göra. Och ja, det går att rida sin häst utan några hjälpmedel, men du kan börja med bettlöst träns för att vänja hästen. När ni är vänner och hästen både respekterar och litar på dig så kommer ni bli ett team där ingenting är omöjligt!
 
Sv: Hur börjar man?

Jag har under några års tid nu hanterat hästar enligt NH- metoden. Jag är självklart amatör, men ändå så har jag lärt mig tyda hästens ögon och kroppsspråk i allmänhet. När man vill lära sig kommunicera på det plan du beskriver så kan man både läsa böcker och från hemsidor på internet, se youtube- klipp av folk som har spelat in träningar osv. Det finns massor med sätt som man kan ta till när man vill lära sig detta, när jag började bodde jag framför datorn och både läste och tittade på klipp för att snappa upp så mycket som möjligt. Det handlar först och främst om att visa sitt ledarskap, som du säkert redan vet. När hästen har förstått att du är ledaren så kommer den automatiskt att följa dig, för hästen är ju naturligt flockdjur och följer sin ledare. Visst kan man bolla med det, man kan kalla det tvång. Men en undergiven häst (eller annat flockdjur) följer sin ledare. Det handlar om att visa hästen att den kan lita på dig genom att utsätta både dig och din häst för obehagliga saker, tex paraplyer. När hästen sedan förstår efter ex antal träningar så har du kommit ett snäpp längre. Jag vet inte om detta var så mycket till hjälp, och jag vet inte om detta var något du var ute efter när du skrev ditt inlägg. Men jag hoppas att du kan få några idéer om hur du ska göra. Och ja, det går att rida sin häst utan några hjälpmedel, men du kan börja med bettlöst träns för att vänja hästen. När ni är vänner och hästen både respekterar och litar på dig så kommer ni bli ett team där ingenting är omöjligt!
 
Sv: Hur börjar man?

Bästa sättet att lära sig häst är:
studera dem. Sätt dig utanför en stor beteshage med en flock hästar och kaffekorg.
umgås och hantera så många olika individer du bara kan.

Jag sysslar INTE med NH, men har har inga som helst problem att rida någon häst i bara grimma eller för den skull bara halsring. Detta är då på inhängnat område eller där jag inte riskerar att någon annan skulle komma till skada om olyckan skulle vara framme.

Att rida utan utrustning är långtifrån något självändamål. Krävs liksom ingen större kunskap för att göra det.

Och vet du vad???
Hästarna har gått minst msv klasser i hoppning eller dressyr. Med sporrar, spön, bett och vilka andra "hemskheter" du nu kan tänkas se. :p
 
Sv: Hur börjar man?

Bästa sättet att lära sig häst är:
studera dem. Sätt dig utanför en stor beteshage med en flock hästar och kaffekorg.
umgås och hantera så många olika individer du bara kan.

Jag sysslar INTE med NH, men har har inga som helst problem att rida någon häst i bara grimma eller för den skull bara halsring. Detta är då på inhängnat område eller där jag inte riskerar att någon annan skulle komma till skada om olyckan skulle vara framme.

Att rida utan utrustning är långtifrån något självändamål. Krävs liksom ingen större kunskap för att göra det.
Och vet du vad???
Hästarna har gått minst msv klasser i hoppning eller dressyr. Med sporrar, spön, bett och vilka andra "hemskheter" du nu kan tänkas se. :p

Svar på det feta.
Nej det är bara att hoppa upp på vilken häst som helt och rida. :) jo tjena!

Jag sysslar INTE med spön och sporrar för jag anser mig inte behöva dem.
Jag tycker dock att som du säger, studera hästar är bästa sättet att lära sig om dem. :)

Och jag tycker inte ts ska bara hoppa in och börja "trolla" nh med ett rep. Studera hästen, lär dig just din häst vad som är bästa belöning, visa att du är trygghet och att ditt ord är att lita på, var inte rädd för att sätta gränser och regler, det betyder inte att du mobbar din häst om du säger att du inte vill att den ska nypas eller knuffa undan dig. Hästar har regler i en flock också.

Nh är inte något man bara gör, det är en filosofi, ett sätt att vara med hästen utan straff. Man lär sig hästen språk och använder sig av det (till viss del eftersom vi inte har fyra ben osv)
 
Sv: Hur börjar man?

Håller med älgen, börja med att iaktta hästar i flock och se hur de kommunicerar med varandra. Lär dig sen hur hästens sinnen fungerar och hur de använder dem. Då förstår man mycket om hur hästar fungerar.

Själv har jag aldrig någonsin hållit på med nh. Jag gör inga övningar med mina hästar bara för övningarnas skull utan jag övar i vardagen. Stannar på vägen in till stallet för att se om hästen även denna gång stannar med mig (mina hästar går inte bakom för jag vill se dem, de går bredvid mig), flyttar på hästen när jag ska gå förbi o s v. Jag använder mig främst av rösten för att kommunicera med hästar. En häst kan slå tillbaka mot fysiskt tryck men inte mot rösten. Jag kan ha min gammelhäst lös bredvid mig och hon lyder röstkommandon, däremot har jag aldrig strävat efter att rida utan utrustning.
 
Sv: Hur börjar man?

Jo en inriden och skolad häst utan exterma avvikelser går väldigt ofta rida utan utrustning likväl som med.
Däremot blir det ytterst sällan ordentlig ridning i den bemärkelsen men barbacka skutta små hinder i bara grimma kan du säkert göra på sisådär 95% av landets ridskolehästar som exempel. Detta utan något repvifftande eller annat kludd.
 
Sv: Hur börjar man?

Jo en inriden och skolad häst utan exterma avvikelser går väldigt ofta rida utan utrustning likväl som med.
Däremot blir det ytterst sällan ordentlig ridning i den bemärkelsen men barbacka skutta små hinder i bara grimma kan du säkert göra på sisådär 95% av landets ridskolehästar som exempel. Detta utan något repvifftande eller annat kludd.


Grimma är utrustning. :) Så ja det fixar nog de flesta hästar. Men att hoppa upp på vilken häst som helt utan går inte. Tror TS menade helt utan rep osv som "tvingar" hästen.

Vad kopplar du till repviftande och annat ludd? För sån är ju inte nh. Jag tycker nh är ett otroligt bra och harmoniskt sätt att umgås med hästen, repgrimman har inget med det att göra, det är bara ett redskap. Så som spöet kan vara ett redskap. Det är i vems händer det sitter det spelar roll.

Tycker det är löjligt att anntingen HATAR man nh och tycker att det är löjligt. Eller så är man frälst. Hur gamla är folk här? Jag tycker inte det är fel på vanlig hantering, nh, osv. Jag tycker nh passar mig och min häst därför kör jag den vägen.

ALL hantering kan vara skit, det är i vems händer det sitter som bestämmer om den ska vara skit eller ej.
 
Sv: Hur börjar man?

Du frågade om boktips - här kommer några: Dansa med hästar - Hempflinger, Lär känna din häst, träning från marken - Bayley och True horsemanship through feel - Desmond (Dorrance). Det finns också ett par DVD:er av Ellen Ofstad som är bra.

Jäg läser att du är intresserad av själva "djuret" häst (?) Jag tipsar därför också om att se vad du hittar om och av Temple Grandin. Hon är bl a känd för sina studier av kor. Här är två länkar, den första är en trailer från en film om henne, men det är hennes arbeten jag rekommenderar så därför lägger jag också in en länk till en film där hon föreläser. Om du googlar hittar du massor: http://www.youtube.com/watch?v=cpkN0JdXRpM http://www.youtube.com/watch?v=J_3ueIBH5DI&feature=related
 
Sv: Hur börjar man?

Om du läser så skriver jag att det går utmärkt att rida utan utrustning utan att syssla med nh!
 
Sv: Hur börjar man?

Det är ju lika mycket tvång om du rider utan hjälpmedel, bara att det är psykiskt tvång istället för fysiskt, så att säga. Det handlar ju fortfarande (kanske ännu mer) om att hästen lyder dig. Om du är ok med att hästen inte lyder, utan gör vad den själv känner för, så är det ju bara att sitta upp, utan träns och sadel, men då kommer hästen såklart att bestämma vart ni ska gå, hur fort och vilken gångart. Så lydnaden och dominansen är ju densamma, oavsett om du rider med kandar eller ingenting. Och det är väl inget fel i det, vi har ju avlat fram hästarna till att tycka att det är helt ok eller till och med trevligt om människor bestämmer, hästar som gillar att förstå vad de ska göra och att göra rätt (dvs det människan vill att de ska göra).

Ett träns och en sadel innebär ju egentligen inte mycket till tvång, om hästen vill har den ju inga som helst problem att gå åt andra hållet, kasta av ryttaren, stanna, eller vad det nu är, trots sadel och träns. Den gör ju vad vi vill för att den vill, för att vi har lärt den det.

När det gäller att förstå vad hästen menar, och ha ett ömsesidigt förtroende, så tycker jag det handlar mest om att passa ihop, och umgås mycket så att man känner varandra, och litar på varandra. De hästar jag verkligen litat på är hästar som jag varit med om rätt mycket tillsammans med, jag vet vad jag har dem, och de vet var de har mig. Det har inget med träns att göra, som jag ser det, det handlar om att man känner varandra.

Friheten i att kontrollera hästen utan sadel och träns är en illusion, som jag ser det, såvida man inte är nöjd med att hästen inte alls lyder utan gör precis som den själv vill (t ex ställer sig och betar i närmsta dike, istället för att gå ut på en ridtur). Annars handlar det precis lika mycket om lydnad som när man rider med sadel och träns, bara att man lärt hästen andra signaler och ett annat sätt att kommunicera. Själv tycker jag iofs sadel och träns är rätt praktiska sätt att kommunicera på, som funkar bra och är begripliga för både människa och häst.
 
Sv: Hur börjar man?

delvis knapplån
Apropå boktips så tycker jag du ska läsa den norska boken "Hestenes klan".
Då får du en god inblick i hästens natur och du kan lägga allt ledarskapstänk och alla dominansövningar på hyllan.
Studerar du hästar i verkliga livet kan du också se att de inte lever riktigt i den hierki som nh vill göra gällande. Hade hästar i frihet levt efter en så strikt rangordning hade de ej kunnat överleva, alla hästar i flocken har olika uppgifter.
Jag tycker du ska behandla din häst så som du själv skulle vilja bli behandlad, med ärlighet och konsekvens men även med ett stort mått av lyhördhet. Din häst ska inte bara lyssna på dig, du måste också lyssna på den.
Ha roligt med din häst men inte på bekostnad av dess psykiska hälsa.
 
Sv: Hur börjar man?

delvis knapplån
Apropå boktips så tycker jag du ska läsa den norska boken "Hestenes klan".
Då får du en god inblick i hästens natur och du kan lägga allt ledarskapstänk och alla dominansövningar på hyllan.
Studerar du hästar i verkliga livet kan du också se att de inte lever riktigt i den hierki som nh vill göra gällande. Hade hästar i frihet levt efter en så strikt rangordning hade de ej kunnat överleva, alla hästar i flocken har olika uppgifter.
Jag tycker du ska behandla din häst så som du själv skulle vilja bli behandlad, med ärlighet och konsekvens men även med ett stort mått av lyhördhet. Din häst ska inte bara lyssna på dig, du måste också lyssna på den.
Ha roligt med din häst men inte på bekostnad av dess psykiska hälsa.

Eh. Vem vänder du dig till här? Dominansövningar är inte min grej och TS söker alternativ till det om jag förstod henne rätt.
 
Sv: Hur börjar man?

Det är ju lika mycket tvång om du rider utan hjälpmedel, bara att det är psykiskt tvång istället för fysiskt, så att säga. Det handlar ju fortfarande (kanske ännu mer) om att hästen lyder dig. Om du är ok med att hästen inte lyder, utan gör vad den själv känner för, så är det ju bara att sitta upp, utan träns och sadel, men då kommer hästen såklart att bestämma vart ni ska gå, hur fort och vilken gångart. Så lydnaden och dominansen är ju densamma, oavsett om du rider med kandar eller ingenting. Och det är väl inget fel i det, vi har ju avlat fram hästarna till att tycka att det är helt ok eller till och med trevligt om människor bestämmer, hästar som gillar att förstå vad de ska göra och att göra rätt (dvs det människan vill att de ska göra).

Ett träns och en sadel innebär ju egentligen inte mycket till tvång, om hästen vill har den ju inga som helst problem att gå åt andra hållet, kasta av ryttaren, stanna, eller vad det nu är, trots sadel och träns. Den gör ju vad vi vill för att den vill, för att vi har lärt den det.

När det gäller att förstå vad hästen menar, och ha ett ömsesidigt förtroende, så tycker jag det handlar mest om att passa ihop, och umgås mycket så att man känner varandra, och litar på varandra. De hästar jag verkligen litat på är hästar som jag varit med om rätt mycket tillsammans med, jag vet vad jag har dem, och de vet var de har mig. Det har inget med träns att göra, som jag ser det, det handlar om att man känner varandra.

Friheten i att kontrollera hästen utan sadel och träns är en illusion, som jag ser det, såvida man inte är nöjd med att hästen inte alls lyder utan gör precis som den själv vill (t ex ställer sig och betar i närmsta dike, istället för att gå ut på en ridtur). Annars handlar det precis lika mycket om lydnad som när man rider med sadel och träns, bara att man lärt hästen andra signaler och ett annat sätt att kommunicera. Själv tycker jag iofs sadel och träns är rätt praktiska sätt att kommunicera på, som funkar bra och är begripliga för både människa och häst.


Ja men det känns ju bra mycket justare att lära hästen utan bett, spön osv? Eller har jag fel? :) Så kommer det alltid vara, hästen och människan är tyvärr in samma djur, vi kommer inte att någonsin kunna prata med varann, och det kommer alltid vara människan som styr och ställer. Men man kan göra det på ett "värdigt" sett?

Sen rider jag själv i bett ibland. Men hade jag varit en bättre "hästtränare" och haft tiden hade jag gärna kastat all utrustning och ridit utan. För visst krävs det "lydnad", men jag ser det som en bra mycket finare "lydnad" och finare samspel.
 
Sv: Hur börjar man?

Eh. Vem vänder du dig till här? Dominansövningar är inte min grej och TS söker alternativ till det om jag förstod henne rätt.

Sorry, det var inte till dig, har inte riktigt fattat hur det funkar här ännu, jag svarade på ditt inlägg, där du skrivit om boktips och la till mitt bästa boktips.
Den jag syftade på angående dominanstänket var Mytrik.:o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur börjar man?

Ja men det känns ju bra mycket justare att lära hästen utan bett, spön osv? Eller har jag fel? :) Så kommer det alltid vara, hästen och människan är tyvärr in samma djur, vi kommer inte att någonsin kunna prata med varann, och det kommer alltid vara människan som styr och ställer. Men man kan göra det på ett "värdigt" sett?

Sen rider jag själv i bett ibland. Men hade jag varit en bättre "hästtränare" och haft tiden hade jag gärna kastat all utrustning och ridit utan. För visst krävs det "lydnad", men jag ser det som en bra mycket finare "lydnad" och finare samspel.

Jag vet inte om jag lägger någon värdering i "fin" och "mindre fin" lydnad, huvudsaken är väl att man förstår varandra? Personligen tycker jag att ett träns är ett väldigt bra verktyg för att kommunicera med en häst när man sitter på ryggen på den, som sagt talar ju inte häst och människa samma språk, men via tyglarna tycker jag man kan förstå varandra riktigt bra, och snabbt, när man sitter på ryggen. Jag tycker det är ett väl så värdigt sätt som att prata med den eller dra i en halsrem.

Tittar man t ex på elitryttarna nu när de rider världscupen, så har de ju ett otroligt fint samspel med sina hästar, hos de bästa ekipagen är verkligen ryttaren ett med sin häst och rider otroligt mjukt. Så uppenbart är ju ett träns absolut inget hinder för en mycket finstämd kommunikation. Den finstämda kommunikationen som jag ser det handlar ju mindre om verktyget (bett, halsrem, rösten, eller vad man nu vill använda) och mer om en vilja och talang från både ryttare och häst att förstå varandra, och mycket träning som gör att man förstår varandra allt bättre.

Sen ser det kanske imponerande ut att rida utan huvudlag, men vad jag har sett så tappar man precisionen i kommunikationen då, du får inte samma exakthet och snabbhet i förståelsen mellan häst och ryttare, som när man har huvudlag och tyglar.
 
Sv: Hur börjar man?

Jag vet inte om jag lägger någon värdering i "fin" och "mindre fin" lydnad, huvudsaken är väl att man förstår varandra? Personligen tycker jag att ett träns är ett väldigt bra verktyg för att kommunicera med en häst när man sitter på ryggen på den, som sagt talar ju inte häst och människa samma språk, men via tyglarna tycker jag man kan förstå varandra riktigt bra, och snabbt, när man sitter på ryggen. Jag tycker det är ett väl så värdigt sätt som att prata med den eller dra i en halsrem.

Tittar man t ex på elitryttarna nu när de rider världscupen, så har de ju ett otroligt fint samspel med sina hästar, hos de bästa ekipagen är verkligen ryttaren ett med sin häst och rider otroligt mjukt. Så uppenbart är ju ett träns absolut inget hinder för en mycket finstämd kommunikation. Den finstämda kommunikationen som jag ser det handlar ju mindre om verktyget (bett, halsrem, rösten, eller vad man nu vill använda) och mer om en vilja och talang från både ryttare och häst att förstå varandra, och mycket träning som gör att man förstår varandra allt bättre.

Sen ser det kanske imponerande ut att rida utan huvudlag, men vad jag har sett så tappar man precisionen i kommunikationen då, du får inte samma exakthet och snabbhet i förståelsen mellan häst och ryttare, som när man har huvudlag och tyglar.

Miloni la ut ett fint exempel i en annan tråd. http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA&feature=related

Detta tycker jag är vackrare än när elitryttarna rider, även fast precisionen inte är på samma millisekund. Det är mer på "hästens" villkor i mina ögon, även fast ja, det krävs mycket träning och "lydnad" men jag tycker att tränar du hästen positivt och med ett "fint" sätt så är det mycket mera på deras villkor och naturligare än hur elithästarna rids. Sen har väl dom inte världens bästa hästliv heller, små hagar, ryttarna är väl inte de som sköter hästen? Mest box, ridningen är nästan den ända rörelsen dom får för att dom är så värdefulla att det finns risk för skador. Nej, inte vackert i mina ögon. Hästens mun är heller inte byggd för ett bett, det är människans påhitt, så för mig känns det naturligare (hur fi kommunicationen med bett än må vara) att ha bettlöst, även fast det är svårare och krävs mer jobb för att få hästen dit man vill.

Tänkt dig vilket stohej det skulle bli om man började sätta järnbett i munnen på hundarna för att dom inte ska dra. Vi är bara så vana att se det att vi inte tänker på vad det är egentligen.

Jag rider dock själv i bett men varierar mycket mett bettlöst. Som sagt, hade jag haft kunskapen hade jag slängt all utrustning.
 
Sv: Hur börjar man?

På vilket sätt är det där mer på hästens villkor än när exempelvis Rolf-Göran Bengtsson rider sin Ninja? Det är ju lika mycket lydnad det, om inte mer. Ninja har ju till syvende och sist en hel del frihet att lösa uppgiften efter eget huvud också, han och ryttaren kämpar ju lika mycket på banan för att klara hindren felfritt. Kolla t ex den här ritten (0:20-0.29), det tycker jag är fantastiskt fint samspel mellan människa och häst. Man ser ju hur RGB tar en mjuk förhållning - "Ok, Ninja, nu blir det stort! Är du med? Då rider vi an!" Och hästen lyssnar, är med på noterna och studsar över en jätteoxer med bred marginal. Och "naturligt" - tja, det är väl rätt onaturligt att en djurart kommenderar en annan på den här nivån, vilka djur gör det utom människan? Där känns ju tränsets vara eller icke vara som en petitess jämfört med att en art sitter på ryggen av en annan och kommenderar den.

För övrigt tror jag inte att det som visas på ditt klipp är svårare än att rida en 1.60 bana mjukt och felfritt, det brukar ju kräva bortåt 8-10 års träning för hästen, och minst 20-30 års träning för människan.

Att vi inte sätter träns på hundar beror ju t ex på att man inte sitter på ryggen på hunden när man tränar den, så där kan man ju använda sig mer av kroppsspråk och kommandon (plus att hundar av naturen är mer pratsamma och mer inriktade på att kommunicera med ljud än hästar). Tycker man att själva bettet känns jobbigt, för att det sitter i hästens mun, så kan man ju rida på hackamore eller sidepull?

Att hästarna sköts av professionella hästskötare istället för av ryttarna tror jag faktiskt inte påverkar deras mående negativt alls. Snarare är det ju så att man tar hästens skötsel på så stort allvar att man har en heltidsanställd specialist som bara ägnar sig åt det? Och jo, elithästarna brukar nog komma ut mer än en gång per dag, alltid, även om de inte går i hage.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man?

På vilket sätt är det där mer på hästens villkor än när exempelvis Rolf-Göran Bengtsson rider sin Ninja? Det är ju lika mycket lydnad det, om inte mer. Ninja har ju till syvende och sist en hel del frihet att lösa uppgiften efter eget huvud också, han och ryttaren kämpar ju lika mycket på banan för att klara hindren felfritt. Kolla t ex den här ritten (0:20-0.29), det tycker jag är fantastiskt fint samspel mellan människa och häst. Man ser ju hur RGB tar en mjuk förhållning - "Ok, Ninja, nu blir det stort! Är du med? Då rider vi an!" Och hästen lyssnar, är med på noterna och studsar över en jätteoxer med bred marginal. Och "naturligt" - tja, det är väl rätt onaturligt att en djurart kommenderar en annan på den här nivån, vilka djur gör det utom människan? Där känns ju tränsets vara eller icke vara som en petitess jämfört med att en art sitter på ryggen av en annan och kommenderar den.

För övrigt tror jag inte att det som visas på ditt klipp är svårare än att rida en 1.60 bana mjukt och felfritt, det brukar ju kräva bortåt 8-10 års träning för hästen, och minst 20-30 års träning för människan.

Att vi inte sätter träns på hundar beror ju t ex på att man inte sitter på ryggen på hunden när man tränar den, så där kan man ju använda sig mer av kroppsspråk och kommandon (plus att hundar av naturen är mer pratsamma och mer inriktade på att kommunicera med ljud än hästar). Tycker man att själva bettet känns jobbigt, för att det sitter i hästens mun, så kan man ju rida på hackamore eller sidepull?

Att hästarna sköts av professionella hästskötare istället för av ryttarna tror jag faktiskt inte påverkar deras mående negativt alls. Snarare är det ju så att man tar hästens skötsel på så stort allvar att man har en heltidsanställd specialist som bara ägnar sig åt det? Och jo, elithästarna brukar nog komma ut mer än en gång per dag, alltid, även om de inte går i hage.

Då har du och jag helt olika syn på hästar. :) Och det jag tagit in, (är inte så insatt i elitryttar) är att oftas är det små hagar, inte med någon annan häst för dom kan ge varann skrapsår osv. :mad: Visst har dom duktiga hovslagar veterinärer osv, men det skiter nog hästen blanka fan i, för den har ingen aning om hur bra just den sprutan eller skon är.

Men som sagt, onödigt att diskutera då du och jag verkar ha rätt olika syn på hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 004
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp