Hur börjar man?

Sv: Hur börjar man?

Skulle själv behöva någon att bolla med. Vad jag har landat i är att det inte går att gå direkt från det läge man är i nu, direkt till den fria hanteringen i naturen. Man måste på något sätt ta sig stegvis dit med bra bollplank.

Vad jag menar är att man ska ta till sig den kunskap man kan få från böcker, vänner, filmer, lärare och i små steg införliva det i sin hästhantering. Man måste ta det långsamt för att göra det till en del av sig själv och det är då kommunikationen med hästen kan fungera. Flummigt kanske men jag hoppas att min andemening går fram ;).
 
Sv: Hur börjar man?

Då har du och jag helt olika syn på hästar. :) Och det jag tagit in, (är inte så insatt i elitryttar) är att oftas är det små hagar, inte med någon annan häst för dom kan ge varann skrapsår osv. :mad: Visst har dom duktiga hovslagar veterinärer osv, men det skiter nog hästen blanka fan i, för den har ingen aning om hur bra just den sprutan eller skon är.

Men som sagt, onödigt att diskutera då du och jag verkar ha rätt olika syn på hästar.

Jag tror iofs hästen märker om den är frisk och har bra hovar, och det är ju vad duktiga hovslagare och bra veterinärer leder till. Jag tror absolut en häst märker om den har ont i fötterna eller inte, exempelvis.

Men nu var det ju inte elithästarnas livsstil som diskuterades, utan deras samspel med sina ryttare. Och det är många gånger fantastiskt.
 
Sv: Hur börjar man?

Jag tror iofs hästen märker om den är frisk och har bra hovar, och det är ju vad duktiga hovslagare och bra veterinärer leder till. Jag tror absolut en häst märker om den har ont i fötterna eller inte, exempelvis.

Men nu var det ju inte elithästarnas livsstil som diskuterades, utan deras samspel med sina ryttare. Och det är många gånger fantastiskt.

Självklart märker hästen om den har ont eller ej. Men jag tror att den värdesätter en flock och stor hage mer än att hovis och veterinär kollar på den varje dag. Hästen vet nog inte tt just den salvan, sprutan, skon är det som gör att den inte har ont. Utan den lever i nuet "nu gör det ont" och "nu gör det inte ont" , den tänker inte att "puh, vilken tur att veterinären kommer imorgon, jag har ju så ont i ryggen".

Och visst är det ett fint samspel, dom är ju trots allt elitryttare! Men i min värd är det finare att få det där samspelat utan bett, tyglar osv. Där krävs det mer för du har inte hjälp av alla järn och läderbitar, det är bara du och hästen.
 
Sv: Hur börjar man?

Men i min värd är det finare att få det där samspelat utan bett, tyglar osv. Där krävs det mer för du har inte hjälp av alla järn och läderbitar, det är bara du och hästen.

Hoppar in i diskussionen lite sent, men bättre sent än aldrig, som man säger. När man ser sådana här diskussioner på buke vet man att det snabbt kan spåra ur (vilket dock inte har hänt här, som tur är). I alla fall, det jag reagerade på absolut mest i den här tråden var det sista du skrev i förra inlägget. Finare, på vilket sätt? Menar du ett ärligare samspel? Eller helt enkelt bildskönare? Hela uttrycket bara stör mig något enormt. Jag tycker alltför ofta att folk inom naturlig hästhållning får det att låta som att de hittat den absoluta sanningen. Själv tycker jag att det många gånger istället blir att det låter som ren elitism.
 
Sv: Hur börjar man?

Hoppar in i diskussionen lite sent, men bättre sent än aldrig, som man säger. När man ser sådana här diskussioner på buke vet man att det snabbt kan spåra ur (vilket dock inte har hänt här, som tur är). I alla fall, det jag reagerade på absolut mest i den här tråden var det sista du skrev i förra inlägget. Finare, på vilket sätt? Menar du ett ärligare samspel? Eller helt enkelt bildskönare? Hela uttrycket bara stör mig något enormt. Jag tycker alltför ofta att folk inom naturlig hästhållning får det att låta som att de hittat den absoluta sanningen. Själv tycker jag att det många gånger istället blir att det låter som ren elitism.

Som sagt i min värld. Jag tycker att ett samspel utan bett, spön och sporrar är ärligare. Dock beror det såklart på HUR då har fått hästen dit. Bygger det där samspelaet på tidigare hot våld osv är det inte ärligare.
 
Sv: Hur börjar man?

Som sagt i min värld. Jag tycker att ett samspel utan bett, spön och sporrar är ärligare. Dock beror det såklart på HUR då har fått hästen dit. Bygger det där samspelaet på tidigare hot våld osv är det inte ärligare.

De har med största sannolikhet börjat med sadel och bett...
 
Sv: Hur börjar man?

De har med största sannolikhet börjat med sadel och bett...

Ja, vilket är synd. Människan har för litet tålamod och för lite tid.

Men jag tycker fortfarande en häst utan remmar, pisk, sporrar bett osv har en mer rättvis samspel med ryttare då den faktiskt kan dra iväg och människan på ryggen har inget att säga till om. Medans ett bett är rätt obehagligt. (återigen, inte om den gör det för att den gett upp och inte bryr sig länge eller om den gör det av rädsla)

Sen är inte hästarnas munnar utformade för bett heller, det är den största annledningen till att jag försöker undvika bett (använder då och då), och att jag själv tycker att jag är för hård i handen och är rädd att skada min tjejs mun :)
 
Sv: Hur börjar man?

Hästen kan dra iväg även om den har sadel/sele och bett, hästen är ett stort och tungt djur med olika grad av flyktinstinkt.

Jag kan inte alls tycka att det är fel att med hjälp av utrustning (sadel o träns, en lätt inspänning vid longering) få hästen att använda sin kropp så korrekt som möjligt för att kunna bära upp sin ryttare med minska möjliga slitage. Jag ser ingen anledning alls att "låta det ta tid", i meningen låååång tid, och under tiden låta hästen bära ryttaren på ett felaktigt och slitsamt sätt, bara för att. Men jag tror att vi tänker väldigt olika här och det är helt OK.

Har man dessutom problem med oflexibla händer så är det förmodligen bättre att använda ett bettlöst alternativ och öva upp sin sits och stabilitet.
 
Sv: Hur börjar man?

Har man dessutom problem med oflexibla händer så är det förmodligen bättre att använda ett bettlöst alternativ och öva upp sin sits och stabilitet.

Det är precis tvärtom, har man problem med detta så blir hästen stel och stum och svårriden i ett bettlöst. Det är bara dom som har balans, känsla och timeing som klarar att rida en häst fullt ut i ett bettlöst.

Men du har helt rätt, för hästens skull är det bättre att öva upp sits och stabilitet först, men gör man det i ett bettlöst utan att ändra ridteknik så får man snart en stel och svårriden häst, inte rättvist mot hästen det heller......bättre då att ändra sin ridteknik, ha längre tyglar tex, och använda det bett/huvudlag som fungerar...
 
Sv: Hur börjar man?

Hästen kan dra iväg även om den har sadel/sele och bett, hästen är ett stort och tungt djur med olika grad av flyktinstinkt.

Jag kan inte alls tycka att det är fel att med hjälp av utrustning (sadel o träns, en lätt inspänning vid longering) få hästen att använda sin kropp så korrekt som möjligt för att kunna bära upp sin ryttare med minska möjliga slitage. Jag ser ingen anledning alls att "låta det ta tid", i meningen låååång tid, och under tiden låta hästen bära ryttaren på ett felaktigt och slitsamt sätt, bara för att. Men jag tror att vi tänker väldigt olika här och det är helt OK.

Har man dessutom problem med oflexibla händer så är det förmodligen bättre att använda ett bettlöst alternativ och öva upp sin sits och stabilitet.

Jag har fått höra att jag har mjuka händer, det är jag själv som väljer bettlöst och tycker att jag är för hård i handen, speciellt då jag rider ut för att jag är så otroligt rädd om min hästs mun . :)

Sen är det sjuhelsikes mycket obehagligare, och gör ont att dra iväg med ett bett, pisk, sporrar och allt än utan utrustning. Jag tror de flesta hästar endast drar iväg i panik och skiter i smärtan om dom har skarpa bett. Sen finns det såklart ridskolehästar som har tappat känseln helt i munnen och drar iväg ändå.

Och återigen, deras mun är inte utformad för bett. Visst finns det hästar som har mer utrymme i munnen men inte alla så som vi människor verkar tro.

Sen går det att få korrekt sits utan sadel och dylikt också, känns som det borde gå snabbare att få rätt sits utan sadel än med då du faktiskt blir tvungen och inte har stödet att kunna sitta som en hösäck.. :) kan dock hålla med dig om att det nog är skönare för hästen att ha något mellan rumpa och rygg. Och även att möjligheten för lättridning som skonar ryggen inte finns heller.
 
Sv: Hur börjar man?

Det är precis tvärtom, har man problem med detta så blir hästen stel och stum och svårriden i ett bettlöst. Det är bara dom som har balans, känsla och timeing som klarar att rida en häst fullt ut i ett bettlöst.

Men du har helt rätt, för hästens skull är det bättre att öva upp sits och stabilitet först, men gör man det i ett bettlöst utan att ändra ridteknik så får man snart en stel och svårriden häst, inte rättvist mot hästen det heller......bättre då att ändra sin ridteknik, ha längre tyglar tex, och använda det bett/huvudlag som fungerar...

Många hästar blir stelare och trögare att rida bettlöst, tycker jag och uppfattar jag för att dom inte lärt sig trycken? Kan vara fel och beror ju också på vilket bettlöst alternativ du väljer, mitt sidepull ger annorlunda tryck än vad min repgrimma ger då jag rider.

Jag har lärt min polla vart trycken sitter och vad dom betyder vad, så hon är inte alls stum bettlöst. Men jag hjälpte en tjej på stallet med hennes häst och vi provade bettlöst på honom, det var som att köra traktor, och han går ändå fint med bett.

Det är vad jag uppfattar i alla fall varför många hästar som blivit ridna i btt och byter till bettlöst blir så stumma och "traktoratkiga" :)

Sen är det självklart som du säger, men ska ju rida först och fräst med kroppen och inte handen :)
 
Sv: Hur börjar man?

Jag har hållit på med hästar nästan hela mitt liv. Jag har ridit på ridskola, haft häst och det har sett ut som det gör när man är halvduktig, lyssnar på vad hästmänniskorna omkring en säger och försöker göra sitt bästa med hästens välmående i tanken. Dressyrträning, uteritt och stallmöten, ungefär. Jag har alltid haft problem med spön, sporrar och folk som håller på och ryter på sina hästar men det är nog först nu som jag faktiskt börjat på riktigt reflektera över de vardagliga rutinerna med min häst.

Min erfarenhet av "naturlig hästkommunikation" kommer från ridskolans "NH-lektioner" där man fick lära sig att leda med hästen bakom sig och skaka på grimskaftet när det skulle stannas, ungefär. Jag har enormt svårt för den sortens slentriankommunikation där man knappt ser på hästen eller försöker läsa dennes signaler. På youtube ser jag människor rida sina hästar helt utan utrustning mitt ute i naturen med bara kommunikationen som hjälpmedel och jag tänker att det är det enda sättet. Jag vill inte hålla på med hästar mer om det inte innebär en relation där hästen kan lita totalt på mig. Helt utan något slags våld eller tvång. Är det ens möjligt? Är det inte tvång att sätta på hästen en grimma och leda in den i stallet? Är jag en larvig idealist som känner att det där är någonting jag bara måste uppnå?

Jag försöker nu reda ut hur fan jag ska komma vidare med mina tankegångar. Jag inser att jag har umgåtts med hästar i många år men aldrig på riktigt förstått hur de fungerar och när jag väl försöker fylls mitt huvud med teorier och "vad betyder den öronrörelsen?". Kanske är det vissa människor som helt enkelt kan känna en häst eller kan jag lära mig hur jag ska göra för att vara en individ som hästen kan lita på? Måste man skaffa sig en husgud och gå ut och "träna"? Det jag letar efter är ju liksom inte standardiserade NH-övningar utan något helt annat i form av en helt ny sorts kommunikation!

Som ni kanske märker har jag fått griller i huvudet (föranledda av vissa personliga förändringar) och börjat ifrågasätta hela mitt sätt att umgås med hästar. Jag behöver lite råd helt enkelt :D Hur sätter man igång? Kan jag ha nått bra på gång med mina tankar? Finns det några fantastiska böcker i ämnet?

Jag slipper gärna den sortens fostrande predikningar som jag ser i forumet ibland. Enormt glad för att lära mig, såklart, men det är lättare när åsikter förs fram på ett trevligt och konstruktivt sätt tycker jag. Jag tar tacksamt emot tips, råd eller bara någon som vill bolla ämnet lite med mig även om jag själv kan urskilja en viss... luddighet när jag läser igenom mitt eget inlägg! :o


Har inte läst igenom hela tråden, då jag antar att den kan ha blivit en pajkastning mellan NH- icke NHmänniskor.

Jag tycker att det ultimata är när hästen VÄLJER att vara med mig, DÅ har jag uppnått mitt mål (är inte där än...).
En sak som jag har lärt mig är att när jag tittar på (i mina ögon) dukiga ekipage, oavsett om de håller på från marken eller på hästryggen, är att jag ska titta på människan och hennes kroppsspråk, hur hon är med hästen. Det har jag lärt mig mycket av.
Jag har tittat mycket på bl a Hempfling, i övrigt många westernmänniskor, men även hopp, dressyr, AR ..

Såg att någon tipsade om att studera hästflockar och det håller jag med om, där kan man lära sig mycket.

En viktig sak som jag försöker bära med mig mig är: "Bete dig inte som ett rovdjur".
 
Sv: Hur börjar man?

Jag som studerat hästflockar i över 30 år undrar hur hästarna visar att de tycker att man beter sig som ett rovdjur?
 
Sv: Hur börjar man?

Jag har fått höra att jag har mjuka händer, det är jag själv som väljer bettlöst och tycker att jag är för hård i handen, speciellt då jag rider ut för att jag är så otroligt rädd om min hästs mun . :)

Och återigen, deras mun är inte utformad för bett. Visst finns det hästar som har mer utrymme i munnen men inte alla så som vi människor verkar tro.

Sen går det att få korrekt sits utan sadel och dylikt också, känns som det borde gå snabbare att få rätt sits utan sadel än med då du faktiskt blir tvungen och inte har stödet att kunna sitta som en hösäck.. :) kan dock hålla med dig om att det nog är skönare för hästen att ha något mellan rumpa och rygg. Och även att möjligheten för lättridning som skonar ryggen inte finns heller.

Nja, jag håller inte riktigt med om att barbacka (för det är väl det du menar?) skulle ge en korrekt sits. Jag skulle vilja hävda att i många fall är det tvärtom, faktiskt, eftersom detta ofta främjar "hösäcken" istället för att hjälpa, många hamnar i ett klämläge, ett läge där de inte rätar upp sig utan istället blir kutiga och klämmer med knäna. En sadel ger förvisso inte heller per automatik en god sits, är sadeln inte rätt för ryttaren ifråga så kan denne aldrig sitta korrekt. Men en välpassande sadel kan däremot sätta ryttaren rätt.

När det gäller hästens mun och att den inte är anpassad för bett så tycker jag det blir lite dubbelmoral iom att hästen ju inte direkt är skapad för att bära omkring en ryttare på ryggen heller. Skulle man tänka så, så är det kanske lika bra att inte rida eller köra alls. Det finns en helt otrolig massa bett ute på marknaden, i alla möjliga utformningar och storlekar, så nog borde man kunna hitta ett bett som passar bra. Men sedan är det ju upp till ryttaren att lära sig att hantera bettet.
 
Sv: Hur börjar man?

Jag undrar för jag förstår inte riktigt att hästar skulle betrakta människor som rovdjur. Under alla mina år med hästar har jag aldrig ens tänkt tanken att en häst skulle förknippa en människa med ett rovdjur. Därför undrar jag vad jag har missat och hur hästar visar att det ser en människa som rovdjur?
 
Sv: Hur börjar man?

Jag undrar för jag förstår inte riktigt att hästar skulle betrakta människor som rovdjur. Under alla mina år med hästar har jag aldrig ens tänkt tanken att en häst skulle förknippa en människa med ett rovdjur. Därför undrar jag vad jag har missat och hur hästar visar att det ser en människa som rovdjur?

Kanske för att människan ÄR ett rovdjur och hästar är ett bytesdjur som har de flesta av sina urinstinkter kvar. Inte alls konstigt. Antar att de flesta som har goda relationer till sina hästar (och andra bytesdjur) inte beter sig som rovdjur.
Inte svårare än så...
 
Sv: Hur börjar man?

Jag tror att man lätt villar in sig och leds fel om man teoretiserar för mycket när det gäller hästhantering. Vi hade en stor labrador som gillade att "jaga" hästarna men som aldrig vågade mer än att markera och ingen av hästarna var heller det minsta rädd för honom trots att han reste ragg och visade tänderna. Där kan man verkligen tala om rovdjur och rovdjursbeteende.
 
Sv: Hur börjar man?

En vildhäst skulle säket se oss som rovdjur, men inte våra tamhästar :p Dom ser ju oss samma dag dom ploppar ur mammas mage. Så tror dom hinner katigorisera väldigt snabbt om vi är farliga rovdjur som kommer och äter upp dom eller om vi bara kommer med några kilo hö :)
 
Sv: Hur börjar man?

Därför undrar jag vad jag har missat och hur hästar visar att det ser en människa som rovdjur?

De springer därifrån i skräck, gissar jag? Men jag förmodar att man inte avlar på hästar som har den tendensen, det förefaller ju vansinnigt opraktiskt med en häst med den inställningen till människor.

För övrigt vet jag inte om rovdjur har något gemensamt kroppsspråk, som skiljer dem från gräsätare - både en katt och en häst tycker ju t ex att det är helt ok att stirra på varandra, medan en hund tycker att det är oerhört provocerande och rätt aggressivt med nån som glor stint. Olika djur har olika sätt att kommunicera på, helt enkelt.

Överlag tycker jag katter och hästar verkar komma rätt bra överens, även om de ena är rovdjur och de andra bytesdjur. Så det verkar inte vara någon generell regel att hästar inte tål rovdjur.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 464
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 140
Senast: super
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp