hur funkar obetald semester?

Bexzor

Trådstartare
Jag kommer återgå till mitt arbete 2/3 efter föräldraledighet. Tror inte att jag får någon betald semester i år, men visst har jag ändå rätt att ta ut obetald semester? Enligt min lönespec så har jag 16 obetalda semesterdagar sparade, ska ringa lönekontoret på måndag för mer info. Men tänkte om ni har koll :)

Kommer vara föräldraledig vecka 24 och troligtvis halva vecka 25, och vill helst inte ta någon mer period då min chef bara godkänner 3 perioder per år.
 
Jag kommer återgå till mitt arbete 2/3 efter föräldraledighet. Tror inte att jag får någon betald semester i år, men visst har jag ändå rätt att ta ut obetald semester? Enligt min lönespec så har jag 16 obetalda semesterdagar sparade, ska ringa lönekontoret på måndag för mer info. Men tänkte om ni har koll :)

Kommer vara föräldraledig vecka 24 och troligtvis halva vecka 25, och vill helst inte ta någon mer period då min chef bara godkänner 3 perioder per år.
Om de står på lönelappen så finns de.
Jag antar att du bara ansöker om semester precis i vanlig ordning. Att det inte spelar någon roll om de är betalda eller obetalda.
 
@tanten Ja för visst har man alltid rätt till en viss tids semester, betald eller obetald? Jag är så dålig på sånt här, har aldrig plockat ut mina obetalda dagar. Har aldrig varit aktuellt att bry mig om dem.
 
Jag kommer återgå till mitt arbete 2/3 efter föräldraledighet. Tror inte att jag får någon betald semester i år, men visst har jag ändå rätt att ta ut obetald semester? Enligt min lönespec så har jag 16 obetalda semesterdagar sparade, ska ringa lönekontoret på måndag för mer info. Men tänkte om ni har koll :)

Kommer vara föräldraledig vecka 24 och troligtvis halva vecka 25, och vill helst inte ta någon mer period då min chef bara godkänner 3 perioder per år.

Hur länge har du varit föräldraledig? De första 180 dagarna är semestergrundande, sen får du ju även dagar för tiden 2-31 mars. Utan att räkna exakt på det, så tror jag att det blir två st. :D Detta gäller om ni har semesterår 1 april-31 mars. Har ni kalenderår som semesterår blir det annorlunda.
 
Ur semesterlagen:
4 § En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar.

Denna paragraf kan heller inte bortförhandlas genom kollektivavtal. Med andra ord har du alltid rätt till 25 dagars semester, men inte alltid rätt till betald sådan; som du själv säger.

Ansök om semester bara så får du det, men som någon skrev härovan så är ju föräldraledighet semesterlönegrundande. Ur semesterlagen:
17 a § Frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande när det gäller ledighet enligt föräldraledighetslagen (1995:584) i fråga om
1. ledighet enligt 8 § första stycket nämnda lag, om frånvaron under intjänandeåret inte överstiger 120 dagar, eller för ensamstående förälder 180 dagar,
2. tid för vilken graviditetspenning utges enligt 10 kap. socialförsäkringsbalken, eller
3. tid för vilken föräldrapenning lämnas med anledning av barns födelse eller adoption enligt 12 kap. socialförsäkringsbalken, om frånvaron för varje barn eller vid flerbarnsbörd sammanlagt inte överstiger 120 dagar eller för ensamstående förälder 180 dagar.
-------------------------------------------------------------------------------------
Med andra ord är det ju fullt möjligt att du har en del betalda semesterdagar också.
Ditt lönekontor kan förmodligen ge exakta besked. Det kan ju vara skönt att veta hur mycket semesteruttag påverkar ekonomiskt.
 
Tack alla som svarat :) Jag har varit föräldraledig 14 och en halv månad när jag börjar jobba, så jag tror att dessa 180 semestergrundande dagar plockades ut förra sommaren. Men även 2 betalda semesterdagar vore toppen :up:

Den ekonomiska biten har jag räknat på, och jag får ut mer i lön på 75 procent (vilket det blir från min heltid med en veckas obetald semester) än vad jag fått i föräldrapenning det senaste halvåret (har inte tagit 7 dgr i veckan).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 613
Senast: BernT
·
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 915
Senast: soom
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 315
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Hos oss stundar en verksamhetsövergång nu i november och allt är kaos. Som vanligt 😅 Men en fråga. Jag har 21 dagars semester i år (4...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp