Bukefalos 28 år!

Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

åh vad roligt med bildbevis :D
Hon ser kanonfin ut! :d

När jag började rida Chili ordentligt tränade vi mest de första gångerna på att gå framåt och inte stanna varje meter och leta efter matte ;) Men sedan lade jag till stoppträningen för sätet och styrning+ att röstkommandona jag lärt in från backen flyttades upp i sadeln. Sedan även lättare förflyttning undan skänkel och neckreining och vändningar. Sedan kom traven i princip av sig själv och så småningon några galoppsteg med en annan häst som draghjälp. Tränaren är med varje gång vi lägger in ett nytt lite större moment. Hade ju suttit själv på henne en del och skrittat innan så den här första biten gjorde vi på ungefär en månad.

Blir lite längre pass när vi har tränaren här, runt 45 minuter fast då även från marken. När vi är själva blir det längsta passet 20 minuter ungefär. Vissa pass tar bara två minuter :D (om hon svarar kanonfint på en nyare hälp eller nåt annat bra)
Chili rids ungefär 3-4 dagar i veckan nu och ca 15 minuter åt gången. Eftersom vi fortfarande sätter igång så är det mest repetition av det hon lärde sig i höstas. Mest skritt och bara lite trav ännu.
Tränar också på att stå still och inte göra någonting vilket Chili mest tycker är trevligt. :D
Våran nästa clinic är den 1/4 (längtar:bump:)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

*kl*

ÄNTLIGEN första dagen för killen i Lina efter OP. så förbannat skönt de känns att komma igång, nu väntar jobb i lina för han ett tag sen hoppas jag att jag hinner få honom färdigt för 3-års.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Vad kul att du galopperat på henne! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går de för era 06.or

Mysigt stall och söt häst!

Pellis: Har vetat när det ska gå här ett tag, men när det är officiellt blir det lite pirrigt!


F ö så visar jag mitt halvblod för några spekulanter i veckan, åker iväg till ridhus. Om de inte nappar står hon kvar på stället hos en som rider in och visar henne på 3 års.
Korsningen är outvecklad och får gå och "slappa" i hagen det här året också
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Tack...så skönt å kunna skriva av sig lite här!

Red idag igen för min tränare o det gick riktigt bra. Hon gick fram bra i både skritten o traven, skrittade mellan alla konstiga hinder som va uppställda i ridhuset o det va inga problem. Gick tillome förbi läktaren i rask takt. Hon brukar alltid sega sig förbi o förskräckt titta upp på den men idag va det inga problem. Eftersom det gick så fint i skritt o trav nöjde vi oss med det o hoppade över galoppen.

Rider ni andra mest i ridhus eller ute? Jag har ridit två gånger ute på en åker bara men hade tänkt ge mig ut igen imon för att se så det som funkade bra idag inomhus funkar ute me. Tycker ni det är lättast att få dem å gå fram ute eller inne? Håller med flera andra i tråden om att man vill ha mjuka fina vårvägar nu...men de är väl förhoppningsvis inte allt för långt borta, trots att det snöar här just nu!

Så kul å se alls fina hästar me :laugh:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

*kl*

lite nya bilder från oss i snön
26264137.jpg

26276280.jpg

26276300.jpg

26276294.jpg


Blir så avensjuk när jag läser om er alla som rider era småttingar.. JAG VILL OCKSÅ!!
 
Sv: Hur går de för era 06.or

tack så mkt :)

ja vi får se, just nu är han så tanig så han får bara äta och så myser vi på promenader. Smått börjat longera honom lite för att låta han minnas de. I värsta fall blir han bara inte visad riden.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

För oss går det bara bättre och bättre just nu. Var en sväng i ridhuset idag igen och det var tömkörning samt ridning. Gick hur bra som helst, hon svarar bättre på bettet och lyssnar till mig uppsutten. :laugh:
I veckan är det förhoppningsvis dax för lite trav uppsuttet :bump:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Jag föredrar att rida ute m draghjälp.
Men sen beror det ju på hur hästen är. Min förra var mindre och mer " satt ", han bar sig bra i ridhus och hade bra framåtbjudning.
Säkerhetsmässigt ( som iaf jag börjat tänka på när jag kommit över 30 strecket;) ) är det tryggare inhägnat. Men för hästarnas skull är det både nyttigare och roligare att rida ut, anser jag.
Treåringen jag har nu är visserligen pigg och med på noterna, men han är så himla hög och med långa ben som han inte har koll på riktigt. Med honom märker jag att det är väldig skillnad när jag rider ut. Känns mer stadig och framåt. I ridhuset tappar han motivationen, så man får driva på. Känns inte så kul.
Har lite svårt att hitta draghjälp med de hästar som är i stallet, men nu skall han få hjälp av en liten pigg B - ponny tjej :laugh:.
Skulle åkt o löshoppat idag, men gav upp när vi fick va tre pers bara för att dra ut släpet fr parkeringen m bilen! Så tråkigt, men vill inte va dumdristig.
Här är ett litet klipp fr sista löshoppet;
http://s291.photobucket.com/albums/ll314/carre10/?action=view&current=100_0585.flv
 
Sv: Hur går de för era 06.or

*kl*

I lördags tolkade jag efter min 06:a alldeles själv. Drog först pulkan efter honom när jag tömkörde för han tyckte den var jätte läskig, när han acepterat att den var där bar spände jag för med draglinor och svängen som jag fäste pulkan i och tömkörde lite till så han vande sig vid linorna och att dra. Sen efter en stund satte jag mig i pulkan och skrittade runt ängen ett par gånger. Han var så duktig!! :love::love:

Sen i går red jag honom för andra gången. Då jag inte hade någon draghjälp till skogen höll vi oss på gårdsplanen och tränade stopp och start. han är så himla lyhörd så efter ett par stopp/halter så stannade han för sätet och rösten, lika så startade för sätet och rösten. Bådar gott inför framtiden :banana::banana:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Min pre kille har varit lite omfotad sa vi har mest varit i manegen och tranat lite tomkorning, I sondags satt min pojkvan upp dock...bara satt i halt och nagra steg i skritt sa nojde vi oss, han sket fullstanding i att det satt nan pa ryggen, att fa gos fran matte var bra mycket mer interessant:D
 
Sv: Hur går de för era 06.or

KL
Idag fick Jack skor runt om, han skötte sej jätte bra. (första skoningen)
I morgon ska jag rida återkommer med lite bilder då.:D
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Ni är så duktiga allesammans!! :laugh:
Själv har Rosan och jag skrittat och travat tillsammans för första gången idag. :love:Gick hur bra som helst, det hon inte riktigt gillade var när jag smackade på henne. Det får vi jobba på. Är överlycklig :banana:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Åh vad kul! :laugh:
Det är ju så jäkla roligt med unghästar! Varenda liten grej blir värd så mycket mer på nåt sätt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 254
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 003
Senast: sorbifolia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp