Bukefalos 28 år!

Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Underbart är det med de små! :love:
Idag har vi varit en sväng hos vet och kollat tänderna, det satt två rackarns vargtänder som måste dras ut. :( Men det ska nog gå bra, känns lite tråkigt nu när jag äntligen kommit upp på ryggen. Annars gick allt bra, alla som såg henne sa att hon var super snygg :love: :bump: Matte blev naturligtvis JÄTTEglad.
Dessvärre på vägen hem (12mil T&R till bra hästvet.) började hon sparka bakut i ytterväggen. Hela släpet flög över vägen. Hon hade inte fastnat, hade inga skydd som kunde vara jobbiga...Någon som har ett hm om vad hon kan ha reagerat på? Kan hon ha somnat? :confused:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Treåriga pissemärrar!!!!!

Nä, men saken är den att jag under åren har haft MINST fem galoppston som helt plötsligt bestämt sig för att de ska vara bredåkare när de blir tre år. De har ju dessutom i de flesta fall åkt tre-fyra gånger i veckan i 1,5år och så helt plötsligt så har de börjat leva rövare och/eller lägga sig ned om de fått stå smalt.

Nu behöver det ju inte vara så med din tjej men om hon fortsätter så kan det ju vara värt att prova.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Det skulle kunna vara en lösning. Hon har åkt transport kontinuerligt (reserv. stavfel) i snart 3 mån. Inga konstigheter innanför väggarna innan. Detta var iof den längsta turen som vi varit ute på, vet har tidigare kommit till oss.
Ska testa att låta henne åka brett, så får vi se om det hjälper. :)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Ja visst är det kul m de små!:laugh:
Här är en bild från vår ritt ute i skogen idag:)
http://s291.photobucket.com/albums/ll314/carre10/?action=view&current=pappi090225001.jpg
Om du klickar på IMG-koden under bilden i photobucket så kopieras bilden, för att klistra in direktlänken i inlägget så gör: Ctrl + V. Då ser vi bilden direkt i inlägget. Det går även att göra på filmsnuttarna. Så här:

Ett tips bara:) Hoppas du inte tar illa upp.
Vilken vacker häst du har :).
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Det är just pga säkerhetsrisken som jag föredrar att rida inomhus...har inte kommit över 30 strecket än men är tydligen på god väg!
Éftersom jag kör min oxå o hon har bjudningen i körningen ute har vi nästan bara ridit inne i ridhus men efter att ha läst här bestämmde jag mig idag för att ge mig ut. Visserligen i en inhägnad sommarhage men dock ute i lite duggregn o mörker. Gick iaf jättebra. Lite svårare för henne eftersom det inte fanns några väggar att ta stöd av men hon gick fram jättefint i både skritten o traven. Galoppen får vänta ett par veckor till utomhus tror jag.

Ska ni visa på 3 års? Jag börjar få fjärillar i magen redan o här är 3års den 2e maj. :crazy:
Men nu känns det iaf som vi är på rätt väg. Visar ni själv isf eller lejer ni bort det?
 
Sv: Hur går de för era 06.or

I måndags var jag och red för instruktör för första gången. Vi höll bara på i ca 20 min. Allt gick bra. Start, stopp, vändningar och lite trav. Det var första gången jag red i ridhus på Molle. Jag var lite spänd sen jag blev rejält avslängd för ett par veckor sen men efter lektionen så känns det mycket bättre.
Jag vill ta hjälp så det blir rätt från början. Instruktören kommer ca en gång/ månad.
Mollefeb-0901.jpg
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Åh, tack för tipset! Det var väl det här med åldern igen:D
Jag skall testa o se om jag fattar!
 
Sv: Hur går de för era 06.or

suck:cry:
Har försökt flera ggr nu. Men det enda som kommer med i inlägget när jag gör så som du sa, är ett licensunderlag som jag mailade en kompis som skulle ha det till sin häst:confused:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

skulle testa m korten igen...uraäkta att jag tar upp massa plats
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går de för era 06.or

kl

Thengan har nu tappat en framtand...väntar bara på den andra.
Jag vill också rida mera men just nu har jag inget bra ställe att rida runt på då våran paddock är borttagen för tillfälllet och det s*ger...hihi...

Det är så roligt att läsa hur bra det går med ridning och allt med era sötisar!

Aldrig trodde jag i min vildaste fantasi att jag själv skulle stå med en unghäst som jag fött upp och uppfostrar då jag började rida! Det är så roligt och spännande och något nytt varje gång!
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Ja jag känner precis likadant, jag är så stolt över min puffboll*
Men däremot har jag problem med att hitta en sadel som passar, funderade på det här med Wintec syntetsadlarna för dom går ju faktiskt att byta ut koppeljärnen på.

Vi har varit ute på en tur i skogen nu, 10 min, skritt bara dock men gick jättebra! Men hur gör ni för att få framåtbjudning....? Just nu får jag luta mig framåt för att han ska röra på sig, la till lite skänklar nu när vi var i skogen också. Kanske kommer med tiden? Och vi fick använda draghjälp av en annan häst som skrittade framför ^^...
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Jag har lärt min redan från marken att klappar jag honom på rumpan betyder det framåt eftersom han är rätt mycke tömkörd tyckte jag detta var ett bra kommando och det fungerar utmärkt från ryggen också.
Sen är det ju inte fel att ha draghjälp av en erfaren häst för det ger ju en naturlig framåtbjudning.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Ja det e knepigt...Jag tror att det inte kommer vara några problem för oss iallfall som tur är. Thengan är så van att vara själv och bege sig ut själv utan draghjälp så jag hoppas det håller i sig sen när vi ska ut och rida...
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Har precis kommit hem från en helt underbar tur i ridhuset. Alltså ibland undrar jag om hon verkligen inte är mer än 2,5år?!? :laugh: Så himla duktig!! Mycket mer framåtbjudning idag, är återigen helt salig :love:
Hur går det för Er andra?
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Jag skall visa på treårs. Har lejt bort det. Har ingen erf av det, så mina nerver pallar inte det, tror jag.
Jag åker till killen som skall visa honom en gång / v, så tränar han honom. Hittills har det endast vart löshopp då det vart det han behövt träna på mest just nu.
Visn förhand har min " hemma tränare " kommit och tränat lite.

Ridningen fixar jag själv hemma, handlar mest om att hitta framåtbjudningen och styrkan just nu.
Jag tänkte göra ridprovet själv.

Upplever att det är väldigt bra när en objektiv o oberoende person kommer in och hanterar hästen ( duktig person självklart ). Känns som min häst känner mig för väl i vissa lägen. När jag inte är på det klara m vad jag vill ( osäker ) känner min häst det direkt och bara busar på. det gäller i mitt fall visn förhand ( för det har jag ingen erf av ). Skillnad på att visa hästen för en veterinär på löpgången än en domare, liksom:o

Jag ser treårs som ett kul grej och ett bra mål att sikta på, men känner ändå att jag vill att det skall va seriöst och hästen kan visa sig fr sin bästa sida ( och det gör han inte m mig den dagen :angel: )

Det finns en treårs test tråd för 06 - orna här om du vill kolla:)
Kan du inte lägga in nån bild på din pålle? Så kul att se de små liven!

Ha det bra alla
/ C
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Det är verkligen en speciell känsla när de gör framsteg, när de är så unga!
Kul att det gick bra för dig idag!:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 254
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 003
Senast: sorbifolia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp