Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

vet ni vad som händer om hon fastnar i stolarna? jo de går sönder ;)

just därför det är plaststolar och jag tycker det är jätte bra!
sen tycker jag det är bra att man miljötränar med saker som faktiskt finns ute i "naturen" istället för att ordna konstlade saker.

men nu är ju Pselma även tränad på det sättet att om hon nu skulle fastna så väntar hon bara på att matte ska fixa till det. det har vi tränat en hel del på och hon har aldrig gjort nåt annat än att stanna o vänta på matte! :love:


men alla är vi olika, många här inne verkar se oh den där kan hästen skada sig på om allt möjligt, min tanke är precis tvärtom, shit det där är bra träning det provar vi, att hästen faktiskt kan skada sig hör ju till träningen, den ska veta vart den har sina ben! Pselma har inte så mkt koll på benen än, men det kommer. Sen kan hästen gå o bryta benet i hagen så jag känner att jag inte kan (och tänker inte) överbeskydda dem för allt... dels för att jag vet hästar som har brutit benen i paddockar när de har varit tomma :crazy:

jag försöker att bara se möjligheter när jag rider, allt blir så mkt roligare!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Trampar hon olyckligt (ex på sitsen) fastnar stolen snarare runt benet och gå en plaststol sönder blir det nog trevliga sylvassa kanter.

Varför inte hänga presseningen över ett plastblock (som är gjorda för att tåla lite styrk vid hoppning) eller ett hinderstöd? Så brukar vi göra :)

Fö håller jag med om att alla sorters miljöträning i alla situationer är jättenyttigt.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

så om hon hade trampat olyckligt på stolen så den gått sönder och hon hade fått ett fult skärsår eller fått en muskel söndertrasad av vassa kanter så får hon skylla sig själv?!?! Helt sjuk inställning.
Inte heller ser jag en övertäckt plaststol i samband med bomövningar som något normalt och naturligt. Det finns ju färggranna bommar, pressenningar kan hängas på väggarna etc .Miljöträning handlar inte om att utsätta hästen för fara - som ni gjorde här. Det handlar om att vänja dem vid annorlunda saker UTAN onödiga risker och onödig fara.
Sen spelar det ingen roll om du så rider förbi 100 plasstolar med gula överdrag så kan hästen ändå bli rädd för samma stol om den står ute efter en väg...


Att hästen stannar när den redan fastnat spelar ju ingen roll om den redan är skadad. Som the_connemara skriver, de sylvassa plastkanterna av den trasiga stolen kunde ha gjort stor skada om hon haft sönder den!

En annan hemskt inställning är att säga att det hör till träningen att hästen faktiskt kan skada sig... då har man skaffat fel tränare... Träning ska vara så säkert det går, sen KAN en olycka hända men att man gör allt så säkert så långt det bara går. Inte tvärtom, utsätta hästen för onödiga skaderisker bara för att den ska vänja sig vid konstiga saker inne på en ridbana...
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ingen som har någon kommentar om hur min lilla ser ut... det är ju första gången jag har ridning på film och det hade varit kul att få lite feedback man blir ju lite hemmablind:o

Jag vill nog oxå hålla med om att just stolar i plast inte var den bästa idén även om miljöträning är jätteviktigt... skulle nog hellre använt något annat... men det är bara jag:angel:...
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

min erfarenhet är att antingen går de inte sönder eller så går de i tusen bitar...

och vassa kanter är jag inte så rädd för, det är inte så farligt. visstt lite små sår kan det bli, men småsår gör inte så mkt, det kommer hon få under hela sitt liv, finns ingen anledning till att analysera sönder allt.

visst kan man göra saker säkrare, men hunden var inte där från början, tränarens dotter kom in med henne. den har aldrig varit med innan.

anni0301: jäklar vilken hönsmamma du är! sitter helt ärligt och asgarvar åt ditt inlägg! det enda sättet att veta att hästen inte kommer att skada sig är att aldrig tillverka hästen från första början. Jag håller inte på och oroar mig för vad som kan hända helatiden för vad är poängen med det? ni är ju så fjompiga, lite småsår skiter jag fullständigt i om hästen får, visst kan jag undvika det så gör jag ju det, men jag sitter inte och analyserar sönder allt. Tex så åker hon transport utan skydd, rids utan skydd, och hon kommer att i hela sitt liv utsättas för farliga grejer som kan göra att hon riskerar livet för att jag ber henne om det, men det tillhör sporten! rida överallt där det finns de mest konstiga saker måste en distanshäst klara, likaså att lugna ner sig efter en olycka oavsett om hästen är skadad eller inte. det hör ju inte tillovanligheterna att hästarna går ner i kärr på tävlingarna och kämpar i 20 min för att komma loss liksom, jag vet att min häst klarar det, och det måste jag veta, annars skulle jag aldrig tävla med dem.

med riskerar livet så menar jag att det är hästens reaktion som kan bli farlig, inte att situationen i sig själv är livsfarlig.
men nej plaststolen är nte jag oroar mig för direkt, jag vet hur lätt de går sönder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Jag måste hålla med Anni och Connemaran här om att miljöträningen ju ska vara just träning på sådant som kan vara faror i miljön när man sen är ute i "verkligheten". Just för att få en framgångsrik miljöträning och en häst som på sikt är stabil i olika miljöer, bör miljöträningen ordnas så säkert som bara är möjligt. Blir hästen skrämd, får ont eller blir skadad under miljöträningen förfelar den ju sitt syfte.

Kimmis: Jag tycker tyvärr att en hel del av det du skriver är lite nonchigt mot hästen. Den får lära sig, får skylla sig själv, får hålla ordning på fötterna.

Din uppgift, som jag ser det, är att hjälpa hästen fram till de kompetenserna på ett hållbart sätt, inte att vifta bort de risker som finns på vägen dit.

Det är inte så ovanligt att hästar är rätt stabila och okomplicerade som unga - liksom barnsligt välvilliga till saker och ting (som bebisar och hundvalpar som älskar hela världen) - men senare betydligt mer nervösa. Med ett mer sansat risktänkande både vad gäller skaderisker och vad gäller risken att du kräver lite mer av din häst än den egentligen är mogen för, tror jag att dina förutsättningar till en lång och lycklig relation med din häst ökar betydligt.

Mycket tyder ändå på att din häst visar dig en hel del förtroende, och jag tycker att det är lite sorgligt att du inte verkar vara riktigt rädd om det förtroendet. Se det som en gåva, inte som en rättighet. Det är mitt tips.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Kul med en ny tråd! Jag skippar dock den pågående diskussionen och berättar istället om min älskling;).

Jag har en dam på 3 år och 3 månader e De La Gardie (ue: Eighty Eight Keys xx). Jag började ju rida in Guardi ganska sent pga en olycka förra sommaren då hon slet av tåsträckaren. Började inridningen i augusti och det har gått väldigt bra! Har nu galopperat på henne 2 gånger, en underbar känsla :love:! Igår när vi skulle prova galoppen blev hon lite sur över skänkeln och sparkade bakut, men sen fattade hon fint! Rider 2 ggr per vecka 10-30 minuter. Hade det inte varit för skadan skulle jag nog rida 3 ggr per vecka. Rider än så länge med sällskap pga att hon är väldigt osäker.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

min erfarenhet är att antingen går de inte sönder eller så går de i tusen bitar...

och vassa kanter är jag inte så rädd för, det är inte så farligt. visstt lite små sår kan det bli, men småsår gör inte så mkt, det kommer hon få under hela sitt liv, finns ingen anledning till att analysera sönder allt.

visst kan man göra saker säkrare, men hunden var inte där från början, tränarens dotter kom in med henne. den har aldrig varit med innan.

Det finns månger av olika plaster och ALLA åldras - på olika sätt. Jag lovar dig att det finns alldeles för många som inte uppvisar det beteendet du sett för att det ska vara direkt olämpligt att riskera att en häst sätt foten i.

Du är inte rädd för vassa kanter för de ger bara småsår? Vad ger avskurna senor då, runda stenar? Småsår kan man väl skita i men finns risken att det blir allvarligare skador så tycker jag man ska överväga sin utrsutning. Speciellt när det finns bättre medel, både platsblock och hinderstöd har ni väl? Varför inte använda dem som är anpassade för att användas till hästar?

om "sönderanalysering" leder till en säkrare miljö för hästen så stödjer jag det till 100 %. Visst finns det gränser, men ang stolarna så tycker jag det bara handlar om sunt förnuft vilket för mig är långt i från att "analysera sönder".
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

tycker du det?
mina hästar har aldrig blivit skadade när jag har gjort nåt med dem.
jag gör ingenting för att hon ska tappa förtroendet för mig så snälla, sluta, det blir bara så löjligt, ingen av er har en anning om vad jag gör med mina hästar på hemmaplan.

min häst kommer inte bli nervös när hon blir äldre och det vet jag! mer egen vilja ja självklart! men mer nervös... nä... du har inte träffat min häst så snälla uttala dig inte hon hur hon kommer bli, det blir bara löjligt.

min attityd mot saker är nochalant, hästen läser av min attityd och är då inte heller rädd, jag kan ändra min attityd och filma så får du se den enorma skillnaden det blir på hästens beteende om du vill? när jag håller p med mina djur så antar jag att de aldrig är rädda för nåt och att inget skrämmer dem och den attityden funkar mkt bra! min valack som jag har haft i 8 år har hittils inte blivit rädd för något i min närhet.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

har du sett en häst som har hoppat olyckligt in i hinderstöd nångång?

det har jag! Varenda sena i hela det bakbenet gick av, blödde som satan men de lyckades att trockla ihop hästen men det blev boxvila i ca 1 år benet ser ju dock lite mysko ut... men han funkar iaf!

med det vill jag säga att det finns INGET som är säkert. och jag tvivlar starkt på att stolen skulle kunna orsaka en sådan stor skada. men varför byta ut det till nåt som jag vet kan göra sådan stor skada?
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Men blir du inte det lilla minsta fundersam när det är just du som får den här sortens frågor, i trådar som annars nästan enbart består av glada och bekräftande inlägg?
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

jag vet precis varför, och tycker det är skitkul!:rofl:

det är inte många som tränar sina hästar som jag gör, men när man har träffat mina så brukar man lyssna ganska mkt på mig sen. Alla tyckte Pselma var helt otroligt lydig och lugn (både lydigast och lugnast med hästlängder) när vi var på stranden, själv skämdes jag över att hon var så stressad och olydig... flera av de som var med vill nu ordna en kurs som min tränare håller i (har inte frågat min tränare än) så mer bekräftelse än så behöver inte jag.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Kalla mig gärna hönsmamma men "ingen av er har en aning om vad jag gör med mina hästar på hemmaplan"

Min häst åker med senskydd - för att undvika att han trampar sönder senorna om han kliver snett, kliver fel vid i- och urlastning etc.
Jag rider med senskydd vid hoppning av samma anledning, för att han inte ska slita senorna av sig om han gör något galet.
Jag miiljötränar med pressenningar, plastpåsar, konstiga saker och "läskiga" ställen, väljer gärna att rida i det hörn av banan som han tycker är lite läskigt bara för att vänja honom, rider i skog och mark, över diken och vattenpölar, mellan hinderstöd, över vattenmattor, bredvid traktorer, i mörker, i ljus, i storm, i ösregn etc etc. lisan kan göras LÅÅÅÅNG av min hästs miljöträning. Men aldrig har jag få fått för mig att ställa en plaststol bredvid bommar när jag ska rida min unghäst där!

Men ALLT jag gör har en säkerhetssynpunkt. En olycka händer så lätt men jag försöker iaf se till att det inte ska bli för stora skador OM det sker en olycka.

Om du tycker att skärskador och trasiga muskler är bagateller så måste något vara galet... för det var det jag skrev, att risken fanns ju att din häst skulle ådra sig stora skador om hon fastnat el dyl.
Småsår får ju hästarna hela tiden men även det minsta sår kan bli infekterat om man inte ser över det.
Så ja. Småsår tas om hand i mitt stall. Hönsig som jag är...

Måste vara väldigt underliga tävlingsplatser där hästarna ska behöva kämpa 20 minuter i ett KÄRR! Eller så har de taskiga piloter som inte kan läsa kartan.... jag har då aldrig sett någon häst kämpa i kärr under en distansritt.... så att ha det kravet på sin distanshäst låter mer som att du drömt. Men hur tränar du det? Tvingar du ut din treåring i ett kärr och låter henne och säger åt henne att kämpa för sitt liv och om hon inte fixar det så får hon skylla sig själv???
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Jättefin! rör sig trevligt och ser himla pigg och positiv ut! å vilken fin fattning till galopp den gjorde, såg bara första fattningen visserligen, den var så lång filmen :p

Har du provat att korta tygeln lite och rätat på dig? vad händer? Det ser ut som att han rätt så enkelt skulle kunna bli stadig och fin i formen och komma upp liiiite om du kortar tygeln och rätar på deh, han blir lite framtung ibland ser det ut som. men han kanske inte går då? bara en tanke, men annars en jättetrevlig häst!!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

dessa människor skulle jag inte vilja träffa.
Din häst ser fortfarande spänd och nervös ut så jag vet inte vad du menar med att hon skulle vara så faschinabelt hanterad.
Hon hoppar ju dessutom ur hagen etc. Du orkar inte sadla för att skritta henne 30 min så hon får hellre stå men tävlar gärna i full galopp på en sandstrand. Hon får skylla sig själv om hon gör sig illa. hon fixar inte att gå i form utan stöd men du vägrar ge henne det för hon ska minnsan lära sig. Du utsätter henne för onödig fara bara för att du tycker att det inte gör ngt om hon gör sig illa, shit happens liksom. Dessutom tränar du henne för att tävla i klasser där hästarna tvingas kämpa i kärr.... ovanlig syssla...

Jättebra. Vilken förebild du är.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

*kl*
Jag tänker inte heller ge mig in diskussionen kring säkerhet... För mig går allt ut på att sätta säkerheten i absolut första hand, för mig, hästen och givetvis omgivningen.

Iaf. Min lill-kille (Ove) har fått tränat för första gången nu och han var sååååå duktig! :love: Han tog allt jättebra och orkade faktiskt lite mer än jag trodde.

Här är en liten film, först är 7-åringen sen kommer lillen. :-)

Kramar Magda!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

det sista stycket visar hur lite du kan om distansritt... vilken karta? visst man får en karta, men den rider man inte efter såvida man inte rider fel för då kanske man tar fram den (jag brukar dock memorera kartan istället)


tänk dig en lerig stig... det regnar under dagen.. det är lera... 100 olika hästar springer där... tillslut ger marken upp och en häst sjunker ner med hela benen och får kämpa som tusan. Det händer, men inte varje häst givetvis, utan snarare kanske 1-3 st om det är en "dålig" bana.

skydd använder jag inte då jag inte kan använda det i distansen... det kommer alltid in grus och så kan de få värsta skavsåren av det, inte kul!

nej det tränar jag inte, däremot tränar jg annat som gör att hästen vet att jag löser det så att den inte får panik utan istället gör som jag vill. andra personer får inte hjälpa till att få fram hästen för då blir man utesluten!

ang muskler så har du helt klart hittat på nåt i ditt eget huvud igen för det har jag inte skrivit någonstans. ang sår så är jag djursjukvårdare och kan nog en del om sår, om det är mer eller mindre än dig tänkte jag inte uttala mig om, för det har jag ingen anning om, men nej jag behandlar inte torra småsår. börjar de vara så måste man ju... och du... alla sår är infekterade i princip. eller jag behandlar nog inte stora torra sår heller när jag tänker efter :p

din mijlöträning har även min häst gått igenom och den är vi i princip klara med... skulle vilja möta traktorer eller skogsmaskiner på en trång grusväg bara för det har vi inte gjort än, gärna med bakomvarande skramlande maskiner :d
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

men snälla lilla gumman! kasta skit nån annanstans.
du vet inte hur min häst är och hur hon ser ut när hon är spänd så lägg ner.

alla som var på stranden i söndags kan intyga att min häst var den lugnaste av alla.

ändra siffran 30 min för den har du själv hittat på. du skrev till mig 15-20 min det är en jävla skillnad och nej, det sadlar jag ingen häst för, då rider jag utan sadel (gud vad hemska jag är va?)

om hon gör sig illa för att hon är klantig så ja då får hon skylla sig själv.

och du... prata inte om det du inte vet nåt om... snälla nån säger jag bara, sluta hitta på historier om mig, annars kan ju jag bomba tråden med falska anklagelser mot dig.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Tycker vi inte nu alla att vi kan släppa denna diskussion? Alla gör vi olika och står för olika saker.... Låt oss nu hålla oss till ämnet, nämligen att visa upp våra fina 3 åringar och hur det går för oss. :-)
//Magda
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

TILL ER ALLA: har ni inget bättre för er än att sitta o gnälla o klaga o kasta skit på folk hela dagarna? skaffa ett liv för h-vete! blir så förbannad. ni skulle bara veta.. har personligen träffat denna omtalada människa och häst , och den av er som ens kommer i närheten till att ha en så fin o väluppfostrad o välmående häst.. ja då kan ni komma igen, hästen var på träning på stranden igår , skötte sig bäst av alla hästar- inte alls stressad, hur vet ni att hon är det om ni aldrig träffat den? och ang stolen. herregud.. e ju inte värre än o fastna i en trädklyka i skogen.. ne för f-n.. lägg ner nu o håll er till seriösa diskussioner o uppför er ! ni kan ju iaf låtsas vara över 14 år i ert beteende.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 415
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 599
Senast: Fruentimber
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 308
Senast: Madalitso
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 980
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp