Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Hej!

Hur ofta rider ni era 3-åringar?
Berätta lite om hur ni rider och hur det går. :p
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Kan ju börja med att berätta om min lilla tjej som har vilat i två veckor nu. Sambon har varit på resa i Las Vegas och sen har jag varit sjuk hela förra veckan så idag fick vi ta en sväng igen. Vi tog oss till ett ridhus i närheten eftersom jag inte visste hur hon skulle bete sig när hon vilat så pass länge.
Började med att longera lite och jisses så pigg hon var:D, bockade och levde bus en stund, men så fort hon lugnade ner sig så satt jag upp och började rida lite. Så ruskigt underbar hon var idag:love:. Jag har ju inte kunnat galoppera inomhus innan eftersom hon bara blivit sur och sparkat åt skänkel eller tvärnitat och slängt sig upp på bakbenen:crazy:, men idag :love: underbara häst, inte en enda tvärnit eller avsaktning på eget bevåg. Bara positivt jobbat framåt och galoppen var helt underbar verkligen. Helt ofattbart var underbart det känns när det verkar som om det släpper för inte kan det bara vara såhär idag. Det kändes verkligen som om vilan gjort sitt samtidigt som jag masserade henne häromdagen och hittade en muskelknuta på sidan om ryggen. Tänk om det är den som ställt till det innan:cry:.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Vi har varit med på körkurs i helgen, och jag har suttit i rockard för första gången! :bump: ÄNTLIGEN! Ett års slit har verkligen betalat sig, nu går hon som en klocka. Lugnt och harmoniskt med öronen framåt. Jag är så sjukt stolt och mallig över både mig själv och hästen, så jag kan inte sluta flina. :D Nu blir det vila från körningen nån vecka, och så ska jag rida lite mer framöver.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

nu ska jag skryta igen!

Idag var jag och ett gäng o red längs med varamons strand, det blåste mkt och vågorna var ca 50 + cm höga!

mkt läskigt tyckte alla hästar som vägrade gå i, men vem är det som går i först? självklart Pselma! hon fick gå först hela ridturen då de andra hästarna inte vågade, de höll på med vindsurfing och massor sånt samtidigt så det var mkt miljöträning!

vi provade även att galoppera fort ikapp på stranden, Pselma vann :D. och så gick vi längre ut i vattnet och jag blev helt blöt om mina föttter, då travade vi tillbaks till stranden!

de andra ryttarna kunde bara inte tro att Pselma bara var 3 år och dessutom så lite riden! så jag tyckte det var jätte kul! Motala tidning var även där och tog kort på oss, mest på Pselma eftersom hon var först hela tiden och de andra fick rida runt ett ställe där man var tvungen att vara i vattnet, men vi gick rätt över!

Jätte stolt över min lilla tjej!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Jag har klippt ihop en liten film oxå. Blev så mycket bilder så att jag kunde inte annat än att göra en. Går ju inte att lägga in så många bilder å sådär i varje inlägg längre så här kommer några av bilderna. Länk till filmen får ni strax you***e är seeeeeegt idag.

travar-2.jpg

trav
underbargalopp.jpg

fantastisk galopp
korsgalopp.jpg

kan man vara så balanserad i korsgalopp??
kelistallet.jpg

var bara tvungen att skicka med den:love:
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

oj oj oj ännu en tråd :D vi är flitiga! :bow:

Var ute i går och red en ny väg som ganska lång och massor att titta på! vi red under 2 st vägtunnlar, inte en vanlig utan det är som ett stort rör man går in i de är ca 25 meter st!! han skötte sig superbra!! det lät konstigt därinne bara när han gick eftersom det är asfalt, så det var lite annorlund tyckte han men inte farligt :D sen red vi på en stor väg med mycket bilar. Gick också bra! sen gick vi över en jättesmal stig där man verkligen måste lyfta på tassarna över ett mindre järnräcke ca 30 cm högt, som dessutom rinner ett litet vattenfall nedanför! och sedan rida längs med en å som det verkligen brusar om, och det var inte heller farligt, inte en enda reaktion!! och sist skulle vi gå precis brevid en vägbom, där det är pricis å att man kommer emellan, men han var såå duktig och höll verkligen koll på sina sidor så att han inte klämde matte på som satt på ryggen :love: var så stolt över honom!
Jag rider ca 3 gånger i vecka på honom, lite olika, men rider 1 ledig 2, det är ju såå kul nu när man är ute och rider! Man märker verkligen att han har utveklats! från att tycka att en sten kunde vara livsfarlig till att gå förbi det man ber honom om! :love: dessa älskade hästar!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Idag har vi varit ute på en härlig tur i fint väder. Grusvägarna är perfekta så här års! Red tillsammans med en av våra inackorderade som också har en treåring. Det blev mest skritt och trav, då den andra hästen (fullblod som gått löp) har varit skadad och är under igångsättning. Jag och Lillan tog oss en kort galopp i slutet. Lät den andra hästen trava ett stycke så galopperade vi ikapp. Blev en rätt lång tur men vi skrittade mycket. Blev även några längre travsträckor. Allt funkade bra men hon kändes lite matt i slutet. Har ju inte blivit några längre eller mer ansträngande turer de senaste veckorna pga såret i mungipan. Idag red jag på bett och, ta i trä, det sprack inte upp. Imorgon blir det dressyrträning och jag vet inte hur pass imponerad min tränare blir om jag rider runt i grimma :D

Jag rider 2-4 ggr/vecka, varannan vecka går hon träning för tränare, varannan vecka löshoppas hon. Blir även mellan 1-2 ggr tömkörning/vecka. Försöker rida ut mycket. De veckor de är dressyrträning brukar jag låta resten av ridpassen vara i skogen. Ca. 1 gång i ridhus övriga veckor. Rider mellan 30-45 min. Händer att hon går längre turer när vi rider ut men då blir det mycket skritt såklart.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Nu har äntligen filmen laddats upp:bump::bump:
HÄR ÄR DEN

Jag rider så ofta jag kan;), med småbarn och en sambo som jobbar som tusan blir det inte mer än kanske 2 eller max 3 gånger i veckan iaf:mad:. Jag hoppas att jag ska kunna lasta henne själv snart så jag kan kila iväg till ridhuset på kvällen när sambon kommit hem och lillan lagt sig men först måste vi lastträna lite. Även om hon var urduktig idag när jag lastade:love:.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Jag har också ridit ut på min treåring idag. Instämmer verkligen med att man märker hur de utvecklas för varje gång. Min har blivit så duktig på att gå ut i nästan vilket underlag som helst, har blivit så pga att vi mött mycket traktorer o bilar, och då fått rida ut i bla nyplöjda åkrar mm. Först tyckte hon det var jätteäckligt, men nu traskar hon fram där jag vill.

Jag tycker fortfarande att min häst är något för pigg, hon taktar en del och vill gärna fatta galopp så fort jag tar tyglarna på hemvägen. Hon är liksom ett grövre halvblod på 171 cm, men känns oftast som ett fullblod som precis gått av banan :p

Jag upplever att hon blir lite lugnare och lyssnar mer på mig om jag böjer henne lite i sidan och även om jag ber henne ta ett par steg sidvärts, då liksom stannar hon upp och funderar och sen kan jag rida mjukt framåt igen.

Funderar om jag kräver lite mycket av henne, men jag rider aldrig mer än 3 ggr i veckan och ca 45 min pass med ganska mycket skritt och en del tempoväxlingar. Hon är aldrig trött när jag slutar rida. Vad tror ni andra?

Jag försöker rida ut mycket då grusvägarna är jättefina här nu.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

ja, eftersom jag precis skaffat mig en 05;a får jag väl slänga in ett meddelande :D

Fick hem henne i lördags, och hon är helt underbar:love:Åh, jag kan inte sluta tänka på henne,haha.

Har inte ridit på henne ännu, men det blir väl till helgen eller något :)

Kanske ska berätta lite om henne. Hon heter Zamantha Fox (jag vet...) och är en arab! Brun, med stjärn och två vita bakkotor. Hon är bara riden i typ 4 veckor, inte jättemycket hanterad - men världens snällaste!:love:

Idag spolade vi benen för första gången! Z tyckte det var jätteläskigt. Hua, hon kan aldrig blivit spolad innan! Men vi nöjde oss med att spola av hovarna och att hon skulle stå still, sen fick hon massor med beröm:bump:
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Kul att så många skaffar araber nuförtiden, jättetrevliga hästar tycker jag ! Jag har iof halvblod men har haft arab tidigare. Zamanta var väl ett gulligt namn..
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

nu kommer lite bilder på Pselma från när vi var i ridhuset! första gånen med bommar, första gången med planerade ridvägar, första gången med massor andra hästar...

som ni förstår så är kvaliten ur usel!

blandadebilder017.jpg


ihhhhggg! vad farligt det var här matte säger hon!

blandadebilder013.jpg


den gången går det bra!

blandadebilder010.jpg


blandadebilder009.jpg


blandadebilder007.jpg


det var lite bilder från mig! hoppas att jag får bilderna från fotografen på stranden idag med!!
och som ni ser så börjar hon bli rejält tjock! hoppas att det fortfarande är en bebis i magen!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Tack så mkt!

152 fram och 153,5 bak :p

jag hoppas att hon landar på 155... mamman är 158 och pappa 152!

idag har jag bara fått beröm om henne... på stranden fick hon gå först helatiden för det tog bara stopp när de andra skulle först :rofl: alla tyckte hon var jätte duktig! *stolt matte*
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

oj oj en till tråd! väldans vad vi skriver om våra små treåringar :D

Min pålle har en oplanerad vila just nu. Stått en vecka hittills och får se hur länge det blir. Vill att han ska kollas upp i kropp och mun innan jag fortsätter rida IFALL han har ont någonstans. Dessutom har jag ju inte någon sadel som ligger bra och vet ni han VÄXER!! jippie!!
Jag ställer ju oftast upp honom mellan boxarna när han ska göras i ordning och då är det svårt att se plus att golvet lutar,men i helgen vände jag på honom och ställde honom plant och gick en bit ifrån och han såg ut att vara BRA mkt högre bak, tom haserna såg "uträtade" ut. Jag har misstänkt det lite pga han blivit lite smalare (väl behövligt efter betet :D)
Så det kanske bara är bra med lite vila även om det är tråkigt när man precis börjat hoppa å allt. jaja.


Något annat lite "ot" är att min tränare kom på delad sjätte plats i FINALEN på Flyinge för treåriga dressyrhästar!! Stor eloge till henne som ridit in och matchat fram Sir Dee så bra!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

tycker inte om plaststolarna, och med tanke på vad som hände på filmen du visade... det finns bättre grejer att ha till det syftet :).
men hästen ser ut att tycka det är kul iaf!


KL

idag kommer äntligen hovis och slår på tappskon :) så nu har han vilat i en vecka.. ska rida i morgon tror jag. :)
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

måste hålla med beauspirit att det nog var rätt korkat av tränaren att sätta STOLAR som miljöträning! Tänk om hon fastnat?? det hade kunnat sluta hur illa som helst!
Tur att det gick bra...
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

*kl*

Jag rider min Avalon ungefär varannan dag eller ibland med en tvådagarsvila mitt i veckan. Han är väldigt pigg nu och är ofta svettig efter ett ridpass. Vi jobbar på formen och han går inte högt med huvudet, snarare väldigt långt fram. Han är ju lite sen och mäter nu 1.75 med en högre bakdel så jag väntar mig en mindre dinosaurie tillslut. Vi longerar lite innan varje pass för att checka dagsformen, sedan rider vi ofta ut och ibland på banan eller i vårt lilla ridhus. Utöver det så tömkör vi, tränar ledövningar och får promenader.

Här är han innan sommarbetet, 150 kg lättare än nu:
n691301614_1049246_9919.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 188
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 378
Senast: Fruentimber
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 970
Senast: Madalitso
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 764
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp