Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

vilka hästar!! :love::d jisses!! inte alls grön av avund :angel:
De var verkligen superfina båda två! Du rider himla trevligt oxå :)
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

har du sett en häst som har hoppat olyckligt in i hinderstöd nångång?

det har jag! Varenda sena i hela det bakbenet gick av, blödde som satan men de lyckades att trockla ihop hästen men det blev boxvila i ca 1 år benet ser ju dock lite mysko ut... men han funkar iaf!

med det vill jag säga att det finns INGET som är säkert. och jag tvivlar starkt på att stolen skulle kunna orsaka en sådan stor skada. men varför byta ut det till nåt som jag vet kan göra sådan stor skada?

Klart inget är säkert! Men varför inte minska riskerna? Jmf att landa på en stol med att landa på ett plastblock - du har mycket större risk att få skador av stolen.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Precis som du säger - underbar galopp :love: Ser väldigt positivt och trevlig ut under ryttare, bra utbildat!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Tack så jättemycket! Jo man är verkligt priviligerad med dessa gossar. :love:

Är otroligt nöjd över Ove, kändes skönt att få bekräftat av min tränare att jag är på rätt väg med honom. Var ju första gången hon såg honom riden och hon var otroligt nöjd med oss. *pust*

Den "äldre" var jag så sjukt nöjd med att jag börjar få till i galoppen, ska fortfarande bli ännu mer loss i nacken och bli rundare, men gudarna ska veta att nu är vi på G. :laugh: Han är nämligen inte helt lättriden... *harkel* Måste få till mina händer, armar och ben bara. När jag är på plats är han oxå det. Hihi. Lättare sagt än gjort, men huvudsaken man kämpar va? ;)

Idag har vi haft vila allihopa :) En mycket välförtjänt!
//Magda
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Här blev det hett:angel:

En fråga. var går gränsen för vad du inte gör med hästen av säkerhetsskäl? Kör du med rockarden nära saker som hon skulle kunna fastna i, så hon övar på det? Rider snabbt på halt underlag? Det måste ju finnas gränsen för vad man gör.

Jag över också mycket miljöträning, då med presenningar, lakan, påsar, och gå nära traktorer etc. Men jag skulle aldrig, aldrig, aldrig provocera fram en olycka. Och är min häst nära något som är farligt schasar jag iväg henne. idag tex, var vi och fällde träd i hästhagen. Hon går gärna fram och kollar vad vi styr med, men då jagar jag bort henne.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Oj, vad snabbt det gick! :D jag hann knappt se henne, eller var det fler klipp?
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Jag laddade upp flera stycken. Syns inte alla kanske? Jag får kolla. Ja, snabba klipp blev det, vi var ju bara två och Nilla ställde sig varje gång längst ner i hörnet och beundrade sig själv i spegeln.:D Vi fick hämta henne varje gång. Hon hoppade ett par gånger till, men då filmade jag inte.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

ojojoj vad fort det går... verkar ju iaf tycka att det är skitkul:D

The Connemara: Tack! Det värmer efter alla problem vi haft.

anni0301: Jo just nu rider jag med rätt så långa tyglar. Hon har ju varit lite knepig ett tag och inte riktigt gått fram utan tvärnitat och rest sig så jag har nog blivit lite feg i min ridning. När jag fick till kontakten bättre under träningen idag gick hon super så tack för tipset. Ska dessutom se till att räta på mig ser ju verkligen ut som en hösäck emellanåt. Tack!

*kl*
Nu har vi varit och tränat. Åh hon är underbar... älskar min lilla stjärna.. verkar som om allt bara har släppt nu och polletten trillat ner. Hon har världens underbaraste galopp och hon känns helt fantastisk i traven bitvis. Visst hon gjorde sina berömda tvärnitar ett par gånger men enbart vid dörren och ok då det känns iaf logiskt:D. Är bara så lycklig hoppas att det håller i sig lääääänge :laugh::love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

inte där hon kan fastna, men nära diken och sånt har vi gjort.
rider fort på halt underlag... aldrig med fel skor... men guldskor rider jag fort oavsett underlag förutom knagligt, med vanliga skor rider jag inte alls om det är halt... knappt så jag vågar ta in o ut dem ur hagen då :o

gränsen går där det är det jag utsätter hästen för som gör att den tar skada, för det skulle jag aldrig göra. beror däremot skadan på att hästen gjorde nåt (tex själv väljer att hoppa in i en stol) så är inte samma sak.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Är det samma sak att hoppa in i en glasruta menar du? Eller ett taggtrådsstaket? Där drar du väl ändå en gräns?
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Man kan ju aldrig ta bort alla föremål i omgivningen som kan skada hästen. Jag skulle inte dra mig för att rida förbi en stol, men jag skulle inte rida mellan två stolar (om det var smalt). Jag vill alltid ge hästen en bättra flyktväg, därför rider jag ogärna på vägar med stängsel precis bredvid etc. Jag kör inte nära diken, för OM hästen tar ett skutt åt den sidan... vad händer då?
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Det kan jag svara på :eek: Min unghäst var inte så styrbar i vagn i början (svängde ngt steg för sent, vilket märks väl om man håller sig till sidan av vägen) men valde som tur var ett väldigt litet dike och vände efter ngt steg upp så vagnen halkade bara lite åt sidan. Nu har han dock förvandlat sig själv till körhäst genom ett under (jag har aldrig kört innan vi körde in honom) och knatar på helt rak i kroppen och är väldans lättmanövrerad :bow:
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

oj vad fort tråden fylls på :o

ja, gudars skymning vilka hästar vissa av er har o_o grymt fina!
Hoppas att jag och Z någonsin kommer ens i närheten av det!

Har fortfarande inte ridit, men det kommer :) Idag gick vi på promenad för
första gången sen hon kom hit i lördags. Åh, så duktig hon är!!:love: Vi gick
på en grusväg, så kom det en jättestor traktor och hon rörde inte en fena!
Lilla sötan.... Så duktig!

Ryckte av den där halvt uppätna manen också... Ägarna ville inte att jag skulle
klippa av den, men rycka gick de med på? Jaja... :)
Ska försöka slänga in en bild, och lägg märke till att hon är ooootroligt omusklad,
och dåligt hull - men det ska det bli ändring på! (iofs står hon konstigt..)

http://s465.photobucket.com/albums/rr19/lollipopfever_album/?action=view&current=Bild020.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

speciellt smalt var det inte mellan stolarna, så det tyckte inte jag var nån fara. Nära dikena måste man vara när man möter en bil, vi har varit i ett litet dike med vagnen för att prova vad hon sa när hon fick lite mer motstånd (diket var kanske 15 cm så att kalla det dike är väl inte riktigt korrekt) och "diket" var väldigt runt, hursom så reagerade hon inte på det, och det är bra att veta ifall jag måste placera henne i diket för att en bil kommer (långt ifrån alla tar ju inte hänsyn)

the_connemara: förstår inte vad du vill med ditt inlägg, vad då glasruta och taggtråd? självklart hoppar jag inte över taggtråd eller genom glas med hästen, tror du jag är puckad?!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Jag syftade på (pratar inte om att hoppa över medvetet):

gränsen går där det är det jag utsätter hästen för som gör att den tar skada, för det skulle jag aldrig göra. beror däremot skadan på att hästen gjorde nåt (tex själv väljer att hoppa in i en stol) så är inte samma sak.


Du tycker inte en plaststol spelar någon roll att hoppa in i eftersom den, enligt dig, aldrig gör någon skada. Hoppar hästen in i en glasruta eller taggtråd så blir den ju dock skadad. Men enligt citatet ovan så spelar det ju ingen roll vad som stod bredvid eftersom "beror skadan däremot på att hästen gjorde något så är det inte samma sak".

Jag undrar alltså om du inte har någon gräns för vad du ställer upp där du rider. Det har du väl?
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

självklart har jag det! men rider brevid taggtråd gör jag minst 1 gång/vecka. eller vid glas så är mammas altan inglasad och hästarna går på deras gräsmatta då och då (poolen hängar vi dock in då)

en plaststol att hoppa in i spelar roll, jag skulle aldrig be henne göra det. springa på sidan däremot bad jag henne om, hon ville ju bara inte springa över hunden, och hunden skulle ju inte vara där heller, men nu blev det som det blev.

men jag kan inte sluta rida brevid taggtråd tex, för jag kan inte tviinga bönderna härikring att byta staket, skulle hon däremot hoppa in i det och fastna så får jag bara hoppas att jag har tränat henne så väl att hon står still tills jag får tag på nåt att klippa av tråden med.

för att sluta rida brevid taggtråd så får jag börja att bara rida på banan i princip, eller bara rida längs med asfaltvägen några 100 m och sedan vända.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 419
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 600
Senast: Fruentimber
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 308
Senast: Madalitso
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 980
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp