Hur gör folk när det händer något?

Jag litar på att vänner och familj ställer upp vid kris.
I annat fall skulle hon troligen åka till sin uppfödare som är ett pärla med stort kontaktnät. Men en vecka skulle vi klara med vänner, och jag har en buffert för nöd som definitivt skulle täcka en vecka på pensionat.
 
Leon är nu hemma efter 4 dygn på pensionat. 1600 kr gick det på, inklusive SPA o tassikyr. Transporter till o från tillkommer. Har man inte råd med akututgifter kanske man skall fråga sig om man skall ha hund öht.
 
Jag har alltid familjen som kan ta hunden. Det är tre olika hushåll alltså som kan ställa upp. Sen har jag mina träningskompisar som mer än gärna tar hand om Tinja om det krisar, så det känns tryggt.
 
Skulle en rejäl olycka hända och jag t ex dör, så är det ordnat för hundarna - men det är rätt många mil dit och ingen plats jag bara kan hysta över dom till om jag blir sjuk :)
Och nej - råkar jag ut för en olycka, så har jag ingen som kan ta hundarna. Tyvärr. Min dotter kan säkerligen köra dom till ett hundpensionat, men hon kan inte ta hand om dom. Så enkelt är det. Alla har tyvärr inget skyddsnät. Jag har en granne/kompis som har nyckel hem till mig och hon skulle garanterat gå hit och mata och släppa ut hundarna i min trädgård men hon skulle inte kunna ta hand om dom hemma hos sig. Dock bor hon nära, så det skulle inte gå någon paniknöd på hundarna :)
´Fast du har det ju ordnat tycker jag =)
 
Men ordnar inte folk sånt innan något händer ?
Vad gör ni om ni råkar ut för en spontan olycka , har ni ingen som ni vet tar hundarna då?
Jag har familj och vänner som tar mina hundar om något skulle hända, senast i vintras råkade jag ut för en olycka och hamnade på sjukhus direk utan att åka hem till hundarna, min sambo tog dom ju såklart.
Men vi har även en person som vet var nyckeln ligger och tar hundarna om något händer båda.
Alla har inte samma möjligheter att vara förtseende eller ett stort kontaktnät som är lätt att underhålla om det går år emellan behovet av hjälp. Nu ber TS om hjälp i en svår situation. Inte rätt plats för diskussion i frågan, tycker jag.
 
Fast har man ett stort kontaktnät så brukar det ordna sig, jag vet ju att skulle det hända mig och min man något så skulle huliganen bli omhändertagen, men vi har inte någon katastrofplan uppgjord och nerskriven. ;) Men jag vet att hundpensionatet skulle ta honom utan problem, han har bott inne hos dem tidigare och fungerar bra med deras hundar. Om det skulle hända något så att vi blir oplanerat borta länge en dag så har jag en hel bunt människor som jag kan be släppa ut honom så att han får kissa och kan ge honom mat och sällskap.
Men samtidigt är huliganen inte världens lättaste att ha med att göra, alltså väljer jag oftast hundpensionatet om det är för ett par dagar. De vet hur han är, kan hantera honom bra och tycker om honom.
Ja men precis vad jag menar , blev bara så chockad över att några inte verkar ha någon som kan hjälpa till, en olycka händer ju närsom och märkligt om hundarna blir helt övergivna då.
Bra att lära känna en annan hundägare åtminstonde.
 
Alla har inte samma möjligheter att vara förtseende eller ett stort kontaktnät som är lätt att underhålla om det går år emellan behovet av hjälp. Nu ber TS om hjälp i en svår situation. Inte rätt plats för diskussion i frågan, tycker jag.
Nej tyck vad du vill, men det ¨blir diskussioner om allt oavsett :)
 
Jag har vänner som ställer upp, sen är det ju inte alltid det funkar (fick avstå en resa förra året pga sent ute med hundvakt men en kompis bodde här i 5 dagar i samband med min förlossning i vintras och jag har varit utomlands 6 v men då hade jag bara en hund. Tog hundvaktens hund nåt år.senare när de gjorde en liknande resa).
Skulle något plötsligt hända både mig och sambon skulle nog familj och vänner ställa upp, sen kanske det är svårt att få helt optimalt.
 
Dagmatte har jag hittat genom annonser, längre tid har jag aldrig försökt men ser sådana annonser i fb-grupper också.
 
Det här är något man måste tänka på innan det händer något, helst innan man ens skaffar en hund (eller annat djur). Har man djur så måste det finnas en krisplan. Sjuk eller skadad kan alla bli när som helst. Du kan även hamna i en situation där du inte ens kan berätta att du har en hund som behöver tas hand om. Tänk vilken mardröm att bli inlagd på sjukhus medan djuren hemma svälter ihjäl... :( Har man inget skyddsnät som man med säkerhet vet ställer upp direkt i en akut situation gäller det att planera.

Det finns facebookgrupper där folk som gillar hundar men inte kan/vill ha en egen passar andras hundar i princip gratis. Har en kompis som passat flera olika hundar från en helg till en veckas tid. Men alla hundar är ju inte lämpade för att bo hos okända människor.
Hoppas det löser sig för dig!
 
Senast ändrad:
Ja men precis vad jag menar , blev bara så chockad över att några inte verkar ha någon som kan hjälpa till, en olycka händer ju närsom och märkligt om hundarna blir helt övergivna då.
Bra att lära känna en annan hundägare åtminstonde.

Jag känner ganska många andra hundägare. Men Monster är minst sagt svår att lämna över ansvaret för. Folk som kan lösa situationen akut, så han inte blir sittandes instängd utan mat och vatten, det har jag. Men ingen som kan ta honom, inte någon längre tid i alla fall.

TS, om jag inte läste fel någonstans i tråden har du någon/några som hunden kan bo hos, men som inte kan promenera? Det är inte en helt ovanlig lösning att ha hunden hos en person, och ha en annan som kommer ett par gånger/dag för att promenera.
 
Jag har min sambo som kan hjälpa mig. Kan inte han så brukar min pappa kunna hjälpa till(de har ändå egen hund som "låser dem").
Är det bara enstaka promenad brukar grannarna kunna hjälpa till IOM att jag hjälper dem med deras hundar.

Skulle det krisa har jag flera vänner som skulle hjälpa till också.
 
Jag har några jag kan fråga om hundpassning eller en promenad om det krisar men ingen jag egentligen litar på tillräckligt för att frivilligt lämna hundarna hos någon längre tid. Närmast ligger väl mina föräldrar (som bor 80 mil bort) och där litar jag på dem, men här i stan är det lite annorlunda med alla människor, hundar och trafik när man dessutom har en ganska reaktiv hund. Om det skulle hända något, ta i trä, vet jag dock att jag har människor som skulle ställa upp. Hundarna skulle inte bli lidande på något sätt.

Och @Kontrast som jag förstår har du en hanhund? Annars hade jag gärna ställt upp och hjälpt till.
 
TS, om jag inte läste fel någonstans i tråden har du någon/några som hunden kan bo hos, men som inte kan promenera? Det är inte en helt ovanlig lösning att ha hunden hos en person, och ha en annan som kommer ett par gånger/dag för att promenera.
Precis, problemet är Förmiddag/dagtid och att min mamma har svårt att gå längre promenader, alltså hade det fungerat med en dagmatte på typ halvtid som kan ta en rejäl promenad med honom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 137
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 975
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp