Hur hanterar ni "gränslösa" personer?

Man hjälper inte en gränslös människa genom att vara gränslös själv, utan genom att upprätthålla justa och tydliga gränser.

Exempel 1: Vad synd att du inte ringde först, det passar verkligen inte just nu så jag måste tyvärr be dig återkomma.

Vad ni ska göra eller var ni befinner er - hemma eller inte - behöver ni inte berätta. Man måste inte berätta allt.

Exempel 2. Standardsvar på närgångna frågor man inte vill svara på, när personen inte tar de fina hintarna:
a) Ja, det är en lång historia som jag inte vill berätta nu.
b) Det finns många olika anledningar som jag inte vill gå in på.
c) Det brukar folk fråga..
d) Det där är lite privat så återkom om några år när vi känner varandra bättre
e) Ja, det kan man undra.
f) Jag är väl sån helt enkelt
g) Hur tycker du själv/brukar du göra?

Sen finns ju också utvägen att helt enkelt låtsas som man inte hörde och ta upp en annan tråd i samtalet. Man kan bli förnärmad också och fräsa, om det är en person som svarar bra på den typen av bemötande. Passar inte mig så bra när jag möter gränslösa människor i mitt arbete. Då är vänliga icke-svar oftast bättre.
 
Alla har inte självfötroende nog att sätta tydliga gränser. I synnerhet inte om man har haft en depression. En depression kan till och med utlösas, bero på just avsaknad av möjligt att sätta gränser. I alla fall utmattningsdepression.


Ja en utmattnings depression är inte alltid enkel. Är på väg åt rätt håll trotts det är flera årssedan jag fick en pga att jag inte kunde säga nej på jobbet och jobbade för mycket. Det är en lång väg att vandra tycker jag för att komma åter något så när.
Mvh
Pudlan
 
Ja en utmattnings depression är inte alltid enkel. Är på väg åt rätt håll trotts det är flera årssedan jag fick en pga att jag inte kunde säga nej på jobbet och jobbade för mycket. Det är en lång väg att vandra tycker jag för att komma åter något så när.
Mvh
Pudlan
Jag gillar naturligtvis inte att du drabbats av utmattnings, utan att du är på väg åt rätt håll
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 010
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 437
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp