Hur kan detta vara lagligt?

Det gör det ju fortfarande inte ok men ett dop är ändå en mindre kränkning jämfört med en omskärelse.
Jag har i konsekvensens namn inte döpt mina barn.
Två av dem är nu Kristna och lät döpa sig i samband med Konfirmationen.
Den tredje är agnostiker och hade blivit bitter om den var döpt utan att ha kunnat välja.
 
@CillaW: Men anser du att det är rätt att göra en omskärelse som inte är medicinskt nödvändig på någon som är så ung att han inte kan ge sitt medgivande?

Jag vänder mig emot att ingreppet görs överhuvudtaget oavsett om den som gör det är kompetent eller inte just för att det är något permanent som inte kan göras ogjort. Mitt dop var enkelt att komma bort ifrån, jag gick ur svenska kyrkan.
 
Jag har i konsekvensens namn inte döpt mina barn.
Två av dem är nu Kristna och lät döpa sig i samband med Konfirmationen.
Den tredje är agnostiker och hade blivit bitter om den var döpt utan att ha kunnat välja.

Ja, hade jag fått barn hade jag inte döpt dem, just för att jag anser att man ska välja själv. Däremot är jag inte ett dugg upprörd på mina föräldrar att de gjorde det. På den tiden och i det här området var det ovanligt att vara odöpt, de gjorde det av tradition och inte religiös övertygelse. I min årskull tror jag det var två som inte var döpta av ca 30 elever.
 
Jag är 50+ och inte döpt.
Detta till trots (eller kanske därför, vad vet jag?) att jag min far växte upp i ett mycket religiöst hem, och t.ex min farbror är pastor.

Mina föräldrar tyckte helt enkelt att det skulle jag (och mina syskon) få ta beslut om själv.
Så redan på tidigt sexiotal fanns det tankar om att trotsa tradition och låta individen själv få ta beslut.
 
@CillaW: Men anser du att det är rätt att göra en omskärelse som inte är medicinskt nödvändig på någon som är så ung att han inte kan ge sitt medgivande?

Jag vänder mig emot att ingreppet görs överhuvudtaget oavsett om den som gör det är kompetent eller inte just för att det är något permanent som inte kan göras ogjort. Mitt dop var enkelt att komma bort ifrån, jag gick ur svenska kyrkan.

Ja, det är ju min inställning av religiösa skäl. Jag vet att det är kontroversiellt och egentligen omöjligt att argumentera för på ett sätt som motståndare kan acceptera, eftersom det handlar om tro.

I just fallet (judisk) omskärelse är det något som är fundamentalt i vår religion och vårt folk. Det utförs på ett säkert sätt av en person med lång utbildning, med bedövning, och det som tas bort skadar inte pojken att vara utan.

Alltså är det ok för mig, men jag vet att det är i princip omöjligt att argumentera utan att nämna tro som i sig inte är rationell.
 
Ja, det är ju min inställning av religiösa skäl. Jag vet att det är kontroversiellt och egentligen omöjligt att argumentera för på ett sätt som motståndare kan acceptera, eftersom det handlar om tro.

I just fallet (judisk) omskärelse är det något som är fundamentalt i vår religion och vårt folk. Det utförs på ett säkert sätt av en person med lång utbildning, med bedövning, och det som tas bort skadar inte pojken att vara utan.

Där får vi nog enas om att vara oense för jag anser som sagt att det är oacceptabelt av icke-medicinska skäl.

Men av nyfikenhet, finns det några strömningar inom judendomen som ser problematiken med omskärelse och är för en reformation i frågan?
 
Ingen risk att det kan ha varit en bris eller annan religiös omskärelse/ceremoni? Det känns som att det är den vanligaste bakomliggande faktorn när det kommer till omskärelse av små barn om det inte är rent medicinskt motiverat.

Saxade från rfsu.se;

I Sverige är det sedan 2001 tillåtet att operera bort förhuden på omyndiga pojkar utan medicinsk orsak. Enligt lagen om omskärelse* får omskärelse utföras på begäran av eller efter medgivande av pojkens vårdnadshavare, och efter det att vårdnadshavaren har informerats om vad ingreppet innebär. Omskärelse på pojkar äldre än två månader får bara utföras av legitimerad läkare. Informationen ska även ges till pojken om han är stor nog att förstå den. Pojkens inställning ska så långt som möjligt klarläggas och ingreppet får inte utföras mot pojkens vilja.

På barn yngre än två månader får omskärelse göras av person med särskilt tillstånd. Ingreppet ska alltid göras med smärtlindring – oavsett ålder – som ges av legitimerad läkare eller sjuksköterska.'

(källa: http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Omskarelse-av-pojkar-och-man/)

Sedan finns det en lag angående omskärelse av pojkar med SFS-nummer 2001:499, den går att läsa här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2001499-om-omskarelse-av-pojkar_sfs-2001-499
Det står ju redan i ingressen att det handlar om en vårdcentral? Där utför man inte religiösa ceremonier.
 
Där får vi nog enas om att vara oense för jag anser som sagt att det är oacceptabelt av icke-medicinska skäl.

Men av nyfikenhet, finns det några strömningar inom judendomen som ser problematiken med omskärelse och är för en reformation i frågan?

Jo, i bästa fall stannar diskussionen vid att man är överens om att vara oense.

Jag är övertygad om att det finns strömningar inom judendomen som ifrågasätter omskärelse, eftersom allt ifrågasättande uppmuntras. Det finns säkert inriktningar som inte tillämpar det, men jag har inte grävt så mycket i det.
 
Kanske en dum fråga (men nyfiken!) - varför är just borttagning av förhuden en fundamental del i vissa religioner?

Inser att jag nog har dålig koll på varför man skär i flickor också..

Inom judendomen är det ett tecken på det judiska folkets förbund med Gud.

Kvinnlig omskärelse har inte med någon religion att göra.
 
Inom judendomen är det ett tecken på det judiska folkets förbund med Gud.

Kvinnlig omskärelse har inte med någon religion att göra.

Intressant, tack för svar!
Så kvinnlig omskärelse (edit: könsstympning) har mer med kultur att göra än religion då?
 
Jag tycker inte att det borde vara lagligt, lika lite som att ta hål på småbars öron.
Kirurgiska ingrepp ska vara medicinskt motiverade.
Jag känner folk från Amerika, där omskärelse är extremt vanligt,som upplever det som ett övergrepp. Någon har utan deras medgivande tagit bort ett stycke än deras kropp...

Jag satt just och tänkte på ta hål i öronen på barn när jag läste. Att det är för mig samma sak. Men för många är det okej - men inte omskärelse.

Själv så har jag per se inget att invända mot religiöst betingad omskärelse egentligen. Om den utförs på sjukhus av läkare. Ta hål i öronen på små barn är jag betydligt mer anti emot faktiskt så det helt saknar motiv
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp