Hur lär jag hästen att stegra?

Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Men om du har så bra tips kan du väl delge även övriga i tråden?
Finns säkert fler som vill ta del av sådana råd:idea:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag har lämnat hemsidesadressen till min tränare, ni hittar den också i en av de nålade trådarna längst upp. Jag lär inte ut något via ett forum, ger bara råd om hur man ska gå tillväga om man vill lära sig från grunden (ungeför som en dressyrryttare inte skulle lära ut piaff via ett forum till en nybörjare:idea:). Jag tycker det jättekul att träna trick och tycker det är jättekul om fler vill träna. Uppmuntrar gärna de som vill börja unga som gamla. Antingen som ett komplement till övrig träning eller som huvudsysselsättning. Många blir inspirerade av t,ex stegring precis som de som börjar rida dressyr inspireras av de som rider högre klasserna, men vägen dit är inte att gå ut på stallplan och ställa sin häst på bakbenen, det kan vem som helst göra.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Personen ville ju få hästen att sluta stegra.:confused:

Ja? Det tror jag hon fattade också! Men det behöver ju inte du bekymra dig om, du verkar så himla spänd jämt, take it easy;);)

En instruktör inom kommunikation och tricks kan väl även hjälpa människor som har "problem" med sina hästar?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

JEn instruktör inom kommunikation och tricks kan väl även hjälpa människor som har "problem" med sina hästar?
Har hjälpt henne så gott jag kunde, med tips om tränare, Jag fattade att hästen skulle lära sig att inte stegra för att ta kommandot över sin ägare.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ridning: Fast men elastisk martingal, gummisnodd, grahman... efter ett tag brukar det räcka med att sänka handen.

Marken: Kedja.

:D
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ok ja det är ju inte vid ridningen,( jag har inte ridit honom än), det är när vi tömkört honom. Han är kallblodstravare med bruks- kropp, vi har honom på lån har haft han i ca en mån, han är väldigt trampig och tittig och svårhanterad överlag , gillar tex inte att stå uppbunden i gången, blir nervös av att åka transport och när hovslagaren är på besök mm
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Har ni motionerat honom ordentligt så det inte beror på överskottsenergi?
Reser han sig vid körning med vagn också?
Iaf rekomenderar jag springrem och slaggjord under buken.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Han har nog en hel del överskottsenergi, han har inte gjort något på flera år, har skrotat i en hage innan vi tog han,(ska slaktas annars), vi har inte provat med vagn än, det tog lång tid innan han lugnat ner sig och vart hanterbar efter flytten och, som han är så är det markarbete som gäller, alla hästar har nog överskottsenergi nu det är ju svinus kallus ute så det är väldig begränsat med tid att motoinera hästarna på. Tack för tipset om gjorden, har du provat en sån?:) (Han är alltså jätte het och stark) Beter sig och ser ut som en hingst en riktig stadig och för tillfälllet fet häst , han är inte mycket mindre än våran ardenner och ska vara travar nordis.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Låter som en riktig biff:D
Jo, överskottsenergi är lurit nu. Men för bästa resultat vore det nog bra att rasta av honom ordentligt ändå.
Kanske du har en bra hage och kan busa upp dem lite där? Så att de åtminstonde rör på sig. Mina står just nu mest på samma fläck och glor:p

Ja, jag har provat både springrem och slaggjord.
Är du insatt i travet så du vet hur de ska sitta och användas? (Bäst att fråga;))
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Dom har stor hage och det blir några galoppvändor och bocksprång vissa mornar vid utsläpp , sen går han mycket fram och tillbaka medans ardennern står på i princip samma plats hela dagen (vid maten). Nej jag är inte insatt i trav alls det vi kör är trilla, släde och drar ved med ardennern, nordisen ska ha dragit släde och plog eller harv men vet inte riktigt hur längesen det var.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ok
Springrem sitter som en fast martingal i en nsk spärrgrimma. Ser ut som en lös nogrimma. Sedan går den ner mellan frambenen och fästs i gjorden. Hindrar hästen från att kasta upp huvudet och försvårar stegringen.
En slaggjord sitter egentligen över rumpan och mellan skacklarna och hindrar hästen från att slå upp baken om den sparkar.
Sätter man den tvärtom, under magen ungefär borta vid skapet så försvårar man för hästen att resa sig.

Men detta gäller ju då när han är i vagn.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ok. Har nån bra tips på hur man aktiverar en häst med överskottsenergi som inte går att köra, rida, tömköra? Longera kanske men det tror jag aldrig någon gjort me han.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Han har nog en hel del överskottsenergi, han har inte gjort något på flera år, har skrotat i en hage innan vi tog han,(ska slaktas annars), vi har inte provat med vagn än, det tog lång tid innan han lugnat ner sig och vart hanterbar efter flytten och, som han är så är det markarbete som gäller, alla hästar har nog överskottsenergi nu det är ju svinus kallus ute så det är väldig begränsat med tid att motoinera hästarna på. Tack för tipset om gjorden, har du provat en sån?:) (Han är alltså jätte het och stark) Beter sig och ser ut som en hingst en riktig stadig och för tillfälllet fet häst , han är inte mycket mindre än våran ardenner och ska vara travar nordis.

Att hästen har överskottsenergi innebär inte att det får bete sig hur som helst, att göra som din häst är INTE ok.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Att hästen har överskottsenergi innebär inte att det får bete sig hur som helst, att göra som din häst är INTE ok.

Jag håller helt med! Våra andra hästar ponysarna har väl också lite överskottsenergi men dom beter sig inte så här , dom springer och busar i hagen skuttar och bockar märkte det speciellt en morgon när det var lite humanare väder. jag känner att jag snott tråden lite grann så jag tror jag ska lägga ut en egen.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Man kan släppa dem lösa i ridhus, paddock elelr i enhage och busjaga dem lite med en långpisk.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Löshoppa lite småsprång i en paddock eller liten hage? Lösgaloppera som du redan fått förslag på.
Allt där du jobbar hästen löst på liten yta. Miljöträna med presenning, paraply m.m. Att sätta sig i en situation där man måste blåhålla hästen hjälper inte någon.
Gärna två pass, där han kan bralla av sig först och andra passet jobba på förtroende och att ta det lugnt. För det verkar ju vara lite problem med.
Fokusera inte på stegringen, fokusera på att bygga upp en bra relation med din nya häst.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 747
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 945
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp