Bukefalos 28 år!

Hur lär jag hästen att stegra?

Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

:rofl::bow:

det kanner jag igen.... *gar genast bort fran datorn for att lata traden komma tillbaka till topic*
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Det är inte bara TS som läser de svar hon får, alla kan läsa och som jag skrev tidigare, Buke har ingen åldergräns.
Tycker du det är en bra ide att en "standard" 12 åring går ut och försöker sig på de råd som getts i denna tråd? Det tycker iallafall inte jag.:grin:


Jag tycker fortfarande att det är upp till var och en att se sina styrkor och svagheter... jag tror dock inte att en tolvåring med för lite erfarenhet som läser detta å tänker prova på det lyckas... det går åt pipsvängen gode fort. Sen finns det säkert tolvåringar som klarar det, men är det upp till alla på buke att bestämma vilka som får prova å inte?! Det har inte med ålder att göra... det har med förstånd att göra!

Å det jag reagerar på är att folk borde läsa och förstå vad som skrivs... tror ni att det spelar någon roll om ni skriver 100000000000 anledningar att hon inte ska lära sin häst stegra?! Det var inte det hon ville ha... så det kan ni ju starta en egen tråd om i så fall... å låta den här tråden vara till dom som hjälper henne... för jag tror att det spelar ingen roll hur många anledningar som kommer upp. Hon kommer nog försöka lära sin häst på ett eller annat sätt ändå. Å varenda 12 åring som vill prova på det kan hitta den informationen överallt på internet... för det finns liksom ingen åldersgräns på nätet!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Du säger verkligen emot dig själv, utan att ens märka det...


Ja, det Kommer gå "åt pipsvängen" för 12 åringen som provar på detta med sin ponny/häst. Och det är inte en bra sak... Det är Dåligt, Illa och Farligt! I bästa fall får 12 åringen problem med sin häst, i sämre fall blir barnet skadat, i värsta fall så illa att det dör...


Nej en 12 åring har faktist inte förståndet att själv avgöra om de kommer klara det eller inte. De är 12 år!
De har inte den kunskapen, och de har inte insikten i vilka konsekvenser det kan leda till.


Jag vänder mig inte till TS (längre), jag vänder mig till de som är oansvariga nog att skriva här hur man gör för att lära in stegring. Och för de som är öppensinnade nog att förstå att de inte är fullärda utan kan lära sig mer om varför man inte ska stegra och kommer på bättre ideer än att lära in det på sin häst.

Jag, och andra med mig, försöker få Er som postar "hur man gör det" att förstå de stora risker som ni medför när ni skriver ut "såhär gör man!".

Att de kan hitta det på andra ställen på nätet låter lite som "legalisera droger, låt 12 åringar använda det med, de kan ju ndå få tag i det på andra ställen!"
Bara för att de kan få tag på informationen på annat ställe så innebär det inte att man behöver skriva ut det här på Buke. Och det innebär inte att de är redo att lära sig heller.
Två fel gör inte ett rätt.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Å det jag reagerar på är att folk borde läsa och förstå vad som skrivs... tror ni att det spelar någon roll om ni skriver 100000000000 anledningar att hon inte ska lära sin häst stegra?! Det var inte det hon ville ha... så det kan ni ju starta en egen tråd om i så fall...

De som svarar "mot" TS (i mina ögon för hennes egen säkerhet) vet, tror eller hoppas att det fortfarande finns människor som kan ta åt sig information om säkerhet från mer erfarna och meriterade inom ämnet, och utifrån det ändra åsikt.

Alla verkar dock inte klara det.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag googlade "lära hästen stegra".
Nästan alla träffar var från diskussionsforum (någon artikel som poängterade att det var farligt med). Skrivs det inte på forum kommer inte informationen finnas på nätet i samma utsträckning. Alls.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Det är ett öppet forum... så alla får fråga precis vad dom vill.... vad man kan om hästar har inte med åldern att göra... en 12 åring kan lätt vara mycket förståndigare än en 30 åring... tro mej det har jag fått uppleva många gånger under min tid som ridlärare och stallchef ((i ca. 30 år)).

När folk undrar hur man gör för att lära hästen vinka... då ser jag inga mothugg om hur farligt det är... HALLÅ?! Det är samma sak där... rätt vad det är så går en liten 2-.åring förbi hästen å råkar göra kommandot... å så vevar hästen till med frambenet å dängar ner ungen.... Men där är det ingen som skriver några mothugg!

Dom som lär sin häst backa med att knäppa med fingrarna... tänk om det går nån bakom den hästen... i mörkret... å råkar knäppa med fingrarna... ja, då kanske den hästen backar över den människan...

Eller tänk dom där idioterna som lär hästen att man hoppar upp på den å rider.... då kanske helt plötsligt hästen får för sej att sticka iväg... å kasta av den människan... å då vet vi ju alla hur illa det kan gå!!!

Å tänk dom idioterna som lär hingstarna att betäcka ston... ojojoj.... tänk vilka hemska följder det kan ha... rätt vad det är så betäcker dom en människa också!

Men inte är det någon som skriver nånting till alla dessa ((enligt er)) "idiotiska människorna"!


Googlade också på att lära hästen stegra och kom in på, inte bara en, sida där dom hade både instruktioner och film på hur man gör för att lära hästen det.... vill man veta så hittar man det ändå! Oavsett om man är 12 eller 80 år!

Om nu den här tjejen har valt att fråga det här... å sen skrivit att jag vill inte veta en massa olika anledningar till varför jag inte ska lära hästen stegra... låt henne vara... å låt dom ´människorna som svarar henne vara ifred!

Det finns risker med allt man gör i ridningen... tänk på det! Att lära hästen stegra kan vara lika farligt som att lära den hoppa... för rätt vad det är så hoppar den över dej också... när den ser allt som hinder som ska bestigas...
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

kl

Jag har skummat lite på slutet.

Stegring är farligt för att det inte är en stabil balans till skillnad mot levad.

Men alla som vill lära sig trick - åk till Tobbe Larsson eller någon som verkligen kan. Stora risker att det blir fel och då är det mycket svårare att lära om istället för lära in.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

kl

Jag har skummat lite på slutet.

Stegring är farligt för att det inte är en stabil balans till skillnad mot levad.

Men alla som vill lära sig trick - åk till Tobbe Larsson eller någon som verkligen kan. Stora risker att det blir fel och då är det mycket svårare att lära om istället för lära in.

Bra skrivet... en som ger ett tips på nån som kan lära ut trick... istället för att fördömma alla! Plus i kanten till dej!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Har du över huvud taget behagat läsa hela tråden?
Tips om att ta hjälp av instruktör har redan getts, Åtskilliga gånger (även av mig).
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Du är verkligen ute och cyklar...

Nej, en 12 åring har inte samma insikt i konsekvenser som en 12 åring.
Du kan påstå det hur mycket du vill, det kommer inte bli mer sant för den skull.
På en ridskola så ja, du har kanske sett barn ha mer hästkunskap än en vuxen. Men på en ridskola finns det äldre som håller koll på de yngre.

Att lära en häst vinka, backa och allt vad du nu hittade på är Inte samma farlighetsgrader som att lära in stegra. När en häst stegrar tappar den mycket av sin koordination, och den tappar fokusen på backen.
Den ser inte vad som finns där nere och den vet inte vart den kommer landa.
Den riskerar att gå över när den har ryttare på ryggen.
Framför allt så riskerar ryttaren att ramla av bakåt.

Knäppa i mörkret och backa... sprinegr iväg när man suttit upp, bara för att man lärt den att bli riden... Varför skulle en hingst börja betäcka en människa bara för att den får betäcka ston!? :confused:
Känns lite som om du bara sitter och hittar på.
:crazy:


Avslutningsvis, om det är ett öppet forum, och det är det, så har vi all rätt i världen att säga "stopp det är en dum idé".
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

KL Jag tycker lära hästen att vinka också är dumt. Allt viftande med frambenen är riskabelt.

Dessutom, som många andra sagt, vad händer om hästen säljs? Det är inte bara risk att människor skadas, risken är stor att hästen åker på en ordentlig kok stryk när den gör som den en gång lärt sig.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Fast "vinka" är ju samma sak som att krafsa med honom, vem slår till en häst för det!?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Det beror förståss på hur högt, jag tänkte mer som "spansk skritt-höga" lyft.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Nej, en 12 åring har inte samma insikt i konsekvenser som en 12 åring.
Du kan påstå det hur mycket du vill, det kommer inte bli mer sant för den skull.
Förlåt Sammet, men du menar väl inte att skriva 12åring två gånger? :)

I övrigt så beundrar jag ditt tålamod i denna tråden. Jag hyser stora tvivel på att vissa skribenter i denna tråd har den ålder och har det yrket de påstår.

*lite KL*
Vi är många som är så pass vuxna att vi inser att även om just X skulle klara av att hantera inlärning och hantering av kommandot stegring så kanske inte A,B,C,D osv klarar av det. Därför är det bättre att X tar kontakt med en tränare som kan lära ut just detta istället för att ett gäng okända på internet hittar på diverse idéer som kan vara tagna ur luften och rent av farliga att prova.

Jag tror inte någon av oss vill förolämpa eller trycka ner någon utan vill skydda både nuvarande ryttare och eventuella framtida ägare/ryttare från fara. :)
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Sen går det knappast att jämföra stegra med skolorna ovan mark som är höjden av samling o något man lär in efter åratal av samlande övningar. Jag tror knappast detta är vad ts är ute efter.
PL
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Stämmer bra Angel!
Det skulle stå

Nej, en 12 åring har inte samma insikt i konsekvenser som en vuxen.

Ibland blir det fel! ;)
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Kl

Att stegra, är det inte att stå på bakbenen?

Min unghäst med en vikt på runt 800 kg står helt lugnt på nästan helt utsträckta bakben och välger bland äpplena på äppelträdet. Är rätt mäktigt att sitta vid fikabordet alldeles intill och beundra hur ända in i helsike stora de är hästarna.

Min första häst kunde stegra sig, dock blev jag aldrig riktigt klok på vad det var för kommando till det Men av lugnet att döma så ansåg han nog att jag givit honom det. Han hade styrkan, satte upp frambenen på en sten som jag klättrat upp på och hoppade upp med bakbenen som en annan hund.
Men jag kan inte se att det nånsin blev farligt på grund av det.

Den äldre av de jag har nu kan också hoppa runt på bakbenen. Med fulllastad timmerkälke efter sig. Det är farligt! Det var inte svårt att lära honom att stå på bakbenen, fast han tröttnade på det, och husse med. Har nu inte provat på länge. Det kommer nog en dag när jag vill prova att göra det mer inlärningsmesigt korrekt.

Men jag ser att här ska man inte fråga efter sånt, då blir man påhoppad.

Att vet hur kan också var ett sätt att lära sig att låta bli!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

*Knapplån*

Allt detta med att lära hästen spansk skritt, stegra och sparka bakut på kommando om man inte riktigt vet hur, varför och när det ska användas, kan faktiskt vara lite onödigt om man har tänkt sig att exempelvis bli tävlingsryttare.

Jag var ofta bomkalle på hoppträningar förr om åren. Och där var det ett par ekipage, som hoppade som gudar och ofta var med till laguttagningar och var lagets ankare.

MEN - så fick ryttarna för sig att uppmuntra hästens försök till "spansk skritt", "stegra" och "sparka bakut" på order, för att det såg häftigt ut. Det som då blev tokigt, var att hästarna började riva, genom att "okynnesanvända" det som de hade lärt sig att den fick beröm för av sin ryttare, vid olämpliga tillfällen.

De skötte sig oftast på träningarna, då ridinstruktören spände ögonen i ekipaget, men på tävlingsbanorna började hindren falla mer och mer, pga pet när hästen viftade med frambenen lite extra vid upphopp, eller sparkade bakut efter hindren, vid egentlig hjälp för galoppombyte och så vidare.

Från att ha varit lagankare, så gick ekipagen till att "sitta på reservbänken" och knappt det.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Hu har jag (som vanligt) inte orkat läsa igenom alla svar, men jag tycker Zindy91 gav ett bra svar.
Stegra är det sista eller nästan det sista man lär sin häst inom trick. Du ska börja med NH för någon erkänt duktig instruktör, Tobbe Larsson är en, det finns några till. Sedan börjar man träna trick från grunden, man brukar börja med buga, bergsget, spansk skritt osv. Under tiden bygger man upp ett samspel och ett förtroende mellan häst och människa.
Tricktränade hästar säljs väldigt sällan till någon hopp eller dressyrryttare, utan de kommer ofta till någon elev till den som tränat hästen, eller till någon som också tränar trick om de öht säljs.
Vår häst kan en del trick t.ex spansk skritt, bergsgeten, buga och hon kan ridas utan sadel och träns. Vi har aldrig haft några problem med att få henne att fungera som hopphäst också. Hon använder aldrig några trick utan kommando.
Så mitt svar till TS är: Ta kontakt med någon som är duktig på NH och trick och starta från början, trickträning och frihetsdressyr är jättekul, men det krävs kunnig tränare precis som i alla andra dicipliner.
Lycka till!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Förstår inte sambandet...
vad har en NH tränare med trickträning att göra?
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 819
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 500
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 135
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 583
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp