Bukefalos 28 år!

Hur lär jag hästen att stegra?

Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Väldigt mycket. Vi tränar våra hästar i NH och trick. Det går ju liksom hand i hand. Iaf om man ska träna som vi gör så ligger NH i grunden, för vi använder NH när vi tricktränar. För mej blir det liksom att frihetsdressyr är NH med trick.
Jag började som Zindy91 med NH, sedan började vi med trick, funderar på om jag skulle kunna lära oss trick utan NH, men jag tror det skulle bli svårt.
Iaf tycker jag att TS ska börja med NH för att sedan lära trick och lära tricken i rätt ordning, absolut inte börja med stegra. Verkar ju som det är den bästa vägen att gå eftersom vi som inte fått hästar som okynnestrickar är vi som lärt oss NH innan.
Min dotter lärde en av våra hästar ett trick innan vi började med NH och det är det enda tricket hon gör av sig själv ibland, typ för att tigga. Men det händer mer och mer sällan.
Det är iaf mitt råd till TS.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Det finns inte bara nackdelar med att lära hästen att stegra....

1. en häst som lär sej stegra på kommando gör det när du BER den göra det... vilket kan vara bra om man har en häst som stegrar i tid och otid....

2. en häst som stegrar på kommando får betydligt bättre balans i detta moment... än en häst som stegrar bara lite då och då... vilket medför att hästen blir bättre balanserad och risken för att den ska stegra över blir mindre.

Om ni tittar på den här filmen så ser ni en häst som inte brukar stegra sej... så den är ovan å då går det såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ&feature=player_embedded

Den har med andra ord ingen balans i momentet...

Medan om ni tittar på den här filmen... så ser ni en häst som har tränats att utföra stegringen... vilket medför att den INTE ställer sej för högt... den har full kroppskontroll vilket medför balans i momentet:
http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&feature=player_embedded
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Det finns inte bara nackdelar med att lära hästen att stegra....

1. en häst som lär sej stegra på kommando gör det när du BER den göra det... vilket kan vara bra om man har en häst som stegrar i tid och otid....
Den kan också börja stegra mycket mer som en olat

2. en häst som stegrar på kommando får betydligt bättre balans i detta moment... än en häst som stegrar bara lite då och då... vilket medför att hästen blir bättre balanserad och risken för att den ska stegra över blir mindre.
sanning med modifikation. Varför vill man ha enhäst som är stark i ett riskmoment? Dessutom har jag erfarenheter som säger att blir de starkare, reser de sig högre och en vacker dag tippar de över

Om ni tittar på den här filmen så ser ni en häst som inte brukar stegra sej... så den är ovan å då går det såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ&feature=player_embedded

Den har med andra ord ingen balans i momentet...

Medan om ni tittar på den här filmen... så ser ni en häst som har tränats att utföra stegringen... vilket medför att den INTE ställer sej för högt... den har full kroppskontroll vilket medför balans i momentet:
http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&feature=player_embedded

Du kan aldrig säga säker hur hugt hästen ställer sig.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Nej... men enligt vetenskapen... så VET man att en häst som tränar på att ställa sej på bakbenen, löper betydligt MINDRE risk att skada sej eller sin omgivning! Än vad en häst gör som inte ställer sej så ofta.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

alltså är det bästa att inte ha dem på bakkbenen över huvudtaget såvida du inte är cirkusartist:idea:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

1. en häst som lär sej stegra på kommando gör det när du BER den göra det... vilket kan vara bra om man har en häst som stegrar i tid och otid....


men det är ju väldigt stor skillnad på att försöka bli av med en olat mot att lära hästen "en cool grej"
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

kl* Ett litet trådkap

Fast egentligen tycker jag att man skall svara på frågan som ställs i en tråd. Är TS medveten om folks ogillande och åsikter kring stegring tror jag inte hon blev klokare av detta.

Tycker man det är idiotiskt måste det vara grymt jobbigt att lägga energi på att förklara varför man inte bör göra si och så och hur omogen människan är. Då kanske man inte skall skriva i tråden?

En annan sak om hon bara skrev att hon vill lära hästen stegra och höra folks åsikter.

En tanke från mig.

Till Ts
Ett tips: Gå till någon som KAN och prata med denne om dina planer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag skulle svara på precis samma sätt om någon frågade hur man begår självmord.
Det är korkat.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Just detta trick kan leda till mer elelr mindre självmord. En annan sak att lära hästen svänga höger på komando tex.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Min ponny har stegrat mycket genom åren och nu är bakkärran slut.. tråkigt tycker jag som önskar att jag en gång tänkt annorlunda än att det var "lite kul" när hon gjorde det....
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Just detta trick kan leda till mer elelr mindre självmord. En annan sak att lära hästen svänga höger på komando tex.

Jo absolut, håller med dig. Dock kan mycket inom hästintresset leda till tragiskt slut.

Men det jag menade, tror du/ni hon blir klokare av folks åsikter? Ja menar hon visste ju redan om alla negativa åsikter så jag antar att hon blundar för dom? Finns ju flera trådar om stegring och vise versa där man kan läsa om folks åsikter kring detta. Det var så jag tänkte.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Min ponny har stegrat mycket genom åren och nu är bakkärran slut.. tråkigt tycker jag som önskar att jag en gång tänkt annorlunda än att det var "lite kul" när hon gjorde det....

Det är knappast stegringen i sej som är orsaken till detta... då skulle man i såfall inte kunna använda en hingst till att betäcka fler en ett visst antal gånger...

Alla vildhästar hade i såfall släpat bakkärran efter sej... för dom har slagits, busat osv på bakbenen...
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ett språng sliter väldigt mycket på hingsten (och stoet).

Det är en av anledningarna till att man numera har så mycket semin. Då kan ett språng nyttjas till flera ston.

Vildhästar kommer sällan upp i samma aktningsvärda ålder som våra tamhästar. De kan avlida redan i 7 års ålder och tidigare och förslitningar hinner inte inverka på samma sätt.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag skulle svara på precis samma sätt om någon frågade hur man begår självmord.
Det är korkat.

Om någon vill begå självmord är det bättre att ge den en anledning till att leva än att tala om at han/hon är korkad.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

:rofl::rofl::rofl: sååå farligt är det inte att lära hästen trick, bara man gör på rätt sätt och om någon är intresserad är det ju bara roligt. Man behöver inte starta någon cirkus för det. Rida är långt ifrån det enda man kan göra med sina hästar.
Jag kommer så småningom att lära min häst stegra, men inte än.:)
TS: PM:a mej om du vill ha tips på bra tränare, jag vet en som är super.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Har du några bra tips på hur man lär en STOR,STARK,HET nordis på 10 att INTE stegra sig???????:confused:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ja, du kan oxå PM:a mej så ska jag ge dej tips på en som kan hjälpa dej.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 841
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 504
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 169
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 594
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp