Bukefalos 28 år!

Hur lär jag hästen att stegra?

Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

KL:
Jag har inte läst så många inlägg då det är som vanligt i såna här trådar, men om du ska lära hästen att stegra så lek med den men du måste vara beredd på att busfajtas med den på väldigt nära håll. Alla hästar jag haft har kunnat stegra men bara gjort det när jag ville det och aldrig på egen hand. Du måste bli ett med hästen och formligen koppla ihop din hjärna med hästens om det ska stegras och busas utan risk då det brukar bli vilda lekar.

Ridde - som hästarna brukar se som en jämlik tvåbent häst.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ridde... tjejen är typ... max 15 år... ingen bra ide att hon ska bli hästens jämlike. Hon är för liten, för sölig i sina reaktioner (no offence menad) och absolut inte redo att leka med en häst som jag vet att du leker med dom.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Må så vara men det blir svårt att förstå inlägg som skrivs med så mycket fel tycker jag i alla fall.

ps grammatik ds :D

Besslerwisser! ;):D

Jag har svårt att förstå inläggen jag med. Gav bara en synvinkel på det hela.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag skulle aldrig under några omständigheter lära min häst att stegra! Har ett sto nordistravare. I början när jag fick henne tyckte jag att de va skitballt att stegra och man kunde få fräna kort osv. Jag lärde henne aldrig att stegra vilket jag är mkt glad över!! I början av sommaren så tog hon till stegring när det inte passade henne. Och nu får jag kämpa för att hon ska ge sig. Jag håller på med horsemanship o försöker lära henne enligt dom metoderna. Med det är svårt som bara den! Och så sent som för 2 veckor sedan :O så var det en tjej inhyrd i mitt stall hon frågade mig hur man skulle göra och jag svarade att det berättar jag inte för det är skit farligt. Då har hon tränat den här hästen till att stegra bakom min rygg! Så när jag skulle rida till den så stegra han bara och även när jag hanterade honom från marken, och då så får 2 veckor sedan skulle hon visa sin mamma vad hästen lärt sig o jag såg även detta ifrån stallet (hon var på paddocken o visade) då slog hästen över! Nu kan jag säga att hon ångrar sig väldigt grovt.



Gissade att detta var ett *KL* och inte ett svar till mig, eftersom även jag är emot stegringsinlärning (gjord av någon som inte är professionell, dvs jobbar med det).

Hur som helst så spinner jag vidare på detta med vad andra lärt in på hästar, och vad jag fått "sopa upp" efter dom...


För många år sedan kom jag i kontakt med ett russto som skulle omskolas, hon var "besvärlig".
Jag kunde skritta henne (rätt stor trotts sin ras, och jag är lätt).
Detta sto märkte jag ganska snart att sommartjejerna som arbetade på gården roat sig med att lära att "ligga"... Detta fick jag även bekräftat av en av tjejerna som arbetade där året om.
Stoet lade sig helt sonika under sina ryttare, när något inte behagade henne... Helt plötsligt stod man bredbent på vägen med stoet liggandes grinigt på marken! :confused:

Vad gör man!?! Det var inte en lätt olat att arbeta med. :grin: Kanske inte så farlig för mig, jag hann ju "landa" med fötterna på backen. Men eftersom detta var en turridningsfirma och stoet skulle bära barn på ryggen så var det rätt farligt om någon av dessa skulle bli utsatta för det.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Vad gör man!?! Det var inte en lätt olat att arbeta med. Kanske inte så farlig för mig, jag hann ju "landa" med fötterna på backen. Men eftersom detta var en turridningsfirma och stoet skulle bära barn på ryggen så var det rätt farligt om någon av dessa skulle bli utsatta för det.

Precis, Ungefär som att lära sin hund att "hoppa"( i hälsningssyfte). För vuxna kanske det anses som kul, medans barn blir omkullputtade av att hunden kastar sig på dem. Om jag vore barn skulle jag uppleva det ytterst obehagligt, vilket jag säkert gjorde när jag var liten.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

SNÄLLA, lär inte hästen stegra!!!
jag har lärt min häst det, och fått ta konsekvenserna. ALDRIG i hela mitt liv ska jag lära en häst stegra igen, man kanske tycker det är skitkul när hästen står på 2ben, men jag lovar,
när man tillslut ligger nära att bryta både huvud och ben är det inte så kul längre..
tyvär har jag fått problemet med min häst, vi ska jobba allt vi kan för att försöka få bort det.

OCH JA, det kanske ser tufft ut när man sitter på en stegrande häst, man anses som tuff, cool, har bra balans, osv. men, så är det inte.
varför inte satsa på harmoni och ha kul istället för att GÖRA ett problem, bara för att det är tufft, och kanske blir fint på bilder? trust me, det är INTE värt det!!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag har lärt min shettis att stegra. Eller ja, han hade det i sig så jag satte bara ett kommando på det med en klicker. Och nej, han använder det aldrig emot mig eller gör det någon annan gång än när jag ber honom om det. Skulle jag sälja honom en dag så tänker jag givetvid inte skriva i annonsen att han kan buga, spansk skritt, side pass front, puss, stegra, och backa för då kan någon liten tjej ringa och vilja ha honom just för det. Skulle berätta det när dom sagt att dom verkligen vill ha honom, just för att dom ska veta varför han kanske gör som han gör osv.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Anniiika: battre ar det nog OM du skriver i annonsen.. sa folk som ar intresserade av honom vet pa en gang - pa sa vis ar nog chansen Betydligt storre att hasten komemr till nagon med intresse och kunnande.. och inte till nagon liten nyborjarryttare med en mamma som red nar hon var femton...

*KL*

Nu kan jag inte halla kaften..... langre.

Jag ahr sett bade och, bade dar hasten lart sig stegring och darefter tagit till det som protest - och en gammal cirkushast dar vi som jobbade i stallet var uppmanade att lata honom ga igenom sina tricks i alla fall varannan dag.. for att han behovde det, han madde helt enkelt battre om han fick vara Duktig. Den hasten var tranad med targetstick i alla sina trick och var underbar att ha med att gora (hingst) den andra hasten jag tanker pa hade blivit lard att stegra under ryttare (eller ja, faktiskt 2 hastar jag har i tanken har nu nar jag tanker efter) stoet tog till det i tid och otid som en protest, valacken gjorde det nar det blev kommunikationsmissar mellan honom och ryttaren. De tva sista tranades INTE med target.

Inom positive reinforcement training talar man om nagot som kallas stimulicontrol, vilket handlar om att lagga ett beteende under kontroll dvs. kommando, ar det ett beteende man vill ha bort, sa ser man till att fa rejal kontroll pa det - Bara belona nar det ar bett om och till slut slutar man anvanda kommandot. MEN det galler att man vet vad man gor! Timing ar det viktigaste.

Kommer troligen trana min Baby med target, mest pa kul - men kommer INTE lara henne stegra, det finns sa mycket annat roligt man kan gora.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Klart det går att lära in hästar att stegra på rätt sätt.
Men... man bör tänka på att av de som läser dessa trådar så består 90% av de som vill prova det av okunniga småtjejer/killar som absolut inte borde göra det eftersom de saknar hästerfarenheten och kunskapen att läsa av en häst på rätt sätt, men det förstår de inte. 9% består av ungdommar/vuxna som inte heller de har kunskap att prova det eftersom de saknar kunskapen att läsa av en häst rätt och inte heller dessa förstår det, och den sista procenten består av de som både vill och är lämpliga att göra det. Och denna sista procent kan få den uppgiften på så mycket bättre sätt genom tex tränare som är utbildade inom detta.

Jag anser även att den som måste fråga, bör inte få veta för då är man inte redo. Och jag tror inte jag är ensam om en sådan tanke.
Förvisso får den där 1% lida för det, men de har å andra sidan sin tränare till hjälp.
Därför är svaret på en sådan här tråd ett generellt nej du är inte lämpad för det utan någon som helst uppmuntran till att det är möjligt.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

tyckte inte jag formulerade mig sardeles uppmuntrande... :) Men tja, det ar svart att fa fram vad man menar ibland.

Jag hoppas TS inte forsoker sig pa det, men mitt inlagg var itne sa mkt riktat mot henne som mot en del andra i den har traden.. tror inte heller TS far ut nagot av mitt inlagg egentligen :)
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Är du vuxen själv? Din grammatik och din stavning är ganska underlig. Om du vill lära din häst att stegra så är det inget som hindrar dig men ett tips i all välmening, skriv och stava lite bättre då blir det lättare att förstå dig

Hon är troligen barn, men skulle hon vara vuxen, är det grymt elakt att skriva sådär som du gör. Finns många personer med dyslexi. :cool:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ja men de här var ju trevligt alla:D Visst vare?? mkt posetivt här.... Har lärt min häst att stegra nu, åååå gud vad hon stegrar helt galen är hon :O!!! och nej jag är inte max 15... utan mycket mycket gammal
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ja för sådant kommer ju direkt (nej det gör det inte alltid).

Hur gammal är "mycket mycket gammal"? Över 20 år? Över 30 år? Över 40 år? Över 50 år?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Vadå direkt? de har ja inte sakt! Nä jag behöver inte mera svar ;) över 70. Hare bra alla :heart
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Kan lätt bli mycket trevligt när man försöker stoppa någon att göra något dumt...

Med tanke på din attityd och dina mogna svar har man svårt att tro att du är över 15. Förlåt, men så är det faktiskt.

Skit samma, lycka till med din häst vilket fall som helst.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Behöver det inte nödvändigtsvis vara. En duktig ryttare, men rätt häst som tävlar/tränar fälttävlan kan knappast leva farligare än en människa som inte har full kontroll på sin häst vid "trick".

Man kan ju vända på det här och säga att en duktig ryttare, med rätt häst som lär in stegring på kommando knappast kan leva farligare än en människa som inte har full kontroll på sin häst vid fälttävlan.

Jag uppmanar inte folk att lära sina hästar stegra, men om man lyckas lära in det på ett kommando är det ju meningen att de ska göra detta på just och endast på Kommando. Samma sak som att den ska fatta galopp när du ger galoppkommando, det är inte meningen att den ska börja galoppera i tid och otid för att man tränat galoppskänkel? Då har man inte lyckats med att lära hästen vad man vill, hur och när den ska göra saker.

Om hästen förstår att stegringen är "bara" en annan rörelse den blir bett om att göra, ska den inte börja använda detta vid protest. (Det är inte bra att lära hästen att stegra genom att pressa den, DÅ kan den börja ta till stegring för att komma undan när den får press på sig och inte förstår vad den ska göra. Liksom stegring var lösningen och rätt beteende sist den blev pressad så den provar det igen.)

Nu var inte det här inlägget endast tillägnat Roucle, men jag ville kommentera att man inte bara kan jämföra med stegrande okontrollerbar häst. Det finns även hästar som gör en lugn liten stegring på kommando fullt kontrollerbar.

Och btw, ts har du kommit på andra tankar eller har du tagit reda på tips om stegringsträning på annat håll eftersom du inte verkar vara kvar inne i diskussionen?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Vadå direkt? de har ja inte sakt! Nä jag behöver inte mera svar ;) över 70. Hare bra alla :heart


Det är fult att ljuga!
En normal 70 åring skriver inte som du gör, även om de hade dyslexi.
Det är Hur du formulerar meningarna, inte felstavningen, som gör att jag säger att du inte är äldre än tonåren, vilket bekräftas av Bewildered som skriver att du är 18 år.


Och på ditt försök till att säga "haha ni hade fel min häst har inte börjat stegra i protest" så kontrar jag återigen, det kan ta ett tag. Men någon gång kommer det att komma och frågan är om du är nog duktig att konfrontera ett sådant test.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 871
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 569
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 218
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 660
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp