Bukefalos 28 år!

Hur lär jag hästen att stegra?

Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

TS har svarat så sent som för några poster sedan, har du inte läst?

Och det är fortfarande inte lämpligt att uppmuntra stegring i en tråd på buke eftersom 99% av de som vill lära sina hästar att stegra inte är lämpliga att göra det.
Men, också framför allt för att det inte finns någon nytta i att lära sin häst att stegra.
Det finns inget Bruk för det, det stärker inte hästen, du kommer inte över hinder, den enda "anledningen" är att det ser häftigt ut" och det är inte en anledning, det är en korkad idé!
Enda orsaken till att ha en häst som kan stegra på kommando är att det skall användas i show syfte och då skall man vara proffisionell, dvs arbeta med showhästar minst 8 timmar om dagen, minst 5 dagar i veckan. Ett normalt jobb alltså!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Man kan ju vända på det här och säga att en duktig ryttare, med rätt häst som lär in stegring på kommando knappast kan leva farligare än en människa som inte har full kontroll på sin häst vid fälttävlan.Jag uppmanar inte folk att lära sina hästar stegra, men om man lyckas lära in det på ett kommando är det ju meningen att de ska göra detta på just och endast på Kommando. Samma sak som att den ska fatta galopp när du ger galoppkommando, det är inte meningen att den ska börja galoppera i tid och otid för att man tränat galoppskänkel? Då har man inte lyckats med att lära hästen vad man vill, hur och när den ska göra saker.

Om hästen förstår att stegringen är "bara" en annan rörelse den blir bett om att göra, ska den inte börja använda detta vid protest. (Det är inte bra att lära hästen att stegra genom att pressa den, DÅ kan den börja ta till stegring för att komma undan när den får press på sig och inte förstår vad den ska göra. Liksom stegring var lösningen och rätt beteende sist den blev pressad så den provar det igen.)

Nu var inte det här inlägget endast tillägnat Roucle, men jag ville kommentera att man inte bara kan jämföra med stegrande okontrollerbar häst. Det finns även hästar som gör en lugn liten stegring på kommando fullt kontrollerbar.

Och btw, ts har du kommit på andra tankar eller har du tagit reda på tips om stegringsträning på annat håll eftersom du inte verkar vara kvar inne i diskussionen?

Ja det är klart att man kan vända det så också. Allt vi gör med våra hästar kan( och är) egenligen vara/bli farligt, med tanke på att de är levande individer och att vi aldrig kan förutsäga hur de tänker/kommer agera.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

jag svarade på föregående sida, insåg sedan att på sista sidan hade hon svarat.. ;)

Jag uppmuntrar inte att folk ska lära sina hästar stegra, men vi behöver inte såga alla som faktiskt "bara" lärt sin häst stegra som ett litet trick och utan konsekvenser. Tycker inte att de måste börja jobba heltid med stegrande hästar och hästshower för att förtjäna att utöva detta trick på sin häst. ( ;) )

Man måste tänka på att allt inte är svart eller vitt, ALLA har inte förstört sin häst genom detta. Men många har nog ångrat denna inlärning då det gått fel.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Och risken att det går fel är så stor att den inte är värd att ta.
Så därav anser jag att det är lika bra att såga än att uppmuntra.
Speciellt som det är otroligt många fler än den man svarar, som läser det inlägget. Och även Om den man svarar kanske är lämplig (vilket man inte kan avgöra via internet) så är inte alla lika lämpade bara för att de läser inlägget.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Säg det till den extremt otränade ponnyn som står i vårat stall. Det är säkert jobbigt att stegra men han vet att ställer han sig blir matte rädd och går in. Det gör att han ställer sig så fort man börjar kräva det minsta lilla av honom. Matte går av jag blev förbannad och klådde upp honom. Skitkul (not) det känns att behöva spöa upp ponnyn men där har gärnsen gått för länge sedan.
Den ponnyn står på bakbenen bara man gör en halvhalt :crazy:
Hästar ska stå på alla 4 att lära in sådant här beteende och som du gör tala om hur man gör på nätet är oförsvarbart :mad:.

Hur försvarbart anser du att det är att, för att använda dina ord, spöa upp en häst då? Han kanske har ont? Han kanske blir felriden och vill säga ifrån?
Och även om han nu blir väldigt skickligt riden och är helt frisk så skulle jag gärna vilja höra argumenten för att det är okej att slå honom?

Även om han är olydig så är väl våld den absolut sämsta lösningen genom alla tider. Varför är det numer olagligt att aga sina barn i uppfostringssyfte tror du?
För att fostra ngn, djur eller människa behöver man utveckla en förståelse och att man får positiva erfarenheter av att göra rätt. Genom att använda våld kan man rent fysiskt få "rätt effekt" men kommer aldrig någonsin få hästen att vilja lyda eller göra si och så. Om du är rädd för att om man lär hästen att stegra så kan det bli att han använder det emot dig i fel situationer, om man använder våld mot hästar BÖR du vara rädd att han ger igen när du inte är beredd, om enda anledningen att avstå ska vara att rädda ditt eget skinn!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Om man nu ska lära sin häst att stegra så ska man vara medveten om att hästen är väldigt ambitiös och vill ofta göra oss till lags. på samma sätt som att när man hoppar inte ska hoppa för högt bara för att hästen kan - är den inte väl förberedd för de stora hindrerna så kommer den slita ut sig, dra på sig skador och i längden även bli psykiskt knäck om man hoppar för högt för tidigt.

Med samma filosofi ska man tänka på att stegring - eller ja levad som det heter om man gör det rätt och på ett hälsosamt sätt för hästen - är den högsta formen av samling. Innan levaden kommer piaffen som förr användes till att stärka hästen så att den kunde utföra en levad och senare capriolen. Om du vill lära din häst levad så förbered den. För hästens hälsas skull se till så att den har så pass starka haser att den kan bära sig. Att den har balansen att inte slå runt. träna dressyr tills hästen bär sig glatt och villigt i en piaff- sen kan du börja tänka på levader. Om du inte förbereder hästen genom att stärka den genom samling så riskerar du att skada den. Om den inte redan är byggd och stark nog för piaff så måste du vänta flera år på att succesivt bygga upp din häst.
För hästens framtids skull så träna den bara till levad om du vet att du kommer ge den ett hem för resten av dens liv. Om du vet vad du gör så är det en sak. men om du någon gång lämnar över hästen till någon annan kan den missförstå och skada andra. Andra kan missförstå den och bestraffa den när den försöker "göra rätt"

Det är så otroligt många osm har bidragit med historier om hästar som lärt sig stegra och vad det kan leda till. Även om du har bestämt dig för vad du vill så läs dem och ta till dig dem. Även om du vet riskerna så skadar det inte att påminna sig om dem en gång till. Och framförallt. Sätt din häst i första rummet! om du vet vad du ger dig in på så vet du ju redan att det inte är värt att lära den något trick för show om det finns en minsta liten risk att den själv kan råka illa ut för det; nu eller senare.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Hon är troligen barn, men skulle hon vara vuxen, är det grymt elakt att skriva sådär som du gör. Finns många personer med dyslexi. :cool:

Jag skrev men ett tips i all välmening, skriv och stava lite bättre då blir det lättare att förstå dig

Med all välmening menas alltså att det är ett gott råd, för att göra det lättare för TS. Det är alltså inte elakt, det är ett tips, för det blir lättare att göra sig förstådd om man använder korrekt skriftspråk.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag tycker absolut inte det är något fel att lära hästen stegra.. Bara roligt faktiskt. Haft användning av de när jag varit på shower då man kunnat imponera lite mer.. Även på prisutdelningar är de häftigt innan segervarvet..

Men det du ska veta är att du måste va TYDLIG när hästen får och inte får.. Jag hade tre olika saker ja gjorde samtidgit när hon skulle stegra.. 1# Röst 2# Vifta med spöt rakt ut 3#Skänkel.. För det händer aldrig att du gör dessa saker samtidigt annars...

Jag har aldrig varit med om att en häst jag lärt stegra gjort de på nåt sätt för att protestera. ALDRIG.. Men det handlar om ledarskap... Du måste ha en bra kommunikation med din häst. Och h*n ska veta att han inte trampar på dig så att säga.

Hästen på bilden här nere lärde jag från ryggen.. Då ställde jag henne mot en vägg.. Och bad henne utföra spansk skritt fast väldigt samlat.. Alltså mycket på bakbenen. Och MASSA me beröm sen bad jag henne NÄSTAN backa och samtidigt skänkla till. Då kom automatiskt frambenen från marken och MASSSSSSAAAAA me beröm.. Sen gjorde jag de några gånger varje dag. MED röst spö och skänkel..(Hon kunde redan spansk skritt sen innan)

Lyssna inte på alla som snackar skit... Dom vet nog inte alls vad dom snackar om.. Men som jag sa. Du ska va TYDLIG när han får o inte får.. liksom inte mitt under ett dressyrpass tex.. Utan kanske i slutet eller i början av en ridtur. Då du ställer dig in på att bara träna detta. Och skulle h*n få för sig att göra de när du inte vill.. Bli RIKTIGT arg höj rösten rejält och smäll till h*n... Då h*n aldrig ska våga göra de utan ditt kommando..

Go for it...;)

frontpage.html
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag undrar vem det är som snackar skit egentligen?
Uppmuntra till att tränga hästen till att börja stegra, och sen uppmuntra till att smälla till hästen så hästen inte vågar göra nånting?
Jo, dom bästa relationerna bygger ju på rädsla. Kyss mig..!

De som har svarat i denna tråd vet vad dom sysslar med, vilket jag skulle påstå att du inte gör som uppmuntrar till så idiotiska grejer!
Lära in stegring för att det är häftigt att göra på show och innan ärevarv? Jag hoppas verkligen att folk med lite vett inte vill ha dig på sina shower.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

och sen uppmuntra till att smälla till hästen så hästen inte vågar göra nånting?
Jo, dom bästa relationerna bygger ju på rädsla.

Du verkar inte riktigt fattat galoppen.. Men att en häst stegrar i protest än på kommando är två helt skillda saker.. Jag smäller då fan till vilken häst som helst om han ställer sig på bakbenen kan jag lova dig.. Okontrollerade stegringar kan bli mk farligt.

Du verkar ju tro jag misshandlar mina hästar (tränga osv) Nä du jag har ett mycket bra förhållande med mina hästar. Allt handlar om vilja och respekt.. Kan rida dom utan varken träns sadel eller grimma.. Endast röst och sits.. Kan då få den att göra allt jag vill. Tror inte hästen hade gjort allt detta för mig om hon inte trivdes..
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

VARFÖR finns det bara surkärringar här på buke som trycker ner folk som vill ha hjälp??? Vad man en lägger in för tråd så kommer kärringarna och attackerar med huggtänderna istället för att hjälpa...

Har ni inget annat liv eller?? SKÄMS PÅ ER!!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag förstår utmärkt.

Tack, jag vet att okontrollerade stegringar kan vara mycket farliga.
Därför förstår jag inte poängen med att lära ut till andra hur de ska få sina hästar att stegra. Att det har gått bra för Dig är en sak, du kanske har den relationen och det samspelet med dina hästar, även om jag inte tycker att dina metoder är att föredra. Men någon som läser det här kanske inte har den kunskap som krävs och då kan det gå riktigt illa.

Och ja, att tränga hästen till en övning tycker jag verkligen inte är rätt väg att gå. Nej, jag vet inte hur jag ska lära in stegring för det är ingenting som jag ens tänkt tanken på att min häst skulle behöva kunna.
Att man skulle ha användning för stegring det händer inte i min värld. När skulle man ha minsta nytta av det? Show är inte en anledning om man inte exempelvis jobbar med det.

Folk som svarat i den här tråden har mycket erfarenheter och många har ett stort säkerhetstänk och tänker ett steg före.
Även om jag visste ett sätt att lära in stegring skulle jag aldrig tala om det, för OM det går illa vill inte jag ha någon annans olycka på mitt samvete.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Tala om för mig varför man skulle vilja lära ut till någon hur denne får sin häst att stegra?
Ska man nödvändigt hålla på med detta får man ta det helt på sitt ansvar, inklusive konsekvenserna.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Sen har det faktiskt varit bra i situationer för att få hästen att bära upp sig mer och gå mer på bakdelen, hon har blivit mindre framtung. eftersom hon vet att framdelen ska upp mer när man ger en halvsignal

Stegring har ingenting med samling att göra som krävs för att få hästen bärande på bakdelen.
Den samlade versionen utav stregring är levad, det krävs mycket styrka i bakdelen och samling, vilket man uppnår efter många år av rätt träning.
Det är få hästar med den bärigheten som krävs i en levad, så varför pressa hästen med en stegring? På en otränad häst (som din tydligen är med tanke på att h*n hamnar på framdelen) så är stegringar mer skadligt än vad det gör nytta.

Stegrande hästar är inget att leka med, håller med om vad som sagts innan, stegring är något som stunthästar ska kunna, människorna som tränar hästarna inför filminspelningar är i regel så pass erfarna att dom kan hantera utbildningen utav kommandot för stegring.

Det finns massa roliga saker man kan göra med sin häst, galoppera, hoppa, bada osv, varför inte bara nöja sig med det? Vad är det som gör att så många vill lära sina hästar att stegra, vad får dom ut av det?

Om någon har en vettig förklaring till varför man ska lära sin häst att stegra så kanske jag kan rucka lite på mina åsikter, men fram tills dess så står jag fast vid vad jag tycker, stegra är inget man ska göra med sina hästar.

Kask
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag tror man, precis som mycket annat, ska utnyttja hästens egna initiativ för att lära in något. Då blir det aldrig framprovicerat.

Stegrar aldrig din häst på i hagen så tycker jag inte att du ska stå och vifta framför ansiktet på den eller något liknande för att få den att slänga upp huvudet och överkroppen - det är då, som någon sa tidigare, som du förmodligen behöver en instruktör.
Är den däremot lätt i framdelen i vanliga fall så kan du ju uppmuntra detta i samband med att du ger den ett kommando. Först kommer den förmodligen tro att den får godis bara för att den stegrar men när den bara får det då och då så kommer den leta efter anledningar i ditt kroppspråk och snart kommer den att förstå att när du rör dig si o så så får den belöning för att stegra men inte om den gör det av eget initiativ. Sen när det sitter kan du ju utveckla stegringen, tex bara belöna de tillfällen den stegrar utan att slå med frambenen (vilket kräver högre samlingsgrad för att hästen ska kunna hålla balansen och vipps - så har du en levard!)

Ett exempel på detta:
Jag red på ett AR stall några lektioner förra året. Ägaren hade en hingst som sparkade bak. Detta drog han till sin fördel genom att ge den ett kommando för att sparka. Hingsten är fortfarande ganska vild men den sparkar inte om den inte blir beordrad att göra det.

Jag har ingen aning om var trådskaparen står i utvecklig. Det ända jag måste råda dig om är att hela tiden läsa av hästen, känna på situationen och se till att du har kontroll över den. Ni kan leka hur vilt som helst så länge det är du som bestämmer vad ni gör och att hästen alltid håller det avstånd från dig som du önskar. Uppmärksamhet är a och o!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

kl

Har alltid varit emot att lära hästen att stegra sig, känns bara farligt.

Igår fick jag nåt infall, ska se om hon kan stegra sig! :confused:
Sagt o gjort, i princip lättade hon på fram på första försöket. Hon la bakbenen under sig och lättade lite fram i.
2 ggr reste hon sig högre.

Jag kan tänka mig att lära henne att sätta bakbenen under sig och lätta lite fram i, men inte längre än så, och inte från ryggen heller.

Har funderat mycket på detta sen igår, hur jag skall fortsätta, jag tror att om jag vill lära henne mer, att jag alltid kommer att göra det på samma ställe, med samma hjälpmedel. Och att det bara är på mina villkor, skulle hon bjuda på det vid några andra tillfälligheter skulle jag inte heller ge henne nån uppmärksamhet.

Men ja, kommer nog att fundera över det här flera gånger.

Jag skulle aldrig göra detta med någon annan av mina hästar, skulle inte ens finnas en tanke. Men denna tjej är lite annorlunda på nåt vis.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Kärringar?

Måste man vara kärringar bara för att man har en åsikt? Stämningen lär ju inte bli bättre om folk kommer med påhopp på oss som faktiskt försöker föra fram våra åsikter, och i det här fallet hindra någon från att begå ett misstag.OCH många får faktiskt hjälp, även fast de inte får svaret de räknat med. Kanske du passar bättre på bilddagboken eller dylikt, där alla är söta som socker?
Fy skäms på dig själv vill jag säga.

Sorry för OT, men sånt här gör mig riktigt sur.

// fd tulpansultan
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

VARFÖR finns det bara surkärringar här på buke som trycker ner folk som vill ha hjälp??? Vad man en lägger in för tråd så kommer kärringarna och attackerar med huggtänderna istället för att hjälpa...

Har ni inget annat liv eller?? SKÄMS PÅ ER!!



Nej, jag har inget liv. Det är därför jag sitter på buke och svarar på trådar. Och eftersom jag inte har ett liv så väljer jag att skriva elaka kommentarer för att förstöra för andra. :crazy:

För det är ju absolut inte så att inlärd stegring är ett väldigt stort problem hos många ryttare.
Eller att det är riktigt farligt och ryttaren riskerar att slå över med hästen.


Nej att be om råd för att lära in en olat hos en häst tycker jag Inte är vettigt.
Sen att ljuga och påstå att man är "mycket mycket gammal" och säger att man är 70+ (som om en 70 åring skulle vilja stegra med sin häst :rofl:) när man egentligen är 18 år... :crazy: Det säger mig en hel del om den personen.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 868
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 565
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 218
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 659
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp