Hur långt har ni till jobb o stall?

Jag har ungefär 25 minuter med bil till jobbet, från det att jag går ut hemma tills dess att jag kliver in genom dörrarna på jobbet. Tar lite längre tid på mornarna om jag börjar åtta (mer trafik) och lite fortare hem på kvällarna (då är det ingen annan ute och kör, så kan köra fortare).

När jag började på jobbet hade jag hästen installad 20 minuter bort med bil enkel resa. Kunde inte samköra stallet med en resa till jobbet eftersom där inte gick att duscha/byta om och kan inte komma till jobbet och lukta häst, hem gick väl i så fall bättre men var både trött, hungrig och sur när man väl kom dit. Plus att det var kollektivstall, så allt skulle skötas på tider som absolut inte passade mitt jobbschema, det fanns risk att man behövde stå och vänta i nästan en timme på att få tillgång till skottkärran, och till stallet ska man ju även när man är ledig.

Har sen två månader tillbaka flyttat hem hästarna till min hemort. Nu har jag 20 minuter till fots, tio på cykel och två i bil till stallet. Bara jag där, så jag behöver inte ta hänsyn till andras tider och behöver inte slåss om redskapen. Eller riskera att det kommer någon som bara ska gnälla eller prata skit eller sinka min tid om jag har bråttom, för nog f-n kom folk och skulle gnälla om något när man var som absolut allra mest stressad innan.

Jag tar mycket hellre längre körsträcka till jobbet mot att ha nära till stallet. För det mesta kör man ju inte till jobbet sju dagar i veckan, flera gånger/dag. Men det kan man ju mycket väl behöva göra till stallet.
 
2 minuter till stallet (hmm, jag kör bil, tar knappt tio minuter att gå :o). 20 minuter till jobbet. Funkar kanoners!
 
Stallet hemma. 40 min bilväg till jobbet.
Det ultimata vore att halvera resvägen/tiden till jobbet, men tyvärr är det inte genomförbart i dagsläget. Dessutom trivs jag bra på mitt jobb och vi (maken och jag) på vår gård.
 
Jag har stallet hemma och jobbar på tio olika platser, det tar mellan 40 minuter och 2 timmar enkel resa.

Jag jobbar olika tider på dygnet, blandat hej vilt under veckan så jag kan ofta rida när det är ljust ute.
 
Fram tills alldeles nyligen hade jag hemmet --> jobbet 50 minuter, hemmet --> stallet 40 minuter. Stallet låg på vägen mellan jobbet och hemmet. Nu har jag dock bytt jobb och stall så nu är det hemmet --> jobbet 10 minuter på cykel och hemmet --> stallet 15 minuter. Så skönt att göra annat än att köra massa bil på fritiden!
 
Hur långt tid tar det för er att åka till jobbet? och stallet?
Hur funkar det?

Det tar 25 min för mig till jobbet(bil), stallet tar det 2 min att gå till.

Tidigare hade jag 90 respektive 20 min (tåg och bil) det var vidrigt. :( Träffade oftast bara hästarna ett par gånger i veckan.
 
Jag har flera jobb. Det egna företaget: hemma = 0 min. Helgjobbet = ca 2h. Jobbet (kan variera eftersom jag inte är "fast" på ett ställe i jobbet, men den första halvan av det här året stämmer det iaf) : oftast ca 1h. Jag åker bil. Till helgjobbet är det alldeles för långt för att det ska funka att åka varje dag, men jag jobbar inte där varje helg och bor där de helgerna. Även till "vanliga" jobbet kan det ibland kännas långt, men nu när väglaget är "sommar" igen känns resan mycket mindre. Tar oftast hand om hästen innan jobbet, till sommaren kan det funka att rida på kvällen (pga arbetstiden blir det sent om jag ska rida efter jobbet).

Till stallet har jag ca 8-10km. Ca 10min med bil. Restiden med bil känns kort, däremot var det inte sådär askul när min bil rasade förra sommaren (det går inte att åka buss. Eller det går, ett par gånger om dagen, men tar flera timmar...).
 
Jobb, går dit och det tar cirka 10 minuter.
Stallet tar jag bil till och det tar 10-15 minuter beroende på vägval och trafik.
Cykla kan jag göra ibland på sommar och det tar cirka 30 minuter.

Skönt att inte behöva ta bilen till jobbet och att stallet inte ligger alltför långt bort.
 
Jag har till jobbet (från dörr till dörr, bil -> tåg -> promenad) ca 1 timme. Jag har 4 minuter till stallet med bil, 10-15 min på cykel. Mitt yrke finns nästan bara i storstäderna och jag bor mitt emellan två stycken. Trivs bra där jag bor och älskar mitt jobb så restiden stör inte särskilt mycket.
 
Jag arbetar på två olika orter och till den ena orten tar det 1,5 timme med buss och tåg (+ 15 minuters promenad och väntetid) enkel resa, annars 10 minuter med bil enkel resa.

Till stallet tar det ~15 minuter med bil.
 
Jag har 14 minuter med bil till jobbet och 12 minuter med bil till stallet. Efter sju minuters resa åker jag till höger för att åka till stallet och till vänster för att åka till jobbet :p
 
Tar en halvtimme till universitetet med buss, och till stallet cyklar jag på 5 minuter eller går på 10... Ibland kör jag om det är riktigt kallt och halt (halka med cykeln är inte kul). Bra mycket bättre än innan då jag fick köra 30 minuter för att komma till stallet.
 
15 min bil eller cykel från bostaden till jobbet (går lika snabbt) . 20 min från jobbet till stallet, och 10 min från bostaden till stallet med bil.

Tidigare i många år haft 45 + min tur och retur till jobbet med bil även om stallet legat 10 min från bostaden .

Det tar otroligt mycket extra tid på dygnet och i tidsschemat att pendla långt tycker jag . Det tär mycket på ens energi också när mycket ska hinnas med och mycket tid går åt till att pendla i bilen .
 
Till jobbet ca 4 mil, vilket tar ca 60 min "från dörr till dörr". Börjar på nytt jobb snart och då har jag bara 1,5 mil till jobbet, ca 15 min åktid :up:
Till stallet har jag typ 200 m :love:
Blir perfekt sen när jag byter jobb! :bump:
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
864
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall? Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte? Vad ingår i...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Kilauea
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 000
Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 787
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp