Bukefalos 28 år!

Hur lite träning räcker egentligen?

Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Jag tycker att denna diskussion är mycket intressant och givande. Någon skriver att det som nybörjare inom sporten är svårt att veta hur man skall träna, vilka råd skall man ta till sig etc.. Jag är själv ny inom sporten, som tävlande ryttare. Däremot har jag groomat och tränat i många år.

Var gång som en diskussion som denna kommer upp blir det motsättningar mellan diskussionsdeltagarna. Jag tycker mig ofta kunna se att argumenten är de samma: "Det är levande djur", "Hästar har också känslor", "Hästarna förstörs" etc, etc. Precis som ett flertal redan tagit upp så är ju oftast (!) de som tävlar på en högre nivå medvetna om att det val de gjort med att rida för placering medför vissa risker. Ett högre tempo bär automatiskt med sig en högre skaderisk än det gör att rida exv. 140 km i 10-tempo. Det säger ju sig självt, tycker jag. (Dock inte sagt att dessa hästar är mer skadade och pensioneras pga av det.) Vad jag ibland undrar över är om en del som rider kortare sträckor i högt tempo är medvetna om att även det innebär en skaderisk. För mig säger det faktum att många erfarna distansryttare tar ut sina unghästar på en CR för att sedan gå direkt upp på 80 km en hel del om den ofta hetsiga 50 km-klassen.

Något jag tycker är viktigt att ha i åtanke är att de som rider 160 km är rutinerade ryttare. För mig är Jessica, Ingrid mfl. personer som bär med sig en stor kunskap om hur man tränar upp hästar för framgångsrikt tävlande på långa distanser. De har säkert, precis som många av oss andra har gjort och kommer att göra, gjort misstag och gått på nitar som de sedan har lärt sig av. Som gröngöling försöker jag att lyssna och ta in för att själv slippa göra åtminstone några färre misstag. Självklart skall vi alla ifrågasätta olika träningsmetoder men jag tycker att vi gör fel om vi helt förkastar detta med att rida snabbare under en kortare period. Varför skulle vi inte kunna lära oss något av det?

Jag har ingen som helst aning om hur ni andra ryttare tränar er själva rent fysiskt. Själv är jag ganska flitig med min egen träning, löptränar 4-5 gånger i veckan samt att jag cyklar till stallet 4 dagar i veckan, totalt 8 mil/vecka. Vad jag vill säga med detta är att av att träna sig själv lär man sig otroligt mycket om träning och genom att applicera detta på hästen känner jag att vi går framåt i vår träning.

Bra inlägg i debatten och jag håller fullständigt med dig i att egen löpträning ger en djupare förståelse för hästens träning. Det ger en även förståelse för hur skönt det är att mala på i sitt eget tempo att det faktiskt är en njutning att springa länge.

Det ger en också förståelse för vad det är som händer med en när man går ut för fort. Och det är ju oftast i tävling som man själv gör så eller om man försöker pressa ner sin löptid. Då kan man helt enkelt behöva stanna om man gjort slut på för mycket glykogen. Egen träning tror jag även är det bästa gåvan man kan ge sin häst. Har man själv all ork i världen är man den bästa partnern i en distanstävling. Fast jag är inte i närheten av att vara lika duktig som dig. Hatten av för dig.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Jag har inget emot att de som satsar på VM tänjer på gränser och experimenterar för att hitta skärpan som gör att de vinner. Men jag tycker inte att de träningsmetoderna ska bli allmänna rekommendationer.
Men det är det väl ingen här som har påstått att de skulle bli?

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Fick lite kritik för att jag påstått att man måste rida två 160km på 14km/h för att kvala till framtida mästerskap, vilket stämmer när det gäller Malaysia nästa år. För övrigt vet vi inte hur det kommer att bli ,mer än att FEI avser att höja kraven. Tidigare har det räckt med en 160km på 12km/h. Till EM iår ändrades förutsättningarna, då man i proppen gick ut med en min hastighet på 14km/h. Jag personligen har mycket svårt att tro att man kommer att sänka den gränsen igen. Att fortsätta leva i tron att det räcker med en kvalritt på 160km är inte heller relevant som jag ser det. Ska vi ha kvalade ekipage till 2009-2010 måste det börjas nästa år, annars står vi där med lång näsa utan tillräckligt med kvalade ryttare/hästar.
Vad gäller diskussionen här, så är jag inte inne på att skippa LSD träningen, däremot är frågan hur mycke LSD är nödvändigt, är det verkligen bra för en 4-5åring att trava 4-6 mil i 10-tempo i veckan? Isåfall är det ju att jämnföra med att rida en 5 mil varannnan vecka på tävling. Det är sådant här jag funderar över, vilken /vilka gångarter sliter mest på hästarna, vill nog påstå att trav sliter mer än galopp o skritt. Kan det vara bättre att skritta långa pass, en del trav och även canter lite längre pass, på 5 min galopp kommer man rätt långt, så låter man hästen rulla på i 17-18 tempo i 10 min så kan jag inte tycka att det är något som äventyrar vare sig den elitsatsande eller hobby unghästen, man lär fortare få förslitningar med för mycket träning. Nu är det här ingen rekomendation från mig utan en tanke jag har, ett exempel. Det jag också tror på är VILA, all träning bryter ner, vila bygger upp. tävlar och tränar man MYCKET/OFTA med lågfrekvens sliter det mycket ändå. Tränar man med lite högre frekvens(menar då inte bara hastighet utan tex backträning i skritt i tuffa backar) och tävlar FÅ tävlingar i ett högre tempo lär förslitningarna inte bli ungefär de samma. Sen kan det diskuteras vad som är högt tempo, håller med föregående talare om att tex travhästar som har en jogging trav på 16-18km/h måste få hålla ett så högt tempo, tar man ner tempot på dem får desvårt med balansen. Tränar själv en travare(för trav alltså)hon joggar på 18km/h, och hon har trot eller ej gått LSD träning från 1,5-3 års ålder! Gjorde sitt första riktiga snabbjobb som 3-åring. Går sjävklart inte att göraså om man tänkt starta henne som 2-3 åring, men då hon inte var mogen mentalt för start förrän som 4-åring så gjorde jag så med henne, hon är nu 7 år och föder sig själv, alltså hon drar in så pass att det täcker utgifterna plus lite till. Vart jag vill komma är att en häst behöver nödvändigtvis inte vara helt slut efter en karriär på toppnivå under några säsonger, men det går inte att hålla kvar dem där uppe i evigheter, som elit ryttare vill jag ha topphästar hela tiden, därav går hästarna till avel,promenad ridning eldyl när den passerat sin topp. Min Milla planerar jag sätta i avel som 13-åring, ska jag kunna nyttja henne för avel och hinna få några föl så måste hon i avel då, därmed inte sagt att hon kommer att vara slut som tävlingindivid då. Jag tror att våra araber ,de flesta har sin topp vid 10-12 (ev 14)års ålder, att det är då de både fysiskt och mentalt kan prestera som bäst, innan för unga/orutinerade- efter slitage och ålder börjar ta ut sin rätt ./jessica holmberg
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Jag har inget emot att de som satsar på VM tänjer på gränser och experimenterar för att hitta skärpan som gör att de vinner. Men jag tycker inte att de träningsmetoderna ska bli allmänna rekommendationer.
Men det är det väl ingen här som har påstått att de skulle bli?

Hälsning Maja

Men det är ju så det blir!
Gå ut och prata om sådana träningsmetoder så används de i var mans stall! Sedan glömmer de bort att den träningen var till för de som vill ha en "racing machine" och inte en "pet horse"...
Ingen tränar ju för tränare. Vem hjälper till att sortera ut vad som är OK träning?


Återigen: har man erfarenhet nog att välja träning mot det mål man med öppna ögon satt för sin häst, så är det OK för mig. Men de som inte har den erfarenheten tenderar att välja snabbaste vägen framför säkraste vägen.

Tycker du annars verkligen att folk i allmänhet verkar rida sina hästar alltför sakta alltför länge? Är DET den stora risken inom distanssporten idag?? (Bor vi på samma planet?)
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Det är OK, att som toppryttare vilja ha en tävlingshäst som är på sin absoluta topp och sedan ha andra på gång som tar över när hästen passerat "bäst före-datum".
Hur många distansryttare som du finns i Sverige, på den nivån?

Hur många har bara en enda häst, kommer vare sig ha råd eller tid med fler tävlingshästar men är ändå och nosar på "bästa träningsråden och bästa träningsschemat"?

Jag misstänker att den här träningsdiskussionen främst rör ett tiotal ryttare här i Sverige (undrar om inte t o m det är en glädjesiffra). De allra flesta andra har stora planer i liten verkstad och borde inte fundera på att laborera med edge-träning på sin enda lilla häst. De har ingen påläggskalv som väntar i stallet, utan troligen är det de egentligen tänker sig, att tävla så bra som möjligt inom rimliga gränser och hålla sig kvar på en acceptabel nivå så länge som möjligt med sin häst.

Återigen är det kanske inte samma träningsidéer som passar deras häst som den som närmar sig proffsnivå.

Det här är INTE kritik mot de som satsar seriöst på distansen. Jag är realistisk nog att inse att det krävs en hel del av både ryttarna och deras hästar på den nivån. Men hur många är ni? Och passar verkligen den elitsatsandes sätt att se på hästens tävlingskarriär hobbyryttarna?
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Det är OK, att som toppryttare vilja ha en tävlingshäst som är på sin absoluta topp och sedan ha andra på gång som tar över när hästen passerat "bäst före-datum".
Hur många distansryttare som du finns i Sverige, på den nivån?

Hur många har bara en enda häst, kommer vare sig ha råd eller tid med fler tävlingshästar men är ändå och nosar på "bästa träningsråden och bästa träningsschemat"?

Jag misstänker att den här träningsdiskussionen främst rör ett tiotal ryttare här i Sverige (undrar om inte t o m det är en glädjesiffra). De allra flesta andra har stora planer i liten verkstad och borde inte fundera på att laborera med edge-träning på sin enda lilla häst. De har ingen påläggskalv som väntar i stallet, utan troligen är det de egentligen tänker sig, att tävla så bra som möjligt inom rimliga gränser och hålla sig kvar på en acceptabel nivå så länge som möjligt med sin häst.

Återigen är det kanske inte samma träningsidéer som passar deras häst som den som närmar sig proffsnivå.

Det här är INTE kritik mot de som satsar seriöst på distansen. Jag är realistisk nog att inse att det krävs en hel del av både ryttarna och deras hästar på den nivån. Men hur många är ni? Och passar verkligen den elitsatsandes sätt att se på hästens tävlingskarriär hobbyryttarna?

Givetvis måste det väl vara upp till var och en att besluta hur de använder sin häst. Det verkar som om du anser att nästan alla är okunniga och okloka.

Själv vill jag defintivt lära mig mer och tävla min nu sjuåriga häst i några år framåt. En häst som har två säsonger av långsam distansträning/ridning bakom sig. Vad som sedan händer vet jag ej. Kanske helt andra saker för oss båda tillsammans, eller var för sig och mig med en ny häst. Jag ser inte heller distans som så intressant att jag vill hålla på alltid. Däremot om min trevliga sjuåring skall ut då skall jag ta hjälp av de som kan och gör det för att tävla ett fåtal tävlingar per år.

Tänkte på en sak att du kan ha tolkat trådens fråga med "lite" som en fråga hur kort tid räcker för att få en färdig distanshäst. Frågan var istället menad som hur lite per vecka behövs egentligen av träning för att få en häst på topp och inte överträna den? Kanske var jag otydlig.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Fick lite kritik för att jag påstått att man måste rida två 160km på 14km/h för att kvala till framtida mästerskap, vilket stämmer när det gäller Malaysia nästa år. För övrigt vet vi inte hur det kommer att bli ,mer än att FEI avser att höja kraven. Tidigare har det räckt med en 160km på 12km/h. Till EM iår ändrades förutsättningarna, då man i proppen gick ut med en min hastighet på 14km/h. Jag personligen har mycket svårt att tro att man kommer att sänka den gränsen igen. Att fortsätta leva i tron att det räcker med en kvalritt på 160km är inte heller relevant som jag ser det. Ska vi ha kvalade ekipage till 2009-2010 måste det börjas nästa år, annars står vi där med lång näsa utan tillräckligt med kvalade ryttare/hästar.
Vad gäller diskussionen här, så är jag inte inne på att skippa LSD träningen, däremot är frågan hur mycke LSD är nödvändigt, är det verkligen bra för en 4-5åring att trava 4-6 mil i 10-tempo i veckan? Isåfall är det ju att jämnföra med att rida en 5 mil varannnan vecka på tävling. Det är sådant här jag funderar över, vilken /vilka gångarter sliter mest på hästarna, vill nog påstå att trav sliter mer än galopp o skritt. Kan det vara bättre att skritta långa pass, en del trav och även canter lite längre pass, på 5 min galopp kommer man rätt långt, så låter man hästen rulla på i 17-18 tempo i 10 min så kan jag inte tycka att det är något som äventyrar vare sig den elitsatsande eller hobby unghästen, man lär fortare få förslitningar med för mycket träning. Nu är det här ingen rekomendation från mig utan en tanke jag har, ett exempel. Det jag också tror på är VILA, all träning bryter ner, vila bygger upp. tävlar och tränar man MYCKET/OFTA med lågfrekvens sliter det mycket ändå. Tränar man med lite högre frekvens(menar då inte bara hastighet utan tex backträning i skritt i tuffa backar) och tävlar FÅ tävlingar i ett högre tempo lär förslitningarna inte bli ungefär de samma. Sen kan det diskuteras vad som är högt tempo, håller med föregående talare om att tex travhästar som har en jogging trav på 16-18km/h måste få hålla ett så högt tempo, tar man ner tempot på dem får desvårt med balansen. Tränar själv en travare(för trav alltså)hon joggar på 18km/h, och hon har trot eller ej gått LSD träning från 1,5-3 års ålder! Gjorde sitt första riktiga snabbjobb som 3-åring. Går sjävklart inte att göraså om man tänkt starta henne som 2-3 åring, men då hon inte var mogen mentalt för start förrän som 4-åring så gjorde jag så med henne, hon är nu 7 år och föder sig själv, alltså hon drar in så pass att det täcker utgifterna plus lite till. Vart jag vill komma är att en häst behöver nödvändigtvis inte vara helt slut efter en karriär på toppnivå under några säsonger, men det går inte att hålla kvar dem där uppe i evigheter, som elit ryttare vill jag ha topphästar hela tiden, därav går hästarna till avel,promenad ridning eldyl när den passerat sin topp. Min Milla planerar jag sätta i avel som 13-åring, ska jag kunna nyttja henne för avel och hinna få några föl så måste hon i avel då, därmed inte sagt att hon kommer att vara slut som tävlingindivid då. Jag tror att våra araber ,de flesta har sin topp vid 10-12 (ev 14)års ålder, att det är då de både fysiskt och mentalt kan prestera som bäst, innan för unga/orutinerade- efter slitage och ålder börjar ta ut sin rätt ./jessica holmberg


Tack för intressant och lärorik läsning.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Lite reflektioner kring flera inlägg;

Att det behövs minst 2 års uppbyggande träning för ALLA distanshästar oavsett mål är tror jag alla i den här tråden överens om. Frågan är då hur man genomför den uppbyggande träningen med maximal effekt och minimal förslitning. Antal träningspass och längd på träningspass är två faktorer att ta hänsyn till, en tredje faktor är val av gångart och en fjärde tempo i vaje gångart.

Kanske har fransmännen en bra träningstanke där. Vi som var på Maria Thomsons föredrag i Växjö förra året (var inte där i år - kanske berättade hon om dessa träningsmetoder i år också?) fick ju höra att de professionella distansträningsstallarna som tog emot unga hästar för träning till unghästklasserna SKRITTADE sina hästar läääänge. Maria berättade att eftersom man absolut inte har råd att få rykte om sig bland sina kunder att man rider sina hästar halta/skadade så tränade man så snällt man överhuvudtaget kunde för att minimera skador och förslitningar på sina träningshästar.

Jag kommer ur huvudet inte ihåg exakt hur upplägget var, men de körde 4 dagars träning med sina hästar. 4 dagar i rad skrittade man hästarna 3-4h i raskt tempo (power walking;)) med trav i kanske 20 minuter. Då var det backar och olika underlag i skritten som gällde och traven var samlad. Sedan vilade hästarna 3 dagar och sedan på det igen. Efterhand som hästarna blev äldre blev det kanske 2 X 20 minuters travpass och så småningom fartträning för elithästarna med galoppass osv, men grunden i all träning förblev långa långa skrittpass. Hästarna blev starka, fick en vägvinnande skritt, minimerade sina skador och uppenbart går det ju inte helt dåligt för franska ekipage i tävlingssammanhang, så det kan väl vara värt att ta till sig.

Applicerar man det på ovanstående faktorer (antal träningspass, längd på träningspass, val av gångart och tempo i varje gångart)
så skulle det bli 4 pass i veckan, lååånga pass i skrittempo med tempo i skritten (+ jämförelsevis korta travpass i samlat tempo) för maximal effekt och minimal förslitning.


En helt annan tanke jag tänkte ta upp är just dessa rallytävlingar i 50T klasserna. Med det ryttarunderlag vi har blir det ju så att ryttare med en CR i bagaget rider samma klass som en elitryttare som rider en 50T för en genomkörare inför en större tävling. Kontentan blir att för någon som tycker det är lagom att hålla sitt tävlande på 50T nivå måste man rida i 20km/h för att bli placerad. Det blir som att gå mot Malin Baryard i en omhoppning på klubbtävlingen - orimligt. Idealet tycker jag egentligen hade varit att det funnits antingen klasser för ekipage som tex bara gått 50km och hade man sedan ett ekipage som gjort 120km går de i en annan klass. Men men... Kanske går det att göra om 50T tävlingarna till idealtidsklasser?

Problemet med att så få rider för en tränare eller i alla fall har tillgång till en mer erfaren ryttare att rida med och fråga till råds tror jag är stort och mycket hade varit vunnet på att alla i sporten oavsett nivå kunde ha en mentor. Kanske något att ta upp på nästa distansgala? Lista tränare per geografiskt område, lyfta fram tränarna och visa vad de kan hjälpa till med? Fundera över vad man kan göra från respektive distrikt för att fånga upp i alla sina tävlingsekipage och föreslå tränar/mentorkontakter, ridsällskap osv så att vi försöker arbeta oss bort från de här "en-mans jobben" som distansryttare ofta utför.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Givetvis måste det väl vara upp till var och en att besluta hur de använder sin häst. Det verkar som om du anser att nästan alla är okunniga och okloka.

Nej, jag anser inte att nästan alla är okunniga och okloka. Men faktum är att distans inte lärs ut på ridskolor vilket innebär att få har med sig kunskaper därifrån. Många kommer in på distansridning som vuxna utan att ha ridit eller tränat en häst på flera decennier om ens alls. Få söker sig in på distansen från andra ridgrenar vilket gör att de inte har grundläggande kunskaper om hur man tränar en häst i någon gren alls.
Sedan finns det givetvis sådana som inte alls stämmer in på denna beskrivning, som har en bakgrund inom trav eller galopp eller faktiskt har tränat och tävlat inom de klassiska disciplinerna och därför har ett hum om grundläggande träningslära.

Jag håller med dig om att det är upp till var och en att avgöra hur de använder sin häst och det har jag skrivit här tidigare. Men det jag är också mån om, är att var och en får eller skaffar sig kunskap nog att förstå vilka val de gör för sin häst.
Detta för hästens, ryttarens och distanssportens skull.


Tänkte på en sak att du kan ha tolkat trådens fråga med "lite" som en fråga hur kort tid räcker för att få en färdig distanshäst. Frågan var istället menad som hur lite per vecka behövs egentligen av träning för att få en häst på topp och inte överträna den? Kanske var jag otydlig.

Hälsning Maja

Ja, egentligen skulle diskussionen börjat med att vi definierat exakt vad som menas:
- Vad är lång, långsam distans D v s hur länge är ett långt träningspass? Hur långsamt är långsamt (kanske kommit fram till det CK skrivit, att även det är individuellt)? Hur långt är tidsperspektivet för denna sorts träning för a. en unghäst b. en äldre häst med allroundridning bakom sig?

- Vilka sätt finns för att få fram och senare tolka träningsresultat för att kunna avgöra om det är för mycket träning eller för lite träning?

- Vad säger expertisen och vilka råd är grundade på personligt tyckande, vilka på personliga erfarenheter, vilka på forskning?


Det finns ju inte ens en definition på vad LLD är i tidslängd och tempo utan alla vi tänker oss olika. Allt från att dagligen mala timtals i långsam trav, till att det helt enkelt inte ska handla om 40 min galoppass flera gånger i veckan för unghästen.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Kanske har fransmännen en bra träningstanke där. Vi som var på Maria Thomsons föredrag i Växjö förra året (var inte där i år - kanske berättade hon om dessa träningsmetoder i år också?) fick ju höra att de professionella distansträningsstallarna som tog emot unga hästar för träning till unghästklasserna SKRITTADE sina hästar läääänge. Maria berättade att eftersom man absolut inte har råd att få rykte om sig bland sina kunder att man rider sina hästar halta/skadade så tränade man så snällt man överhuvudtaget kunde för att minimera skador och förslitningar på sina träningshästar.

Måste bara berätta att det var just så som vi tränade hästarna den sommaren som jag jobbade hos en distansryttare i Frankrike som både tävlade och tog emot distanshästar för träning.

Detta skrev jag om i tidningen Distansryttaren år 2000, för 7 år sedan.

Då kan man återigen fundera på definition av "hur lite".
Vi skrittade hästarna mellan 2-4 timmar/dag. Det är ju inte lite i tidsmängd, men å andra sidan är det en väldigt lågintensiv träning.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Mkt intressanta inlägg i den här tråden. Även om mkt resonemang inte riktigt stämmer med rubriken längre:-) Men jag tyckte tex att Cleese senaste inlägg var mkt intressant då jag kan känna igen mig själv. Jag startar i T50 och är fortfarande i lärostadiet och har som mål att gå runt. Senare öka tempot ngt för att tävla mot mig själv i första hand, dvs förbättra mina egna tider. Därefter gå över till längre sträckor. Som jag ser det med det tempo som de placerade håller i T50 är det överhuvudtaget inte inom räckhåll för mig o mina hästar att hålla det. Så även jag har funderat kring om man kunde göra något åt T50, tex ha en idealtidsklass eller annat. En morot för oss som rider långsammare. Jag vill här poängtera att jag inte menar att man SKA långsamt alltid i tävlingsklass utan just bara för oss som fortfarande har så mycket kvar att lära. Det funkar inte heller tycker jag att bara starta i CR. Skillnaden i tempo är så stor att man ändå inte lär sig hur det går till i tävlingsklass.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Lite reflektioner kring flera inlägg;

Att det behövs minst 2 års uppbyggande träning för ALLA distanshästar oavsett mål är tror jag alla i den här tråden överens om. Frågan är då hur man genomför den uppbyggande träningen med maximal effekt och minimal förslitning. Antal träningspass och längd på träningspass är två faktorer att ta hänsyn till, en tredje faktor är val av gångart och en fjärde tempo i vaje gångart.

Kanske har fransmännen en bra träningstanke där. Vi som var på Maria Thomsons föredrag i Växjö förra året (var inte där i år - kanske berättade hon om dessa träningsmetoder i år också?) fick ju höra att de professionella distansträningsstallarna som tog emot unga hästar för träning till unghästklasserna SKRITTADE sina hästar läääänge. Maria berättade att eftersom man absolut inte har råd att få rykte om sig bland sina kunder att man rider sina hästar halta/skadade så tränade man så snällt man överhuvudtaget kunde för att minimera skador och förslitningar på sina träningshästar.

Jag kommer ur huvudet inte ihåg exakt hur upplägget var, men de körde 4 dagars träning med sina hästar. 4 dagar i rad skrittade man hästarna 3-4h i raskt tempo (power walking;)) med trav i kanske 20 minuter. Då var det backar och olika underlag i skritten som gällde och traven var samlad. Sedan vilade hästarna 3 dagar och sedan på det igen. Efterhand som hästarna blev äldre blev det kanske 2 X 20 minuters travpass och så småningom fartträning för elithästarna med galoppass osv, men grunden i all träning förblev långa långa skrittpass. Hästarna blev starka, fick en vägvinnande skritt, minimerade sina skador och uppenbart går det ju inte helt dåligt för franska ekipage i tävlingssammanhang, så det kan väl vara värt att ta till sig.

Applicerar man det på ovanstående faktorer (antal träningspass, längd på träningspass, val av gångart och tempo i varje gångart)
så skulle det bli 4 pass i veckan, lååånga pass i skrittempo med tempo i skritten (+ jämförelsevis korta travpass i samlat tempo) för maximal effekt och minimal förslitning.


En helt annan tanke jag tänkte ta upp är just dessa rallytävlingar i 50T klasserna. Med det ryttarunderlag vi har blir det ju så att ryttare med en CR i bagaget rider samma klass som en elitryttare som rider en 50T för en genomkörare inför en större tävling. Kontentan blir att för någon som tycker det är lagom att hålla sitt tävlande på 50T nivå måste man rida i 20km/h för att bli placerad. Det blir som att gå mot Malin Baryard i en omhoppning på klubbtävlingen - orimligt. Idealet tycker jag egentligen hade varit att det funnits antingen klasser för ekipage som tex bara gått 50km och hade man sedan ett ekipage som gjort 120km går de i en annan klass. Men men... Kanske går det att göra om 50T tävlingarna till idealtidsklasser?

Problemet med att så få rider för en tränare eller i alla fall har tillgång till en mer erfaren ryttare att rida med och fråga till råds tror jag är stort och mycket hade varit vunnet på att alla i sporten oavsett nivå kunde ha en mentor. Kanske något att ta upp på nästa distansgala? Lista tränare per geografiskt område, lyfta fram tränarna och visa vad de kan hjälpa till med? Fundera över vad man kan göra från respektive distrikt för att fånga upp i alla sina tävlingsekipage och föreslå tränar/mentorkontakter, ridsällskap osv så att vi försöker arbeta oss bort från de här "en-mans jobben" som distansryttare ofta utför.

Tack för ett intressant inlägg som var just det som jag efterfrågade. Var och lyssnade på Maria Thompson i år och hon gick inte alls så in i detalj på träning denna gång. Dessutom var hennes pojkvän med och pratade en del med och de hade ju helt olika bakgrund, han i Dubai och hon i Frankrike, Storbritannien och USA.

Defintivt behöver vi komma bort från "en-mans jobben" och till mer dialog. Ju fler man pratar med desto mer lär man sig.

Men är det verkligen så att elitekipage använder femmilare som en genomkörare inför längre ritter? Det låter märkligt. Om en del gör det vore det intressant att höra hur man resonerar då.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Ja, inte anade jag att det var det du ville veta eftersom det redan skrivits om för så länge sedan.
Själv var jag förvånad över att så få frågade om vad jag sett och hört om fransmännens träning när jag varit där. Ryttaren jag var hos var ju ändå i eliten på den tiden, tränade efter de träningsråd som de fick av sin landslagstränare... Fransmännen var stora inom distansen redan då.
Jag skrev som sagt var om detta i allmänna ordalag redan år 2000 och när jag läste Monikas referat från Maria Thomsens föreläsning förra året insåg jag att de fortfarande tränar så.

När jag pratade med distansryttare på den tiden så var man mest rätt ointresserad av att skritta så mycket och så länge. Fick bara några få gensvar som lät positiva där man såg fördelen med skritt som huvudsaklig träning då det sliter lite men bygger upp mycket.

Det brukar vara sådant som "du kan träna distans i galopp istället för skritt och trav" som brukar intressera och slå igenom mera. Säger jag lite surt....:smirk:
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Det brukar vara sådant som "du kan träna distans i galopp istället för skritt och trav" som brukar intressera och slå igenom mera. Säger jag lite surt....:smirk:

Och det gör mig genast förvånad att inte fler testar arabgalopp med sina hästar. Då kan man träna kortare tid, 1 timme/dag, Snabbare, och desutom, inte behöva slita en hel dag i skogen för att få ett diplom med flestavat namn.
Då kan man stå rentvättad och finklädd och se när ens häst springer in tusenlappar.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Och det gör mig genast förvånad att inte fler testar arabgalopp med sina hästar. Då kan man träna kortare tid, 1 timme/dag, Snabbare, och desutom, inte behöva slita en hel dag i skogen för att få ett diplom med flestavat namn.
Då kan man stå rentvättad och finklädd och se när ens häst springer in tusenlappar.

:rofl: .....tio......
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Ja, inte anade jag att det var det du ville veta eftersom det redan skrivits om för så länge sedan.
Själv var jag förvånad över att så få frågade om vad jag sett och hört om fransmännens träning när jag varit där. Ryttaren jag var hos var ju ändå i eliten på den tiden, tränade efter de träningsråd som de fick av sin landslagstränare... Fransmännen var stora inom distansen redan då.
Jag skrev som sagt var om detta i allmänna ordalag redan år 2000 och när jag läste Monikas referat från Maria Thomsens föreläsning förra året insåg jag att de fortfarande tränar så.

När jag pratade med distansryttare på den tiden så var man mest rätt ointresserad av att skritta så mycket och så länge. Fick bara några få gensvar som lät positiva där man såg fördelen med skritt som huvudsaklig träning då det sliter lite men bygger upp mycket.

Det brukar vara sådant som "du kan träna distans i galopp istället för skritt och trav" som brukar intressera och slå igenom mera. Säger jag lite surt....:smirk:

Ohhh...;) här verkar det lite beskt. Maria Thompsen pratade inte så mycket om skritträning, utan det var mer kombinationen av deras filosofi som var intressant. Hennes och Alams. Där fokus var mer på hästens mentala readiness, snarare än fysiska. Grundträning för hållbarhet var densamma som alltid. Men det är inte grundträningen jag är ute efter utan snarare det som händer efter.

Givetvis läste jag med intresse det du skrev då och jag brukar själv mysa om jag märker att mina idéer börjar spridas och bli var mans egendom. Så inte skall du hänga läpp om fler vill berätta om det.

Hälsning Maja som inte förstår att du tände till så
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Ohhh...;) Maria Thompsen pratade inte så mycket om skritträning, utan det var mer kombinationen av deras filosofi som var intressant. Hennes och Alams. Där fokus var mer på hästens mentala readiness, snarare än fysiska. Grundträning för hållbarhet var densamma som alltid. Men det är inte grundträningen jag är ute efter utan snarare det som händer efter.


Jag var ju inte där i år - möhippa kom emellan - men berätta gärna mer om hur de resonerade. Pratade lite med båda på Knuthenborgsritten i våras, intressant, även om tiden under tävling som alltid är alldeles för kort för djupare samtal. Just den mentala biten hos hästen intresserar jag mig också mycket för.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Inom hoppningen vet jag iaf av de jag sett när amn åkt och kollat på tävlingsryttarna när de rider bla privatryttarna på ridskolorna här..
De rider max 30 minuter om dagen och då är de skritt uppvärmning 6 minuter sedan galopperar dom i stort sett bara i 20 minuter. och skrittar av sedan får de duga.

Dessa hästar tävlar 140-160 klasser

Jag vet inget om denna metod till träning eftersom jag aldrig sett de tidigare än vid dessa tillfällen.

Jag personligen har inte skaffat häst för att bara rida 30 minuter i bara skritt och galopp och rida i ett ridhus eller paddock dag ut å dag in..

Jag vill kombinera tävling och de roliga att just bara ha häst..

När jag tävlade distans så red jag som vanligt skillnaden var att jag tränade 1-2 ggr i veckan på att trava,galoppera i ett jämt tempo och slösa så lite energi som möjligt och just hitta de perfekta tempot för mig och hästen.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Hoppas det blev lite tydligare.

Hälsning Maja

Oh ja, mycket tydligare. :) Som vanligt handlar det om hur man definierar ord och att man definierar det olika. Men jag förstår hur du menar och jag håller absolut med.

Själv så kommer jag att syssla med distansridning, inte distanstävling, men jag ser verkligen fram emot det ändå. :banana:
 

Liknande trådar

Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 270
Senast: Piraja
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 428
Senast: Macken22
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 718
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp