Bukefalos 28 år!

Hur lite träning räcker egentligen?

Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

*KL*

Jag brukar rida långt, ca 30-40 km, ungefär var tredje vecka och däremellan rider jag som vanligt, ca 1-1.5 h långa ridpass 4-5 dagar/v, blandad ridning. Jag har dock bara tävlat upp till 80 km (tävlat ett flertal 8-milare), men då jag inte blivit utesluten någon gång så antar jag att mitt upplägg funkar.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

*KL*

Jag brukar rida långt, ca 30-40 km, ungefär var tredje vecka och däremellan rider jag som vanligt, ca 1-1.5 h långa ridpass 4-5 dagar/v, blandad ridning. Jag har dock bara tävlat upp till 80 km (tävlat ett flertal 8-milare), men då jag inte blivit utesluten någon gång så antar jag att mitt upplägg funkar.

Jag vill inte skrämma dig, men jag red ca. 900 km av 80 och 120 km ritter på en häst under 2års tid utan en enda uteslutning (två år före det av korta ritter utan uteslutningar det med). Den hästen fick jag ta bort. Så det är vansinnigt svårt att veta om man har ett bra träningsupplägg och lika mycket har det att göra med själva den individuella hästen. Ett fåtal är ju som gjorda av järn.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Jag vill inte skrämma dig, men jag red ca. 900 km av 80 och 120 km ritter på en häst under 2års tid utan en enda uteslutning (två år före det av korta ritter utan uteslutningar det med). Den hästen fick jag ta bort. Så det är vansinnigt svårt att veta om man har ett bra träningsupplägg och lika mycket har det att göra med själva den individuella hästen. Ett fåtal är ju som gjorda av järn.

Hälsning Maja
Vad jag menade var att detta träningsupplägg jag nämnde funkar för mig och min häst (och vi har ridit ca 13 st 80 km + några 5-milare utan en enda uteslutning). Ursäkta om jag uttryckte mig för generellt. Hur prognosen skulle vara om jag och hästen startade 120 km eller 160 km låter jag dock vara osagt, eftersom det inte är mina amitioner. Jag har bara ridit upp till 80 km och så här långt har det träningsupplägget som jag beskrev funkat för mig och min häst.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Vad jag menade var att detta träningsupplägg jag nämnde funkar för mig och min häst (och vi har ridit ca 13 st 80 km + några 5-milare utan en enda uteslutning). Ursäkta om jag uttryckte mig för generellt. Hur prognosen skulle vara om jag och hästen startade 120 km eller 160 km låter jag dock vara osagt, eftersom det inte är mina amitioner. Jag har bara ridit upp till 80 km och så här långt har det träningsupplägget som jag beskrev funkat för mig och min häst.

Jag funderade om jag verkligen skulle kommentera ditt inlägg då jag riskerade att låta just så som jag gjorde och det var inte min mening.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Hej. ja de e svårt de där med träning. atraber e ju offta inte färdiga vid 3 års ålder heller så man ska nog ta de lugnt. jag har en trarav e: Majestic Prince ox. en super fin hingst. Hon är nu 2,5 år gammal å hon ska absolut bli distans häst om hon håller vill säga men vad ska man göra för att öka chanserna med sin unghäst innan man börjar rida den?
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Hon är nu 2,5 år gammal å hon ska absolut bli distans häst om hon håller vill säga men vad ska man göra för att öka chanserna med sin unghäst innan man börjar rida den?

Förutom att ha dem på rejält kuperad och omväxlande lösdrift med kompisar som leker mycket, så anser jag att den mentala träningen är viktig. Lär hästen att lita på dig, promenera och visa farligheter, vad i vatten, gå över broar etc. Är hästen oproblematisk vid lastning? Kommer den på inkallning? Kan du löslongera den med enbart kroppen som "hjälpmedel"? Det finns massor med saker att göra med en unghäst! :banana:
 

Liknande trådar

Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 270
Senast: Piraja
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 428
Senast: Macken22
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 718
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp