Bukefalos 28 år!

Hur lite träning räcker egentligen?

S

Stopek

Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner:

Mycket intressant läsning och jag tycker mig höra allt mer av det som du säger. Lite och kvalitativ träning och distanserna i huvudsak på ritterna och få ritter. Mycket vila.

Frågan är bara hur lite som räcker? Det känns oerhört svårt att lista ut. Skulle tycka det var intressant att höra er som är aktivt igång på elitnivå berätta vad ni tror och exempel på upplägg.

Hade tänkt ge mig in på distans igen och har en sjuåring som defintivt inte gått optimalt som men som tränats för distans under två år, bara startar på 5 or av skäl som inte har med hästens kapacietet att göra. Som jag just nu lurar på hur nästa säsong kan se ut.

Fast det här kanske ger anledning till en helt ny tråd. Så jag startar en.

Hälsning Maja

Håller inte alls med om det här, jo om du tänkt ha en häst som Ztefan som tävlar till 16-17 års ålder och ligger snäppet under världseliten.De slits med åren, har röntgat Ztefan bakknän, de är rejält slitna, de blir det ju mer de går, varje tävling, mil de går sliter vare sig de går fort eller långsamt(givetvis ngt mer vid höga hastigheter) Har lyssnat en del och vad jag själv har kommit fram till är att våra hästar borde ha sin topp mellan10-12 år, OM man satsar på världseliten, eller ämnar sälja häst för sådan typ av satsning. Att rida 3-4 CL med en 5-åring, sen upp på 80km ca 3st som 6-åring, 80+120km som 7-åring, 160 som 8-åring ser jag som ett optimalt upplägg, sen ska man kvala hästen också, med de nya regler som verkar komma behövs det 2 160km CEI för att få starta mästerskap, vilket innebär att hästen är klar för mästerskap som tidigast som 9-åring, antagligen inte förrän som 10-åring, då under förutsättning att man genomfört sina kvaltävlingar godkänt(åker man ut på metabolik så får man börja kvala om från början igen, alltså 2 nya 160km innan man kan starta mästerskap) Ja, så går inte allt som på räls så är hästen inte klar förrän som 11-12 åring! Ser man internationellt så ligger många tidigare med sina hästar 8-9 år är många av mästerskaps hästarna. Har disskuterat mycket med min veterinär om det här med träning, den sliter ju också, vad är den optimala träningen?? Så lite träning som möjligt med så mycket effekt som möjligt, hur gör man då?? Ja, det är frågan. Självklart ska unghästen ha LSD för att stärka leder/ligament, men hur lite/mycket LSD är nödvändigt?/jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Jag är också på Jessicas spår, jag tror inte på för mycket träning - det har jag aldrig gjort. Hästar fungerar inte som vi människor, och om man dessutom ger dem möjligheten att röra sig mycket och otvunget i form av stora ytor att gå på så tror jag man får mycket gratis. Speciellt i unga år. Jag har unghästar hemma och mitt mål med dem är att de ska gå 160 som 9 åringar, men än är det lång väg kvar eftersom de bara är 1-2 år nu ;) Upplägget som jessica skrev är ungefär det jag tänkt mig men med lite fler kortare ritter i lugnt tempo, börjar tidigt på året och slutar sent på säsongen, och tar distansritterna som träning - hemma mest vila i stora hagar på lösdrift och annan träning. Sen får vi se hur långt det håller :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Tja, kollar vi på vad Lars Roepstorff kom fram till så var det ju att det ska vara lagom mycket träning som är lagom hård på lagomt underlag...
Solklart eller hur? ;)

Att träna upp en kropp är ju att balansera på gränsen till förslitning och den som håller sig själv/hästen på rätt sida i den balansgången är den som får framgång. Träna för lite=Du får inte den där sista lilla skärpan som behövs i konkurrensen. Träna för mycket=Hästen blir skör och går till sist sönder.

Jag tror inte att vi nånsin får en steg-för-steg-manual för distansträning som passar varje häst. Jag tror att var och en får lära sig de basala principerna för hur en kropp svarar på träning, var och en får träna upp sitt eget öga och sinne för hur ens aktuella tävlingshäst svarar på träningen och anpassa den därefter.

Jag förstår behovet av en vägledning för den som är nybörjare och behöver få nån röd tråd i sin distanshästträning. En safe-way-variant på hur man börjar träna bör finnas. Men sedan får man nog inte fastna i ett träningskoncept helt och hållet för risken är att man stirrar sig blind på hur träningen ska utföras och glömmer att vara lyhörd för hur hästen svarar på träningen.

Så, inga genvägar genom att kopiera någon annans träningsupplägg, utan viktigast är nog att plugga in träningsfysiologi så att man kan sin träningslära. Applicera sedan individuellt på den häst eller de olika hästar du har i träning.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Tja, kollar vi på vad Lars Roepstorff kom fram till så var det ju att det ska vara lagom mycket träning som är lagom hård på lagomt underlag...
Solklart eller hur? ;)

Att träna upp en kropp är ju att balansera på gränsen till förslitning och den som håller sig själv/hästen på rätt sida i den balansgången är den som får framgång. Träna för lite=Du får inte den där sista lilla skärpan som behövs i konkurrensen. Träna för mycket=Hästen blir skör och går till sist sönder.

Jag tror inte att vi nånsin får en steg-för-steg-manual för distansträning som passar varje häst. Jag tror att var och en får lära sig de basala principerna för hur en kropp svarar på träning, var och en får träna upp sitt eget öga och sinne för hur ens aktuella tävlingshäst svarar på träningen och anpassa den därefter.

Jag förstår behovet av en vägledning för den som är nybörjare och behöver få nån röd tråd i sin distanshästträning. En safe-way-variant på hur man börjar träna bör finnas. Men sedan får man nog inte fastna i ett träningskoncept helt och hållet för risken är att man stirrar sig blind på hur träningen ska utföras och glömmer att vara lyhörd för hur hästen svarar på träningen.

Så, inga genvägar genom att kopiera någon annans träningsupplägg, utan viktigast är nog att plugga in träningsfysiologi så att man kan sin träningslära. Applicera sedan individuellt på den häst eller de olika hästar du har i träning.

Jovisst handlar det om lagom för individen. Men ändock så tror jag att man kan se på de två ytterligheterna på hur man ser behovet av hästens träning. Det ena ser jag som det typiska dressyr och hoppupplägget, där man anser att hästen måste gå 6 dagar i veckan och ibland handlar det bara om 30 min kanske. Till det som många inom t.ex. travet gör. Kanske bara träning var tredje dag.

Hörde nyligen om ett träningsupplägg där man tränade distanshästar i block. Fyra dagar i rad, sedan uppfattade jag det som lika många dagar ledigt i hagen och flera månaders uppehåll efter tävlingssäsong. Här inom distansen så har vi ju även här olika teorier som slår över hela spannet. Det allra svåraste - med skillnad hästar och människor - är att hästar inte kan säga ifrån när det inte känns bra. När väl hälta uppvisas då har det gått riktigt långt. Det skall ju mycket till, inser man själv, för att man själv skall halta.

Jag tror att ju mer erfarenhet man får av olika hästars träning, ju mer lär man sig och ju bättre kan man anpassa till individen. De flesta av oss hinner ju inte träna upp stora mängder av distanshästar - som t.ex. en professionell travtränare hinner. Det enda sättet åtminstone jag kommer att få erfarenhet av många hästar är att fråga många distansryttare.

Levande träningsdiskussion efterlyser jag. Fast på något vis känns det som om folk oftast kniper igen när det gäller träningsupplägg. Riktigt varför förstår jag ej.

Säkert sitter de flesta med sina träningsplaner och dagböcker, samt med facit hur säsongen gick och mycket är säkert redan digitalt. En plats att delge varandra denna kunskap vore trevligt.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Levande träningsdiskussion efterlyser jag. Fast på något vis känns det som om folk oftast kniper igen när det gäller träningsupplägg. Riktigt varför förstår jag ej.

Säkert sitter de flesta med sina träningsplaner och dagböcker, samt med facit hur säsongen gick och mycket är säkert redan digitalt. En plats att delge varandra denna kunskap vore trevligt.

Hälsning Maja

Här håller jag med. som nybörjare inom sporten är det svårt. Det är ju inte precis så att man kan åka till tränare varannan vecka som man gör om man satsar pa dressyr eller hoppning. Just träningsupplägg känns lite knepigt att reda ut själv.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

I princip så håller jag med dig, men sedan tror jag ändå att det är väldigt många som vill ha ett färdigt recept och mycket färre som tar sig tid att läsa och plugga in träningsfysiologi ens på en väldigt grundläggande nivå.
Börjar man med att söka kunskap om hästens träning i allmänhet så behöver man inte andras recept mer än som inspiration och idébank snarare än rättesnöre.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

I princip så håller jag med dig, men sedan tror jag ändå att det är väldigt många som vill ha ett färdigt recept och mycket färre som tar sig tid att läsa och plugga in träningsfysiologi ens på en väldigt grundläggande nivå.
Börjar man med att söka kunskap om hästens träning i allmänhet så behöver man inte andras recept mer än som inspiration och idébank snarare än rättesnöre.

Men det är ju just så man behöver det. Sedan tror inte jag att det som finns att läsa om just träning av hästar går att applicera på distans fullt ut. Det mesta handlar om kortdistanser och explosiv styrka. Men det kanske finns littertur som jag ännu ej hittat.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Jag är väl en av dom som inte så gärna säger hur jag tränar, vilket du säkert märkt.;)
Det går ju inte att jämföra träning med varann, mer än att man får ett ungefärligt hum.
T ex var det ju massor med travtränare som började kopiera Svanstedts backträning, men inte många lyckades nå samma resultat som honom.
En travtränare ridtranade sina i galopp på sandig bana, med framgång. Inte så många av hans efterföljare hade samma "tur" med sina hästar.
Som Litenvit skriver, man får ta reda på fakta om hur hästar fungerar. Det finns det rätt mycket skrivet om.
Sen är det upp till var och en att göra en träning som passar den egna hästen.
Eller kanske skaffa en häst som passar ens träningsideeer...:idea:
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Knapplån

Är litet nyfiken på hur/när Ni ser om en häst har "mästerskapskapacitet".

Min tanke är att om 8 mil motsvarar lätt A, 12 Medelsvår och 16 Svårklass/Grand Prix inom hoppning/dressyr hur ser man tidigt om en häst har kapacitet eller inte för att nå i alla fall medelsvår inom distansritt.

Vilka är kriteriena/egenskaperna hos de hästar som håller för höga klasser, finns det några gemensamma nämnare? Eller är det bara träningsupplägg och att hamna hos rätt person som är det viktiga?

Hälsningar devere
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Här håller jag med. som nybörjare inom sporten är det svårt. Det är ju inte precis så att man kan åka till tränare varannan vecka som man gör om man satsar pa dressyr eller hoppning. Just träningsupplägg känns lite knepigt att reda ut själv.

Just här tycker jag att vi har ett litet inställningsproblem inom distansen i Sverige. Flera i den här tråden pratar om att träningen måste vara anpassad efter individen - och det kan vi nog alla hålla med om. Jämfört med humanidrotten så känner ju idrottaren efter hur hårt han/hon kan träna.

Men ändå vill "alla" hitta ett recept på nätet eller i diskussionsforum och sedan applicera. Det verkar som om det inte finns någon som anlitar tränare. De fåtal man hör talas om har gått på kurs med John & Wendy och några har desutom anlitat dem som tränare.

Men vi har faktiskt tränare i Sverige. Vi har en A-tränare, en B-tränare och i alla fall 8 C-tränare. Mig veterligen är alla dessa tränare aktiva eller före detta aktiva distansryttare, de flesta på elitnivå. En del av dem har presterat riktigt bra som ryttare och en del har tränat upp flera hästar på elitnivå. Ändå är det nästan ingen som anlitar dem. Det tycker jag är lite konstigt.

Självklart använder man en distanstränare på ett annat sätt än exempelvis en dressyrtränare. Inom distansen har man ju inte behov av att tränaren står och tittar på hur man beter sig (i väldigt liten utsträckning i alla fall). En distanstränare kan däremot hjälpa till med exakt det som efterfrågas i den här tråden - lägga upp träningsprogram och hjälpa till med hur man ska stämma av resultatet.

Så min rekommendation är: anlita en av våra tränare! Min erfarenhet är dessutom att man faktiskt får väldigt mycket för lite pengar när man anlitar distanstränare. Det kostar väsentligt mycket mindre än att rida för dressyrtränare en gång i veckan.

Kjell
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Jag är väl en av dom som inte så gärna säger hur jag tränar, vilket du säkert märkt.;)
Det går ju inte att jämföra träning med varann, mer än att man får ett ungefärligt hum.
T ex var det ju massor med travtränare som började kopiera Svanstedts backträning, men inte många lyckades nå samma resultat som honom.
En travtränare ridtranade sina i galopp på sandig bana, med framgång. Inte så många av hans efterföljare hade samma "tur" med sina hästar.
Som Litenvit skriver, man får ta reda på fakta om hur hästar fungerar. Det finns det rätt mycket skrivet om.
Sen är det upp till var och en att göra en träning som passar den egna hästen.
Eller kanske skaffa en häst som passar ens träningsideeer...:idea:

Ni bekräftar mina misstankar om att man sitter och kniper på sina träningsmetoder och delar inte med sig. Mycket märkligt. Det betyder ju då att det aldrig kommer att skrivas hyllmetrar med distanslitteratur om alla tänker så.

Jag misstänker att det handlar om två saker till, förutom det ni skriver om faran att kopiera modeller och sabba sin häst. Det ena är att man tror sig vara "lösningen" på spåret och vill inte ge konkurrenterna samma förmån och den andra är att man känner sig osäker och inte vill bli skärskådad och bli föremål för skitsnack av de som anser sig begripa bättre.

Själv har jag ju på vår hemsida Nerikes Distansryttare skrivit ett kompendie om några av mina träningsidéer - som behövs uppdateras (var ett tag sedan det skrevs) - men jag har aldrig fått någon feedback från dem med erfarenhet. Bara tacksamhet från nybörjare.

Tänk om andra kunskapsområden skulle behandlas på samma vis. Samhällsekonomi kanske!!!

Hälsning Maja

PS. Som bara hittat Stillings och Hjortvids bok här i Sverige som vettig läsning för distansryttaren. Har det kommit något nytt? Fler lästips kanske.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Knapplån

Är litet nyfiken på hur/när Ni ser om en häst har "mästerskapskapacitet".

Min tanke är att om 8 mil motsvarar lätt A, 12 Medelsvår och 16 Svårklass/Grand Prix inom hoppning/dressyr hur ser man tidigt om en häst har kapacitet eller inte för att nå i alla fall medelsvår inom distansritt.

Vilka är kriteriena/egenskaperna hos de hästar som håller för höga klasser, finns det några gemensamma nämnare? Eller är det bara träningsupplägg och att hamna hos rätt person som är det viktiga?

Hälsningar devere

Den som det visste.

Fast vad det gäller en korrekt exteriör så har jag förstått att detsamma gäller för vad man än tänkt sig att använda hästen till så är det en fördel. Fast även hästar som har det mot sig kan vara guldklimpar.

Vad det gäller träning, så famlar jag i blindo.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Just här tycker jag att vi har ett litet inställningsproblem inom distansen i Sverige. Flera i den här tråden pratar om att träningen måste vara anpassad efter individen - och det kan vi nog alla hålla med om. Jämfört med humanidrotten så känner ju idrottaren efter hur hårt han/hon kan träna.

Men ändå vill "alla" hitta ett recept på nätet eller i diskussionsforum och sedan applicera. Det verkar som om det inte finns någon som anlitar tränare. De fåtal man hör talas om har gått på kurs med John & Wendy och några har desutom anlitat dem som tränare.

Men vi har faktiskt tränare i Sverige. Vi har en A-tränare, en B-tränare och i alla fall 8 C-tränare. Mig veterligen är alla dessa tränare aktiva eller före detta aktiva distansryttare, de flesta på elitnivå. En del av dem har presterat riktigt bra som ryttare och en del har tränat upp flera hästar på elitnivå. Ändå är det nästan ingen som anlitar dem. Det tycker jag är lite konstigt.

Självklart använder man en distanstränare på ett annat sätt än exempelvis en dressyrtränare. Inom distansen har man ju inte behov av att tränaren står och tittar på hur man beter sig (i väldigt liten utsträckning i alla fall). En distanstränare kan däremot hjälpa till med exakt det som efterfrågas i den här tråden - lägga upp träningsprogram och hjälpa till med hur man ska stämma av resultatet.

Så min rekommendation är: anlita en av våra tränare! Min erfarenhet är dessutom att man faktiskt får väldigt mycket för lite pengar när man anlitar distanstränare. Det kostar väsentligt mycket mindre än att rida för dressyrtränare en gång i veckan.

Kjell

Försöker hitta vilka som idag är tränare i distans på Ridsportförbundets hemsida och lyckas nog bara få upp mest domare (står domare/tränare som rubrik) och det står inte vem som är vad. Förr så fanns det en väldigt tydlig lista eller är det bara jag som inte kan hitta den?

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Jag skulle mer än gärna anlita tränare. Nu vet jag att de finns, bara alltsa da att surfa surfa surfa och förhoppningsvis hitta nagon information om var och hur man kan fa kontakt med dem!

Varför "marknadsför" sig tränarna och sporten inte mer?
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

På Ridsportsförbundets sida klickar du in under distans, klicka sedan vidare till tränare, välj diciplin, markera tränare och under kategori väljer du alla. Sen får du upp listan på alla våra svenska distanstränare :)
Hälsning
Eva
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Försöker hitta vilka som idag är tränare i distans på Ridsportförbundets hemsida och lyckas nog bara få upp mest domare (står domare/tränare som rubrik) och det står inte vem som är vad. Förr så fanns det en väldigt tydlig lista eller är det bara jag som inte kan hitta den?

Hälsning Maja

Du väljer i en speciell ruta att bara söka tränare.
// Linda
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Du väljer i en speciell ruta att bara söka tränare.
// Linda

Tack så mycket. Det blev så mycket enklare när jag satte pricken för rätt ring.

Till alla - roade mig med att gå in på distanslistan och titta på hur våra tränare tävlat och vilka som var aktiva nu. Då var det kvinnan som stod näst längst upp på listan som framstod som den som ridit flest hästar på långa distanser. En del hade inte tävlat distans på länge alls.

Det är ju inte så att de mest framstående ryttarna vi har delar med sig av sina kunskaper genom att vara tränare. Synd. Sedan kanske det även handlar om dyra kostnader för dem att gå utbildning och så. Vad vet jag. Eller sponsrar distanskommittén de ryttare som borde bli tränare?

I dagsläget är det så att klubbarna ofta har flera ryttare som har lika stor erfarenhet som många av våra tränare och deras råd och hjälp är oftast gratis. Så det kan kanske vara en anledning till att distanstränare ej anlitas.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

I dagsläget är det så att klubbarna ofta har flera ryttare som har lika stor erfarenhet som många av våra tränare och deras råd och hjälp är oftast gratis. Så det kan kanske vara en anledning till att distanstränare ej anlitas.

Hälsning Maja
Nyss skrev du ju att ingen vill dela med sig av sina träningsideer.;)

Själv tror jag ju inte att nivån på distans i Sverige är så himla hög att man direkt kan dra en parallell mellan ryttare på hög nivå = duktig tränare.:cool:
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Nyss skrev du ju att ingen vill dela med sig av sina träningsideer.;)

Själv tror jag ju inte att nivån på distans i Sverige är så himla hög att man direkt kan dra en parallell mellan ryttare på hög nivå = duktig tränare.:cool:

Ja, då är det väl mitt kompendie de läser för att vissa andra kniper igen. ;) Och hur bra är det egentligen att nybisar läser det jag skrivit och glatt tränar på när ingen har gett mig varken tummen upp eller tummen ner för det jag skriver.

Jag tror att det är mycket så att man är några som delar med sig av sina "kunskaper", men att utan levande debatt så är dessa så att säga inte så beprövade. Skulle man titta på det strikt vetenskapligt så skulle det läcka som ett såll.

Vad det gäller tränare så är det klart bättre med en god pedagog som sådan, men själv skulle jag inte vilja anlita någon som inte själv tagit fram och tävlat åtminstone några hästar på 160 km.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 270
Senast: Piraja
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 428
Senast: Macken22
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 718
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp