Bukefalos 28 år!

Hur lite träning räcker egentligen?

Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

För att bli C-tränare så gäller följande kriterier:

Distans - genomförd 750 km tävling och ha dokumenterad
ridkunskap tom LB i hoppning och dressyr,
- alternativt ha ett flertal elever med motsvarande meriter.

För övriga grenar gäller att man har placeringar och är väl etablerad på MSV nivå om man siktar på att bli C-tränare.

För att bli B-tränare i distans så ska man tävla på svår nivå.


Eftersom man anser att man kommer att få inkomster när man senare kommer tar på sig uppdrag som tränare så bekostar deltagarna kursavgiften själva.
Som distanstränare kan jag tippa på att man inte alls får lika mycket inkomster av sin tränartitel som t ex dressyr- eller hopptränare men likväl. Jag tror att det handlar lite om att marknadsföra sig och visa vad man kan hjälpa till med.

Däremot är distansryttarna av ett ganska ekonomiskt släkte, eller så har de helt enkelt inte sin grund i den tränartradition som de andra disciplinerna, så folk tränar själva och funderar oftast inte ens på att anlita någon som hjälp.

Jag vidhåller fortfarande att det inte finns någon färdig mall att applicera på varje häst när man vill träna vidare upp i högre klasser. Det man behöver i så fall är någon att bolla idéer med och som kan utvärdera ens träningsresultat och ge goda råd om hur just du kan göra med just din häst för att komma vidare till nästa steg.
De träningsprogram som John och Wendy föreslog för kursdeltagarna (individuellt) var ju baserade på just deras hästar och följde en kurva där man hela tiden trappade upp och ned träningen (uppbyggnad och "vila") men det var ju liksom inte ett träningsschema som skulle passa in på alla hästar. Även där skulle man ta hänsyn till hur hästen svarade på träningen och anpassa därefter.

Sådant kan ju en distanstränare hjälpa till med i bästa fall, men det är ju inte heller frågan om ett allmänt träningsrecept.

Att ha offentliga träningsdagböcker kan ju annars vara ett kul sätt att få inspiration och idéer samt hjälpa till att peppa. Men om de är så enormt värdefulla för andra på annat sätt vet jag inte längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

För att bli C-tränare så gäller följande kriterier:

Distans - genomförd 750 km tävling och ha dokumenterad
ridkunskap tom LB i hoppning och dressyr,
- alternativt ha ett flertal elever med motsvarande meriter.

För övriga grenar gäller att man har placeringar och är väl etablerad på MSV nivå om man siktar på att bli C-tränare.

För att bli B-tränare i distans så ska man tävla på svår nivå.


Eftersom man anser att man kommer att få inkomster när man senare kommer tar på sig uppdrag som tränare så bekostar deltagarna kursavgiften själva.
Som distanstränare kan jag tippa på att man inte alls får lika mycket inkomster av sin tränartitel som t ex dressyr- eller hopptränare men likväl. Jag tror att det handlar lite om att marknadsföra sig och visa vad man kan hjälpa till med.

Däremot är distansryttarna av ett ganska ekonomiskt släkte, eller så har de helt enkelt inte sin grund i den tränartradition som de andra disciplinerna, så folk tränar själva och funderar oftast inte ens på att anlita någon som hjälp.

Jag vidhåller fortfarande att det inte finns någon färdig mall att applicera på varje häst när man vill träna vidare upp i högre klasser. Det man behöver i så fall är någon att bolla idéer med och som kan utvärdera ens träningsresultat och ge goda råd om hur just du kan göra med just din häst för att komma vidare till nästa steg.
De träningsprogram som John och Wendy föreslog för kursdeltagarna (individuellt) var ju baserade på just deras hästar och följde en kurva där man hela tiden trappade upp och ned träningen (uppbyggnad och "vila") men det var ju liksom inte ett träningsschema som skulle passa in på alla hästar. Även där skulle man ta hänsyn till hur hästen svarade på träningen och anpassa därefter.

Sådant kan ju en distanstränare hjälpa till med i bästa fall, men det är ju inte heller frågan om ett allmänt träningsrecept.

Att ha offentliga träningsdagböcker kan ju annars vara ett kul sätt att få inspiration och idéer samt hjälpa till att peppa. Men om de är så enormt värdefulla för andra på annat sätt vet jag inte längre.

GIVETVIS finns det inget färdigt schema för varje individ, det är ju just därför det är nyttigt att få ta del av så många exempel som möjligt. Det är ju det jag efterlyst hela tiden.

Är det någon som vet hur det gick med undersökningen genom ett dataprogram som bl.a. EB skulle analysera där flera distansryttare dokumenterat träningen av sina hästar? Finns det någon rapport ännu?

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Hej,
Jag återkopplar till ett gammalt inlägg som jag skrev i våras--
och jag vidhåller samma som jag skrev då, se nedan..
Träning är individuell och beror på vad man kan kalla en ”värdegrund”:
Individen—både människa och häst. Här skiljer det sig om man har man en eller flera hästar i träning.
Målsättningen – hur högt satsar man. I debatten på Bukefalos blandas elit och nybörjare. Vill ni vinna VM/ EM så är frågan inte hur lite man kan träna!
Möjligheterna- tid, ekonomi, geografi och träningsmöjligheter runt stallet. Vänd er till de officiella tränare som finns. Dokumentera träningen,, fråga de som ni tror vet och följ upp träningen.
Så träningen beror helt och hållet på vad du vill uppnå och måste baseras på förutsättningar.
Överträning är ”farligare” än att starta med en förhållandevis otränad häst om ryttaren bara utgår från de förutsättningar man har vid träningstillfället. Men alla idrottsmän, alla elithästar oavsett disciplin måste tränas, men tränas rätt.
Ingrid

Det gamla inlägget som även gäller i denna tråd;
Bukefalos är ett bra forum men jag vill påpeka att i diskussionerna och kommentarerna blandas inlägg från fritidsryttare, ryttare som rider andra discipliner och satsande distansryttare. Mitt inlägg berör hållbarhet och elitsatsning och jag vill gärna skapa debatt om detta.
Vi har de senaste två åren haft stabila resultat på både senior och YR mästerskapen men inga resultat individuellt bland topplaceringarna.
Det är kul med olika infalls vinklar på debatten om hållbarhet men är det enbart hållbarhet vi vill ha? Är det inte Toppresultat kombinerat med hållbarhet över i alla fall tre-fyra år. Och bara här förfasar sig säker flera av Bukefalos läsarna med att jag säger att hästen ska hålla tre-fyra år.
Detta innebär inte att den ska vara helt utsliten och slaktas utan att toppkapaciteten är förverkade.

Att trav, hopp, fälttävlans ryttarna satsar till 100 % på sina unghästar är inte ovanligt först ska de komma upp och prestera sedan förvaltar man och vårdar det " bra" man har. Jag har aldrig hört om en travhäst som har berömts för hur många mil den har gått utan hur gick det i loppen- var den placerad. Sedan talar man om intjänade pengar.
Träningen av distanshästar är ( för mig) mestadels hållbarhetsträning det tar ca två år att stärka skelettet, senor och ligament att tåla påfrestningarna för tävlingar på längre distanser men jag siktar på att tävla och det är lika med att rida snabbt och långa ritter. Därför ser jag ingen anledning att tävla många korta ritter med mina hästar som kan få debutera på 80 km och ganska snabbt få gå upp på 120 och 160 km.
Distanslistan ger en bra statistik dock inte uteslutningarna men jag tycker själv att mina hästar har varit hållbara och har förhållande vis få uteslutningar om man lägger in tempot på ritterna. Det är alltid farten som tar ut sitt pris i uteslutningar, skador och förslitning. Hög fart med dålig träning ger mer av skador på tävlingarna.
På kilometer listan finns i dag dryga 100 St. hästar som har gått 1000 km eller mer.
Av dessa är endast ca 50 aktiva . Som aktiv räknar jag med att hästen ska ha gått någon ritt under 2006 och är i livet.
Endast en häst som gått över 4000 km är aktiv POEM. Han har gjort över tio tävlingssäsonger och många år på absolut toppnivå.
Hästar som har gått över 3000 km är tre till fyra aktiva och kommer förhoppningsvis ut på tävlingsbanorna under 2007.
Total har vi i Sverige haft 4 hästar som har gått 4000 km, 13 ( inklusive de som kom upp i 4000) som har kommit upp i 3000, och 30 ( inklusive de som kom upp i 4000 resp. 3000 km) som har kommit upp till 2000 km-- hästarna räknas här flera gånger.
Av de hästar som gått över 1000 km och gjort uppehåll ett år så kommer endast 10 % - 15 % tillbaka ut på banorna. Varför vet jag inte.
Ryttarna tröttnar, hästarna är skadade eller säljs till icke Distansryttare.
Tittar man sedan på hästnamnen om jämför kilometerlistan med resultaten i Distanslistan så finne man att landslagshästarna på 160 kilometer
och de flesta SM-vinnarna återfinns bland hästarna som minst har gått 1000 km.
Så om man tittar på Kilometerlistan så har vi ett tak i antalet kilometer och hästarna ska tydligen inte göra uppehåll i karriären.
och det går att kombinera att starta hästarna tidigt i högre klasser, rida fort samt ändå ha en häst med lång hållbarhet om hästarna är rätt tränade.
Jag kan här nämna mina egna hästar Kapudan ox 3314 ( tävlade åren 1996 till 2005- 9 år) Zingaro (startade sitt tävlande1997 och är inne på sitt 10-e år) Amigo El Caballo (1992) ox 2483 kilometer startad sina tävlingar år 1999 och är inne på sjunde året och Wearst 1993 ox med 2284 kilometer är inne också inne på sjunde året.
Men ingen av mina hästar är i närheten av den Internationella toppen. Ska vi börja att närma oss den internationella eliten så blir de svenska hästarna för gamla innan de når upp till sina topprestationer och kilometrarna sliter även i det långsammare tempot. Och visst de gamla hästrna har hållbarheten men tappat lite av "speeden". Hastigheterna internationellt har gåt upp och hästarna i mästerskapsklasserna har blivit yngre. Vi måste acceptera att ryttarna till lika hästägarna har olika målsättningar med sitt tränande och tävlande. En del kanske "nöjer" sig med att ha en högpresterande häst i fyra- fem år istället för att ha en presenterande häst i tio år. Det kommer att finnas undantag där duktiga ryttare/ hästägare kan få fram både ock som tex. Poem, Prins Aussi och Kapudan, Ztefan m.fl. som kan kombinera fina internationella resultat med lång hållbarhet. Men i och med att farten går upp på de internationella tävlingarna måste vi träna och rida fortare hemma.
För att nå den internationella eliten måste vi vara beredda på att träna de yngre hästarna mer och att rida snabbare på tävlingarna med yngre hästar samt debutera på längre ritter 120 km med 6 eller åringar och 160 km med 7-8 åringar. Och självfallet kommer detta att ta ut sitt pris om hästen inte tränas och tävlas på rätt sett. Redan nu förekommer det att många "dansar en sommar" och sedan inte förstår varför hästen blir halt och får skador och därtill inte har tålamod att låta dem få den konvalescent-tid som krävs. Det är inte det jag uppmanar till utan att vi behöver fler som tidigt satsar hårt och målmedvetet på sina hästar även när de är unga. Fler 7-8 åringar som går 160 kilometer men de ska självfallet vara tränade för uppgiften. Fler satsande ryttare och hästägare som förstår och vet att framgång kan ha sitt pris och är beredda att våga utan att det går ut över hästens välbefinnande. Men som är redo att ha en internationell topphäst även om det bara är för några år.

Under synonymen Wearst skriver denna dag Ingrid Boström
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

:bow::bow::bow: Det är precis så jag också tänker. Man måste välja vad man har för mål med sin häst och acceptera konsekvenserna av sina val. Personligen skulle jag aldrig "köra slut" på min häst tidigt, men så har jag aldrig varit intresserad av VM-start heller. :angel:
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

MKT intressant läsning, även om jag har läst det förut ;)

men då är en annan intressant fråga.... när börjar man träningen?

det ideala är väl att man har STOOOORA hagar och sen sparar de "så länge som möjligt".

men alla har inte hagar på över 10 hektar, mina hagar är båda på ca 2 hektar st...

och jag börjar nu fundera på vad jag ska göra med min 2 åring? inkörning är påbörjad, och det höll vi på med aktivt i 1 vecka, då hade hon vagn kanske ca 5 ggr bakom sig, därefter har det blivit rätt lugnt, hon har inte gjort så mkt på de senaste 3 månaderna, tömkört någon gång och sen har det bara blivit utställningsträning för att hon då får jobba med huvudet utan att det blir så stor påfrestningar på kroppen.

jag har suttit på henne 3 ggr under dessa 3 månader, inte en reaktion och därför lägger jag nu ner det.

nu till saken, tanken var att köra en vecka intensivt inkörning och få den avslutad, för att sen köra henne 1 gång/vecka och även löshoppa varannan vecka, tycker ni det är för mkt?

när tycker ni jag kan börja inridningen "på riktigt"? jag har tänkt att starta henne i 3 årstesten så lite innan dess borde hon ju vara inriden... men araber är ju så smarta att det går väl att rida in henne veckan innan ;)

till saken hör att hon växer antagligen ganska så mkt fortfarande, hon är 150 i manken och 152,5-153 i rumpan... därav kanske man ska vara lite extra försiktig...

tacksam för tips då detta är min första unghäst, ge gärna tips på "huvud övningar" då min fantasi börjar ta slut....
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Får en arab verkligen vara med på 3årstesten?
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Hej igen,
Och så klart alla är ju måna om sina hästar men här måste vi skilja ut
den delen av ryttarna ( läsarna på dennna tråd) som är "del" distansryttare, hobby/ fritidsryttare som vill bara satsa på
distansritt, och de som kanske vill ägnas sig åt detta på heltid och på elitnivå.
Att sasta på elitnivå och att tävla internationellt kommer att kräva mer av träning i framtiden då tempot på de internationella tävlingarna ökar. Men mycket sitter i huvudet på ryttarna att acceptera för sig själva att krävs träning på att rida fortare och det krävs mental träning för att rida fortare på tävlingar.

Jag har fram till nu tränat tio hästar till placering i 120 km och åtta hästar fram till placering i 160 km tävlingar.

Gillette- 160 km 1991 samt SM guld 140km Roslag. 1991
Stene-160 km Simlångsritten 1997, 3-e plats
Monark 160 km på Köpenhamnsritten 1998 samt i Holland.
Zingaro 160 km Sveg 2003 och 2002
Kapudan - SM vinnare år 2000 och 2004, 160 km år 2000 i Holland, 2001 Vasaritten, 2000 VM i Frankrike-brons i lag , 2004 i Norge.
Amigo- 160 km 2007, 2006, 2005 ( två st) och 2003 samt 2 st. 2x80 alla med placering utom på EM’et 2005
Rossinni- VM 2006,160 km på Nybygget 2006 ( 4’e) samt i Sveg 2005 (1á ) samt 2X80 2005
Wearst- SM guld 2007

Varför rablar jag dessa gamla meriter?
Jo det går att kombinera tidig start, snabba ritter- med placeringar, med en lång karriär hos tävlingshästen om man håller sig till normal Sverige elit.
Men om jag får välja så kan min framtida VM- vinnare till häst gärna få bli en glad pensionär efter sin vinst. Han behöver inte gå så många fler kilometer efter det.

Ingrid
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Får en arab verkligen vara med på 3årstesten?

klart att de får vara med, det står att fullblod får vara med, alltså engelska OCH arabiska...

jag har kollat men den föreningen och det är ok, har faktiskt ringt 3 ggr för att kolla upp olika regler och så... den första som svarade var lite osäker då hon var sommarvikarie...

man måste bara regga sin häst och det kostar 300 kr, så det är ju inte sååååå farligt, då får man även regga avkomman som halvblod om man ska betäcka med ett halvblod, inte för att jag har några planer i världen på att göra det...
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Jag tror det finns en aspekt till i det här med att träna upp sin häst utöver att veta hur mycket som är lagom mycket träning och det är att snabbt kunna identifiera om hästen har ett begynnande problem med något. Mao, tex att hästen rör sig lite annorlunda om man sitter ner på höger eller vänster sittben, tex att hästen inte arbetar rakriktad eller vad det nu kan vara. Tränar man sedan ensam är det ju inga andra ögon som lägger märke till små små saker som så småningom kanske visar sig ha blivit något större.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

men nu var det ju 2 åringen det gällde, och henne har jag bara skrittat på några steg då jag blev frestad att testa att smacka när jag satt där... hon fattade med en gång... och gick ett varv i boxen varvid jag sa whow så stanna hon (jag hade inget träns på)

det tar väl rätt långt tid innan man känner något på enså ung häst, och när man väl gör det så tar det väl en himla lång tid innan de blir bra igen... det vill jag ju inte riskera...
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

I ett forum där alla blandas är det också viktigt att vara otroligt noga med vilka rekommendationer man ger rent generellt.

Den icke-elitsatsande ryttaren som har sin enda, älskade häst ska kanske träna på ett allmänt säkrare sätt, än den som försöker vaska ut morgondagens stjärnor och i sin värdegrund redan tagit i beräkning att en del inte kommer att hålla måttet.

Att kopiera en elitsatsande ryttare är därför kanske inte den smartaste vägen för alla och därför anser jag att det är viktigare för var och en att skaffa sig grundkunskap i hur man tränar hästar fysiskt rent allmänt, före att leta färdiga träningsrecept.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

:bow::bow::bow: Det är precis så jag också tänker. Man måste välja vad man har för mål med sin häst och acceptera konsekvenserna av sina val. Personligen skulle jag aldrig "köra slut" på min häst tidigt, men så har jag aldrig varit intresserad av VM-start heller. :angel:

Just så. Du satte ord på mina tankar.
Men då måste man ha insett vad det är man väljer om man väljer att bli "bäst".
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

En fråga till Ingrid (och andra med denna erfarenhet) som ju gång på gång lyckas ta fram 160km-hästar.

(..och frågan ställs i ljuset av elitsatsning, inte hobbyhäst)

Vi har ju redan konstaterat att hästar inte kan följa EN träningsmall utan man tittar på individen.

Vilka är dina delmål för dina hästar på väg upp och vilka kriterier ställer du för varje individ vid delmålen innan du anser den mogen att gå vidare mot nästa?

Hur selekterar du ut svagare individer? Hmm, det lät konstigt - det jag menar är, vad är varningsflaggor för dig på yngre hästar under uppbyggnad eller tidiga träningsår? Alltså, i vilka lägen väljer du att inte fortsätta med en individ därför att du tror att just den hästens möjigheter att lyckas på elitnivå inte står i proportion till antal träningsår/tid/pengar? (För jag förmodar att du haft ett antal hästar i träning som inte blev 160-hästar trots goda ambitioner?)

Till sist också: Nu vet jag inte om du har unghästar eller om du endast har hästar i ridbar ålder, men OM du har unghästar - tränar du dem aktivt innan inridning?
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Under åren 1978-2006 har jag haft ca 19 hästar. 17 av dessa tränades för olika nivåer inom Distansritt.
Av alla dessa hästar har alla kommit till start på 80 km. Jag tror att alla friska och normalt extriört byggda hästar kan tränas att gå en 80 kmers ritt. Så jag har inte behövt " sålla" bort några tidigt i träningen. Flertalet av hästarna är köpta i åldern 4-6 år och mestadels sk "problem hästar".
När hästarna kommer upp till 80 kmer stämmer jag av deras förutsättningar för att nå framgåmg på snabba 120 alternativt komma upp på 160 kmer. Historiskt har SM-et ridits på 120 kmer och
det har därför varit bra at ha en snabb 120 km's häst. ( Nu när SM är 160 känns det mer logiskt att ha samma häst på SM som på de Internationella mästerskapen).
Men vissa av hästarna har jag sålt vidare av olika orsaker framför allt att de inte har haft det temperament och framåtbjudning som jag tror behövs och som passar mig samt mitt sätt att träna och att rida. Jag gillar utmaningar och finner en glädje i att hitta nya "omöjliga objekt" att ta tag i.
För mig är det viktigt att hästen är rolig och underhållande
att ha samt att träna hemma- att vi trivs ihop. Sedan försöker jag hitta en tränings och tävlingsshema som passar in på den hästen.
Men onekligen har hästarna tränats ganska lika genom åren.

Endast en av mina hästar araben Chivas Regal kom endast till start endast en gång -1991 och fick där på tävlingen en vrickning och senare under konvalicensen en senskada som gjorde att han aldrig fungerade som disanshäst mer. För övrigt har hästarna varit förhållandevis skadefria och flertalet har gjort 1000 kmer och uppåt.
innan karriären har varit slut.
Men jag har försökt att vara lyhörd och om någon av hästarna inte tycker att det är kul alternativt uppvisar problem som kan ge framtida men. Då försöker jag lägga om träning lämna tävlandet något år alternativt sälja dem som rid/promenad hästar innan skadorna påverkar deras funktioner som vanliga ridhästar.
Och alla hästar klarar inte av att gå 160 km på dagens 12km/ tim tempo ändå mindre på de internationella mästerskapens krav på 14km /tim. Här bör man först ha provat att gå 120 km på minst den hastighet som man räknar med att rida 160 km. Svenska reglementet kräver ju tom två ritter över 100km. Men jag ser egentligen ingen fördel i att rida för många korta och snabba ritter innan man startar hästen i längre ritter.
Så att träna mer, träna hårdare samt tävla fortare ser jag på inget sätt hänga ihop med att "förbruka" hästarna utan kanske se det som att ge dem en mer ärofylld och kortare karriär som distanshäst men förbrukade nej. Det är mycket troligt att de kan fortsätta sin karriär inom distansritten på annan nivå eller vara promenadhäst i många år efter elit karriären.
Men jag tror att det är svårt att få in allt i en och samma disanshästs karriär- många mil, många BC, snabba ritter, långa ritter och en lång tävlings karriär. Träningen sliter, milen sliter och farten tar ut sitt pris.
Utan tränings- och tävlingsplan bör även ta höjd i en målformuleringen, vart vill jag nå, när vill jag och hästen vara som bäst.
I tävlingsplanen bör var och en efter sina preferens ha bestämt vid vilka steg ska jag gå vidare- när ska jag sluta ställa högre krav och när ska jag sluta tävla denna häst i distansritt.
Skriv ner och dokumentera. Och desto högre du satsar, ska alla vara medvetna om, desto högre är riskerna för skador och misslyckanden.
Men är man inte beredd att satsa så når man ingenstans - men ha gärna en "pensionsplan" för din häst om skador uppstår eller hästen inte ha kapacitete eller samma vilja som ryttaren.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Så att träna mer, träna hårdare samt tävla fortare ser jag på inget sätt hänga ihop med att "förbruka" hästarna utan kanske se det som att ge dem en mer ärofylld och kortare karriär som distanshäst men förbrukade nej. Det är mycket troligt att de kan fortsätta sin karriär inom distansritten på annan nivå eller vara promenadhäst i många år efter elit karriären.
.

Om man väljer sto med ovanstående karriärplan så kan ju ett liv i avelsboxen vara under många år!!!

Så en fråga till Ingrid:
Varför väljer du enbart val och ej sto?
Ston är ju ofta lite knepigare (enligt mina erfarenheter) och du som gillar utmaningar borde väl egentligen gilla ston mer?

Samt att med ett kort karriärupplägg som du verkar föredra nu (enligt dina inlägg tolkar jag det så även om hästarna gått ett antal år nu) så skulle det ju tillföra sporten meriterade ston att avla på.

/ Madde
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Jag håller med om att kortare karriär borde passa ston bra då man sedan har möjlighet att använda dem i avel.
Att ha och bedriva avel kräver att man har plats och inte som jag hyr
stallplatser/ stall per box med förhållandevis begränsade hagar. Kanske något för framtiden.
Jag har haft två tre ston - Gilette och jag, kom två i SM 1990 och vann SMet 140 km 19991. Och här ångrar jag efteråt att jag inte betäkte henne för samtidigt hade jag Animusz som hingst ett kortare tag.
Ingrid
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Hej,
Jag återkopplar till ett gammalt inlägg som jag skrev i våras--
och jag vidhåller samma som jag skrev då, se nedan..
Träning är individuell och beror på vad man kan kalla en ”värdegrund”:
Individen—både människa och häst. Här skiljer det sig om man har man en eller flera hästar i träning.
Målsättningen – hur högt satsar man. I debatten på Bukefalos blandas elit och nybörjare. Vill ni vinna VM/ EM så är frågan inte hur lite man kan träna!
Möjligheterna- tid, ekonomi, geografi och träningsmöjligheter runt stallet. Vänd er till de officiella tränare som finns. Dokumentera träningen,, fråga de som ni tror vet och följ upp träningen.
Så träningen beror helt och hållet på vad du vill uppnå och måste baseras på förutsättningar.
Överträning är ”farligare” än att starta med en förhållandevis otränad häst om ryttaren bara utgår från de förutsättningar man har vid träningstillfället. Men alla idrottsmän, alla elithästar oavsett disciplin måste tränas, men tränas rätt.
Ingrid

Det gamla inlägget som även gäller i denna tråd;
Bukefalos är ett bra forum men jag vill påpeka att i diskussionerna och kommentarerna blandas inlägg från fritidsryttare, ryttare som rider andra discipliner och satsande distansryttare. Mitt inlägg berör hållbarhet och elitsatsning och jag vill gärna skapa debatt om detta.
Vi har de senaste två åren haft stabila resultat på både senior och YR mästerskapen men inga resultat individuellt bland topplaceringarna.
Det är kul med olika infalls vinklar på debatten om hållbarhet men är det enbart hållbarhet vi vill ha? Är det inte Toppresultat kombinerat med hållbarhet över i alla fall tre-fyra år. Och bara här förfasar sig säker flera av Bukefalos läsarna med att jag säger att hästen ska hålla tre-fyra år.
Detta innebär inte att den ska vara helt utsliten och slaktas utan att toppkapaciteten är förverkade.

Att trav, hopp, fälttävlans ryttarna satsar till 100 % på sina unghästar är inte ovanligt först ska de komma upp och prestera sedan förvaltar man och vårdar det " bra" man har. Jag har aldrig hört om en travhäst som har berömts för hur många mil den har gått utan hur gick det i loppen- var den placerad. Sedan talar man om intjänade pengar.
Träningen av distanshästar är ( för mig) mestadels hållbarhetsträning det tar ca två år att stärka skelettet, senor och ligament att tåla påfrestningarna för tävlingar på längre distanser men jag siktar på att tävla och det är lika med att rida snabbt och långa ritter. Därför ser jag ingen anledning att tävla många korta ritter med mina hästar som kan få debutera på 80 km och ganska snabbt få gå upp på 120 och 160 km.
Distanslistan ger en bra statistik dock inte uteslutningarna men jag tycker själv att mina hästar har varit hållbara och har förhållande vis få uteslutningar om man lägger in tempot på ritterna. Det är alltid farten som tar ut sitt pris i uteslutningar, skador och förslitning. Hög fart med dålig träning ger mer av skador på tävlingarna.
På kilometer listan finns i dag dryga 100 St. hästar som har gått 1000 km eller mer.
Av dessa är endast ca 50 aktiva . Som aktiv räknar jag med att hästen ska ha gått någon ritt under 2006 och är i livet.
Endast en häst som gått över 4000 km är aktiv POEM. Han har gjort över tio tävlingssäsonger och många år på absolut toppnivå.
Hästar som har gått över 3000 km är tre till fyra aktiva och kommer förhoppningsvis ut på tävlingsbanorna under 2007.
Total har vi i Sverige haft 4 hästar som har gått 4000 km, 13 ( inklusive de som kom upp i 4000) som har kommit upp i 3000, och 30 ( inklusive de som kom upp i 4000 resp. 3000 km) som har kommit upp till 2000 km-- hästarna räknas här flera gånger.
Av de hästar som gått över 1000 km och gjort uppehåll ett år så kommer endast 10 % - 15 % tillbaka ut på banorna. Varför vet jag inte.
Ryttarna tröttnar, hästarna är skadade eller säljs till icke Distansryttare.
Tittar man sedan på hästnamnen om jämför kilometerlistan med resultaten i Distanslistan så finne man att landslagshästarna på 160 kilometer
och de flesta SM-vinnarna återfinns bland hästarna som minst har gått 1000 km.
Så om man tittar på Kilometerlistan så har vi ett tak i antalet kilometer och hästarna ska tydligen inte göra uppehåll i karriären.
och det går att kombinera att starta hästarna tidigt i högre klasser, rida fort samt ändå ha en häst med lång hållbarhet om hästarna är rätt tränade.
Jag kan här nämna mina egna hästar Kapudan ox 3314 ( tävlade åren 1996 till 2005- 9 år) Zingaro (startade sitt tävlande1997 och är inne på sitt 10-e år) Amigo El Caballo (1992) ox 2483 kilometer startad sina tävlingar år 1999 och är inne på sjunde året och Wearst 1993 ox med 2284 kilometer är inne också inne på sjunde året.
Men ingen av mina hästar är i närheten av den Internationella toppen. Ska vi börja att närma oss den internationella eliten så blir de svenska hästarna för gamla innan de når upp till sina topprestationer och kilometrarna sliter även i det långsammare tempot. Och visst de gamla hästrna har hållbarheten men tappat lite av "speeden". Hastigheterna internationellt har gåt upp och hästarna i mästerskapsklasserna har blivit yngre. Vi måste acceptera att ryttarna till lika hästägarna har olika målsättningar med sitt tränande och tävlande. En del kanske "nöjer" sig med att ha en högpresterande häst i fyra- fem år istället för att ha en presenterande häst i tio år. Det kommer att finnas undantag där duktiga ryttare/ hästägare kan få fram både ock som tex. Poem, Prins Aussi och Kapudan, Ztefan m.fl. som kan kombinera fina internationella resultat med lång hållbarhet. Men i och med att farten går upp på de internationella tävlingarna måste vi träna och rida fortare hemma.
För att nå den internationella eliten måste vi vara beredda på att träna de yngre hästarna mer och att rida snabbare på tävlingarna med yngre hästar samt debutera på längre ritter 120 km med 6 eller åringar och 160 km med 7-8 åringar. Och självfallet kommer detta att ta ut sitt pris om hästen inte tränas och tävlas på rätt sett. Redan nu förekommer det att många "dansar en sommar" och sedan inte förstår varför hästen blir halt och får skador och därtill inte har tålamod att låta dem få den konvalescent-tid som krävs. Det är inte det jag uppmanar till utan att vi behöver fler som tidigt satsar hårt och målmedvetet på sina hästar även när de är unga. Fler 7-8 åringar som går 160 kilometer men de ska självfallet vara tränade för uppgiften. Fler satsande ryttare och hästägare som förstår och vet att framgång kan ha sitt pris och är beredda att våga utan att det går ut över hästens välbefinnande. Men som är redo att ha en internationell topphäst även om det bara är för några år.

Under synonymen Wearst skriver denna dag Ingrid Boström

Mycket intressant läsning och med mitt "hur lite räcker" ligger en föreläsning jag var på i Växjö där en danska och en indier berättade om sina internationella erfarenheter av tränande och tävlande. Och då insåg jag att lite räcker längre än för mycket, och då bestämde jag mig för att träna en häst nästa säsong och då inte med syfte att samla kilometrar (aj, nu stack jag ut hakan och får väl erkänna att hästen är halt nästa april, fast numer så inser jag även då, att shit happens - ingen anledning att hänga läpp för det). Med ny ambition så insåg jag även att jag har enormt bristande kunskaper.

Det var för övrigt en mycket intressant föreläsning som belyste mycket av det du skrev i ditt inlägg. Som du säger, man måste välja vad man vill (a pet or a racing machine - som indiern uttryckte sig) och kan mycket väl rida snabbt och längre tidigare om man inte tänkt tävla sin häst tills dess ålderdom.

Så nu står jag där och undrar just hur skall jag träna rätt. Du är ju just en av de här i Sverige som jag är vansinnigt nyfiken på att se hur du tränar. Det skulle vara givande att läsa en bok där man fick följa träning och tävling av ett tiotal hästar här i Sverige under ett år. Då kanske ett par av dina och sedan andra hästar vars ryttare/ägare redan tränat och tävlat några hästar på 160 km. Gärna ryttare som har för avsikt att nå internationell nivå. Detta skulle ge mig kunskaper om träning och tävling av tio hästar på denna nivå och inte som idag, absolut ingen kunskap alls.

Givetvis är jag även intresserad av att se liknande saker för hästar från andra länder; Frankrike, Dubai, USA t.ex. Fast det kanske redan finns sådan littertur, så tipsa mig gärna då.

Jag tror också att kunskap om distanstävlande måste vara en färskvara. Forskning måste gå framåt och träningsmetoder förändras. För det kan ju omöjligt handla om att varje individ kräver så helt olika saker.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Det är väl inte att sticka ut hakan..?
Det är väl sedan länge accepterat att om man vill tävla fort och tidigt så blir inte hästen alltid så gammal (eller så hel)? Så det förstår jag inte varför du, Maja, ska behöva ha en indier och en dansk att berätta det för dig?

Det är helt OK att välja medel efter målen, bara inte de här snabbträningarna blir ett allmänt rättesnöre för nybörjarna eller de som faktiskt har en "pet" som de ändå vill tävla till en viss nivå. Allt som går fort och inte är så jobbigt tycks bli den allenarådande trenden väldigt fort.
Rollkuren för dressyrhästar, barrering för hopphästar. Bägge tycks ge önskat reslutat fort, men den etiska synvinkeln kanske man ska blunda för?

Sorry, nu blev jag lite bitsk, men jag tycker att du är lite blåögd.
 
Sv: Hur lite träning räcker egentligen?

Det är väl inte att sticka ut hakan..?
Det är väl sedan länge accepterat att om man vill tävla fort och tidigt så blir inte hästen alltid så gammal (eller så hel)? Så det förstår jag inte varför du, Maja, ska behöva ha en indier och en dansk att berätta det för dig?

Det är helt OK att välja medel efter målen, bara inte de här snabbträningarna blir ett allmänt rättesnöre för nybörjarna eller de som faktiskt har en "pet" som de ändå vill tävla till en viss nivå. Allt som går fort och inte är så jobbigt tycks bli den allenarådande trenden väldigt fort.
Rollkuren för dressyrhästar, barrering för hopphästar. Bägge tycks ge önskat reslutat fort, men den etiska synvinkeln kanske man ska blunda för?

Sorry, nu blev jag lite bitsk, men jag tycker att du är lite blåögd.

Blåögd är jag om jag tittar mig i spegeln och antaligen också för att jag inte fattar vad du menar med att jag är blåögd.

Varför skulle en kort och lite snabbare distanskarriär vara dåligt för en häst än att hela livet låta den samla kilometrar. Här handlar det inte om att rida skiten ur hästarna utan att tävla när de är på toppen av sin förmåga, sluta i tid och pensionera hästen till ett vanligt hästliv. Det är väl ändå äventyrligt för en häst.

Indiern och danskan gav mig ett annat perspektiv än det gängse svenska. Från tjatet om långt och långsamt och ärofyllt att samla kilometrar år efter år, till att tävla när hästen är i form och att inte tävla många ritter under året för hästens välmående. Och att det bara finns ett visst antal kilometrar hästen har att slita på sin kropp och att göra dem till kvalité. Det går stick i stäv mot svenska predikningar och gör visst någon lite ilsk. ;)

Att jämföra att rida för placering inom distans med rollkur och barrering får mig att tro att du inte alls tror på distans som tävlingsform. Och kanske har du rätt, det kanske är för farligt för hästarna. Fast kunskap om att se tecknen när det blir för mycket har åtminstone jag den hårda vägen uppnått. Att kunna rida även längre distanser långt och långsamt har jag också kunskaper till. Men till att tävla har jag inte kunskaper till, hela tråden handlar för mig om att försöka uppnå den kunskapen.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Piraja
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 433
Senast: Macken22
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 748
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp