Bukefalos 28 år!

Hur många djur i lägenhet?

Sv: Hur många djur i lägenhet?

Nej, du får väl ha tillräckligt stora burar! På bilden ser det ut som om kaninerna kan gå utanför den lilla buren, men att det bara är i den de har skydd mot regn och sol.

Oavsett hur kort tid du har kaninerna så här så är det helt vansinnigt! Tycker du själv att det känns ok?

Vad har du för botten i den nedre inneburen? Fleecefilt?

Men herregud! TVÅ av burarna är på minimum mått, resten är större! Som jag skrivit flera gånger, dom burarna är inte stängda utan används som skydd mot väder och vind:grin:

Om jag ska vara ärlig så känns det helt okej för kaninerna del. Jag tror de mår alldeles utmärkt! På vilken punkt skulle de inte ha det okej?

Burarna har spån. Vad nu än det har för relevans?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många djur i lägenhet?

kl

Alltså stopp nu! Det har blivit väldigt hackigt i den här tråden tycker jag.
TS är medveten om att situationen är långt ifrån optimal och säger sig redan jobba för att minska djurantalet i lägenheten, jag förutsätter att aveln ligger på is så inga nya parningar sker innan allt är ordnat. Tills vidare försöker TS så gott hon kan att göra det bästa för sina kaniner och andra djur och har faktiskt tagit till sig av råd hon fått här. Att omvandla balkongen till en box låter t ex som en utmärkt idé, där har de möjlighet att röra sig och flera (som jag fattade det) krypin att ta skydd i.
Skärp er nu, en del av er hackar faktiskt på precis allt ni kan komma på, trots att TS redan svarat på hur hon löst det!

Självklart sker inga fler parningar. Anledningen till att jag har så unga ungar som tre veckor i lägenheten är för att jag trodde att jag hittat ett stall till kaninerna - så platsen var löst.

Jag känner också lite att de försöker klaga på allt de kan hitta, eller hitta på...
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

För att det är två helt olika arter som inte har den typen av utbyte av varandra. Visst kan man ha samgång, men inte i syfte att ersätta sällskap av den egna arten.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Fast alltså, förlåt... Men jag orkar inte riktigt:D

Jag har haft marsvin som slagits så den ena blev blind och av med ena örat. Och även andra med mindre småsår och söndriga öron. Har däremot under alla åren som jag haft kanin och marsvin ihop ALDRIG någonsin haft så mycket om ett endaste litet sår.

Du har haft marsvin som gett skador och sen skriver du att det aldrig varit några skador. Menar du att du hade fler marsvin tillsammans och då uppstod skadorna och när du separerade på dem så att de var uppblandat kaniner och marsvin i samma bur så försvann det?

Jag som nästan alltid haft dvärgkaniner (förutom en stor blandning, som blev 12 år). Jag skulle möjligen kunna ha marsvin oxå tillsammans. Men tror inte att det ger så mkt faktiskt. Varför ha marsvin när man kan ha kaniner :p! Det var mer en not på Lizans svar. Finns de (dock ingen jag känner iofs som har marsvin å kanin i samma bur) men hört att det är lätt med skador. Testa även att googla, finns säkert folk som i all välmening haft dem tillsammans å sen fått skadat marsvin. Sen KAN det såklart gå bra oxå, men 2 av samma art är ju alltid att föredra oavsett art egentligen.

En helt annan sak. Noterade att du är väldigt sparsam m spån. Lättare att hålla rent och underlaget förstörs inte lika lätt plus att det blir skönare för kaninen. Inte så dyrt om man köper i balar och inte på zooaffären.


Edit: kom på att det var en som hade marsvin å kanin i samma och i det fallet var det marsvinet som mobbade kaninen :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Ja alltså marsvinen har skadats när de slagits, inte kanin + marsvin, där har det aldrig varit någon skada.

Jag märker faktiskt stor skillnad på både arterna när de går tillsammans. Kaninhanen som nu går med en marsvinshane väver inte så mycket, de putsar på varandra ibland och de kurrar ihop sig tillsammans.

Det marsvinet som blev blind + skadat öra när han gick med annat marsvin fick gå med en kaninhane och han mådde genast mycket bättre. Satt gärna under kaninens haka och myste tillsammans.

Lejonhuvade är förövrigt också dvärgkaniner...

Angående två av samma art så släpper jag inte ihop två vuxna kaninhanar. Det känns inte så bra då risken att de bråkar tills den ena dör/blir ordentligt skadad är väldigt stor.

Antar att du menar spånet i de hemmabyggda kaninburarna. Kanten är låg samt att de gärna gräver undan spånet och ligger direkt på "golvet".
Jag köper spån i stora sopsäckar för 15 kr/styck.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Iofs men ändå. Intressant att de verkar trivas ihop och putsar varandra :). Var får du tag på spån SÅ billigt? Betalar typ 75 kr balen. Jag skulle förresten heller aldrig ha 2 okastrerade hanar tillsammans.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Ja jag tycker det är skönt att de trivs så bra.
Jag köper på ett sågverk:) man får packa sopsäckar själv.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Svaret till den här frågan kanske redan finns! Har inte orkat kolla igenom hela tråden! Men jag blev nyfiken på rasen på dina hundar? :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Jag har sett ett marsvin och en kanin som var helt oskiljbara. Det är inte en lösning att sträva efter men om de mår bättre tillsammans än utan varandra så varför inte.

Hur går det med annonser?
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

40 kvm till så många djur? :eek: Tänk om där för allt i världen. Hade det varit en tre eller minst 2:a på 60 kvm där man kunnat sätta av nästan som ett rum för djuren, så hade det kunnat gå för mig.
I transportburar använder man väl fleecefiltar men i burar ska det väl vara någon form av strö eller våtrumsmatta.
Använder man våtrumsmatta och låda så måste de kunna boa lite av halm eller hö.

Mindre lukt och stökigt med våtrumsstuvmattebit och låda i buren än bara spån rakt av.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många djur i lägenhet?

40 kvm till så många djur? :eek: Tänk om där för allt i världen. Hade det varit en tre eller minst 2:a på 60 kvm där man kunnat sätta av nästan som ett rum för djuren, så hade det kunnat gå för mig.
I transportburar använder man väl fleecefiltar men i burar ska det väl vara någon form av strö eller våtrumsmatta.
Använder man våtrumsmatta och låda så måste de kunna boa lite av halm eller hö.

Mindre lukt och stökigt med våtrumsstuvmattebit och låda i buren än bara spån rakt av.

Nu bodde förvisso de flesta på balkongen. Och det var en nödlösning, som skrivits tidigare. Hellre det än att behöva skjuta av alla tycker jag.

Att djuren har fri tillgång på grovfoder så som hö eller gräs är ju en självklarhet. Vet inte alla det?
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 093
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 336
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp