Hur mycket cancer kan en häst ha?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur vet ni att hästen har invärtes tumörer? Är det melanom och var sitter de?

Han har dels de klassiska skimmelmelanomen som är runda och liksom ligger som kulor "utanpå" huden. Han har dem på skapet (i pingisbollstorlek), runt anus och hela svansroten, i mankammen, osv. Men sen har han också sådana som ligger "under huden", som inte är runda. Man känner dem som ojämnheter under huden liksom. I ljumsken har han också en som är större än en stor apelsin, som är på insidan. Den lär förr eller senare, i takt med att den växer, stänga av uringången så att han inte kan kissa. Förhoppningsvis inte än på ett bra tag dock.

För min del är det oväsentligt om tumörerna är godartade eller elakartade. De är för många och för stora för att ta bort, och det enda jag kan göra är att ta hand om dem (smörja de runt anus när det behövs, osv) och hålla koll på hur de växer.

20141217_150719_5495cdda9606ee6c36f1442e.jpg

En ojämn en "under huden".

20141103_185857_546bb3d4e087c326a5ef4224.jpg

De "vanliga".
 
Blä för melanom. :(

Ja. Stort blä. Det lär nog inte bli någon skimmel för mig igen, om sanningen skall fram. Den här gången visste jag vad jag gav mig in i, han hade ju sina redan. Men jag vet inte om jag vågar mig på att göra det igen med en yngre häst.
 
Inte jag heller. Min kan ha ett år kvar, eller tio. Ett till tio år av oro över melanomen. Utöver all den vanliga oron att de ska bryta benen i hagen och få tarmvred och sånt, då...
 
Din stackars häst har nog haft väldig otur, det är ovanligt att flugskimmlar får särskilt mycket melanom, om de får det alls. Helt vita skimmlar är i regel mycket hårdare drabbade.

Men fodra på och ta det lugnt med ridningen tills han är i bättre hull.
 
Jag har fått lära mig att skimlar har ca 2 år kortare medellivslängdän andra färger. Det är inte så mycket i mina öron. Det finns ju annat som tar död på hästar betydligt tidigare. Spatt, kissing spines, IR och fång tex.
Jag är svag för skimlar och skulle inte tveka av den anledningen.

Har haft en liten welsh (inte skimmel) som togs bort pga sina tumörer. Hon hade dem i många år och det var först som gammal de besvärade henne. Hon blev tung i andningen och då fick hon galoppera vidare. Fanns inga skimmelanlag där men ändå fick hon precis samma sorts tumörer.
 
Jag fick operera min förra häst, endast 3 år gammal, för melanom (skimmel) och jag praktiserade i ett stall där jag såg en skimmel gå bort med tumörer och jag har haft ytterligare en skimmel med det. Den nuvarande skimmeln (strax 26 år) har inget tack och lov. Men jag kommer inte skaffa skimmel i framtiden pga av detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 468
Hästvård Min kompis häst är helt ur slag i sommar. Fullblod 8 år som debuterade fälttävlan i maj, men efter det blivit helt orkeslös och flåsar...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
23 766
Senast: EmmaW
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 678
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Läget ligger till så här. Har en Haflinger. De har gått på samma bete i 3 månader (hon och en fjording), det är knappt något gräs alls...
Svar
12
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp