Bukefalos 28 år!

Hur mycket, hur ofta och vad?

Jag har länge tänkt på hur andra lägger upp sina "scheman" med sina hästar angående träning och motion i veckorna. Jag har fått för mig att jag tränar min häst alldeles för lite, men med lite eftertanke så hinner jag inte så mycket mer än så. Jag rider ca 5 dagar i veckan varav 2 är dressyrpass på bana (ibland ett av dom hoppning), en fri uteritt utan några som helst krav och en uteritt med dressyr (skänkelvikningar, tempoväxlingar, övergångar osv) samt en skrittrunda. Dressyr- och hoppassen brukar bli 30-60 minuter långa och uteritterna detsamma. Skrittar gör vi i 20-40 minuter. Så här är det då varje vecka men med varierande övningar och platser såklart. Hur ser det ut för eran del?

Jag har inget schema. Jag tränar på det vi behöver träna på för att utvecklas och ser till att inte nöta så pass att hästen blir slut. Och försöker att se till att jobbet i sig inte är i slitage eller är mentalt pissigt för hästen. Han ska veta vad som begärs av honom och kunna göra rätt och få belöning och förstå det.
Han får vila när jag behöver vara ledig. Det blir iaf en dag/v. Men det kan bli 3 dagar med ibland.
Vi behöver inte hålla någon tävlingskondis för ft eller löp etc.. Så det funkar fint för oss.

Vi rider dressyr(framför allt), rider ut för skojs skull och tricktränar lite.
 
Fick skrota detta shemat som jag skrivit, försökte med det i början men insåg att det funkar bättre att ta dagen lite som den kommer. Jag planerar veckan lite utifrån vad min tränare har sagt att jag ska träna på (Tränar ju en gång i veckan med tränare). Det funkar bra för mig att tänka så och jag märker resultat på träningen efteråt! Så det är så jag gör nu! :)
 
Jag har inget strikt schema då min ponny arbetsvägrar vid kombinationen blåst och nederbörd.

Men tanken är ungefär 4 dagar i veckan (hon är född 11) och minst hälften avsuttet, Tömkör mycket och har börjat linlöpa över knepiga cavalettiserier.

Varannan vecka tränar vi hoppning, en helg dressyr och sen tävlas hon (från och mer september).

Jag försöker att inte göra samma sak två dagar på raken och inte nöta för mycket på banan.

Under hösten och vintern är tanken i första hand konditionsträning och i det arbetet övergångar.
 
Jag brukar rida 5/6 dagar i veckan, mest uteritter och dressyr men hoppar 1-2 gånger i månaden. Passar mig perfekt att rida så då jag inte har tid till mer och han går bäst när han får vila en eller två gånger i veckan. ;)
 
Hej!

Min tjej rids ungefär varannan dag, varierat ut i skogen, dressyr, hopp och working equitation beroende på vad jag känner för och behöver öva på för tillfället. De dagar hon inte rids promenerar vi, tömkör, longerar, sladdar ridbanan, går ut och joggar eller så får hon vila helt, lite beroende på vad jag känner att jag orkar och hinner med. På helgerna brukar vi hinna med en långtur nån av dagarna (2-3 timmar). Anledningen till att hon rids varannan dag är att hon har spatt i båda bak, vilket påverkar ryggen och då behöver den vila från belastning och återhämta sig ungefär varannan dag.

/Lavinia
 
Okej, min ponny har också spatt men den är " utläkt" så den påverkar inte honom alls! Tar bara lite längre tid på sig att varma upp i skritt. :up:
 
Vanligtvis ser det ut såhär:

1. Uteritt
2. Dressyrpass/trim
3. Hoppträning för tränare
4. Uteritt
5. Vila
6. Markarbete på egen hand
7. Dressyrpass/trim

Under vilodagen tar vi promenader eller lasttränar eller gör övningar för hand och från mark. Ibland myser vi bara i stallet, det beror helt på hur jag känner. Vilodagen är lika mycket för min del som för hästens. :)
Jag försöker alltid att variera underlaget så mycket som möjligt, och rider ute på bana/uteritter året runt
 
Jag har länge tänkt på hur andra lägger upp sina "scheman" med sina hästar angående träning och motion i veckorna. Jag har fått för mig att jag tränar min häst alldeles för lite, men med lite eftertanke så hinner jag inte så mycket mer än så. Jag rider ca 5 dagar i veckan varav 2 är dressyrpass på bana (ibland ett av dom hoppning), en fri uteritt utan några som helst krav och en uteritt med dressyr (skänkelvikningar, tempoväxlingar, övergångar osv) samt en skrittrunda. Dressyr- och hoppassen brukar bli 30-60 minuter långa och uteritterna detsamma. Skrittar gör vi i 20-40 minuter. Så här är det då varje vecka men med varierande övningar och platser såklart. Hur ser det ut för eran del?

Ähm, jag har många hästar och varje häst går 2-3 dagar per vecka, ganska intensiva pass antingen i paddocken eller ute längs vägen. Ibland skogsridning på trevlig stig, några av dem kan köras som alternativ till uteritten.

Övrig tid spenderar de ute i hagen (lösdrift).
Det är klart att de antagligen skulle göra bättre resultat på tävlingar med mer träning, men jag tror inte att hästarna är ledsana.
 

Liknande trådar

O
Träning Är lite intresserad utav andras ridschema, hur de ungefär ser ut. Skriv också gärna om du är dressyr, allround, tölt, hoppning -...
Svar
6
· Visningar
1 537
Senast: dengra
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 758
Senast: scizofren
·
A
Hoppning Min dotter är ordentligt sjuk och har så varit ett par veckor. Vet ej när hon blir frisk. Nu undrar jag hur vi ska hålla hennes...
2
Svar
21
· Visningar
2 845
Senast: Pysenplay
·
D
Träning Min häst har inte blivit riden så jättemkt på några månader. Mest skrittad lite trav under sommaren lite sporadiskt. Byggde upp han och...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp