Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Här hemma så kommer hunden ut på promenader 2-3 gånger dagligen, en gång på morgonen vid 06-07 sedan på förmiddagen mellan 10-12 och sista gången på eftermiddagen vid 14-16. Vid senare morgonturer så tas förmiddagspromenaden bort helt och hållet. På kvällen eller om han bara vill rasta av sig ytterligare så är det trädgården som gäller.

Beroende på väderlek så får han en längre promenad varje dag, då är de mindre turerna på 20-30 minuter och den längre på upp emot 6 timmar. Vår hund verkar klara sig bra på att bara komma ut 2-3 gånger och rasta/lufta sig i trädgården i övrigt. :)
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Jag går ut var 5:e-6:e timme. Ibland oftare om vi ändå ska ut och göra något. De brukar vakna till och vilja gå ut när det gått 5 timmar så jag tycker det är lagom!
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

*kl*
Jag går ut med dem när de säger till, varierar mellan 3-5 riktiga promenader /dygn beroende på vad vi gör.

Oftast är de ju med mig lösa ute i många timmar i sträck, då rastar de sig själva;) men de promeneras alltid ordentligt(minst 30 min) på morgonen, nån gång mitt på dagen och så på kvällen. Dessutom släpps de ut på ett fält för att kissa av sig tidig morgon, middag och sen kväll, och rastas alltid direkt före- och efter träningen (vallning). Sen är de med på ridturer, får cykelmotion osv utöver detta.

/Migo
med tre utslagna BCs - det är jobbigt att valla springiga finullsfår;)
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

*KL*

Flera säger att hundarna får 2 eller fler "riktiga promenader" om dagen.
Vad räknar ni som "en riktig promenad"?
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

En riktig promenad är väl minst 20-30 min iaf, enligt mig.
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

En riktig promenad för mig är en tur där hundarna får sniffa och ha sig i sitt tempo, springa lösa och röja ur sig osv. och så självklart kissa och bajsa allihopa. Minst 20 min.

Jag vet att jag har det lyxigt som kan ha alla hundarna lösa så mycket, och att inte alla har det så.

/Migo
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

*KL*
Jag är ute med mina 5-6 ggr/dag.

Första promenaden är mellan 7-9 beroende på när vi går upp. Andra är mellan 11-14. Tredje går vi mellan 16-18. Fjärde går vi vid 21.00 ungefär och sen kissar vi på kvällen innan vi sover mellan midnatt till 03.00 beroende på om jag jobbar eller inte.

Några fasta tider har vi inte, utan det varierar på vad annat jag gör under dagen.
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

*KL*

Flera säger att hundarna får 2 eller fler "riktiga promenader" om dagen.
Vad räknar ni som "en riktig promenad"?


Riktiga promenader är för mig där man går en runda/tränar eller liknande. Där hunden inte bara får gå ut,kissar/bajsar och in igen.

En riktig långpromenad tycker jag ska innehålla stimulans,motion,lek och frihet:). Minst en långpromenad varje dag är mitt måtto:).

Jag går oftast samma långpromenad på 1,5 timmar varje morgonen vid 08.00-tiden.Det är en vandringsled och just på morgonen brukar det vara folktomt för det mesta. Där har jag möjlighet att ha hunden lös ca 30-40 min då hon inte är 100 vid inkallning. Här finns inga djur att jaga, och området vi går förbi är inhägnat på ena sidan och en sjö på andra. Det är som en lång slätt där man har god uppsikt väldigt långt fram.Här kan hon springa av sig varje morgon,lukta och göra lite som hon vill. Vi kastar boll,tränar inkallningar,badar,letar godisar och gömmer leksaker under denna halvtimmen. Resten av rundan är det koppel som gäller och då kan det bli lite allmän vardagslydnad och lite "hinder"-träning under tiden. Det finns stenar och lite små parkeringsstaket vi kan hoppa över och gå slalom mellan. Denna rundan är perfekt att börja morgonen med. Hunden har fått "allt" på promenaden och är nöjd när vi kommer tillbaka. Resten av dagens "riktiga" promenader är på mellan 30-60 minuter. Vi har 3 olika rundor här i närheten som vi brukar växla mellan,varav en på ca 30 minuter,en på 40 och en på 60. På en av dessa rundor finns även en liten rastgård som vi ibland går till.

Naturligtvis är vi inte alltid lika inrutade,men ändå en ganska vanlig dag för oss. Visst åker vi till skogen ibland,och vissa dagar kanske vi är hos bekanta och har hunden lös i deras trädgårdar. Ibland går vi helt andra rundor som är på uppemot 3 timmar. En sommarstuga har vi också tillgång till, där hunden är lös hela dagarna,men vi är ju bara där vid fint väder och det kan inte räknas som dagligen.
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Driver iväg tråden ytterligare med fler frågor.

Hur mycket stimulerar ni hunden förutom promenader/träning ute? Ligger hunden och sover hela tiden mellan gångerna ni går ut, eller aktiverar ni på något sätt inne också? Hur i så fall?

Ni som har en hund,hur ofta har er hund tillgång till att leka/träffa andra hundar?

Svarar själv:

Min hund verkar sova/vila mycket inne. Hon är inte den mest aktiva personligheten jag träffat:angel:,men vill hon,så kan vi även leka lite inne med boll eller dragkamp. Varje dag har hon tillgång till ett nytt ben att aktivera sig med en stund. De gånger jag har ont om tid och inte hinner med att gå så mycket ute,så brukar jag kompensera detta med lite godislet och aktivitetsboll inne. Ibland kan hon få någon toarulle eller kartong och förstöra:D

Vår hund träffar inte andra hundar så ofta. Vi har ett par stycken vi ibland stöter på ute som vi känner lite bättre,och de kan få leka lite i koppel då. Annars har vi 4 andra hundar som min hund funkar och leker med, kanske 1 gång i veckan(inte alla samtidigt).
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Värt att veta kan ju också vara att hundar ska rastas minst var 6e timme enligt lag dagtid.

Sanning med modifikation. Mig veterligen (om det inte är ändrat) så bör hundar rastas var 6'e timme och det är en viss skillnad på bör och ska.
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Så om man är ute 30-40 minuter, kanske går i lugnt tempo till en stor rastgård som finns 10 minuter bort, låter hundarna springa där i 20 minuter och sedan går hem igen, så räknas det som "en riktig promenad"? Och om det står i tex en rasbeskrivning att en hund behöver "en riktig promenad per dag" så går det fint med ungefär det jag precis skrev?
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Driver iväg tråden ytterligare med fler frågor.

Hur mycket stimulerar ni hunden förutom promenader/träning ute? Ligger hunden och sover hela tiden mellan gångerna ni går ut, eller aktiverar ni på något sätt inne också? Hur i så fall?

Ni som har en hund,hur ofta har er hund tillgång till att leka/träffa andra hundar?

Inomhus är det vila som gäller för mina damer. I alla fall i rummet som är vårt arbetsrum/sovrum (och där är vi instängda 90% av tiden hemma). Där får det inte busas, inte tränas, inget sådant. Ibland tränar vi tricks i köket.

De sover inte, men vilar gör de. De har alltid märgben framme så de kan tugga på sådana om de vill. Jag har även sett till att ställa sängen framför fönstret, så att de kan ligga på den och titta ut. Sen jag gjorde det har de blivit mycket mer avslappnade inne. För ut vill de kunna se och står inte sängen där så går de upp för att ställa sig och titta ut, går tillbaka och lägger sig, går upp för att titta ut osv.

Annars, förutom promenader (som brukar vara i skogen och där de får hoppa på stenar, stockar, tugga på kottar osv) så tränar vi lydnad då och då. De dagar som det känns att de är pigga trots långpromenad och lösspringande blir lydnadsträningsdagar.

Jag har två hundar, så det är inte ofta alls vi träffar andra hundar. Jag låter dem bara leka med vänners hundar och tja, det blir någon enstaka hundträff i månaden, inte mer. Inga vänner bor riktigt nära mig och jag låter dem inte leka med andra hundar här i området.
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Jag rastar mina normalt fyra gånger om dagen.
Innan frukosten (mellan 9-11 normalt), snabbkiss på lunchen, längre promenad mitt på dagen innan kvällsmaten (mellan 18-21), och 30 minuter innan sängen.

Är vi hos min pojkvän får dom oftast bara två promenader om dagen, en mitt på dagen och en kvällsrunda, men där får dom vara ute på gården och rasta sig själva några gånger om dagen.

Ibland går jag ut i trädgården och tränar, då brukar dom rasta sig själva.
Inomhus vilar dom oftast, någon gång/dag brukar vi träna något litet trick inomhus, eller så får dom ett nytt ben att tugga på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Om det är det enda hunden gör på dagen, så nej. FÖR MIG är det en promenad, men då jobbar jag med mina hundar vid andra tillfällen så de blir mer än nog stimulerade. PROMENERA är för mig hundarnas fritid utomhus där de får vara hund och lukta på spännande saker. Träna och arbeta gör jag med dem vid andra tillfällen.

En hund som ENBART får en sån sväng till rastgård och ett par varv runt kvarteret lär ju knappast vara tillfreds, men om den promenaden kompletteras med ett par timmars hårt fysiskt och psykiskt arbete, två liknande promenader till och några varv runt kvarteret utöver det, så är det helt plötsligt mer än nog.

/Migo
som inte riktigt förstår varför du frågar...
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Nja... Det är ju en "riktig" promenad, men inte tillräckligt för att vara det enda hunden får under en dag (om vi pratar varje dag).

...och rasbeskrivningen är ju knappast hela sanningen.

Gnist: Ok, i så fall minns jag fel.
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Mina hundar var ute varannan timma förut :o Men det var för att jag bodde på gård och gick ut ca en gång i timmen. Vovvarna fick hänga med varannan gång :D Nu bor vi i lägenhet och har "ställt" in dom på allt mellan 3-5 promenader om dagen, det beror helt på. Allra vanligast är nog 4 om dagen.
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

En hund som ENBART får en sån sväng till rastgård och ett par varv runt kvarteret lär ju knappast vara tillfreds, men om den promenaden kompletteras med ett par timmars hårt fysiskt och psykiskt arbete, två liknande promenader till och några varv runt kvarteret utöver det, så är det helt plötsligt mer än nog.

Här generaliserar du väl ändå lite väl grovt?

Om jag går ett gäng 20-30 minutersrundor om dagen PLUS jobbar fysiskt och psykist med mina hundar ETT PAR TIMMAR, har jag ingen tid över till heltidsarbete?

Mina hundar är absolut tillfreds med några sånna promenader, enbart, nån gång i veckan.
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Ja, jag glömmer nog bort mig lite. Jag tänker på arbetande raser och jämför med mina egna hundar. En av mina BCs är framavlad för att kunna arbeta hårt under svåra förhållanden hela dagarna. Hon skulle inte klara mer än nån vecka med enbart koppelpromenader. Min mammas tibbeterrier är däremot skitnöjd om hon bara behöver gå utanför dörren och kissa 3 ggr om dagen. Men jag tror att även tibben egentligen skulle må bättre av att aktiveras betydligt mer.

/Migo
som har sina hundar med sig på jobbet
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Fast jag tycker ändå det är att överdriva faktiskt, även om man har arbetande hund. Hur många arbetade raser har en matte/husse som kan aktivera hela dagen i den utsträckning som du beskrev ?

Tillägg ( kanske ska svara på huvudfrågan ).


Hunden kliver upp när siste man går ur sängen, då släpps hon ut på gården för att kissa ( ensam ). Medan äts det frukost inne och sedan går vi ut på en promenad ca 20-30 min ( bajsar/kissar )

Efter det blir det lugnt fram till 14 ( vi är kanske ute på lilla gården och påtar, tränar lite moment om andan faller på ).

När dottern vaknat från sin middagslur brukar vi normalt ta tag i aktiveringen, dvs lydnad/konditionsträning/spår/ ..

Kvartersrastning på kvällskvisten ( 15-20 min )

Kvällskiss ( släpps ut på gården för att kissa ).

Så ser väl en rätt normal hemmadag ut för oss, men allt som ofta gör vi utflykter och är borta några timmar i skogen eller något annat mysigt =)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Hur får ni 2h om dan plus rastningar att bli hela dagen:confused:

Har man inte tid så väljer man inte en så aktiv ras. De är inte gjorda för att aktiveras för aktivitetens skull, de är avlade i hundra år på att kunna fungera i hårt arbete, hela dagarna. De är inte sällskapsdjur, de är arbetsnarkomaner, och ska arbeta.

Hur ofta stöter man inte på BCs med stressbeteenden och andra symptom på understimulering, för att folk inte fattar vad det är för hund de köper? (Och ja, jag vet att det finns lugnare linjer även inom BCn)

Jag har redan bett om ursäkt för att jag ogenomtänkt råkade uttala mig som om det gällde hundar generellt.

/Migo
Som knappast aktiverar hundarna "hela dagen", utan hinner med både buke, jobb och 4 hästar utöver de tre vallarna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 384
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp