Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Ja jag tokade bara det du skrev:
En hund som ENBART får en sån sväng till rastgård och ett par varv runt kvarteret lär ju knappast vara tillfreds, men om den promenaden kompletteras med ett par timmars hårt fysiskt och psykiskt arbete, två liknande promenader till och några varv runt kvarteret utöver det, så är det helt plötsligt mer än nog.

2 timmar aktivitet
+
3 st promenader alá 30min ( som du skrev om innan )

+ några varv runt kvarteret

= 4 timmar =)

Men jag kanske tolkade din text fel, men så tolkade jag det du skrev iaf.

Jag pratar inte om felplacerade BC som blivit nervvrak för att dom inte får valla vars matte/husse säger: Hunden blir vad man gör den till, behöver således ingen lektion i aktiva hundar. Utan om vänner som har betydligt mer krävande hundar än jag ( min gris kräver inget i jämförelse ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Men tagga ner, :)

En hund som ENBART får en sån sväng till rastgård och ett par varv runt kvarteret lär ju knappast vara tillfreds, men om den promenaden kompletteras med ett par timmars hårt fysiskt och psykiskt arbete, två liknande promenader till och några varv runt kvarteret utöver det, så är det helt plötsligt mer än nog.
Det var detta jag svarade dig på, här står det ingenstans att du enbart menar BC. :)

Hur får ni 2h om dan plus rastningar att bli hela dagen

Men? Var har du skrivit 2h tidigare, "ett par timmars" hårt arbete skrev du, det är, förmig, mer än två. :)
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Sorry om jag lät uppretad, var lite stressad:)

Ett par är för mig två. Ett par ögon, ett par skor, ett par vantar, ett par timmar.
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Ingen fara på taket. :) Tror min minsta hade gått ut i strejk om jag skulle börja aktivera mina som du gör :p

TS;

Jag "rastar" ute med mina 3-5 gånger / dag. Beroende lite på vad jag gör. Morgonkiss är allt mellan 05 - 09, beroende på när jag börjar. Då är det allt från 45min promenad till 3minkiss i trädgården. (Beroende på om de ska vara själva eller hos dagmatte) Sen är de hos dagmatte som bara är ute kissesvängar.

När jag kommer hem är de antingen med i stallet (promenad dit då. ) ca 3 timmar, eller till klubben, ca 3 timmar. Annars är det en promenad på ca 1,5 timme.

Senkvällskiss, typ 5 min.

:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Driver iväg tråden ytterligare med fler frågor.

Hur mycket stimulerar ni hunden förutom promenader/träning ute? Ligger hunden och sover hela tiden mellan gångerna ni går ut, eller aktiverar ni på något sätt inne också? Hur i så fall?

Ni som har en hund,hur ofta har er hund tillgång till att leka/träffa andra hundar?

Trickträning är det enda inomhus. Vovve har raser som behöver tänka (BC,setter,collie och schäfer) :devil:

Just nu bor här 2 hundar, men till hösten flyttar jag och sambon isär och då kommer dom bo med respektive. Han och jag kommer bo i samma område och promenera en del tillsammans. Med andra hundar tränar vi fortfarande hundmöten och nöjer oss på den nivån tills det är avklarat. Tanken är dock att hon ska få träffa och promenera med många olika hundar i framtiden.
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

har inte läst hela tråden...
Vi har lite rutiner, som är: morgonrastning, morgonpromenad, eftermiddagspromenad, kvällsrastning. Aktiviteter däröver varierar.
Skulle hon behöva pinka mellan varven gnäller hon, jag öppnar dörre´n, släpper ut henne, hon gnäller när hon vill in igen :) funkar finemang!
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Jag går ut när hunden talar om att den är nödig...:D

Om jag vet att jag ska lämna den ett par timmar får den alltid en kisspromenad precis innan jag åker och såfort jag kommer hem.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Tror min minsta hade gått ut i strejk om jag skulle börja aktivera mina som du gör
Min lilla också! Helt klart. Henne motiverar jag inte ens till att sitta fint med leverpastej alla dagar. ;)

Min JRT hade tyckt att det var roligt några dagar på raken, men sen hade hon nog velat sova ett par dagar och sluppit allt jobb. ;)

Generellt i diskussionen 'är det ju givetvis så att olika hundar har olika behov och det är ju det som är själva poängen med husdjur, att man har en liten personlighet till i hushållet. En personlighet med sina egna behov och krav på livet. Det är inte rättvist att jämföra olika individer, speciellt inte av olika raser och sedan vara kritisk emot det såsom Migo är i denna tråden.

Min lilla hade lätt nöjt sig med att inte gå ut på flera dagar, mer än för att kissa strax utanför dörren och kanske bajsa lite längre bort. Regnar det vill hon helst inte gå ut alls! Men jag är elak som tvingar henne ut på promenad flera gånger varje dag. :devil:;)
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Men jag har redan bett om ursäkt för att jag var trött och svamlade till det, jag har inte uttalat mig om andra raser än BC!!
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

Såg nu att tidsmässigt så är ju faktiskt mina hunda med mig,i princip så många timmar av aktivitet du anger, bara att de inte aktiveras hela tiden. De strosar, nosar, slappar, osv :)
 
Sv: Hur ofta är igentligen rimligt att rasta?

kl

Driver iväg tråden ytterligare med fler frågor.

Hur mycket stimulerar ni hunden förutom promenader/träning ute? Ligger hunden och sover hela tiden mellan gångerna ni går ut, eller aktiverar ni på något sätt inne också? Hur i så fall?

Ni som har en hund,hur ofta har er hund tillgång till att leka/träffa andra hundar?

Inomhus ligger hunden framförallt och vilar/slappar/tuggar ben. Har tillgång till ett gäng leksaker att flumma runt med. Ibland kör vi lite lydnads- och trickträning i hallen. Har också kaniner på balkongen dit han gärna hänger med ut.
Slutsats: det blir aktivering inomhus vad och varannan dag, beroende på vad vi gör när vi är ute.

Träffar hundar gör vi några dagar i veckan men främst på träning= ingen lek. Tyvärr blir det där med lek av lite för sällan men i alla fall en gång i veckan försöker jag få till det. Borde pallra mig iväg till rastgården oftare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 903
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 383
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp