Bukefalos 28 år!

Hur ofta tvättar du?

Syntetkläder mår väl inte alls bra av att tvättas i så höga temperaturer som krävs. De plagg som är värst är stallkläder (underställströja), den hinner bli både svettig och sen torka på kroppen innan man väl är hemma.

Jag har läst att det är ett känt fenomen att träningskläder i syntet får en lukt efter ett tag, som inte går att få bort. Jag hoppades att någon här hittat ett bra knep att ändå få det "rent". Frysen ska provas, det har jag bara gjort med ett par skor, och det funkade inte alls.
Jag har ny tvättmaskin med program för träningsklädet. Än så länge verkar fet funka bra. Mn har inte orkat läsa på vad som skiljer det tvättprogrammet mot andra.
 
Syntetkläder mår väl inte alls bra av att tvättas i så höga temperaturer som krävs. De plagg som är värst är stallkläder (underställströja), den hinner bli både svettig och sen torka på kroppen innan man väl är hemma.

Jag har läst att det är ett känt fenomen att träningskläder i syntet får en lukt efter ett tag, som inte går att få bort. Jag hoppades att någon här hittat ett bra knep att ändå få det "rent". Frysen ska provas, det har jag bara gjort med ett par skor, och det funkade inte alls.

Jag vill inte använda illaluktande kläder så tvättar hellre hårt och de håller kortare tid än har illaluktande längre.
 
Syntetkläder mår väl inte alls bra av att tvättas i så höga temperaturer som krävs. De plagg som är värst är stallkläder (underställströja), den hinner bli både svettig och sen torka på kroppen innan man väl är hemma.

Jag brukar köra träningströjor (mest t-shirts) i 60 grader ibland, har aldrig "hänt" nåt. Det enda jag inte vågar chansa på är mina 2XU tights.

Tillägg: har en del "träningstrosor" i syntetmaterial och dessa tvättas alltid i 60 grader och håller fint.
 
Syntetkläder mår väl inte alls bra av att tvättas i så höga temperaturer som krävs. De plagg som är värst är stallkläder (underställströja), den hinner bli både svettig och sen torka på kroppen innan man väl är hemma.

Jag har läst att det är ett känt fenomen att träningskläder i syntet får en lukt efter ett tag, som inte går att få bort. Jag hoppades att någon här hittat ett bra knep att ändå få det "rent". Frysen ska provas, det har jag bara gjort med ett par skor, och det funkade inte alls.

De sa på sidorna med träningskläder, blötlägg med 1/3 ättika. Ej testat själv, har inte känt behovet. (har haft vinäger i sköljvattnet för att få bort lukt från en t-shirt som snabbt luktade svett däremot).

Tror jag kör mina i 60 nästa gång. Om de förlorar förmågan att leda svett kanske man slipper blöta fläckar när man sitter :) (faktum är att jag tror jag ska testa att köra allt i 60 ett tag för det känns som att min tvätt luktar lite iffy om man inte har parfymerat tvättmedel. Är ganska störd på maskinen där jag bor, min som står i förrådet luktade aldrig skumt! människorna som bodde här innan tvättade nog underligt. Typ 30 grader och sköljmedel.)
 
Senast ändrad:
Jag har ny tvättmaskin med program för träningsklädet. Än så länge verkar fet funka bra. Mn har inte orkat läsa på vad som skiljer det tvättprogrammet mot andra.

Jag förstod det på min maskin som att det är lite mer av en avsköljning än en tvätt, anpassad till typ tre plagg och en användning.
 
Jag försöker att tvätta mina kläder så lite som möjligt för att de ska hålla färg och passform bättre.
Trosor och strumpor: Efter 1 dag och alltid efter dusch.
BH:ar: Efter två-tre veckor kanske, men då använder jag dem inte dagligen utan byter BH varje dag (för att de ska bevara elasticiteten) och vädrar dem emellanåt.
Träningskläder: Efter varje gång jag har tränat.
Tröjor mot kroppen: När de luktar (även om de inte luktar illa utan bara har kroppsdoft), vanligtvis 1-2 dagar.
Koftor, tjocktröjor och hemmakläder: När de är fläckiga eller börjar kännas sunkiga
Byxor och kjolar: Sällan, när de är fläckiga och någon gång däremellan när det känns som att det är dags igen.
 
Tjaa, jag gnuggade precis fingrarna mot hårbotten bara för att testa (tvättade håret i lördags och det såg lite vatten efter träningen i söndags) och det luktar överhuvudtaget ingenting alls (och då vet jag hur det luktar när det luktar lite hårbotten på någon tex när man stoppade näsan i mammas hår som liten) och är lätt och flygigt. När jag tränade ju-jutsu så fick gin se mycket tvätt däremot. (Helt ärligt tror jag att jag har ngt rekord på tre veckor utan schampo på sommaren, det ser inte fett ut för det, det försvinner ju med badandet, men kanske mer för landet än för jobbet. Tror det kan kallas svinhårsborste kanske.)

Jag tror folk luktar olika snabbt, min man kan inte ha en t-shirt i två dagar och måste duscha varje dag. Det skulle vara en katastrof om han gick till gymmet dag två utan en dusch och i samma kläder. Mamma har aldrig luktat armsvett vad jag kan minnas, (jag kan känna lukten hos andra.) men som sagt lite hår då när jag var liten, men jag har inget emot hårlukt och jag brukar inte stoppa näsan i någon annans hår. (Hon hävdar dessutom lustigt nog, vet inte om det stämmer, att om man är mycket utomhus och har linne och kroppen är van vid det så luktar man inte illa under armarna eftersom det är för luftigt för bakterierna, vem vet.)

Oj, min gi är nog bland de kläder som jag tvättat minst. Men så hade vi en avslappnad miljö och många tekniker som inte krävde att jackan var på så den blev inte särskilt smutsig samt svart gi som jag inte ville skulle tappa färgen för mycket :angel:
 
Oj, min gi är nog bland de kläder som jag tvättat minst. Men så hade vi en avslappnad miljö och många tekniker som inte krävde att jackan var på så den blev inte särskilt smutsig samt svart gi som jag inte ville skulle tappa färgen för mycket :angel:

De blev ju genomsvettiga på många män och ganska svettiga på tjejer, även om man hade t-shirt under, och man låg i en hög och brottades nära. Det var inte läge att känna någons svettiga armhåla eller skrev i näsan med otvättad gi :D. (korta naglar var grej nummer två, svårt för mig att hålla faktiskt, gillar lite längre.)
 
De blev ju genomsvettiga på många män och ganska svettiga på tjejer, även om man hade t-shirt under och man låg i en hög och brottades nära. Det var inte läge att känna någons svettiga armhåla eller skrev i näsan med otvättad gi :D. (korta naglar var grej nummer två, svårt för mig att hålla faktiskt, gillar lite längre.)

Haha nej jag förstår det och då hade jag också tvättat den ofta :p
 
Svett luktar beroende på vad man äter och hormoner osv. Men sen är den mesta lukten beroende på yttre faktorer, smutsiga kläder tex. Då börjar svett lukta.

Jag har visserligen ingen källa på det på rak arm men jag är rätt övertygad om att det är individuellt också hur mycket en luktar, t ex från de exokrina(?) körtlarna. Menar du att t ex smutsiga kläder skulle vara mer avgörande än individuella faktorer för om man luktar mycket eller lite och gott eller äckligt?
 
Jag som bor i ett varmt klimat dar man svettas under stora delar av aret har konstaterat att alla jag kanner luktar nagot nar de svettats. Alla. I basta fall lite unket nar man kommer riktigt nara ... i samsta fall 'skunk' redan pa langt hall. Jag tvattar hellre kladerna pa ett "mjukt" program och ofta and hardare och sallan. Jag kanner mig definitivt frashare i rena klader :angel: och jag inbillar mig att det gor mindre skada pa miljon
 
Aha.. Är det sån doftgran som kan finnas i raggarbilar? Den doften har jag aldrig förstått mig på. :D
Måste bara fråga- har du turen att inte svettas så mkt?

Nja, det är nån specialvariant för typ pissoarer eller nått :p den stinker! Vet inte varför den hamnat i min bil.. Har bara inte slängt den än.

Jag svettas väl rätt normalt tror jag. Men det luktar inte särskilt mycket i normalfallet. När jag slutade med p-piller blev det både mindre fukt och mindre lukt.
Vilken sorts kläder jag har spelar också in. Har inte riktigt hittat sambandet, men jag vet vad i min befintliga garderob som är en "risk".

Och nej, andra tycker inte att jag luktar svett. Kanske någon supernäsa klagar, men de allra flesta jag pratar med tycker jag är helt vanlig. Sure, jag har inte gått fram och bett helt okända personer lukta på mej. Men jag hoppas och tror att de av mina vänner och bekanta som fått frågan är ärliga.

Kanske ska förtydliga att bara för man inte duschar särskilt ofta betyder det inte att man inte tvättar sig. Blaska av sig med en tvättlapp räcker långt.
Dessutom gillar jag att tvätta fötterna efter en varm arbetsdag. Det är bland det bästa som finns!
 
Nja, det är nån specialvariant för typ pissoarer eller nått :p den stinker! Vet inte varför den hamnat i min bil.. Har bara inte slängt den än.

Jag svettas väl rätt normalt tror jag. Men det luktar inte särskilt mycket i normalfallet. När jag slutade med p-piller blev det både mindre fukt och mindre lukt.
Vilken sorts kläder jag har spelar också in. Har inte riktigt hittat sambandet, men jag vet vad i min befintliga garderob som är en "risk".

Och nej, andra tycker inte att jag luktar svett. Kanske någon supernäsa klagar, men de allra flesta jag pratar med tycker jag är helt vanlig. Sure, jag har inte gått fram och bett helt okända personer lukta på mej. Men jag hoppas och tror att de av mina vänner och bekanta som fått frågan är ärliga.

Kanske ska förtydliga att bara för man inte duschar särskilt ofta betyder det inte att man inte tvättar sig. Blaska av sig med en tvättlapp räcker långt.
Dessutom gillar jag att tvätta fötterna efter en varm arbetsdag. Det är bland det bästa som finns!

Av ren nyfikenhet måste jag bara få fråga varför du duschar sällan? Dvs jag tycker det skönaste som finns är att duscha eller bada.
Gillar du det inte?
Sen ska jag sluta tjata om ditt duschande....:D
 
Av ren nyfikenhet måste jag bara få fråga varför du duschar sällan? Dvs jag tycker det skönaste som finns är att duscha eller bada.
Gillar du det inte?
Sen ska jag sluta tjata om ditt duschande....:D

Haha, det är lugnt :D
Jag har eksem, duschar jag för ofta blir de alldeles överjävligt jobbiga. Var femte dag ungefär är lagom. Då klarar jag mig hyfsat utan kortisonsalva. Så enkelt är det :)
 
Jag som bor i ett varmt klimat dar man svettas under stora delar av aret har konstaterat att alla jag kanner luktar nagot nar de svettats. Alla. I basta fall lite unket nar man kommer riktigt nara ... i samsta fall 'skunk' redan pa langt hall. Jag tvattar hellre kladerna pa ett "mjukt" program och ofta and hardare och sallan. Jag kanner mig definitivt frashare i rena klader :angel: och jag inbillar mig att det gor mindre skada pa miljon

Mjoo, det är nog också bra. Men det finns folk som får problem med det och då kan man ju göra annorlunda ibland.

http://www.radron.se/artiklar/sa-far-du-bort-sur-lukt-i-kladerna/
På grund av nya rekommendationer och märkningen i kläder gick vi successivt över från 60 till 40 grader som standardtemperatur. 90 grader existerar knappt som tvättmärkning längre. Vissa kläder är så lågt märkta att tvätten helt enkelt inte blir ren.

Flera orsaker
Men enligt Testlabs arbetsteori hänger det inte bara på temperaturen.

– Det verkar som om mikroorganismer tillsammans med rester efter skölj lägger sig som en beläggning runt om i trumman och luktar illa, säger Karin J:son Bülow på Testlab, som har engagerat sig mycket i frågan.

– Tillväxten av mikroorganismer gynnas av de miljöanpassade kulörtvättmedlen, de låga temperaturerna och den minskade vattenförbrukningen i tvätt- och sköljprogram, som lämnar rester kvar i tvätt och maskiner.

Mikroorganismerna trivs särskilt bra om luckorna till maskinen hålls stängda. Underdosering av tvättmedel verkar också kunna ha en bidragande effekt.

Mörkare kläder drabbas oftare av dålig lukt än ljusa, antagligen för att de tvättas med tvättmedel utan blekmedel och blekmedelsförstärkare, varav de sistnämnda har en viss avdödande effekt på mikroorganismer..
 
Har i USA har de flesta klader en tvattmarkning som ar valdigt mild. Har marks klader "cold, warm, hot" dar "hot" ar 55*C och "warm" ar 35*C. Det ar mycket sallan nagot ar markt "hot". Personligen tvattar jag ofta vissa klader och material pa "cold" 25*C
 
Senast ändrad:
Väcker upp en gammal tråd istället för att starta ny..
Vill ha tips..
Säg att man använt ett plagg en dag. Det är inte smutsigt men det finns lite rester av lukt från deo under armarna. Inte svett utan deo. Jag brukar då tvätta plagget,
Men är det onödigt att tvätta tex en hel klänning för det?
Kan man få bort deorester genom att hänga ut dem för vädring?
Andra tips?
Jag kan inte sluta använda deo eller ha "giftfria" då jag är ett svetto.
 
Problemet är att jag inte har nånstans att förvara kläderna. Jag vill inte lägga dom i garderoberna om dom är använda, och jag vill inte heller ha dom framme. Jag har dåliga förvaringsmöjligheter hemma.

Mitt stora problem är förvaring av kläder som inte är helt rena men ännu inte behöver tvättas. Min sambo hävdar bestämt att golvet eller inslängda i en hög på garderobsgolvet inte är okej :confused::angel:

Jag lägger mina såna kläder över ryggstödet på soffan. :angel:
Det går inte att sitta i den delen (dvs större delen) av soffan utan risk att dö i en klädlavin. :angel::angel::o
Ibland går det en lavin och då hittar jag en massa nya roliga kläder längst ner, som jag hade glömt att jag hade... :o:o
 
Gillar inte att tvätta trots ny tvättmaskin och tumlare sen i somras.
Men tvättar när det börjar bli fullt eller underkläder/strumpor blir färre.
Kör ett snabbprogram på nån timme.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
9 107
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 650
R
Hemmet Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
10 963
Kropp & Själ Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på 1. I vilken temperatur tvättar ni kläder...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 076
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp