Bukefalos 28 år!

Hur ofta tvättar du?

Jag som använder underklänning som skydd mellan kropp och kläder (fast mitt syfte är att kläderna sitter snyggare) är ju inte i direktkontakt så värst mycket. En klänning som används på jobbet (kontor) och tas av direkt vid hemkomst och hängs på vädring hinner inte råka ut för så mycket.
Det förstår jag för då tar ju underklänningen upp svett och kroppslukter etc
 
Underkläder byts varje dag.
Tröjor/toppar och liknande används 1-3 dagar. (När det börjar lukta är det för sent. Jag har fått lära mig att när man känner sin egen svettlukt så har andra känt den för länge sedan...)
Jeans används någon vecka. Det beror på lite. Jag har inte jeans/byxor hemma, utan går runt med mjukisar.

Jag tvättar varje vecka. Hellre lite och ofta än mycket och sällan...
 
Wow vad många de tär ändå som är känsliga för lukten av otvättat! Kom inte nära mig vad ni än gör, jag varken duschar eller tvättar kläder speciellt ofta ;)
Min sambo gnäller ibland att jag luktar "jobbil", då är det dags att duscha. Jag har nån slags doftmojäng från Tork i bilen, den tar bort lukten av kemikalier (vilket man uppskattar) men sprider istället en doft av syntetisk plastcitron (vilket man inte uppskattar) som äter sig in i kläder och hår..
 
Jag tvättar bara fulla maskiner. Så det blir kanske 2-3 i veckan. Köper mest underkläder (iof kläder också) i svart så att allt går i samma maskin. Byter trosor varje dag. Min hemma outfit byter jag när den är fläckig eller luktar skunk. Strumpor kan jag ha samma 2 dagar,har ingen fotsvett. Mina finare kläder tvättar jag när de är smursiga eller luktar ofräscha. Vädrar dom hellre.

Stallskläder som ytterplagg borde kanske tvättas lite oftare - ser oftast ut som en torkad lerhop men äh vem bryr sig liksom här på egen gård på landet. Blir lika skitiga igen imorgon....
 
Denna tråden påminner mig om en tråd tidigare o hur ofta folk duschar och tvättar håret. Och det fanns vissa som duschade en gång iveckan. ag tänkte då att det måste handla om att man är olik känsliga för lukter. Och att jag tycker det skulle vara jättejobbigt om andra tycker att jag luktar illa eller svett. Men andra här inte verkar bry sig om det.

På mitt gym sitter lappar och det har gått ut mail om att de ber folk tvätta kläderna oftare då det är problem med svett lukt. Jag skulle tycka det var jättejobbigt om jag var en person som luktade så det ansågs vara ett problem på gymmet. Inga namn nämndes förstås Men ändå.
 
Wow vad många de tär ändå som är känsliga för lukten av otvättat! Kom inte nära mig vad ni än gör, jag varken duschar eller tvättar kläder speciellt ofta ;)
Min sambo gnäller ibland att jag luktar "jobbil", då är det dags att duscha. Jag har nån slags doftmojäng från Tork i bilen, den tar bort lukten av kemikalier (vilket man uppskattar) men sprider istället en doft av syntetisk plastcitron (vilket man inte uppskattar) som äter sig in i kläder och hår..

Haha..tycker du inte att det är konstigt att din sambo måste säga åt dig att duscha? ;)
 
Denna tråden påminner mig om en tråd tidigare o hur ofta folk duschar och tvättar håret. Och det fanns vissa som duschade en gång iveckan. ag tänkte då att det måste handla om att man är olik känsliga för lukter. Och att jag tycker det skulle vara jättejobbigt om andra tycker att jag luktar illa eller svett. Men andra här inte verkar bry sig om det.

På mitt gym sitter lappar och det har gått ut mail om att de ber folk tvätta kläderna oftare då det är problem med svett lukt. Jag skulle tycka det var jättejobbigt om jag var en person som luktade så det ansågs vara ett problem på gymmet. Inga namn nämndes förstås Men ändå.

Antagligen både olika känslig för lukt och att man helt enkelt luktar olika mycket.
 
Jag har fått lära mig att när man känner sin egen svettlukt så har andra känt den för länge sedan...)
Fast det gäller väl ändå den egna kroppen?

Kläder som man stoppar näsan i borde knappast vara behagligare för mig än för någon annan? Det är nämligen så jag gör. Jag borrar in ansiktet i plagget och luktar det något annat än neutralt eller tvättmedel så åker det i tvättkorgen.

Ibland tvättar jag svarta plagg oftare eftersom det blir ljusa hudavlagringar på dem och det klarar jag itne. Men nog klarar sig byxor någon/några veckor innan de luktar annat än "rent" eller helt neutralt.
Och som sagt - efter klimakteriet luktar jag mindre. Som ung kunde kläderna lukta svett i armhålorna t.ex. Det gör de sällan numera
 
Antagligen både olika känslig för lukt och att man helt enkelt luktar olika mycket.

Jo men det händer ju ibland att man träffar på ngn som luktar svett eller illa. Tex en kollega på jobbet förut som det pratades om hur illa han luktade och att han hade samma kläder i en vecka. Han kan ju inte ha brytt sig. Trots att kollegorna alla kände det och upplevde det dom ett problem.
 
Jo men det händer ju ibland att man träffar på ngn som luktar svett eller illa. Tex en kollega på jobbet förut som det pratades om hur illa han luktade och att han hade samma kläder i en vecka. Han kan ju inte ha brytt sig. Trots att kollegorna alla kände det och upplevde det dom ett problem.
Just sånt är så himla tråkigt.

Varför kunde ingen i vänlig ton upplysa honom om det?

Det är sällan att folk inte bryr sig. De vet helt enkelt inte eftersom de inte kollar och/eller blivit okänsliga för sin egen lukt. Alternativt inte tycker att de själva luktar illa.
 
Just sånt är så himla tråkigt.

Varför kunde ingen i vänlig ton upplysa honom om det?

Det är sällan att folk inte bryr sig. De vet helt enkelt inte eftersom de inte kollar och/eller blivit okänsliga för sin egen lukt. Alternativt inte tycker att de själva luktar illa.
Jo det var flera som pratade med ho om.
Men han svarade bara att " man måste få lukta människa" och folk är för överkänsliga idag med duschande o h kläder. En förr övrigt mkt vettig och sund människa.
Så det jag tänker är bara att folk har olika inställning och vissa bryr dig i te om andra tycker att de luktar.
 
Jag är nog som de flesta verkar vara i tråden. Trosor och strumpor används en dag, andra kläder kan användas flera gånger så länge de inte blivit smutsiga/svettiga. Vädra och noggrann doftgenomgång på kläderna, sen kan de användas flera gånger :D!

Hundträningskläder/vanliga träningskläder tvättas oftare än jobbkläder, av naturliga skäl :p! Blir rätt mycket lera och annat smuts på dem ;) .
 
Underkläder byts varje dag.
Tröjor/toppar och liknande används 1-3 dagar. (När det börjar lukta är det för sent. Jag har fått lära mig att när man känner sin egen svettlukt så har andra känt den för länge sedan...)
Jeans används någon vecka. Det beror på lite. Jag har inte jeans/byxor hemma, utan går runt med mjukisar.

Jag tvättar varje vecka. Hellre lite och ofta än mycket och sällan...
Det där måste vara olika :p jag själv har varit ganska känslig för egen lukt och när jag själv tyckt att det blivit jobbigt har jag fått höra uppskattande kommentarer om att jag luktar gott :o sen är jag väldigt obekväm med fukt särskilt under armarna så är jag lite svettig måste jag alltid, ganska snabbt, ta mig till toalett eller annat och torka av mig och tvätta lite. Poängen är att jag slutade svettas under armarna utan anledning sedan jag slutade med deo och då sätter sig ju ingen lukt i plaggen heller.
 
Denna tråden påminner mig om en tråd tidigare o hur ofta folk duschar och tvättar håret. Och det fanns vissa som duschade en gång iveckan. ag tänkte då att det måste handla om att man är olik känsliga för lukter. Och att jag tycker det skulle vara jättejobbigt om andra tycker att jag luktar illa eller svett. Men andra här inte verkar bry sig om det.

På mitt gym sitter lappar och det har gått ut mail om att de ber folk tvätta kläderna oftare då det är problem med svett lukt. Jag skulle tycka det var jättejobbigt om jag var en person som luktade så det ansågs vara ett problem på gymmet. Inga namn nämndes förstås Men ändå.

Folk tvättar väl troligen träningskläderna fel och då luktar de inte gott...
 
Fast det gäller väl ändå den egna kroppen?

Kläder som man stoppar näsan i borde knappast vara behagligare för mig än för någon annan? Det är nämligen så jag gör. Jag borrar in ansiktet i plagget och luktar det något annat än neutralt eller tvättmedel så åker det i tvättkorgen.

Ibland tvättar jag svarta plagg oftare eftersom det blir ljusa hudavlagringar på dem och det klarar jag itne. Men nog klarar sig byxor någon/några veckor innan de luktar annat än "rent" eller helt neutralt.
Och som sagt - efter klimakteriet luktar jag mindre. Som ung kunde kläderna lukta svett i armhålorna t.ex. Det gör de sällan numera

Det är vad jag har fått lära mig, att ens egen näsa är van vid sin egen lukt och därmed inte känner den lika snabbt. Kläder eller kropp är sak samma. Rätt eller fel kan jag inte svara på och jag bryr mig inte så mycket. JAG byter kläder ofta och tvättar dom efter max 1-3 dagar (förutom jeans som jag kan använda någon vecka). Hur andra gör och vad de tror är helt upp till dom. :)
 
Det är vad jag har fått lära mig, att ens egen näsa är van vid sin egen lukt och därmed inte känner den lika snabbt. Kläder eller kropp är sak samma. Rätt eller fel kan jag inte svara på och jag bryr mig inte så mycket. JAG byter kläder ofta och tvättar dom efter max 1-3 dagar (förutom jeans som jag kan använda någon vecka). Hur andra gör och vad de tror är helt upp till dom. :)
Exakt så tänker jag också. Och om man duschar varje eller varannan dag och byter kläder som du skrivit ovan så borde det vara ok.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 982
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
R
Hemmet Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
10 918
Kropp & Själ Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på 1. I vilken temperatur tvättar ni kläder...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 046
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp