Bukefalos 28 år!

Hur ofta tvättar du?

Denna tråden påminner mig om en tråd tidigare o hur ofta folk duschar och tvättar håret. Och det fanns vissa som duschade en gång iveckan. ag tänkte då att det måste handla om att man är olik känsliga för lukter. Och att jag tycker det skulle vara jättejobbigt om andra tycker att jag luktar illa eller svett. Men andra här inte verkar bry sig om det.

På mitt gym sitter lappar och det har gått ut mail om att de ber folk tvätta kläderna oftare då det är problem med svett lukt. Jag skulle tycka det var jättejobbigt om jag var en person som luktade så det ansågs vara ett problem på gymmet. Inga namn nämndes förstås Men ändå.

Tjaa, jag gnuggade precis fingrarna mot hårbotten bara för att testa (tvättade håret i lördags och det såg lite vatten efter träningen i söndags) och det luktar överhuvudtaget ingenting alls (och då vet jag hur det luktar när det luktar lite hårbotten på någon tex när man stoppade näsan i mammas hår som liten) och är lätt och flygigt. När jag tränade ju-jutsu så fick gin se mycket tvätt däremot. (Helt ärligt tror jag att jag har ngt rekord på tre veckor utan schampo på sommaren, det ser inte fett ut för det, det försvinner ju med badandet, men kanske mer för landet än för jobbet. Tror det kan kallas svinhårsborste kanske.)

Jag tror folk luktar olika snabbt, min man kan inte ha en t-shirt i två dagar och måste duscha varje dag. Det skulle vara en katastrof om han gick till gymmet dag två utan en dusch och i samma kläder. Mamma har aldrig luktat armsvett vad jag kan minnas, (jag kan känna lukten hos andra.) men som sagt lite hår då när jag var liten, men jag har inget emot hårlukt och jag brukar inte stoppa näsan i någon annans hår. (Hon hävdar dessutom lustigt nog, vet inte om det stämmer, att om man är mycket utomhus och har linne och kroppen är van vid det så luktar man inte illa under armarna eftersom det är för luftigt för bakterierna, vem vet.)
 
Skölja kallt och inget mjukmedel.
Ifall du menar att sköljningen i tvättmaskinen ska vara i kallt vatten så verkar inte funka för mina träningskläder. Eller ska man skölja sina kläder innan tvätt? / istället för vanlig tvätt?
 
Folk tvättar väl troligen träningskläderna fel och då luktar de inte gott...
Nya träningskläder luktar tydligen värre och snabbare än de gamla i bomull. Silvret som ska ta bort lukten försvinner med första tvätten nästan. Hade läst det någonstans, men kan inte hitta de igen.
 
Nya träningskläder luktar tydligen värre och snabbare än de gamla i bomull. Silvret som ska ta bort lukten försvinner med första tvätten nästan. Hade läst det någonstans, men kan inte hitta de igen.
Det kan säkert stämma. Jag har en jättebra funktionströja men den luktar sisådär efter inte så lång tid. Sen har jag gamla t-shirts som.har använts till träning flera gånger och samma plagg har jag inga problem att bära annars. De luktar rent efter en tvätt.
 
Det kan säkert stämma. Jag har en jättebra funktionströja men den luktar sisådär efter inte så lång tid. Sen har jag gamla t-shirts som.har använts till träning flera gånger och samma plagg har jag inga problem att bära annars. De luktar rent efter en tvätt.

Jo, jag använder nästan bara bomull och yllekläder, sällan är de annat än rena efter tvätt. Träningskläderna, ngt slags syntetfunktion, däremot är lite tveksamma tycker jag, om man tränat och sitter någonstans lämnar man en pinsam blöt fläck efter sig, det gjorde jag inte med mina bomullsjazzbyxor.
 
Jag tror folk luktar olika snabbt, min man kan inte ha en t-shirt i två dagar och måste duscha varje dag. Det skulle vara en katastrof om han gick till gymmet dag två utan en dusch och i samma kläder. Mamma har aldrig luktat armsvett vad jag kan minnas, (jag kan känna lukten hos andra.) men som sagt lite hår då när jag var liten, men jag har inget emot hårlukt och jag brukar inte stoppa näsan i någon annans hår. (Hon hävdar dessutom lustigt nog, vet inte om det stämmer, att om man är mycket utomhus och har linne och kroppen är van vid det så luktar man inte illa under armarna eftersom det är för luftigt för bakterierna, vem vet.)

Det tror jag också. Min pappa luktar aldrig svett och använder aldrig deodorant - han har aldrig behövt det. Då har jag kramat honom direkt efter att han sprungit i mål på Göteborgsvarvet utan att ha promenerat en enda meter (och inte tränat mer än att ha sprungit någon halvkilometer ett par veckor innan för att hålla igång flåset) och varit med när han byggt altaner och satt ihop möbler och åkt skidor och kroppsarbetat och gud vet allt. Han luktar aldrig svett.

För min egen del kan jag börja lukta armsvett efter att ha gått en snabb promenad eller lyft två skrivbord och ett skåp om jag inte har deodorantat mig. Likaså min ömma moder.
 
Haha..tycker du inte att det är konstigt att din sambo måste säga åt dig att duscha? ;)

Han säger inte att jag måste duscha, han utbrister: "du luktar jobbil!" och svär över att jag inte tar bort den där doftgrejen. Då går jag och duschar. Ingen av oss har något emot att en människa luktar människa, men för starka syntetiska dofter går fet-bort.
Jag är en sån där människa som duschar en gång i veckan. Det räcker utmärkt och ingen har klagat hittills (förutom när jag luktar doftgran då förstås ;))
 
Han säger inte att jag måste duscha, han utbrister: "du luktar jobbil!" och svär över att jag inte tar bort den där doftgrejen. Då går jag och duschar. Ingen av oss har något emot att en människa luktar människa, men för starka syntetiska dofter går fet-bort.
Jag är en sån där människa som duschar en gång i veckan. Det räcker utmärkt och ingen har klagat hittills (förutom när jag luktar doftgran då förstås ;))
Aha.. Är det sån doftgran som kan finnas i raggarbilar? Den doften har jag aldrig förstått mig på. :D
Måste bara fråga- har du turen att inte svettas så mkt?
 
Fast det ar ju sa att man sjalv ofta inte kanner om man luktar svett. Andra kanner lukten, men man kanner den inte sjalv. Min ex formligen stank av en mycket stark/besk svett-lukt om han inte dushade ofta. Han kande det inte, men omgivningen hade inga problem att kanna lukten. Personligen kan jag ju tycka att det inte spelar sa stor roll om det ar en "naturlig" lukt om det luktar illa sa man inte vill vara narmare an ett par meter fran den som luktar.
 
Jag tycker det är intressant med " människa ska lukta människa" begreppet. För folk som säger det är oftast folk tycker jag som inte duschar eller tvättar sig så mkt.
Själv tycker jag nyduschad människa luktar godast. Nyduschad utan alltför mkt parfym etc
 
På hur långt avstånd känner ni den här lukten av nyduschad utan parfym egentligen?
Vet ni hur alla kollegor luktar och hur ofta de duschar eller är det bara den som sticker ut och luktar extra?

Jag känner ju såklart när min man luktar iffy efter en dag innan dusch men mina väninnor brukar inte lukta någonting alls (utom en enstaka men där är det ngt annat som är grejen).
 
Nya träningskläder luktar tydligen värre och snabbare än de gamla i bomull. Silvret som ska ta bort lukten försvinner med första tvätten nästan. Hade läst det någonstans, men kan inte hitta de igen.

Vilka träningskläder då? Jag har kläder från Craft, Röhnisch, Houdini, 2XU, Peak, Nike och ingen av dessa börjar lukta på ett bra tag, trots att jag svettats i dom. Och om de börjat lukta (då snarare lite ofräscht än svett) så går det bort i tvätten.
 
Vilka träningskläder då? Jag har kläder från Craft, Röhnisch, Houdini, 2XU, Peak, Nike och ingen av dessa börjar lukta på ett bra tag, trots att jag svettats i dom. Och om de börjat lukta (då snarare lite ofräscht än svett) så går det bort i tvätten.

Vet inte, det står om nya material oftast. Mina luktar inte efter tvätt och kan användas ett par gånger för jogging utan tvätt och utan lukt. (iofs är linnet inte ens i närheten av armhålorna) Men de jag hade förut luktade praktiskt taget inte vad man än gjorde med dem. Dessa luktar lite skumt, inte svett men skumt efter ett tag. Men om man läser verkar många ha väldiga problem med träningskläder som måste slängas. googla träningskläder lukt.

Har stött på det när andra nämnt det. Men dessa personer verkar ofta packa svettfuktiga kläder i plastpåse med en fuktig handduk och ta hem efter träning. Mina hängs upp direkt efter användning eftersom jag alltid duschar hemma och tar mig till och från träning i just träningskläder (tycker det är jättekrångligt att byta om på träningslokaler och halka runt i hårstrån i duschen).
 
Kunde inte låta bli :D frågade en väninna om hon hade någon aning om hur vi andra luktade och erkände att jag inte visste hur hon luktade. Hon hade inte heller någon aning om varken mig eller någon annan av oss. Hon är lite mer tvättar håret varje dag person.
 
Vissa träningskläder går inte att få luktfria. Såfort man blir det mista svettig så börjar de lukta, alltså i början av träningspasset.
Har du något bra knep?

Tvätta på högre grader, man måste döda bakterierna. Frysa i frysen kan också funka. Blir som skor, det sätts igång när det kommer i kontakt med kroppsvärme.

Att vänta tills det luktar kan jag inte. Då är det ordentligt smutsigt i min tanke. Såg nåt städprogram när de kollade bakteriehalten i en tants BH, fy fan mår illa bara jag tänker på det
 
Det tror jag också. Min pappa luktar aldrig svett och använder aldrig deodorant - han har aldrig behövt det. Då har jag kramat honom direkt efter att han sprungit i mål på Göteborgsvarvet utan att ha promenerat en enda meter (och inte tränat mer än att ha sprungit någon halvkilometer ett par veckor innan för att hålla igång flåset) och varit med när han byggt altaner och satt ihop möbler och åkt skidor och kroppsarbetat och gud vet allt. Han luktar aldrig svett.

För min egen del kan jag börja lukta armsvett efter att ha gått en snabb promenad eller lyft två skrivbord och ett skåp om jag inte har deodorantat mig. Likaså min ömma moder.

Svett luktar beroende på vad man äter och hormoner osv. Men sen är den mesta lukten beroende på yttre faktorer, smutsiga kläder tex. Då börjar svett lukta.
 
Tvätta på högre grader, man måste döda bakterierna. Frysa i frysen kan också funka. Blir som skor, det sätts igång när det kommer i kontakt med kroppsvärme.

Att vänta tills det luktar kan jag inte. Då är det ordentligt smutsigt i min tanke. Såg nåt städprogram när de kollade bakteriehalten i en tants BH, fy fan mår illa bara jag tänker på det
Syntetkläder mår väl inte alls bra av att tvättas i så höga temperaturer som krävs. De plagg som är värst är stallkläder (underställströja), den hinner bli både svettig och sen torka på kroppen innan man väl är hemma.

Jag har läst att det är ett känt fenomen att träningskläder i syntet får en lukt efter ett tag, som inte går att få bort. Jag hoppades att någon här hittat ett bra knep att ändå få det "rent". Frysen ska provas, det har jag bara gjort med ett par skor, och det funkade inte alls.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 976
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
R
Hemmet Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
10 912
Kropp & Själ Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på 1. I vilken temperatur tvättar ni kläder...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 042
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp